Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-27@19:55:54 GMT

تار قالی بر دار بی‌تدبیری!

تاریخ انتشار: ۶ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۲۷۵۵۳۴

تار قالی بر دار بی‌تدبیری!

یک تولیدکننده فرش دست‌بافت گفت: وضعیت کشور اکنون به گونه‌ای است که در تمام بخش‌های تولیدی با مشکل مواجه هستیم و قطعا فرش به عنوان یک کالای زینتی که در سبد اصلی خانواده قرار ندارد در وضعیت کنونی با بحران جدی دست و پنجه نرم می‌کند.

فریده صالحی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: در حال حاضر وضعیت تولید فرش دست‌بافت بهتر از دیگر بخش‌ها نیست و در تمام کشور، به ویژه خوزستان، تولید فرش دست‌بافت با بحران جدی مواجه شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

وی افزود: از نخستین مشکلاتی که می‌شود به آن اشاره کرد این است که فرش دست‌بافت هیچ سازمان و ارگان به خصوصی ندارد. تنها یک اتحادیه داشتیم که چند سال پیش تشکیل شد و در آن زمان همه این امیدواری را پیدا کردند که این اتحادیه می‌تواند یک اتحاد بزرگ میان بافندگان، تولیدکنندگان، کاموافروشان، رنگ رزان و طراحان صنف فرش دست بافت ایجاد کند تا به خوبی تعاملی سازنده میان این افراد صورت بگیرد که متاسفانه پس از سال‌ها هنوز چنین امری محقق نشده است. 

وی با دست و پا گیر خواندن شیوه‌نامه‌های طرح شده برای عضویت در اتحادیه توضیح داد: در آن زمان آن قدر شیوه‌نامه‌های طرح شده دست و پا گیر بودند و آن قدر ارگان‌های موازی وجود داشت و بودجه ثابتی به این موضوع اختصاص داده نمی‌شد که تمام دست‌اندرکاران این صنف پراکنده شدند و عملا تمام اهداف و آرزو‌های ما بر باد رفت. 

صالحی ادامه داد: برای مثال اتحادیه فرش دست‌بافت دزفول با اتحادیه شیرینی‌پزان ادغام شده است و یا اتحادیه فرش دست‌بافت اهواز با اتحادیه فرش ماشینی ادغام شده است که اصلا فرایند تولید این دو نوع فرش زمین تا آسمان با یکدیگر تفاوت دارد. 

این تولیدکننده فرش دست‌بافت در خصوص بیمه بافندگان خاطرنشان کرد: چند سال پیش مبحث بیمه بافندگان و استادکاران بافندگی مطرح شد که این هم مانند دیگر مباحثی که نظارتی روی آن صورت نگرفت و هیچ گاه برای بافندگان محقق نشد به گونه‌ای که در این طرح بسیاری از صنعتگران دیگر رشته‌ها به جز بافندگی با استفاده از این طرح بیمه شدند که با گذشت زمانی کوتاه با مراجعات غیرطبیعی افراد غیرمرتبط به طور کلی این طرح برچیده شد. در حالی که این بررسی و نظارت باید قبل از پذیرش افراد صورت می‌گرفت و نه بعد از آن. این گونه است که شاهد از کار افتادگی و فقر بافندگان یکی پس از دیگری هستیم. 

او ادامه داد: بخش دیگری که می‌شود به آن پرداخت بحث آموزش با کیفیت برای این بافندگان است. برای مثال در گذشته برای آموزش بافندگان بودجه بسیار ناچیزی از تهران برای ما ارسال می‌شد که کفاف آموزش حتی 40 نفر در سطح استان خوزستان را هم نمی‌داد. بعد از آن بحث تخصیص تسهیلات بانکی به بافندگان مطرح شد که برای پرداخت تنها 50 میلیون تومان آن قدر ما را سر دواندند که به طور کلی از گرفتن این اعتبار پشیمان شدیم. بعدها پی بردیم که عده‌ای تنها با گرفتن یک عکس با دار قالی و نشان دادن آن به عنوان مدرک بافندگی موفق به گرفتن این تسهیلات شده‌اند. لذا این نشان دهنده عدم نظارت مطلق بر چنین حوزه‌ای است. 

وی با بیان این که کارگاه‌های بافندگی در خوزستان یکی پس از دیگری تعطیل می‌شوند، اظهار داشت: اکنون در سطح خوزستان تعداد انگشت‌شماری از بافندگان در حال فعالیت هستند که متاسفانه در شرایط موجود پیش‌بینی می‌شود آن‌ها هم یکی پس از دیگری کارشان را رها کنند و به حرفه‌های دیگر سرک بکشند. 

این تولیدکننده فرش دست‌بافت در اهواز تصریح کرد: موضوع فرش دست‌بافت در خوزستان همیشه با مشکلات عدیده‌ای مواجه بوده است. از جمله این که خوزستان به علت کمبود آب در سطح آن حتی یک کارخانه نساجی و یا رنگ‌رزی ندارد و تمام مواد اولیه مورد نیاز از استان‌های دیگر تامین می‌شود و به علت اقلیم خاص خوزستان تنها در مناطق خاصی مانند دزفول، اندیمشک، شوشتر، گتوند، هفتکل و اهواز به بافت فرش به صورت دستی انجام می‌شود اما با این حال هنوز یک کارگاه متمرکز در سطح خوزستان یافت نمی‌شود. بنابراین در شرایط موجود بافندگی برای بسیاری از بافندگان و تولیدکنندگان توجیه اقتصادی ندارد. 

صالحی با اشاره به یکی دیگر از مشکلات حوزه فرش دست‌بافت اظهار کرد: با همه این مشکلات فرض کنیم تولیدکننده فرش‌هایش را به بهترین شکل تولید کرده است. در این وضعیت متاسفانه هنوز هیچ محل مناسبی برای عرضه و نمایش این فرش‌ها وجود ندارد. بنابراین بسیاری با بر دوش کشیدن هزینه‌های گزاف مجبورند برای عرضه و نمایش محصولات بافندگی خود فشار خیلی زیادی را تحمل کنند؛ حال سرمایه‌هایشان جبران شود یا نشود.


انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: فرش منطقه خوزستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۲۷۵۵۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازآفرینی بافت تاریخی بوشهر با مشارکت مردم

به گزارش خبرنگار مهر، حسین حیدری صبح پنج شنبه در هفتمین اجلاس مجمع رؤسای کمیسیون شهرسازی و معماری شوراهای اسلامی و معاونین شهرسازی شهرداری‌های کلانشهر و مراکز استان‌ها در سالن اداره کل بنادر و دریانوردی استان بوشهر اظهار داشت: بازآفرینی شهری در واقع یکی از رویکردها و ره‌یافت در موضوع شهری بود و دنیا در ادامه تفکرات نوسازی به آن رسیده است.

وی بیان داشت: تمام تلاش بازآفرینی و خلق فضاها و مکان‌های شهری برای این است که مردم زندگی استاندارد و با کیفیت داشته باشند.

شهردار بوشهر افزود: توجه به اجتماعات محلی در قالب ایده‌های بازآفرینی تلاش می‌شود بر خلاف روال سابق در ایده بازآفرینی مورد توجه قرار گیرد.

حیدری بیان داشت: اگر با منطق بازآفرینی به این فضاها نگاه شود می‌توان به رفع کمبود مسکن و ایجاد فرصت‌هایی برای زندگی از طریق بازگرداندن مکان زیست و زندگی در زیستگاه‌های شهر کمک شود.

وی گفت: همچنین نابرابری‌های فضایی ترمیم، و اشتغال و کار ایجاد و آسیب‌های اجتماعی در این مناطق کنترل و در نهایت استاندارد و کیفیت زندگی ارتقا پیدا می‌کند.

شهردار بوشهر با بیان اینکه بازآفرینی شهری بدون مشارکت مردم به نتیجه مورد نظر منجر نمی‌رسد اظهار داشت: مردم بهره بردار نهایی و اصلی هستند و بازآفرینی با سه رکن سازمان‌ها، سمن‌ها و جامعه محلی و بخش خصوصی قابل اجراست.

وی گفت: مهمترین مشکل در فرآیند بازآفرینی شهری عدم هماهنگی و نگاه شهری سازمان‌ها به عنوان ذی مدخل در کشور است، همین عدم هماهنگی مشکلات عدیده را به وجود آورده است.

وی بیان داشت: وقتی سازمان‌ها هماهنگ عمل نمی‌کنند و منافع سازمانی خود را بسیار مد نظر قرار می‌دهند، همین امر باعث می‌شود که پروژه‌ها زمان بر و هزینه بر باشد.

وی ادامه داد: این ناهماهنگی به اعتماد مردم آسیب می‌زند و این مساله آنها را نگران می‌کند و باعث عدم همراهی و مشارکت مردم می‌شود، در نتیجه به پاشنه آشیل طرح‌های بازآفرینی شهری تبدیل می‌شود و بازآفرینی که با رویکرد جلب مشارکت مردم وارد شده از همین جا آسیب می بیند.

حیدری اظهار داشت: یکی از معضلات و مشکلاتی که در اجرا با آن مواجه هستیم این است که وقتی بافت تاریخی یک محله در حد امروزی می‌خواهد بازسازی شود و در عین حال ساختارهای کلی آن حفظ شود، به ناچار باید یک سری محدودیت‌ها اعمال شود و این با منافع مردم ایجاد تعارض می‌کند همچون که بر اساس قوائد بازآفرینی نمی‌توان ساختمان‌های جدیدی در بافت تاریخی ساخته شود.

وی ابراز داشت: نباید به بافت‌های تاریخی به عرصه‌هایی برای تولید مسکن نگاه کرد این عرصه تا جایی که امکان دارد باید بازآفرینی شود.

شهردار بوشهر با بیان اینکه در شهر بوشهر بافت‌های فرسوده حدود ۳۰۰ هکتار است گفت: مساحت بافت تاریخی بوشهر تقریباً ۳۵ هکتار است و باید با نگاه بازآفرینی به این مجموعه‌ها نگاه کرد.

کد خبر 6088413

دیگر خبرها

  • پرداخت تسهیلات وام مسکن را پیگیری کنید
  • پرداخت تسهیلات وام ها را پیگیری کنید
  • ۲ تدبیری که مانع «قبض روح» فوتبال می‌شود
  • تقدیر از سازندگان پویانمایی قالی در یزد
  • مافیای «بافت تاریخی» به زمین می‌خورد؟
  • فیلم| پیاده‌روی خانوادگی با طعم بی‌تدبیری / مردم در گِل ماندند
  • تخصیص ۲۰ میلیارد تومان برای توسعه بافت تاریخی بوشهر
  • از راه اندازی شهرک تخصصی برای فرش بختیاری تا مشتریان پر‌ و پا قرص اروپایی
  • رشد صددرصدی صادرات فرش دستباف از خراسان رضوی
  • بازآفرینی بافت تاریخی بوشهر با مشارکت مردم