Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-28@12:16:06 GMT

فتح سنگر به سنگر اعراب

تاریخ انتشار: ۶ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۲۷۳۵۴۵

فتح سنگر به سنگر اعراب

تهران- ایرنا- نکته ویژه و مهم این است که موفقیت تل‌آویو در این مسیر، باعث فشار بیشتر بر جمهوری اسلامی ایران در منطقه خواهد شد که موضعی ضدصهیونیستی دارد و خواستار احقاق حقوق ملت فلسطین است.

روزنامه اعتماد در یادداشتی به قلم نصرت الله تاجیک، آورده است: سفر پنجشنبه هفته گذشته نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی با سلطان‌نشین عمان و دیدار او با سلطان قابوس، گامی تازه در راستای سیاست‌های رژیم صهیونیستی برای قبح‌زدایی از رابطه با این رژیم در میان کشورهای مسلمان و به‌خصوص دولت‌های عربی بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رابطه مسقط با رژیم صهیونیستی به هیچ عنوان یک رویداد تازه یا امر بی‌سابقه‌ای نیست. دولت عمان در سطح بین‌المللی از سیاست‌هایی ویژه و رویکردی خاص استفاده می‌کند. مسقط همواره تلاش کرده است تا با تأسی از سیاست بی‌طرفی فعال، ضمن حفظ روابط حسنه با همه قدرت‌های جهانی و دولت‌های منطقه‌ای، منافع این سلطان‌نشین کوچک را در حاشیه خلیج فارس تامین کند، ضمن اینکه در دوران بالا گرفتن تنش‌ها و تخاصم‌ها، جایگاه بی‌طرف این سلطان‌نشین اجازه می‌دهد تا بتواند به عنوان میانجی در پرونده‌های مهم بین‌المللی ورود کند.

عمان ویژگی‌های خاص خودش را دارد و تلاش می‌کند از طریق دیپلماسی فعال منافع خودش را تامین کند. ارتباط رژیم صهیونیستی با عمانی‌ها، پدیده تازه‌ای نیست، درست است که 22 سال از آخرین دیدار رسمی در این سطح می‌گذرد، اما روابط اقتصادی و غیردولتی میان مسقط و تل‌آویو در طول این دو دهه در جریان بود. بعد از موافقت‌نامه اسلو در سال 1991، ارتباط‌های میان مسقط و تل‌آویو آغاز شد، هر‌چند این رابطه هیچگاه به یک رابطه دیپلماتیک رسمی میان دو دولت تبدیل نشد، اما چه‌بسا ارتباط‌های دیپلماتیک پنهانی و محرمانه در طول سال‌های گذشته میان مسقط و رژیم صهیونیستی در جریان بوده‌باشد.

سفر اخیر نتانیاهو به مسقط را نمی‌توان تغییر عمده و بنیادینی در سیاست‌های عمان برشمرد. کشورهای عربی حاشیه خلیج‌فارس، از زمان پیمان اسلو تاکنون، هر یک به نوعی تلاش برای عادی‌سازی روابط با اسراییل را آغاز کرده‌اند و به فراخور نقش و نیازی که داشتند ارتباط‌هایی اعلام‌نشده و پنهانی با رژیم صهیونیستی برقرار کردند. در دوره اخیر و بعد از فشار و اشتیاق ترامپ، این ارتباط‌ها گسترده‌تر شده است و کشورهای عربی حاشیه خلیج‌فارس با اعزام هیات‌های فرهنگی، ورزشی یا حتی دیدارهای دیپلماتیک محرمانه چه در فلسطین اشغالی و چه در خاک کشورها، تلاش برعادی‌سازی روابط با تل‌آویو را پیش می‌برند.

دیدار پنجشنبه نتانیاهو، سومین دیدار بلندپایه میان مقام‌های رسمی عمان و رژیم صهیونیستی از زمان پیمان‌های اسلو تاکنون است. ویژگی این دیدار، زمان‌بندی آن بود. چنین گفت‌وگویی میان یک مقام ارشد عربی با نتانیاهو، بعد از انتقال سفارت امریکا از تل‌آویو به قدس شریف و تلاش ترامپ برای از بین بردن قبح رابطه رژیم صهیونیستی با اعراب و فشارهایی که از سوی واشنگتن به کشورهای مسلمان و عربی وارد می‌شود، عاملی بود که باعث شد این سفر طراحی شود.

عمانی‌ها تلاش می‌کنند تا بیشترین منافع را از سیاست راهبردی بی‌طرفی خود برای کشورشان کسب کنند. اینکه تصمیم دولت عمان به انجام این دیدار، واکنشی به فشارهای امریکا بود یا اینکه علاقه‌مندی و اراده نزد سلطان عمان برای عادی‌سازی رابطه با تل‌آویو وجود دارد، موضوعی است که تحولات آینده منطقه روشن خواهد کرد. به هر تقدیر، آنچه مشخص است، از سوی تل‌آویو و مسقط، دو روایت متناقض در مورد این سفر منتشر می‌شود که هیچ‌یک کمکی به روشن‌تر کردن انگیزه‌های عمان نمی‌کند. وزارت خارجه عمان ادعا می‌کند که این سفر به درخواست نخست‌وزیر اسراییل انجام شده است، در حالی که دفتر نخست‌وزیری رژیم صهیونیستی این سفر را به دعوت سلطان قابوس عنوان می‌کند.

عمانی‌ها بی‌علاقه نیستند که نقش فعال‌تری در صلح خاورمیانه ایفا کنند، هر چند عمان قدرت بزرگ منطقه‌ای محسوب نمی‌شود، اما ویژگی بی‌طرفی فعال دیپلماسی این کشور اجازه می‌دهد تا در صورت دخالت این کشور در روند سازش، بتواند از منافع یا دست‌کم پرستیژ آن بهره‌مند شود. از سوی دیگر، رژیم صهیونیستی انگیزه‌های خاص خودش را برای ارتباط با کشورهای عربی دارد. تل‌آویو علاقه‌مند است که قبح رابطه با تل‌آویو را در میان کشورهای مسلمان و عربی بشکند. قبح‌زدایی و عادی‌سازی رابطه رژیم صهیونیستی با کشورهای عربی منطقه، اجازه می‌دهد که موانع اصلی در برابر این رژیم برای تامین خواسته‌هایش برداشته‌شود.

تل‌آویو علاقه‌مند است که سنگر به سنگر، با پیشرفت به سمت رابطه با قدرت‌های مهم‌تر منطقه‌ای از جمله عربستان سعودی حرکت کند تا نهایتا با استفاده از این روابط باعث شود بازیگران اصلی خاورمیانه مانند عربستان، مصر و به‌خصوص خود فلسطینی‌ها، از تعدادی از خواسته‌ها و مطالبات عمده خود کوتاه بیایند.

یکی از نگرانی‌هایی که در مورد سفر نتانیاهو به عمان مطرح شده است، نگرانی از آینده روابط تهران و مسقط است. به گمان من باید عمان را از زاویه دید عمانی‌ها نگاه کرد. هر کشوری مصالح ملی خود را در نظر می‌گیرد و منافع خود را دنبال می‌کند و با روش‌ها و سیاست‌هایی که خودش طراحی کرده و در دکترین امنیت ملی‌اش قرار دارد، برای تامین منافع خودش تلاش می‌کند. من انگیزه این سفر را رویکرد ضدایرانی در مسقط نمی‌دانم، ایران و عمان مسائل و زمینه‌های مشترک خودشان را دارند.

سوابق رژیم صهیونیستی و جنایت‌هایی که علیه مردم فلسطین مرتکب شده و می‌شود، باعث ایجاد بدبینی و مشکلات عمده‌ای برای این رژیم در میان مردم عرب منطقه شده است، در نتیجه این رژیم تلاش می‌کند که با ایجاد رابطه با دولت‌ها و حکومت‌های کشورهای عربی منطقه به تدریج این جو مردمی را علیه خود نرم کند. نتانیاهو تلاش می‌کند تا با استفاده از جو مناسبی که در واشنگتن برای حمایت از سیاست‌های عادی‌سازی اسراییل در خاورمیانه وجود دارد، از این فرصت بی‌بدیل بیشترین بهره‌برداری را ببرد، در نتیجه مسیر دیپلماسی عادی‌سازی را با عجله‌ای بیشتر پیش می‌برد، قطعا از این سفر به عنوان الگویی برای عادی‌سازی چنین سفرهای رسمی به دیگر کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس بهره‌برداری خواهد شد.

نکته ویژه و مهم این است که موفقیت تل‌آویو در این مسیر، باعث فشار بیشتر بر جمهوری اسلامی ایران در منطقه خواهد شد که موضعی ضدصهیونیستی دارد و خواستار احقاق حقوق ملت فلسطین است.

جمهوری اسلامی ایران، معتقد است و قطعا به همسایگان و دوستان خود در منطقه هشدار داده است که رژیم صهیونیستی تلاش می‌کند تا قدم به قدم این روند عادی‌سازی را پیش ببرد و سنگر به سنگر، موانع و دیوارهایی را که در مقابل پایمال کردن کامل حقوق مردم فلسطین قرار دارند، فتح کند. اگر کشورهای منطقه به این سیاست رژیم صهیونیستی آگاه باشند، می‌توان امید داشت که سیاست‌های ضدفلسطینی تاحدی مهار شود، اما اگر آگاهی از فریب تل‌آویو وجود نداشته ‌باشد و بهمن‌وار همه سنگرها فتح شود، ملت فلسطین تنها خواهد ماند و این امکان در اختیار اسراییلی‌ها قرار می‌گیرد تا مساله فلسطین را به صورت کامل محو کنند.

*منبع: روزنامه اعتماد،1397،8،6
**گروه اطلاع رسانی**1893**9131

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي اعتماد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۲۷۳۵۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نگرانی شدید تل‌آویو از همکاری‌های دفاعی ایران و روسیه

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از المیادین، خبرگزاری آمریکایی بلومبرگ گزارش داد که بعد از نشست روز جمعه مقامات دفاعی ایران و روسیه در آستانه پایتخت قزاقستان و تاکید دو طرف بر تقویت همکاری‌های نظامی، رژیم صهیونیستی از تبعات گسترش روابط دفاعی میان مسکو و تهران در هراس است.

در این گزارش به نقل از شای هار تزیوی مسئول سابق وزارت امور راهبردی رژیم صهیونیستی آمده است: به نظر می‌رسد روسیه قصد دارد جنگنده‌های سوخو س و-۳۵ و سیستم دفاع هوایی اس ۴۰۰ به ایران تحویل دهد. مسکو در زمینه‌های جنگ الکترونیک و تبادل اطلاعات نیز با تهران همکاری دارد.

وی اضافه کرد: روسیه دشمن تل آویو است چرا که از محوری که بر علیه ما می‌جنگد حمایت می‌کند. اهمیت نقش روسیه با افزایش این درگیری‌ها بیش از گذشته مشخص می‌شود.

عاموس گلعاد یکی از مسئولان سابق وزارت جنگ رژیم صهیونیستی نیز گفت: روسیه و ایران بیش از هر زمان دیگری به هم نزدیک شده اند. روس‌ها می‌توانند به ایرانی‌ها تکنولوژی‌های مهمی ارائه دهند که توان آنها را افزایش می‌دهد.

پیش از این مقامات روسیه و چین در حاشیه نشست سازمان همکاری‌های شانگهای در قزاقستان بر آمادگی خود برای گسترش همکاری‌های نظامی با ایران تاکید کرده بودند.

کد خبر 6089642

دیگر خبرها

  • لزوم اتحاد کشورهای اسلامی در برابر ظلم و جنایت رژیم صهیونیستی
  • سونامی بین‌المللی علیه مقامات تل‌آویو در راه است
  • تظاهرات گسترده ضد نتانیاهو در تل آویو
  • تظاهرات هزاران شهرک‌نشین علیه نتانیاهو در تل‌آویو
  • تل آویو: به یک شرط حمله خود را عقب می اندازیم
  • تداوم تظاهرات صهیونیست‌ها علیه نتانیاهو
  • نگرانی شدید تل‌آویو از همکاری‌های دفاعی ایران و روسیه
  • سفر هیات مصری به تل‌آویو برای انجام مذاکرات
  • هیئتی از مصر وارد تل‌آویو شد
  • واکنش حزب‌الله به ادعای عجیب تل‌آویو