Web Analytics Made Easy - Statcounter

رکنا: میلیون‌ها سال پس از فشرده شدن سحابی، دیسکی به وجود آمد که بر اثر چرخش آن، مواد در مرکزش متراکم شدند و بعد از همجوشی هسته ای خورشید متولد شد.

خورشید ستاره‌ای است که زمین و اجرام دیگر منظومهٔ شمسی پیرامون آن می‌گردند و از لایه‌های داخلی و خارجی تشکیل شده است که هر کدام از این لایه‌ها به مناطقی تقسیم می‌شوند که از نظر دما، ضخامت، فعالیت با هم متفاوت هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

خورشید مانند همه ستاره‌ها یک توپ عظیم متشکل از گازهای بسیار داغ است؛ خورشید بسیار بزرگ‌تر از زمین است و می‌تواند 109 سیاره زمین را در راستای قطرش کنار هم قرار دهد. خورشید مانند زمین سطح جامد و قاره‌ای مانند و هسته جامد ندارد ولی از لایه‌های زیادی تشکیل شده است. اگر چه خورشید عمدتا یک توپ از هیدروژن و هلیوم است، اما در واقع به لایه های مجزا شکسته شده است.

حدود 73 درصد از جرم Crime خورشید هیدروژن است، تقریبا 25 درصد هلیوم و تمام عناصر شیمیایی دیگر تنها 2 درصد ستاره را تشکیل می‌دهند.

هسته خورشید

از هسته خورشید شروع می‌کنیم، مرکز خورشید اولین لایه داخلی است.

این قسمت بسیار متراکم است و منبع تمام انرژی خورشید است؛ این هسته تقریبا 20 درصد از اندازه خورشید را تشکیل می‌دهد.

دمای آن 15 میلیون کلوین است و این زیاد بودن دما باعث شده که داغ‌ترین قسمت خورشید باشد؛ در این دما و فشار بالا، ساختار اتم‌ها شکسته می‌شوند و همجوشی هسته‌ای اتفاق می‌افتد و این باعث ایجاد حجم زیادی از انرژی، نور و گرما می‌شود.

منطقه تشعشع؛ لایه دوم خورشید

لایه دوم داخلی خورشید، ناحیه تابشی نامیده می‌شود. در این منطقه، درجه حرارت بسیار پایین تر از هسته است، این مقدار از 2 تا 7 میلیون کلوین بسته به فاصله از هسته متغیر است؛ یون‌های هیدروژن و هلیوم مسئول انتقال انرژی در این لایه هستند.

انرژی تولید شده در هسته، از طریق تابش به خارج از خورشید منتقل می‌شود. اشعه از هسته هنگام عبور از این منطقه به زمین، انرژی زیادی را از دست می‌دهد که اگر این منطقه قسمت بزرگی از اشعه هسته را جذب نمی‌کرد زندگی بر روی زمین غیر قابل تحمل می‌شد و هیچ حیوانی بر روی زمین وجود نداشت.

این منطقه 70 درصد از شعاع ستاره را به خود اختصاص می‌دهد؛ فرایند انتقال انرژی در ناحیه تشعشعی بسیار آهسته است که اغلب بیش از 100000 سال طول می‌کشد تا به لایه بعدی برسد.

منطقه همرفتی

آخرین لایه داخلی خورشید، بعد از ناحیه تابشی، یک لایه دیگر است که تا فاصله 70% شعاع خورشید از هسته که کمی بیش از 2% جرم خورشید را شامل می‌شود؛ این منطقه یک لایه باریک (100 کیلومتر) است که در آن، دما به طور ناگهانی از حدود 8000 تا 500000 کلوین(14000 تا 900000 درجه فارنهایت، 7700 تا 500000 درجه سانتی‌گراد) افزایش می‌یابد.

این لایه از خورشید شامل مواد سنگین‌تر است که به طور جزئی یونیزه شده‌اند. این منطقه انرژی را به وسیله حرکت ماده در درون آن منتقل می‌کند؛ گازهای داغ صعود می‌کنند و به سطح خورشید منتقل می‌شوند وقتی سرد می‌شوند به داخل خورشید بر می‌گردند و سقوط Fall می‌کنند تا دوباره انرژی و گرمای لازم را از این منطقه دریافت کنند که این همان تعریف همرفتی است.

جریان‌های همرفتی مانند ستون‌هایی هستند که از درون خورشید تا سطح آن ادامه دارند و وظیفه انتقال مواد داغ و گداخته به سطح خورشید را دارد.

فوتوسفر (شیدسپهر یا رخشان‌کره)

پایین‌ترین لایه سطح خارجی خورشید که با چشم غیر مسلح از زمین قابل مشاهده است، فوتوسفر نام دارد.

اتمسفر خورشید طی حدود چند صد کیلومتر از حالت شفاف به حالت غیرشفاف تغییر می‌کند بنابراین فوتوسفر در حدود ۵۰۰ کیلومتر ضخامت دارد، وقتی از اندازه خورشید صحبت می‌کنیم، معمولا از اندازه منطقه‌ای که توسط فوتوسفر احاطه شده‌است صحبت می‌شود.

ساختار فوتوسفر دانه دار است، جریان‌های همرفتی، پلاسمای داغ را از لایه‌ همرفتی به فوتوسفر منتقل می‌کنند و آنها در آنجا به صورت دانه دیده می‌شوند؛ اندازه این دانه‌ها، بین 500 کیلومتر تا حدود 2000 کیلومتر است آنها با سرعتی حدود 400 متر بر ثانیه صعود می‌کنند و تقریباً به مدت 8 دقیقه قابل مشاهده هستند.


اتمسفر خورشید

اتمسفر خورشیدی به سه منطقه تقسیم می‌شود: کروموسفر، کرونا و هلیوسفر.

کروموسفر (فام‌سپهر یا رنگین کره): ضخامت این لایه 2000 کیلومتر است و پر از خطوط جریان شار مغناطیسی است. این داخلی‌ترین لایه اتمسفر است و تا اندازه‌ای شامل هلیوم یونیزه شده است و دمای آن بین 6000 تا 20000 کلوین است.

کرونا (هاله یا تاج خورشیدی): این منطقه دومین ناحیه بسیار داغ خورشید، بعد از هسته است، دمای آن بین 1 میلیون کلوین تا 20 میلیون کلوین است و شامل مناطق تاریک با دمای کم است که به آن لکه‌های خورشیدی می‌گویند؛ یکی دیگر از ویژگی‌های جالب کورونا، باد خورشیدی است که شامل امواجی می‌شود که از منطقه به قسمت‌های دیگر منظومه شمسی وزیده می‌شوند این امواج معمولا به عنوان پلاسمای کرونال یا حلقه شناخته می‌شوند.

هلیوسفر: این لایه بیرونی‌ترین لایه اتمسفر خورشید است، هلیوسفر یک نوع خروجی یا مرز را برای منظومه شمسی تعریف می ‌کند؛ در واقع به ناحیه فعالیت‌های خورشیدی هلیوسفر می‌گویند.خواندنی های رکنا را در اینستاگرام دنبال کنید

 

اخبار اختصاصی سایت رکنا را از دست ندهید:

مردی با تبر زنش را تکه تکه کرد! / درچابهار رخ داد + عکس زن جوان و قاتل قتل وحشیانه پسر 3 ساله با انداختن در ماشین لباسشویی +عکس جزییات حمله مسلحانه به بیمارستان قم! / بیمار خاص چه کسی بود! احمدی نژاد امروز در جلسه تشخیص مصلحت نظام کنار چه کسی نشسته بود !؟ +تصاویر مهم ترین اخبار 24 ساعت گذشته رکنا یک زائر ایرانی در عراق به ضرب گلوله پلیس کشته شد این دختر زیبا ناگهان زشت شد! / او می خندد! + عکس این 3 دختر جوان خودروهای لوکس پسران پولدار تهرانی را می دزدیدند+عکس پوشش عجیب زن جنجالی هیات دولت+عکس گلایه های زن عرب از مردم ایران ؛ از چه زمانی ملت ایران اینجوری شده؟ +فیلم فرار 4 دختر دانش آموز تهرانی که فریب خورده بودند! اعدام سعید و فرید به خاطر تجاوز به دختر دانش آموز تهرانی / نگار در دادگاه چه گفت؟ تلخ ترین سرنوشت برای مهشید / وقتی مرد کلید را در قفل خانه چرخاند ! ریحانه در روز عروس موقت 3 مرد می شد ! جزییات دستگیری قاتل مأمور پلیس در گیلان +عکس زنده به گور شدن 3 مرد در ریزش آوار بیمارستان کهریزک

منبع: رکنا

کلیدواژه: خودرو سلامت مسکن بازنشسته ها مهم ترین های 24 ساعت ارز و سکه جرم Crime سقوط Fall زمین همجوشی هسته ای مواد سحابی ستاره درخشان متولد عکس فیلم ایران دختر زن تصاویر قتل عجیب ایرانی پلیس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.rokna.net دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «رکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۲۶۵۲۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روسیه در آستانه ساخت اولین نیروگاه هسته‌ای ازبکستان

به گزارش قدس آنلاین، رسانه‌های محلی ازبکستان نوشتند: شرکت دولتی «روس‌اتم» روسیه به عنوان پیمانکار ساخت اولین نیروگاه هسته ای در ازبکستان انتخاب شده است.

این پروژه نیروگاه هسته‌ای شامل ساخت دو واحد نیروگاهی مجهز به راکتورهای نوع VVER-۱۲۰۰ است. این نوع راکتور متعلق به نسل «۳+» بوده و بالاترین استانداردهای بین المللی ایمنی و کارایی را داراست.

انتظار می رود راه اندازی اولین واحد برق در سال ۲۰۳۰ انجام شود و راه اندازی واحد دوم برای سال ۲۰۳۳ برنامه ریزی شده است. هزینه اولیه این پروژه ۱۱ میلیارد دلار برآورد شده است.

نشریه استرانا روس اتم (Strana Rosatom) خاطرنشان می کند که ساخت نیروگاه هسته ای گام مهمی در توسعه زیرساخت های انرژی ازبکستان خواهد بود و منبع انرژی قابل اعتماد و سازگار با محیط زیست را برای این کشور فراهم می کند.

قرارداد همکاری بین ازبکستان و روسیه برای ساخت این ایستگاه در دسامبر ۲۰۱۷ امضا شد. پس از آن، شرکت توسعه انرژی هسته ای اوزاتم (Uzatom) در ازبکستان ایجاد شد.

شرکت دولتی انرژی اتمی روسیه «روس‌اتم» طی سال‌های اخیر به کشورهای آسیای مرکزی پیشنهاد ساخت نیروگاه‌های هسته ای با شرایط مطلوب را داده است؛ قزاقستان، ازبکستان و قرقیزستان چنین پیشنهادهایی را در مقاطع مختلف دریافت کرده اند و گام‌هایی را برای احداث این نیروگاه‌ها برداشته‌اند.

منبع: خبرگزاری ایرنا

دیگر خبرها

  • «رافائل گروسی» به ایران سفر می کند
  • روسیه در آستانه ساخت اولین نیروگاه هسته‌ای ازبکستان
  • خورشید: ساختار و چرخه حیات تنها ستاره منظومه شمسی
  • تصاویر نجومی یازدهم اردیبهشت (۳۰ آوریل)
  • غار هارپیا ؛ اینجا زمین کاملا چین خورده است! (+عکس)
  • طرح یک شرکت آمریکایی برای نصب آینه در فضا برای تولید انرژی خورشیدی
  • تازه‌ترین شواهد از وجود سیاره X در لبه تاریک منظومه شمسی
  • فرونشست دومتری منطقه جنوب غرب کشور طی ۹ سال
  • دنباله‌داری که هنوز نیامده سر و صدا به پا کرد
  • دنباله‌داری که هنوز نیامده سر و صدا به پا کرده و از ستارگان هم درخشان‌تر خواهد بود