Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-04@09:00:26 GMT

زیلویی که برای ارزیاب یونسکو پهن شد

تاریخ انتشار: ۶ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۲۷۲۱۸۹

زیلویی که برای ارزیاب یونسکو پهن شد

رییس شورای آسیا و اقیانوسیه صنایع دستی از کشور کویت که به عنوان یکی از ارزیابان ثبت جهانی زیلوی میبد به این شهر سفر کرده، معتقد است که این هنرصنعت قدیمی درخور جهانی شدن است.

به گزارش ایسنا، "غدا هیجاوی قدومی" در جریان اولین روز از سفر خود به میبد و بازدید از چند کارگاه زیلو بافی این شهر که با هدف بررسی امکان ثبت جهانی این هنرصنعت در حال انجام است، گفت: براساس اطلاعات داده شده و بازدیدی که انجام دادیم، دریافتیم که  زیلو یک صنعت فراگیر در شهرستان میبد است که همه اعضای یک خانواده به نوعی با آن درگیر هستند و از مشاغل اصلی ساکنان این شهر بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 وی با اشاره به بازدیدش از شرکت تعاونی زیلوبافان این شهر، اظهار کرد: در جریان این بازدیدها از نزدیک با تمام مراحل زیلوبافی آشنا و متوجه شدیم که از صفر تا صد فرآیند بافت زیلو در داخل خود شهر میبد انجام می‏‌شود.

این ارزیاب یونسکو، آشنایی مسئولان و اعضای رده بالای شهرستان میبد با این هنر و این که هر کدام به نوعی یک زیلوباف حرفه‌ای هستند را به عنوان نشان برتر برای این شهر برشمرد.

هیجاوی با اشاره به مراکز آموزشی زیلو بافی شهر میبد بیان کرد: هنرصنعت زیلوبافی در شهر میبد قابل توجه است و این که زیلوبافی در این مراکز با روش‏های نو و جدید آموزش داده می‏‌شود، بسیار عالی و جذاب است.

این ارزیاب یونسکو با بیان این که بانوان این شهر نیز به امر زیلوبافی مشغول هستند و در این امر مشارکت دارند را یک برگ برنده برای شهر میبد خواند، خاطرنشان کرد: اهمیت دادن به صنعت زیلو و معرفی آن به بازارهای جهانی پسندیده و عالی است و زیلوی میبد به آن دست پیدا کرده است.

رییس شورای آسیا و اقیانوسیه صنایع‏ دستی در مورد نتایج ارزیابی خود از زیلوی میبد تاکنون، اظهار کرد: تصمیمگیری در مورد این موضوع هنوز زود است اما با توجه به شواهد و براساس مدارک و اسناد ارسالی، این هنرصنعت در خور جهانی شدن است اما باید صبر کرد تا نتیجه اجمالی در این مورد اعلام شود.

هیجاوی تصریح کرد: پس از اتمام بازدیدهای مورد نظر از این هنرصنعت، گزارشی از سوی ما به ریاست جهانی ارجاع خواهد شد که پس از اشتراک‏‏‌گذاری با سایر اعضا و رضایت کامل آنها در این مورد، می‏‌توان خبرهای خوبی را در این رابطه اعلام کرد.

 ارزیابان یونسکو از کشوری کویت و هند در برنامه‏‏‌ای دو روزه از وضعیت هنرصنعت زیلوبافی در میبد برای ثبت جهانی آن بازدید می‏‏‌کنند.
انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: زيلوي ميبد منطقه یزد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۲۷۲۱۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعزام ۷ اکیپ ارزیاب جهت بررسی خسارات حریق در امامزاده ابراهیم(ع)

حامد دائمی در گفت و گو با خبرنگار مهر در حاشیه بازدید از واحدهای آسیب دیده از آتش سوزی امامزاده ابراهیم (ع) شفت اظهار کرد: در نخستین ساعت‌های حادثه در روستا با حضور کارشناسان بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان، ارزیابی از واحدهای خسارت دیده آغاز شد.

مدیرکل بنیاد مسکن گیلان افزود: هم اکنون ۷ اکیپ از کارشناسان این نهاد در روستا مشغول ارزیابی خسارت واحدهای آسیب دیده ناشی از آتش سوزی هستند.

وی گفت: تا ۴۸ ساعت آینده همه واحدهای آسیب دیده بازدید و به محض اتمام کار ارزیابی، میزان خسارت‌های وارده شده به واحدهای مسکونی و تجاری اعلام می‌شود اما در ارزیابی‌های اولیه مشخص شد که واحدهایی که در سال‌های قبل مقاوم سازی شده بودند، آسیبی ندیده‌اند.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گیلان افزود: پس از ارزیابی، اکیپ کامل امور اجرایی و ماشین آلات عمرانی شامل بیل مکانیکی و کمپرسی برای آواربرداری به مناطق حادثه دیده اعزام خواهد شد.

دائمی با اشاره به اینکه حمایت از حادثه دیدگان، وظیفه تمامی دستگاه‌های اجرایی است، ادامه داد: انتظار می‌رود هر دستگاهی به اندازه وسع خود نسبت به امدادرسانی اقدام کند.

دائمی گفت: بنیاد مسکن آمادگی دارد تا با تصویب منابع مالی و اعتباری نسبت به بازسازی مناطق آسیب دیده اقدام کند.

کد خبر 6095205

دیگر خبرها

  • جایزه سال آزادی مطبوعات یونسکو به همه روزنامه‌نگاران فلسطینی رسید
  • عملیات وعده صادق دشمنان را مرعوب و دوستان را مسرور کرد
  • یونسکو جایزه آزادی مطبوعات ۲۰۲۴ را به خبرنگاران غزه تقدیم کرد
  • یونسکو جایزه «آزادی مطبوعات» را به خبرنگاران غزه تقدیم کرد
  • اعطای جایزه جهانی آزادی مطبوعات یونسکو به خبرنگاران غزه
  • جایزه سالانه یونسکو به خبرنگاران غزه اعطا شد
  • اعزام ۷ اکیپ ارزیاب برای بررسی خسارت حریق در امامزاده ابراهیم(ع)
  • اعزام ۷ اکیپ ارزیاب جهت بررسی خسارات حریق در امامزاده ابراهیم(ع)
  • برگزاری جشنواره بازی‌های بومی محلی در میبد
  • قاچاقچی سوخت در بند قانون تعزیرات