Web Analytics Made Easy - Statcounter

ساعت 24-مدیرکل دفتر تالیف کتاب‌های درسی آموزش و پرورش گفت: کتاب‌های جدید التالیف مسئله محور هستند و در جهت پاسخگویی به نیازهای خانواده‌ها و جوانان تنظیم شده و اگر خوب تدریس شود و قربانی کنکور نشوند؛ بر روی آینده جوانان بسیار تاثیر گذار خواهند بود.

محمود امانی طهرانی درباره کتاب‌های جدید التالیف وارده شده به چرخه آموزش و پرورش گفت: امسال کتاب مدیریت خانواده، سبک زندگی سلامت و بهداشت جدید است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کتاب‌های ادبیات، زبان، فیزیک قبلا بوده، اما به این کتاب‌ها نیز محتواهای جدید اضافه شده است.

مدیرکل دفتر تالیف کتاب‌های درسی آموزش و پرورش افزود: تاکید ما روی حسن اجرای این کتاب‌ها است. کتاب‌های جدید التالیف مسئله محور هستند و در جهت پاسخگویی به نیازهای خانواده‌ها و جوانان تنظیم شده و اگر خوب تدریس شود و قربانی کنکور نشوند؛ بر روی آینده جوانان، سلامت، بهداشت، زندگی بهتر، تشکیل خانواده، دوام خانواده، کاهش طلاق که در نظام اخلاقی و دینی ما پذیرفته شده نیست، بسیار تاثیر گذار خواهند بود.

وی در ادامه افزود: این کتاب‌ها به گونه‌ای تدوین شده که حتی به صورت خود آموز نیز قابل استفاده باشند و اگر دانش آموزانی خودشان در سال‌های بعد بخواهند به این کتاب‌ها مراجعه کنند، بسیار راهگشا خواهند بود و تدریس خوب این کتب فقط یکی از روش‌های موثر برای تاثیر گذاری آن‌ها خواهد بود.

امانی طهرانی در ادامه بیان داشت: تدوین این کتب در شورای برنامه ریزی درسی صورت گرفته و از استداندارد بالایی برخوردار است. همه کتاب‌ها مبتنی بر پژوهش‌های نیاز سنجی هستند که به کتاب‌های درسی قوام می‌دهد. تمام کتب این پروسه را می‌گذرانند. افراد برجسته هر حوزه اعم از معلمین، صاحب نظران و متخصصین در این دوره‌ها عضویت دارند.

مدیرکل دفتر تالیف کتاب‌های درسی آموزش و پرورش درباره آموزش مهارت‌های عملی زندگی به دانش آموزان، گفت: در حوزه مهارت‌های عملی زندگی ۵ کتاب وجود دارد که اگر دانش آموزان این کتاب‌ها را خوب فرا بگیرند، بسیار توانمند می‌شوند. به عنوان مثال در پایه شش، هفت، هشت و نه کتاب کار و فناوری در پایه دهم و یازدهم کتاب کارگاه کارآفرینی و تولید وجود دارد ما سهم خود در برنامه ریزی درسی و تدوین این کتاب‌ها را به صورت هدفمند برنامه ریزی و اجرا کرده ایم تا دانش آموزان از حالت تانوانی  دربیایند و دانش آموزان چه پسر و چه دختر از پس کارهای عادی زندگی خود در امور فنی بربیایند.

وی درباره آموزش آسیب‌های اجتماعی به دانش آموزان گفت: در این حوزه در سه پایه کتاب‌های بسیار مهمی داریم. به عنوان مثال در پایه هفتم و هشتم کتاب تفکر و سبک زندگی را داریم که به ۱۰ مهارت پایه زندگی که توسط سازمان بهداشت جهانی اعلام شده و ۴ مهارتی که در کشور در حوزه آداب و مهارت‌های زندگی در نظر گرفته شده است، می‌پردازد.

امانی طهرانی در ادامه بیان داشت: در باب آموزش مهارت‌های اجتماعی به دانش آموزان، مهارت‌های مهمی در کتاب‌های درسی تدریس می‌شود.  این امر نیازمند یک درخواست ملی است و پدر و مادران و رسانه‌ها و جامعه باید از معلمین درخواست کنند که این دروس را به عنوان دروس درجه دو تلقی نکنند. آموزش و پرورش به این کتب بسیار بها داده است؛ به عنوان مثال کتاب سلامت و بهداشت پایه دوازدهم در هفت مبحث به سلامت روان پرداخته و علاوه بر این از پایه اول به این مسائل توجه کرده ایم. اگر برنامه‌های رسمی کنونی وزارت آموزش و پرورش به صورت جدی پیگیری شود، نتایج آن بسیار تاثیر گذار خواهد بود.

وی در ادامه درباره مبحث آموزش آسیب‌های اجتماعی که دانش آموزان با آن درگیر هستند و به دغدغه خانواده‌ها تبدیل شده است اظهار داشت: پاره‌ای از مسائلی که رخ می‌دهد قابل پیشگیری از طریق آموزش و مراقب‌ها است و پاره‌ای دیگر از آن حوادثی ناگوار است که در فضای رسانه‌ای امروز بسیار بیشتر از حالت عادی گسترش پیدا می‌کند. این مسائل نسبت به گذشته زیاد رشد نکرده، ولی با توجه به شرایط کنونی این مسائل رسانه‌ای می‌شود و در سطح جهان پخش می‌شود.

مدیرکل دفتر تالیف کتاب‌های درسی آموزش و پرورش اظهار داشت: جامعه ما در باب رفتار آگاهانه در زمینه سلامت جسمانی کودکان، معلمان و والدین و همچنین رشد آگاهی و مهارت نسبت به زمان‌های قبل بسیار رشد داشته است. مباحث سلامت جسمانی در کتاب‌ها آموزش داده می‌شود؛ به عنوان مثال مهارت نه گفتن در کتاب‌های آموزشی به صورت جدی آموزش داده می‌شود و تبدیل به یک فرهنگ شده است و جوانان ما چه دختر و چه پسر با شجاعت در مواجهه با موضوعاتی که برای آن‌ها خطراتی در بر دارد نه می‌گویند و امتناع می‌کنند؛ که این نتیجه فعالیت معلمان، رسانه‌ها و آموزش و پرورش است. البته هر جه جلوتر می‌رویم و آموزش‌ها بیشتر می‌شود مخاطرات هم به نسبت بیشتر می‌شود؛ لذا این یک جریان دائمی در کشور است و پایان ندارد.

میزان

منبع: ساعت24

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۲۷۲۴۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

والدین چطور می‌توانند به کاهش استرس کنکور فرزندشان کمک کنند؟

آفتاب‌‌نیوز :

داشتن اضطراب و استرس در کنکور به میزان زیادی عملکرد داوطلبان را تحت تأثیر قرار داده و موفقیت آن‌ها را کاهش می‌دهد. هر چقدر فرزندان به زمان کنکور نزدیک‌تر می‌شوند میزان اضطراب آن‌ها افزایش پیدا می‌کند. افراد و عوامل زیادی در افزایش یا کاهش استرس کنکور اثرگذار هستند که از این میان نقش والدین و خانواده پررنگ‌تر و مهم‌تر است.

استرس نوعی ترس آزاردهنده است که می‌تواند علاوه بر اثرات روحی و روانی روی جسم فرد نیز تأثیرات نامطلوبی بگذارد و عملکرد او را دچار اختلال کند. برای مثال استرس می‌تواند موجب بالا رفتن تپش قلب، عرق کردن، لرزش دست و پا شده و تمرکز، تفکر، ادراک و یادگیری فرد را کاهش می‌دهد، در این حالت فرد نمی‌تواند فعالیت خود را به‌درستی انجام داده و دچار خطا و اشتباه می‌شود.

استرس سر جلسه‌ کنکور باعث می‌شود فرد وقتی سؤالات امتحان را می‌خواند احساس گیجی کند و منظور سؤال را متوجه نشده و فکر کند همه آن چیزهایی را که خوانده بود فراموش کرده است، در نهایت بعد از اینکه فشار زیادی را به ذهن خود می‌آورد یا سؤال را بدون پاسخ رها می‌کند و یا پاسخ نادرست و بی‌ربطی می‌نویسد.

باید بدانید داشتن کمی استرس عملکرد افراد را بهتر می‌کند. اضطراب به ما کمک می‌کند خطر را تشخیص دهیم و از آن اجتناب کنیم. اضطراب با افزودن هوشیاری و انرژی، کیفیت عملکرد ما را بالا می‌برد، اما وقتی شدت استرس خیلی زیاد و ماندگار باشد، کیفیت عملکرد را کم کرده و فرد را ناتوان می‌کند.

عباس مظفری روانشناس و رئیس اداره مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی آموزش و پرورش گلستان در خصوص رفتار والدین در کاهش اضطراب دانش‌آموزان در روزهای باقیمانده تا برگزاری آزمون سراسری کنکور به ایسنا گفت: والدین دانش‌آموزان باید به این مسأله توجه کنند که تا امروز تمام تلاش خود را به کار بسته و هرآنچه لازم بوده در اختیار فرزندان خود قرار داده‌اند.

والدین در روزهای منتهی به کنکور در مورد این آزمون حرفی نزنند

وی ادامه داد: مهمترین کاری که والدین در روزهای باقی‌مانده به کنکور باید انجام دهند این است که به هیچ عنوان در مورد موضوع کنکور حرف نزده و تذکر و یادآوری نداشته باشند و تنها محیط خانه را آرام نگه دارند.

 رئیس اداره مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی آموزش و پرورش گلستان ادامه داد: والدین تغذیه فرزندان خود را مهیا کرده و سلامت روان خانه خود را فراهم کنند، به این معنا که در این روزها از دعوا و مشاجرات به شدت پرهیز کرده تا آرامش فرزندان حفظ شود.

این روانشناس گلستانی ادامه داد: دانش‌آموزان در روزهای مانده به آزمون سراسری کنکور فشار و استرس زیادی را تحمل می‌کنند بنابراین والدین باید با رعایت سکوت و آرامش در خانه و آماده کردن به موقع صحانه، نهار و شام فرزندان خود شرایط مطلوبی را در خانه فراهم کنند تا به استرس فرزندان دامن زده نشود.

مظفری تصریح کرد: دانش‌آموزان در شب پیش از آزمون از خوردن غذای چرب و سنگین به شدت پرهیز کرده و شب زودتر آماده خواب شوند تا صبح، سرحال و پرانرژی از خواب برخیزند.

دانش آموزان در شب کنکور از یادگیری مطالب جدید خودداری کنند

وی با بیان ایکه برخی معتقدند که دانش‌آموز باید در شب امتحان از درس خواندن پرهیز کند اما به عقیده من دانش‌آموزان می‌توانند تا ساعت ۹ شب مطالعه داشته باشند، گفت: دانش‌آموزان اگر می‌خواهد در شب امتحان مطالعه کنند تنها به مرور مطالبی که قبلاً فرا گرفته‌اند، بپردازند و از یادگیری مطلب جدید پرهیز کنند.

 رئیس اداره مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی آموزش و پرورش گلستان تصریح کرد: دانش‌آموزان وسایل مورد نیاز کنکور از قبیل مداد، خودکار، کارت شناسایی را از شب قبل آماده کرده و از بیدار ماندن تا دیروقت اجتناب کنند.

مظفری ادامه داد: داوطلبان کنکور پیش از ورود به جلسه صبحانه کامل شامل کربوهیدرات و مواد شیرین مثل عسل و مربا استفاده کند تا گلوکز مورد نیاز بدن آنها تأمین شود و دقت کنند مواد غذایی تازه و سالم باشد تا دچار مشکل نشوند.

وی با تأکید اینکه خانواده‌ها در شب کنکور از غذای بیرون استفاده نکنند، افزود: برخی خانواده‌ها در شب کنکور با این هدف که شب آخر درس خواندن فرزندان است به رستوران رفته و از غذای بیرون استفاده می‌کنند و بارها شاهد بودیم که دانش‌آموز نیمه‌های شب به دلیل استفاده از غذای ناسالم بیمار و راهی بیمارستان شده و این مسأله تمرکز و آرامش دانش‌آموز را بهم زده است.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • ۲۲۴۱ دانش آموز قشمی به طرح مسطورا پیوستند
  • مدیریت اضطراب دانش آموزان کنکوری
  • این دانش‌آموزان و طلاب از امسال بدون کنکور معلم می‌شوند
  • والدین چطور می‌توانند به کاهش استرس کنکور فرزندشان کمک کنند؟
  • برگزاری رویداد گامی نو ویژه دانش آموزان هنرستانی در هرمزگان
  • اردوی مهارتی دانش آموزان در آباده
  • رسالت کانون تقویت ادبیات داستانی است
  • پرورش نیروی کار ماهر در ۵۵۱ هنرستان در خوزستان
  • زنجان؛ میزبان اردوی دوستی کشور
  • بازگشت دانش آموزان بازمانده از تحصیل به چرخه تعلیم و تربیت