Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی برنا ؛ گسترش شبکه های مجازی و مراودات اجتماعی، در تمام مدت شبانه روز ما را در بمباران اخبار داخلی و خارجی قرار داده است. آنچه مسلم است، منابع خبری غیررسمی، از بسترهای مناسب نشر شایعه هستند. پس بهترین راه تأیید صحت و سقم یک خبر و دریافت جزئیات و اخبار تکمیلی، مراجعه به منابع رسمی خبر مانند خبرگزاری ها و صداوسیماست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما آنچه در بیشتر موارد از سوی منابع رسمی مشاهده می کنیم تعلل و از همه ضربه زننده تر ، عدم هماهنگی سازمان ها و نهادهای مرتبط با موضوع، در زمینه انتشار بیانیه است که در ادامه  تکذیبیه های متعدد را در پی دارد که باعث از بین رفتن اعتماد مخاطب  و نشر شایعه در جامعه می شود.

این گونه اطلاع رسانی های ناقص و شتاب زده، باعث سردرگمی  در مخاطب شده و او که نتوانسته اطلاعات مورد نیاز خود را از داخل کشور تأمین کند، به سراغ شبکه های خبری خارج از کشور و منابع غیررسمی می رود که خود امکان گسترش شایعه را بیشتر می کند.

آنچه در این زمینه باید مورد توجه قرار گیرد، نخست وظیفه مهم خبرگزاری ها در دروازه بانی خبر و اطمینان از منابع خبری و استعلام از سازمان های مربوطه است؛ هرچند سرعت از ارکان اصلی انتشار اخبار است اما هرگز نباید دقت را فدای سرعت کرد. دوم انتشار بموقع و شفاف سازی کامل توسط ارگان ها و سازمان های مربوطه در راستای کنترل و تنویر افکار عمومی است.

امیرحسین شمشادی معتقد است در فقدان اطلاعات کافی، همیشه این شایعه است که پاسخ نیاز مخاطب به دریافت اطلاعات و جزئیات اخبار را می دهد: «اگر به هر علتی چه با برنامه ریزی قبلی و چه در اثر غفلت و توجه نکردن به نیاز مخاطب، منابع مربوطه نتوانند بموقع و به میزان کافی اطلاعات و جزئیات یک رویداد را در اختیار مخاطب قرار دهند یا تناقض در آنها وجود داشته باشد، مخاطبین به سراغ منابع دیگری خواهند رفت که  که بازار شایعات در این حوزه گرم می شود و کار از دست کسانی که مسئول اطلاع رسانی هستند خارج می شود.»

این استاد ارتباطات می افزاید:«وقتی یک خبر قابل توجه منتشر می شود ،مخاطب ،منتظر یک منبع خاص برای اعلام جزئیات دقیق  رویداد خواهد بود. امروزه با حضور شبکه های اجتماعی، امکان دسترسی به منابع متعدد و متفاوت اطلاع رسانی برای مخاطبان وجود دارد و دیگر نمی توان با محدود کردن اطلاع رسانی یا مسکوت گذاشتن یا توجه نکردن به بخشی از رویداد، افکار عمومی را مدیریت کرد؛ بنابراین برای منابع رسمی بهترین کار این است که اطلاعات مربوط به یک رویداد که مورد توجه افکار عمومی قرار گرفته را اولا با سرعت و ثانیا با  دقت کافی و رعایت اصول اخلاقی  به صورت کامل در اختیار مخاطب قرار دهند. در غیر این صورت مخاطب دنبال اطلاعات مورد نیاز خود در رسانه های غیررسمی مانند شبکه های خارجی یا اخبار منتشره در شبکه های اجتماعی می رود و در این صورت جریان اطلاع رسانی از مسیر اصلی و واقعی خود خارج می شود و بازار شایعات دست بالا را خواهد گرفت. متاسفانه سیاست رسمی برخی از منابع اطلاع رسانی ما این است که در مورد اخباری که خوشایندشان نیست اطلاع رسانی انجام نشود، تا زمانی که مجبور به توضیح شوند.  شاید چند دهه قبل اگر خبری از صداوسیما و روزنامه ها اعلام نمی شد، عموما منبع دیگری به عنوان جایگزین وجود نداشت اما امروزه با توجه به نقش، شهروندروزنامه نگاران، و نفوذ بسیار بالای شبکه های اجتماعی در بین مردم، منابعی وجود دارند که سیاست خبری بسیاری از آنها تحت تأثیر قدرت ها و جریان هایی که آنها را هدایت و حمایت می کنند  است که با سیاست های خبری و منافع ملی ما متناسب نیست؛ بنابراین بهتر است در هر رویدادی اطلاع رسانی شفاف و بموقع وسریع انجام شود و این سرعت به اعتبار خبر لطمه نزند و اخبار غلط منتشر نشود.»

مدرس دانشگاه خبر، راهکار جلب اطمینان مردم به منابع خبری داخلی را اطلاع رسانی شفاف در زمینه آنچه مورد توجه افکار عمومی است می داند: «آنچه به اعتبار منابع رسمی اخبار لطمه می  زند، تناقض هایی است که ممکن است در اطلاع رسانی به وجود بیاید؛ اینکه یک بخش از دولت اطلاعیه ای را منتشر و بعد یک بخش دیگر حاکمیت آن را تکذیب می کند، باعث سردرگمی مخاطب می شود و به اعتماد او به منابع رسمی اخبار کشور لطمه جدی وارد می کند.  در مورد اتفاقات و رویدادهایی که جنبه ملی پیدا می کند یا به طور وسیع مورد توجه افکار عمومی قرار می گیرد، می توان از شورای اطلاع رسانی استفاده کرد و یک سخنگو یا یک نهاد، مسئولیت اطلاع رسانی را بر عهده بگیرد.

برای مثال در کشورهای دیگر دنیا وقتی شخص مهمی در بیمارستان بستری می شود، یک سخنگو از طرف بیمارستان وظیفه ارائه توضیحات و اقدامات انجام شده به رسانه ها را بر عهده دارد و اینگونه نیست که پزشک معالج، رئیس بیمارستان یا وزیر بهداشت در این زمینه مصاحبه کنند. با اعمال این سیاست ها می توان از بروز تناقض در اطلاع رسانی جلوگیری کرد و مسئله بعدی، رعایت  اصل صداقت با مخاطب است تا مطمئن شویم که در رویدادهای بعدی بیشتر به ما رجوع خواهد کرد.»

 

خبرنگار: مریم گرابیان

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: بیمارستان دولت شبکه های اجتماعی مصاحبه وزیر بهداشت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۲۶۹۷۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکنش باشگاه پرسپولیس به شایعه دریافت پیشنهادات خارجی برای برخی بازیکنان

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، سایت باشگاه پرسپولیس نوشت: به اطلاع هواداران عزیز و رسانه‌های محترم می‌رساند؛ اصولا وجود چنین لیستی در این مقطع از رقابت‌ها منطقی نیست و در جریان جلسات مدیرعامل و سرمربی تیم نیز صحبتی به میان نیامده است.

همچنین همان‌طور که هواداران و فعالان رسانه‌ای اطلاع دارند، در روزهای جاری، نقل و انتقالات مالکیتی باشگاه جریان دارد و این مساله سیاست‌ها و امکانات مالی باشگاه در فصل نقل و انتقالات را تحت تاثیر خود قرار خواهد داد.

همچنین هیچگونه پیشنهادی از باشگاه‌های داخلی یا خارجی به باشگاه داده نشده و تمام این اخبار کذب با هدف به حاشیه بردن تیم در‌ این شرایط حساس رقابت‌های لیگ و جام حذفی است. در چنین فضایی شاهد هستیم که هر روز یک داستان جدید برای پرسپولیس ایجاد می‌شود. 

یک روز هجمه تمدید قرارداد به راه می‌اندازند و روز دیگر درباره لیست مازاد و موارد مشابه سخن به میان می‌آید. از نظر باشگاه پرسپولیس، این جریان‌سازی‌ها حداقل دو هدف را دنبال می‌کند. یکی بر هم زدن تمرکز و آرامش باشگاه و اعضای تیم و دیگری منحرف کردن توجه افکار عمومی و رسانه‌ها از اتفاقات و اقدامات غیرمتعارف دیگر.

امیدواریم رسانه‌های محترم در جریان انتشار اخباری که منابع خاص در اختیار ایشان قرار می‌دهند، هم به صحت خبر و هم به جهات مختلف آن توجه نمایند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • رسانه ملی و لزوم توجه به تکنیک‌های خبری رسانه‌های معاند
  • نحوه مشارکت مردم اسلامشهر در بازسازی عتبات عالیات اطلاع رسانی شود
  • راه اندازی هفت ایستگاه سلامت و خانه بهداشت در شهرستان همدان
  • خلجی : افتتاح سد در سریلانکا برای کشور آورده ارزی خواهد داشت + فیلم
  • واکنش رسمی باشگاه پرسپولیس به شایعه جدایی چند ستاره
  • دستگاه های خدمات رسان کرمان برای مقابله با بحران سیل آماده باشند
  • واکنش باشگاه پرسپولیس به شایعه جدایی چند ستاره
  • واکنش عجیب و رازآلود همسر مهدی قایدی به شایعات اخیر؛ مخاطب ستاره معصومی کیست؟
  • واکنش باشگاه پرسپولیس به شایعه دریافت پیشنهادات خارجی برای برخی بازیکنان
  • برنامه‌های تولیدی رادیو بوشهر کیفی شود