Web Analytics Made Easy - Statcounter

واکنش‌ها به نامه شیخ محمد یزدی به شبیری زنجانی، مرجع تقلید شیعه

هفته گذشته عکسی از دیدار عبدالله نوری، سیدمحمد موسوی خویینی‌ها، سیدمحمد خاتمی، غلامحسین کرباسچی، عبدالمجید معادیخواه با استاد سال‌های دورشان، آیت‌الله شبیری زنجانی از مراجع تقلید منتشر شد؛ انتشار این عکس نامه سرگشاده شیخ محمد یزدی به آیت‌الله شبیری زنجانی را به دنبال داشت که این نامه با واکنش‌های زیادی همراه بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

عکسی که واکنش های زیادی داشت

به گزارش اعتماد آنلاین، هفته گذشته عکسی از دیدار عبدالله نوری، سیدمحمد موسوی خویینی‌ها، سیدمحمد خاتمی،غلامحسین کرباسچی، عبدالمجید معادیخواه با استاد سال‌های دورشان، آیت‌الله شبیری زنجانی از مراجع تقلید منتشر شد. بر اساس اخبار منتشر شده این دیدار در منزل عبدالله نوری برگزار شده است.انعکاس عکس این دیدار کافی بود تا آیت‌الله محمد یزدی، دبیر جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه با انتشار نامه‌ای سرگشاده به آیت‌الله شبیری زنجانی واکنش نشان دهد. شیخ محمد یزدی در این نامه به هم‌نشینی آیت‌الله شبیری زنجانی با برخی  از چهره‌ها را نامناسب دانسته و خواستار رعایت شئون اسلامی از طرف او شده است.

 

به گزارش «اعتمادآنلاین»، در متن نامه آیت‌الله محمد یزدی خطاب به آیت‌الله شبیری زنجانی آمده است: با احترام؛ ضمن عرض ارادت و تسلیت ایام اربعین سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین(علیه السلام)، پیرو انتشار تصاویری در فضای مجازی از حضرتعالی در کنار برخی افراد مسئله دار که برای نظام جمهوری اسلامی و مقام معظم رهبری«دام ظله العالی» احترامی قائل نیستند؛ بدین وسیله به عرض می‌رساند، این موضوع ناراحتی و تعجب مقلدین و حوزویان را در پی داشته است.

 

در ادامه نامه دبیر جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تاکید شده است: لازم به ذکر است، اینجانب نیز در دو مرحله با حضرتعالی مکاتباتی در مورد برخی از مسائل دیگر داشته ام که جواب قانع کننده ای دریافت نکردم؛ لذا این نامه رابه ناچار به صورت سرگشاده خدمتتان ارسال ‌کردم.

 

آیت الله یزدی در بخش دیگری از نامه با انتقاد از آیت‌الله شبیری زنجانی نوشته است: چگونه می‌شود، حضرتعالی که فرصتی برای ملاقات با هیات رئیسه مجمع عمومی اساتید را ندارید، فرصت می‌کنید در منزل آقایی در تهران حاضر شوید و با این آقایان ملاقات داشته باشید!

 

آیت‌الله یزدی همچنین خطاب به این مرجع تقلید هشدار داده است: یادآور می‌شوم مقام و احترام شما در سایه احترام به نظام اسلامی حاکم، رهبری و شأن مرجعیت است، پس لازم است این احترام و شئون مرجعیت را رعایت فرموده و ترتیبی اتخاذ فرمائید این گونه مسائل دیگر تکرار نگردد.

 

انتشار این نامه در رسانه‌ها البته بدون واکنش نبود. ساعاتی بعد از انتشار این نامه و دست به دست شدن آن در رسانه‌ها چهره‌ها و فعالان سیاسی نسبت به آن در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌ها واکنش نشان دادند.

 

حرمت مراجع تقلید را نگه داریم واکنش خبرگزاری حوزه 

پس از انتشار این نامه، خبرگزاری حوزه نسبت به این نامه واکنش نشان داد؛ در یادداشتی که در این خبرگزاری منتشر شده آمده است: چندی قبل تصویری از یک دیدار در تهران منتشر شد که آیت‌الله العظمی شبیری زنجانی را در کنار شخصیت‌هایی چون موسوی خوئینی، غلامحسین کرباسچی، رئیس دولت اصلاحات، عبدالله نوری، عبدالمجید معادیخواه و تعدادی دیگر نشان می‌داد که اخبار و تحلیل‌های زیادی در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی به‌دنبال داشت.

در ادامه این یادداشت تاکید شده است: در پی انتشار این عکس، آیت‌الله محمد یزدی با انتشار نامه سرگشاده‌ای به این مرجع تقلید با انتقاد صریح از وی به خاطر آنچه «دیدار با افراد مساله داری که برای نظام جمهوری اسلامی و مقام معظم رهبری احترامی قائل نیستند» خوانده است، نوشت: «یادآور می شوم مقام و احترام شما در سایه احترام به نظام اسلامی حاکم، رهبری و شان مرجعیت است، پس لازم است این احترام و شئون مرجعیت را رعایت فرموده و ترتیبی اتخاذ فرمایید این گونه مسائل دیگر تکرار نگردد.»

همچنین یادداشت‌نویس با اشاره مجدد به بخشی از این نامه به چند نکته اشاره کرده است:

در این یادداشت تاکید شده است که هر انسان عاقل و بالغی حق دارد تعیین کند که با چه کسانی معاشرت کند و دعوت چه افرادی را بپذیرد یا نپذیرد، چه رسد به یکی از بزرگ ترین مراجع حال حاضر جهان تشیع که قطعاً خیر و صلاح خود را بهتر از افرادی می داند که ولو با خیراندیشی، موضوعات را سیاسی می بینند. برای یک شیعه که خود در ردیف مقلدین مراجع عظام است، بسیار سخت است که ببیند فردی به مرجع تقلید شیعیان نامه بنویسد و او را به خاطر یک دیدار ساده، نکوهش کند و زیر سوال ببرد.

در دومین نکته مورد اشاره در بخش دیگری از این یادداشت آمده است: سخت‌تر آن که چنان نوشته شده که این‌گونه مسائل دیگر تکرار نشود که انگار چه مساله هولناکی رخ داده است! یک مرجع تقلید شیعه و چند روحانی و چهره سیاسی شیعه با یکدیگر حرف زده‌اند و عکس گرفته‌اند. حال اگر به هر دلیلی حتی موجه، با آن افراد زاویه فکری و سیاسی داشته باشیم آیا رواست به خود اجازه دهیم و یکی از معدود مراجع نامدار شیعه را شماتت کنیم؟

همچنین یادداشت‌نویس در ادامه تاکید کرده است: می‌گویند حرمت امامزاده را باید بیش از همه، متولی‌اش حفظ کند. این سخن درباره حوزه، روحانیت و مراجع معزز تقلید نیز صدق می‌کند. اگر روحانی مسن و مجربی چون آیت‌الله یزدی این‌گونه حرمت نگه ندارد، چه انتظاری است از مردم عادی و جوانانی که اصل و ادبیات این نامه را با شگفتی ملاحظه می‌کنند؟

در ادامه این یادداشت با تاکید بر اینکه نباید مراجع تقلید شیعیان به مسائل سیاسی آلوده شوند، تاکید شده است: مراجع تقلید شیعه، در همه اعصار و قرون اسلامی و حتی پیش از برپایی نظام جمهوری اسلامی، ستون های استوار دین اسلام و مذهب تشیع بوده اند و هستند و روا نیست شان آنها به امور نازل سیاسی و جناحی تقلیل داده شود و حرمت شان شکسته شود.

درنهایت خطاب به آیت‌الله یزدی حفظ حرمت مرجعیت تاکید شده و آمده است: از آیت‌الله یزدی انتظار می‌رود با بصیرت و درایت، آنچه پیش آمده را جبران کنند تا هم حرمت مرجعیت گرانقدر شیعه حفظ شود و هم بهانه به دست بدخواهان نظام و تشیع و رهبری و مرجعیت نیفتد.

میراث تاریخی تشیع را به تاراج نسپریم واکنش سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی

انتشار همین نامه بلافاصله با واکنش سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی  همراه شد. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی  در حساب توییتری خود نوشت: مرجعیت پشتوانه حفظ هویت شیعی است. مواظب باشیم مراجع پاک‌زیست را با تابلوی دغدغه مقدس حفظ نظام، موهون نکنیم و میراث تاریخی تشیع را به تاراج نسپریم.

فاین تذهبون؟

الیاس حضرتی، نماینده تهران هم در واکنش به این نامه با بیان اینکه ما مفتخریم که مراجع بزرگوارمان جز از خدای متعال از هیچ قدرتی اجازه نگرفته‌اند و مقید به قیود هیچ نهاد سیاسی یا اقتصادی نبوده‌اند، در حساب توییتری خود تاکید کرد: بی‌جهت نبوده که همواره مظلومان به بیوت مراجع پناه برده‌اند. ما مکلفان اما اجازه نخواهیم داد که به بهانه‌های واهی به ساخت مراجع اهانت شود. فاین تذهبون

---

 

غلامعلی رجایی: هاشمی می‌گفت آقای زنجانی در مقطعی، استاد ایشان بوده


غلامعلی رجایی، مشاور سابق آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی در واکنش به نامه آیت‌الله یزدی در کانال تلگرامی خود نوشت: خدا کند نامه آقای محمد یزدی، به مرجع عالیقدر، آیت الله شبیری زنجانی درست نباشد، همو که من در آخرین سفر مشهد که درخدمت مرحوم هاشمی بودم، در ملاقاتشان حضور داشتم، از هاشمی شنیدم آقای زنجانی در مقطعی، استاد ایشان بوده است.

رجایی تاکید کرده است: آقای یزدی در بیانی که متاسفانه کمتر به آن توجه شد به حضور این مرجع عالی مقام و بیدار در منزل کسی که -خاتمی-، مساله‌دار است و برای رهبری و نظام احترامی قائل نیستند اعتراض می‌کند.

 

جلایی پور: زبان تهدید در برابر آبروی حوزه


حمیدرضا جلائی‌پور، جامعه‌شناس و تحلیلگر مسائل سیاسی از سخن گفتن با زبان تهدید با آبروی حوزه ابراز تاسف کرد.

جلایی پور آیت‌الله شبیری زنجانی را آبروی روحانیت مستقل شیعه خوانده و نوشته است: آیت‌الله شبیری یک مرجع تقلید ریشه‌دار و صاحب سلوک اخلاقی در حوزه علمیه قم است. مرجعیت او ساخته و پرداخته صدا وسیما نیست. او هیچوقت به اسلام‌اقتدارگرا اعتقادی نداشته و مبلغ آن نبوده است. زندگی خودش و همه فرزندانش کوچکترین تغییری با قبل از انقلاب نداشته است.

علی شکوری‌راد، دبیرکل حزب اتحاد ملت ایران خطاب به آیت‌الله محمد یزدی در توییتر نوشت: حضرت آیت‌الله یزدی، شما بخوبی مقام علمی، اخلاقی و مرجعیت حضرت آیت‌الله العظمی شبیری زنجانی را می‌دانید. این نوع حرمت‌شکنی حریمی را باقی نمی‌گذارد و از کسی در مقام شما بعید است. آنکه در دفاع از او چنین کرده‌اید از این کار شما ناخشنود است. خدواند توفیق جبران به شما عنایت فرماید.

وارونه شدن امور حوزه

احمد زیدآبادی هم در واکنش به نامه شیخ محمد یزدی به آیت‌الله شبیر زنجانی نوشته است:‌ نامه سرزنش آمیز و آمرانه شیخ محمد یزدی خطاب به آیت‌الله سید موسی شبیری زنجانی را می‌توان به حساب وارونه شدن امور حوزه گذاشت! تا قبل از این، در فرهنگ حوزه، مراجع مسئول تشخیص حرام و حلال و معروف و منکرِ امور «مسلمین» شناخته می‌شدند؛ ولی گویا از این به بعد آنان باید مطیع و تابع متصدیان امور اداری حوزه‌ها باشند!

 

عباس عبدی: قتل خاشقجی هم همین مشکل را داشت

عباس عبدی هم به نامه شیخ محمد یزدی واکنش نشان داد و نوشت: نامه آقای یزدی عضو برجسته جامعه مدرسین قم خطاب به آیت الله شبیری زنجانی بازتاب وسیعی داشت. مخالفتها با این نامه بجای خود؛ ولی واقعیت انچه که در قم می‌گذرد همین نگاه آقای یزدی است.

عبدی در ادامه تاکید کرده است: مسئله این است که با یک فهم عرفی هر کسی متوجه می شد که این نامه اثرات منفی و مخربی برای حوزه و نظام دارد پس چرا اقای یزدی چنین نامه ای را نوشتند؟

پاسخ در فضای بشدت بسته حاکم بر این گروه است که در پرتو حمایت سیاسی و قدرت تنفس می‌کند و لذا قادر به پیش بینی تبعات اقدام خود نیست. قتل خاشقجی هم همین مشکل را داشت و همه تعجب می کردند که چطور عربستان متوجه تبعات این اقدام نبود؟

 

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب ادامه داده است: پاسخ همان فضای بسته و رانتی و مبتنی بر قدرت مادی و پولی بر افکار و برداشتهای رهبران عربستان بود. تا هنگامی که چنین فضایی هست و افراد می توانند بدون پیگیری قضایی و سیاسی هر چه بخواهند بگویند، نتیجه ای جز این را شاهد نیستیم.

 

در ادامه این مطلب آمده است: آیا دیگران هم می توانند چون آقای یزدی برای یک مرجع چنین نامه ای بنویسند و تحت تعقیب قرار نگیرند؟ اگر بتوانند؛ در این صورت ایرادی به کار اقای یزدی نیست و اگر نتوانند که قطعا نمی توانند باید مشکل را در این تبعیض ویرانگر جستجو کرد. این تبعیض ریشه همه نابسامانی ها و اظهار سخنان نسنجیده است. که اتفاقا کسانی بیشتر قربانی این تبعیض میشوند که از آن بهره‌مند هستند./ 

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۲۷۴۰۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکنش معاون صنایع عمومی وزارت صمت به نامه برخی انجمن‌های صنعتی

به گزارش قدس آنلاین، محمدمهدی برادران، معاون صنایع عمومی وزارت صمت در گفتگو با ایسنا در واکنش به نامه اخیر برخی تولیدکنندگان بزرگ کشور به مقام معظم رهبری درخصوص بازگشت ارز صادراتی و فروش آن به نرخ بالاتر از نیما با تاکید براینکه این نامه جای ابهام دارد، اظهار کرد: در واقع اینها جریان تورم ساز کشور هستند. جریان تورم گرایی که سومدیریت خود را با کاهش پول ملی تنظیم می‌کنند. اینها شرکت‌هایی هستند که برخی از آنها به جای اینکه به بهره‌وری تولید فکر کنند هر ساله در این فصل با بازی با صورت های مالی و قیمت سازی، سودهای کلان گزارش می‌کنند؛ مثلا شرکتی که سال گذشته ۱۰۵ همت سود گزارش کرده است چرا باید چنین نامه‌ای بنویسد؟

اگر صنایع پایین دست این موضوع را مطرح می‌کردند مشکلی نیست

وی ادامه داد: به عنوان نمونه انجمن نساجی یا صنعت کفش که این نامه را امضا کردند باید بررسی شوند که آیا اساسا ارزی آورده‌اند که در کانال ۴۰ هزار تومان فروخته باشند؟ اینها که ارز خود را در کانال های بالاتر می‌فروشند.

برادران تصریح کرد: شرکتی که تولیدش کمتر شده چرا سودش زیاد شده است؟ این سوال بنده باعث ناراحتی بسیاری شده بود، اما واقعا ۱۰۵ همت سود چه معنایی می‌دهد؟‌ اصلا چه مشکلی بزرگی وجود داشت که به رهبری نامه نوشته‌اند؟‌ از این بیشتر می‌خواستند سود کنند؟ اگر صنایع پایین دست این موضوع را مطرح می‌کردند مشکلی نیست اما نه صنایع بالادست.

معاون صنایع عمومی وزیر صمت با اشاره به دخالت بی‌مورد بورس کالا در این موضوع، تاکید کرد: بورس کالا یک شرکت خصوصی است و نباید در حوزه سیاست‌گذاری دولت وارد شود که در این صورت تخلف آن محرز است. بورس کالا کارمزدش را بگیرد تا در آن بستر معاملات صورت بگیرد.

چرا حقوق مالکانه دولت را با نرخ ۶۰ هزار تومان نمی‌دهند؟

وی تصریح کرد: سهامدار بورس کالا شرکت مس است و معلوم است این شرکت یا شرکت فولاد می‌خواهند بیشتر بفروشند. اینها می‌خواهند بیشتر سود کنند و به همین دلیل چنین کاری کرده‌اند. تصور کنید شرکت فولاد در سال گذشته ۱۰۸ همت سود کرده است؛ از جیب مردم و از جیب زنجیره پایین دست مثل لوازم خانگی که باید سود می‌کرد اما در واقع با خام فروشی سود کرده است! در حال حاضر هم کالا را داخل کشور گران‌تر می‌فروشند و حالا می گویند ارز صادراتی را با نرخ بالاتر بفروشیم!

برادران ادامه داد: آقایان انرژی را با دلار ۱۰ هزار تومان، نیروی انسانی را با دلار ۱۵هزار تومان و بنزین را با دلار هزار تومان می‌گیرند؛ بعد کالا را با نرخ ۵۰ هزار تومان بفروشند؟ چرا باید اینگونه باشد؟ مگر اینکه بگوییم حقوق مالکانه دولت را با نرخ ۶۰ هزار تومان پرداخت کنند و همینطور انرژی و ... را سپس در این شرایط ارز صادراتی را با نرخ ۶۰ هزار تومان بفروشند. 

چرا هر سال در اردیبهشت ماه جریان‌سازی می‌کنند؟

به گفته معاون صنایع عمومی وزارت صمت، متوسط مواد اولیه این شرکت‌ها کمتر از ۳۰ هزار تومان است؛ مگر حقوق نیروی انسانی را با دلار ۶۰ هزار تومانی می‌دهند که می خواهند ارز صادراتی خود را بالا بفروشند؟!

وی با تاکید براینکه جریانی پشت پرده است که هر سال اردیبهشت ماه جریان سازی می‌کنند و امسال بورس کالا هم ایدئولوگ آنها شده است، تصریح کرد: رهبری قبلا پاسخ اینها را داده‌اند که شرکت های بزرگ دولتی که مواد اولیه را از دولت می‌گیرند چرا برنامه‌ها و سیاست‌های خود را با دلار تلگرامی تنظیم می‌کنند؟

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • حمله گسترده حزب الله به مواضع صهیونیست‌ها در جبهه شمالی
  • واکنش معاون صنایع عمومی وزارت صمت به نامه برخی انجمن‌های صنعتی
  • واکنش تند به پیشنهاد حذف سپاهان از فوتبال ایران
  • درگیری شدید مقاومت فلسطین و ارتش اسرائیل در شرق رفح/ شمار شهدای غزه به ۳۴ هزار و ۷۸۹ تن رسید/ حمله گسترده پهپادی و موشکی حزب الله به مواضع ارتش اسرائیل
  • درگیری شدید مقاومت فلسطین و ارتش اسرائیل در شرق رفح/ شمار شهدای غزه به ۳۴ هزار و ۷۸۹ نفر رسید/ حمله گسترده پهپادی و موشکی حزب الله به مواضع ارتش اسرائیل
  • واکنش جالب معلم عربی محمد بحرانی به خاطره ای که تعریف کرد | ویدئو
  • آیا بانوان می‌توانند امام جماعت شوند؟ + نظرات مراجع تقلید
  • واکنش جالب معلم عربی محمد بحرانی به خاطره‌ای که بحرانی از او در برنامه تعریف کرد (فیلم)
  • ببینید | واکنش جالب معلم عربی محمد بحرانی به خاطره‌ای که بحرانی از او در برنامه تعریف کرد
  • ادامه واکنش‌ها به یک گزارش بی نامه و نشان از BBC + فیلم