Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری میزان- اگر میخواهید بدانید زیادی آهن خون چه بلایی سرتان می‌آورد و اینکه قوی‌ترین انگل کش‌های بدن را بشناسید حتما بسته سلامت امروز را بخوانید.

به گزارش خبرنگار گروه فضای مجازی خبرگزاری میزان،خرما میوه‌ای است که در بسیاری از مناطق گرمسیری جهان رشد می‌کند. مصرف خرما در سال‌های اخیر بسیار زیاد شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

خرمایی که در کشور‌های غربی فروخته می‌شود اکثرا خرمای خشک شده است. شما می‌توانید از ظاهر آن حدس بزنید که خرما تازه است و یا خشک شده. در صورتی که پوست آن چروک باشد، احتمالا خرما خشک شده است و در غیر این‌صورت خرما تازه است.خرما‌های تازه دارای انواع مختلفی هستند به طوری که از اندازه‌های کوچک گرفته تا بزرگ و از رنگ‌های قرمز روشن تا زرد روشن در بازار در دسترس است.خرما دارای طعم شیرینی است که آن را جویدنی می‌کند. علاوه بر این دارای خواص فراوانی است که در ادامه به آن اشاره می‌شود.

مصرف خرما در بارداری
مصرف خرما در طول بارداری برای مادر و کودک مفید است. قند فروکتوز موجود در خرما به سرعت شگسته می‌شود و به بدن انرژی می‌رساند، بدون این که سطح قند خون را در بدن تغییر دهد. خرما همچنین دارای ویژگی‌های ضد یبوست هم هست که انقباضات رحم را تحریک تحریک کرده و عمل زایمان را کوتاه‌تر می‌کند.برخی از فواید خرما خوردن در طول بارداری عبارتست از:

تامین انرژی
در طول دوران بارداری، شما نیاز به انرژی بیشتر از مقدار معمول دارید. مصرف مقداری خرما در هر روز می‌تواند قند مورد نیاز شما را تامین کند بدون این که موجب اضافه شدن کالری شما شود.

دوری از یبوست
خرما به عنوان میوه‌ای که سرشار از فیبر است می‌تواند به سیستم گوارشی شما کمک کرده و یبوست دوران بارداری را درمان نماید.

کمک به پیشگیری از نقص‌های زایمان
خرما منبع خوبی از فولات است. فولات مانع نقص‌های زایمان مرتبط با مغز و نخاع می‌شود.

تامین ویتامین K برای نوزاد
ویتامین K به لخته شدن و استخوان سازی کمک می‌کند. نوزادان با ویتامین K. کمی متولد می‌شوند. اگر مادر خرما مصرف نماید می‌تواند در هنگام شیردهی به نوزاد ویتامین مورد نیاز او را تامین نماید.

جلوگیری از کم خونی
خرما می‌تواند مقدار آهن مورد نیاز در دوران بارداری را برای محافظت از کم خونی نوزاد در حین بارداری فراهم کند.

حفظ تعادل آب و نمک
خرما حاوی پتاسیم است که تعادل آب و نمک را حفظ می‌کند، فشار خون را کنترل می‌کند و از گرفتگی عضلانی جلوگیری می‌کند. کمبود این ماده معدنی می‌تواند منجر به مسائل مربوط به کلیه شود.

فواید خرما برای رشد استخوان و دندان
منیزیم یکی دیگر از مواد معدنی ضروری است که به تشکیل دندان‌ها و استخوان‌ها در نوزاد کمک می‌کند. همچنین قند خون و فشار خون را تنظیم می‌کند. خرما به جلوگیری از کمبود منیزیم کمک می‌کند. منیزیم می‌تواند منجر به اختلالات کبدی و کلیوی شود.آیا می‌دانید خوردن دو عدد خرما پیش از خواب چه تاثیرات مثبتی می‌تواند داشته باشد؟ این مقاله را مطالعه نمایید.

فواید خرما برای افراد دیابتی
خرما‌ها حاوی مواد مغذی مهمی است که نیاز‌های یک فرد مبتلا به دیابت را برآورده می‌کند. خرما یکی از گزینه‌های سالم جایگزین برای شکر طبیعی است که مصرف آن برای دیابتی‌ها ممنوع است.دیابتی‌ها فقط باید مواد غذایی مصرف کنند که شاخص گلیسمی بسیار پایین دارند تا سطح قند را حفظ کنند. خرما نیز دارای شاخص گلیسمی بسیار پایین است. شاخص گلیسمی خرما بین ۳۵.۵ تا ۴۹.۷ متغیر است که آن را واجد شرایط برای مصرف آن توسط دیابتی‌ها می‌کند.کربوهیدرات‌ها منبع انرژی فوری هستند، زیرا پر از فروکتوز و گلوکز هستند. هر ۱۰۰ گرم از خرما حاوی حدود ۷۵ گرم کربوهیدرات است، بنابراین وقتی افراد مبتلا به دیابت احساس گرسنگی و ضعف دارند باید مقداری خرما همراه خود داشته باشند تا با مصرف آن انرژی لازم خود را تامین نمایند.خرما همچنین سطح قند خون را به هم نمی‌زند و می‌تواند مدت زمان بیشتری فرد را اشباع نگه دارد.

فواید خرما برای آرتروز و روماتیسم
با توجه به محتوای بالای منیزیم موجود در خرما، این میوه می‌تواند دارای خواص ضد التهابی باشد. در نتیجه مصرف آن برای شرایط و بیماری‌های با التهاب مزمن مانند آرتریت و همین طور واکنش‌های آلرژیک خوب است.

خرما و تری گلیسرید
خرما دارای آنتی اکسیدان‌های قوی، از جمله کاروتنوئیدها، پلی فنل‌ها و آنتوسیانین‌ها می‌باشد. مصرف غذا‌هایی با آنتی اکسیدان بالا می‌تواند به کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های درازمدت مانند بیماری‌های قلبی، سرطان و دیابت کمک کند.در مطالعه‌ای که در مجله شیمی کشاورزی و مواد غذایی منتشر شد، اثرات مصرف خرما بر قند خون و چربی خون (یا همان تری گلیسرید) در افراد سالم بررسی شد. نتیجه این بود که خرما هیچ کدام از دو مورد را بدتر نمی‌کند. محققان نتیجه گرفتند که خرما می‌تواند به جلوگیری از بیماری قلبی، به ویژه سفت شدن سرخرگ‌ها کمک کند.

فواید خرما در لاغری
بیشتر غذا‌های غنی از فیبر به کاهش وزن کمک می‌کنند. اما خرما با وجود محتویات فیبری اش، غذای کم کالری نیست و این به خاطر محتوای کربوهیدرات و قند بالای آن است. ۲۶۶ کالری در مصرف چهار دانه خرما وجود دارد و تقریبا ۶۴ گرم شکر به بدن انسان می‌رساند.خرما و میوه‌های خشک شده، چگالی بیشتری نسبت به میوه‌های تازه دارد. اگر شما در حال تلاش برای کاهش وزن هستید، به مصرف میوه‌های تازه مانند سیب و انواع توت‌ها بپردازید.خرما واقعا میوه مفیدی است، اما در صورتی که در مصرف آن زیاده روی نشود. چرا که شکر و کالری زیادی دارد، بنابراین اگر مراقب نباشید، خوردن بیش از حد آن می‌تواند باعث افزایش وزن شما شود.

قوی‌ترین انگل کش‌های بدن را بشناسید
بسیاری از افراد از علائم شایع انگل همچون گرفتگی عضلات، نفخ، یبوست و اسهال رنج می‌برند. این انگل‌ها بسیاری اوقات با علم پزشکی قابل تشخیص نیستند و به همین دلیل پزشکان برای برطرف کردن آن‌ها معمولا دارو‌های مختلفی را تجویز می‌کنند. اما این دارو‌ها تنها علائم را از بین می‌برند و خود انگل را از بین نمی‌برند و همچنان انگل در بدن می‌ماند.

اما در اینجا به ۳ چای گیاهی اشاره می‌کنیم که اگر روزانه به طور منظم با شکم خالی نوشیده شوند، می‌توانند انگل‌ها و تخم‌های آن‌ها را نابود کنند. برای برطرف کردن این انگل‌ها و تخم‌های آن‌ها در ابتدا با گیاهانی همچون میخک، گردو سیاه و سفید و برنجاسف کوهی شروع کنید. این گیاهان در برطرف کردن انگل‌ها و تخم آن‌ها بسیار موثر است. می‌توانید این گیاهان را به طور روزانه با چای خود بنوشید و برای خوش‌طمع کردن آن مقداری عسل به آن اضافه کنید.عسل نیز مانند کدو تنبل و دانه‌های پایاپا خاصیت ضد انگلی بسیار موثری دارد. سیلیس‌های زمینی نیز گیاهی دیگر است که با قطعه قطعه کردن آن و خوردنش انگل‌ها از بین می‌روند.اگر این روش‌ها برای شما موثر نبود می‌توانید از روش گرسنه نگه داشتن انگل‌ها استفاده کنید به این صورت که با غذا نخوردن و روزه گرفتن انگل‌ها را گرسنه نگه دارید. در واقع شما باید روده بزرگ خود را سم‌زدایی کنید، زیرا روده بزرگ پلاک‌هایی را ایجاد می‌کند که انگل‌ها از طریق آن‌ها تغذیه می‌کنند. برای گرسنه نگه داشتن انگل‌ها می‌توانید به مدت ۲ هفته ر‍‍‍‍ژیم آبمیوه بگیرید. بعد از دو هفته انگل‌ها از طریق مدفوع دفع می‌شوند.   رفع دل درد با گیاهان دارویی
سالیانه میلیون‌ها نفر در سراسر جهان به بیماری‌های معده، نفخ و سوء هاضمه مبتلا می‌شوند. یبوست، عفونت، کیست تخمدان، بیماری‌های روده، بارداری و استرس از جمله عوامل موثر در ایجاد دل درد هستند که در این مطلب گیاهانی را معرفی می‌کنیم که تاثیر بسزایی در درمان دل درد دارند.

ریشه گیاه باباآدم
این گیاه با افزایش اسید معده و ترشحات روده، فرآیند هضم را بهبود می‌بخشد. مبتلایان به زخم معده باید دمنوش باباآدم را ۳۰ دقیقه قبل از هر وعده غذایی مصرف کنند.

نعناع فلفلی
نعناع فلفلی حاوی ترکیبی به نام منتول است. منتول خاصیت ضد اسپاسم دارد. استنشاق عطر نعناع فلفلی عضلات معده را آرام می‌کند. مصرف روغن نعناع فلفلی درد و نفخ معده را کاهش می‌دهد.

رازیانه
در بسیاری از کشور‌ها رازیانه معمولاً پس از مصرف وعده غذایی جهت بهبود فرآیند هضم استفاده می‌شود. پژوهشی در سال ۲۰۰۷ نشان می‌دهد که رازیانه به طرز چشمگیری ضایعات مخاطی معده و آسیب‌های ناشی از آن را کاهش می‌دهد.

آویشن
آویشن درد، ورم و نفخ معده را از بین می‌برد. این گیاه فرآیند هضم را نیز بهبود می‌بخشد. مصرف منظم آویشن در کاهش علائم سندروم روده تحریک پذیر موثر است.

رزماری
استفاده از رزماری درد معده را کاهش می‌دهد و به هضم بهتر غذا کمک می‌کند. این گیاه با افزایش تولید صفرا سبب دفع سموم از کبد می‌شود. رزماری همچنین اشتها را نیز افزایش می‌دهد.

بابونه
بابونه آرام‌بخش، ضد التهاب و اسپاسم و در درمان مشکلات معده به ویژه ناراحتی‌های ناشی از اضطراب و عصبانیت، موثر است. استفاده از دمنوش بابونه خطر ابتلا به زخم معده را نیز کاهش می‌دهد.

هل
هل ضد درد و اسپاسم است و برای درمان بیماری‌های گوارشی مانند اسهال خونی، یبوست و سوء هاضمه مفید است.

زنجبیل
مصرف زنجبیل درد ناشی از نفخ روده و معده را کاهش می‌دهد. نوشیدن یک فنجان دمنوش زنجبیل قبل یا پس از غذا سبب بهبود فرآیند هضم می‌شود.   ۲ راز طلایی برای مبارزه با کبد چرب

شاهین مرآت عضو انجمن گوارش و کبد در ارتباط با بیماری هپاتیت اظهار داشت: هپاتیت‌های ویروسی ۱۵ سال پیش وضعیت خیلی نامناسبی داشت، ولی خوشبختانه امروز به سمت ریشه‌کنی هپاتیت B و C پیش رفته‌ایم.وی افزود: هپاتیت B که بیش از ۲۵ سال است که واکسیناسیون آن در کشور انجام می‌گیرد و هپاتیت C نیز عملاً امروزه درمان آن آسان شده است البته برخی بیماران به دلیل شرایط ویژه درمان‌های سخت داشته و نمی‌توان برای آن‌ها اقدامات چندانی را انجام داد.

عضو انجمن گوارش و کبد ایران با اشاره به اینکه در حال حاضر مشکل در ارتباط با هپاتیت‌های ویروسی این بوده که برخی مبتلا به این بیماری بوده، ولی اطلاعی از آن ندارند، گفت: شناسایی این بیماران در دستور کار وزارت بهداشت قرار گرفته و اقدامات مناسبی در این راستا انجام گرفته است.مرآت در ادامه با اشاره به اینکه کبد چرب نوعی هپاتیت غیرویروسی است بیان داشت: تغذیه ناسالم سبب ابتلا به این بیماری می‌شود و اگر فرد تحرک و ورزش انجام ندهد، بیماری‌های مختلفی همچون دیابت، کبدچرب و مشکلات قلبی و برخی از سرطان‌ها گریبان آن را می‌گیرد.وی عنوان کرد: در برخی از استان‌ها همچون مازندران میزان ابتلا به کبد چرب بسیار بالا بوده و به نزدیک ۵۰ درصد می‌رسد و این در حالی است که مردم باید آگاهی داشته باشند که تنها راه پیشگیری و درمان کبد چرب از طریق ورزش کردن است و این موضوع باید جدی گرفته شود.عضو انجمن گوارش و کبد ایران با اشاره به اینکه دیابت نیز امروزه در کشور با اپیدمی همراه بوده و کبد چرب و دیابت در کنار هم ریسک ابتلا به بیماری قلبی را به شدت افزایش می‌دهد، گفت: به اندازه غذا خوردن و تحرک داشتن دو عامل برای مبارزه با کبد چرب است.   این ۱۱ داروی گیاهی را باید حتما در خانه داشته باشید   گیاهان دارویی پرکاربردی که باید حتما در منزل باشند عبارتند از: نعناع، سنبل الطیب، بابونه و... در این مطلب سعی کردیم بخشی از خواص این گیاهان ضروری و پر کاربرد را برایتان معرفی کنیم.سنبل الطیب یا علف گربه... گیاه بابونه دسته‌ای از گیاهان دارویی هستند که بسیار پرکاربرد و پر مصرفند.

١-نعناع: ضد نفخ، دل درد، ناراحتی معده، دلپیچه کودکان پس از خوردن سردی ها، رفع اسهال.

٢-پونه: ضد نفخ، بادشکن، گرم کننده کلیه ها، رفع شب ادراری کودکان، تقویت روده، رفع اسهالی.

٣-خاکشیر:رفع گرمازدگی، رفع گرمی کردن (مصرف بیش از حد خوراکی‌های طبع گرم)، گر گرفتگی، کهیر و خارش پوست.

٤- سنبل الطیب: آرامبخش، رفع کم خوابی، ضد استرس.

٥-سیر: کاهش سریع فشار خون، کاهش چربی خون و کلسترول مضر، آنتی بیوتیک گیاهی.

٦-سنجد: آرد سنجد کامل (با پوست و دانه): رفع درد معده و سوزش مری، رفع و پیشگیری از پوکی استخوان و ارتروز.

٧- گشنیز: کاهش سریع فشار خون، خوشبو کننده دهان، ضد نفخ برای افراد گرم مزاج به جای نعناع و پونه، ضد آفت، مفید برای دیابت.

٨-گل گاوزبان: آرامبخش اعصاب، رفع تپش قلب و بهبود زکام و سرفه خشک.

٩-زنجبیل: ضد تهوع و استفراغ، بهبود سرما خوردگی وسردی، ضد رماتیسم.

١٠-گزنه: رفع سنگ و عفونت کلیه و مثانه، رفع کم خونی، ضد عفونت لوزه ها، کاهش قند خون.

١١-سماق: کاهش اسید اوریک خون و رفع مقداری از عوارض گوش.
پاره‌ای از خواص این گیاهان ضروری و پر کاربرد
گیاه دارویی گل گاوزبان: برطرف کننده سرماخوردگی است - ادرار آوراست - تعریق را زیاد می‌کند - موجب تقویت کلیه‌ها می‌شود - التهاب و ورم کلیه را درمان می‌کند - ازسرطان جلوگیری می‌کند - در درمان آلزایمر کاربرد دارد - در درمان برونشیت موثر است - بی اختیاری در ادرار را درمان می‌کند - تصفیه کننده خون است - آرامش بخش اعصاب است - درمان بیماریسرخک و مخملک کاربردی است.

سنبل الطیب یا علف گربه:آرام بخش اعصاب - خواب آور - ضد تشنج - درمان افسردگی - درمان دلپیچه - ضد استفراغ - ضد کرم معده و روده - سکسکه مداوم را درمان می‌کند.   ۱۱ راه برای تصفیه و شفاف کردن خون
بدن شما، بدون خون غنی از اکسیژن با تهدید مواجه می‌شود، چون همه اعضای بدن از سلول‌ها گرفته تا غدد و سایر اندام‌ها و ارگان‌ها از خون تغذیه می‌کنند. در این مطلب ۱۱ راهکار طلایی برای داشتن خون سالم را به شما توصیه می‌کنیم.   از محصولات بهداشتی طبیعی استفاده کنید: لوسیون، کرم‌ها و لوازم آرایشی به طور مستقیم از طریق پوست جذب خون می‌شود. اگر محصولاتی که استفاده می‌کنید حاوی مواد سمی باشد این مواد به طور مستقیم وارد خون می‌شود.

از مواد خوشبوکننده هوا استفاده نکنید: این محصولات سرشار از مواد مضر است که از طریق تنفس به خون و ریه راه پیدا می‌کند و با قرار گرفتن روی پوست به طور مستقیم وارد خون می‌شود. این مواد خوشبوکننده حاوی مواد سرطان‌زاست و استفاده از آن عملکرد هورمون‌ها را مختل می‌کند.

مواد غذایی قلیایی بخورید: به طور طبیعی PH خون ۷، ۳۶۵ است، اما برنامه غذایی به وجود آورنده اسید می‌تواند باعث تغییر اسیدیته خون شود. مصرف قند، نوشابه، گوشت و مواد غذایی فرآوری شده را کاهش دهید و برنامه غذایی قلیایی اتخاذ کنید. مواد غذایی قلیایی شامل تمامی سبزیجات، آووکادو، نارگیل، لیموترش، گریپ فروت، عدس، لوبیا، سویا، مغز میوه و تخمه‌ها مانند بادام، تخمه کدوحلوایی، کنجد و... است.

حرکت کنید: این‌طور ثابت شده که ورزش بهترین راه برای ساخت خون غنی از اکسیژن است. ورزش علاوه بر این، منجر به پمپاژ بهتر خون توسط قلب می‌شود.

تنفس عمیق داشته باشید: با کشیدن نفس عمیق اکسیژن وارد ریه شده و به طور مستقیم وارد خون می‌شود.

حبوبات را بیشتر بخورید: مصرف مواد غذایی غنی از فیبر منجر به کاهش کلسترول آل دی آل و کاهش‌تری گلیسیرید خون می‌شود.

به اندازه کافی آهن مصرف کنید: آهن در مولکول‌های هموگلوبین وجود دارد، در نتیجه برای تولید خون سالم و غنی ضروری است. بیشتر زنان قبل از یائسگی با کمبود آهن مواجه‌اند و شاید نیاز باشد که از مکمل استفاده کنند. از آنجا که مصرف بیش از حد قرص آهن می‌تواند خطرناک باشد، قبل از مصرف مکمل آزمایش انجام دهید. برخی منابع غذایی آهن شامل عدس، لوبیا، آلو، سبزیجات، گوشت قرمز و... است.

ویتامین ب مصرف کنید: این گروه از ویتامین‌ها از جمله ب۱۲، ب۶ و فولات برای کاهش میزان هوموسیستئین خون لازم است. میزان بالای هوموسیستئین با انسداد سرخرگ‌ها و بیماری قلبی ارتباط داده شده است؛ بنابراین کنترل آن حیاتی است.

سبزیجات بخورید: کلروفیل یا سبزینه، ماده مغذی گیاهی است که رنگ سبز را به گیاهان می‌دهد و شباهت زیادی به مولکول‌های هموگلوبین دارد. آهن منابع گیاهی به تقویت خون کمک می‌کند.

ادویه مصرف کنید: فلفل قرمز با تحریک فعالیت قلبی عروقی و کاهش دادن فشارخون، روند تصفیه خون را سرعت می‌بخشد. برای تقویت سیستم قلبی عروقی، فلفل قرمز را به غذا اضافه کنید.

آلوئه ورا بخورید: سال‌هاست که از این گیاه برای تقویت خون استفاده می‌شود. این گیاه خاصیت ضدالتهابی دارد غنی از اسید‌های آمینه، آنزیم، کلروفیل، ویتامین و مواد معدنی است.   هورمون استرس چه بلایی سرافراد مسن می‌آورد

مطالعه بیش از ۲۰۰۰ فرد بزرگسال مشخص کرد افراد دارای میزان نسبتا بالا هورمون کورتیزول در خون شان در تست‌های حافظه عملکرد بدتری داشتند.همچنین مشخص شد در این افراد در مقایسه با افراد دارای میانگین میزان کورتیزول، حجم بافت در برخی نواحی مغز کمتر است.

یافته‌ها اثبات نکرد که میزان بالاتر کورتیزول یا استرس روزانه به طورمستقیم به مغز صدمه می‌رساند. اما محققان عنوان می‌کنند این هورمون می‌تواند بر ساختار و عملکرد مغز تاثیر گذارد.دکتر «جاستین اکویوفو چی یوگی»، سرپرست تیم تحقیق از دانشگاه هاروارد، در این باره می‌گوید: «کورتیزول بر عملکرد‌های متفاوت زیادی تاثیر می‌گذارد از اینرو بررسی کامل نحوه تاثیر میزان بالا هورمون بر مغز مهم است.»کورتیزول در واکنش به استرس از طریق غده‌های آدرنال ترشح می‌شود. اما به تنظیم متابولیسم، فشارخون، قندخون، واکنش‌های ایمنی و التهاب هم کمک می‌کند.به گفته محققان، تحقیقات حیوانی نشان داده افزایش مداوم کورتیزول می‌تواند ساختار و عملکرد مغز را تغییر دهد. حال یافته‌های جدید نشان می‌دهد همین مسئله در مورد انسان هم صدق می‌کند.   زیادی آهن خون چه بلایی سرتان می‌آورد

خطر ابتلا به سکته مغزی به خصوص مواردی که به لختگی خون منجر می‌شود بیشتر در افرادی مشاهده می‌شود که سطح بالاتری از آهن در خون آنان وجود دارد.گروهی از متخصصان انگلیسی به بررسی خطر سکته مغزی در افرادی پرداختند که از مقدار آهن خونِ آنان یا از تفاوت‌های ژنتیکی که موجب تغییر وضعیت آهن خون در این افراد می‌شود، اطلاعاتی در اختیار داشتند.

آن‌ها به شواهدی دست یافتند که نشان داد افرادی با سطح آهن بالاتر از فاکتور‌های ژنتیکی تعیین شده، بیشتر در معرض ابتلا به سکته مغزی هستند.همچنین محققان به افراد هشدار دادند که نباید بر اساس این یافته‌ها سطح آهن خون بدنشان را تغییر دهند و لازم است تحقیقات بیشتری در جهت تایید یافته‌های بدست آمده انجام شده و مشخص شود چرا آهن چنین تاثیری را دارد.

یکی از متخصصان ارشد این مطالعه گفت: یافته‌های بدست آمده در مراحل اولیه قرار دارد و با قطعیت نمی‌توانیم به افرادی که در معرض سکته مغزی قرار دارند توصیه کنیم میزان آهن دریافتی خود را کاهش دهند.بنابر اعلام سازمان جهانی بهداشت (WHO)، سالانه ۱۵ میلیون نفر در جهان دچار سکته می‌شوند. از میان این افراد پنج میلیون نفر جان خود را از دست داده و پنج میلیون نفر دیگر مابقی عمر خود را معلول می‌شوند.آهن کاربرد‌های بسیاری در بدن دارد که اصلی‌ترین آن تامین اکسیژن گلبول‌های قرمز خون است. محققان اظهار داشتند که در مطالعات متعددی ارتباط بین سطح آهن و خطر سکته مغزی مورد ارزیابی قرار گرفته است. هرچند نتایج بدست آمده در تضاد با یکدیگر بوده است.در برخی از مطالعات آمده است که خطر فزاینده سکته مغزی با پایین بودن سطح آهن مرتبط است درحالیکه در برخی از بررسی‌ها خطر سکته مغزی با افزایش سطح آهن مرتبط دانسته شده است. همچنین در برخی از مطالعات هیچ ارتباطی مشاهده نشده و هنوز انجام مطالعات بیشتر و دقیق‌تر مورد نیاز است.   گیاهان سمی و کُشنده را بشناسید

الناز بهروز کارشناس مسئول نظارت بر داروخانه‌ها و شرکت‌های توزیع دارو معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی دزفول، در هفته پیشگیری از مسمومیت ها، گیاهانی که مسمومیت آن‌ها کُشنده هستند را برشمرد و اظهار داشت:مسمومیت با گیاهان در بسیاری از موارد از نظر شدت نوع خفیف یا متوسط بوده و دارای ماهیت محدود شونده می‌باشند بطوری که تنها در صورت درمان‌های اولیه و علایم و نشانه‌های مسمومیت کاهش یافته و برطرف می‌شوند. با این وجود برخی از گیاهان مانند شوکران، خرزهره، تاتوره، گل انگشتانه و کرچک قادر به ایجاد مسمومیت‌های شدید و حتی کُشنده در انسان می‌باشند.

دکتر الناز بهروز تشریح کرد:گیاهان در بسیاری از کشور‌های جهان به عنوان یکی از علل مهم بروز مسمومیت‌ها بویژه در کودکان زیر ۵ سال محسوب می‌شوند. کنجکاوی ذاتی کودکان در این محدوده سنی و وجود جذابیت در شکل و رنگ بخش‌های مختلف یک گیاه سمی مانند میوه، دانه و برگ آن سبب می‌شود تا کودک به صورت اتفاقی و از روی کنجکاوی اقدام به بلع قسمت‌های مختلف یک گیاه سمی نماید.وی افزود:از نظر شغلی، بروز مسمومیت‌های گیاهی در کشاورزان، باغداران، شکارچیان و کارگران مزارع و گلخانه‌ها به علت تماس بیشتر با انواع گیاهان سمی شیوع بیشتری دارد.

وی اضافه کرد:در سالیان اخیر، افزایش گرایش مردم به مصرف دارو‌های گیاهی و گیاهان دارویی، سبب مصرف گیاهان به صورت ناآگاهانه و خودسرانه شده است. قابل ذکر است بسیاری از گیاهان دارویی در صورتی که به صورت خودسرانه و با مقادیر بیش از حد مصرف شوند می‌توانند سبب بروز مسمومیت در انسان شوند. علاوه بر آن برخی از انواع گیاهان تزئینی مانند دیفن باخیا و خرزهره که در باغچه‌های منازل و آپارتمان‌های مسکونی کاشته و نگهداری می‌شوند نیز می‌توانند در صورت مصرف اتفاقی، موجب بروز مسمومیت در انسان شوند.وی در پایان در خصوص اقدامات اولیه برای فرد مسموم بیان کرد:در صورت بروز این نوع مسمومیت باید با مرکز اورژانس ۱۱۵ تماس حاصل شده و یا بدون أتلاف وقت به بیمارستان منتقل شود.   کاربرد‌های جالب و عجیب پوست موز که شاید نمی‌دانستید
موز یک میوه خوشمزه و مقوی است که خواص زیادی دارد. از جمله می‌توان به کاهش کلسترول خون، افزایش انرژی بدن، پیشگیری از انباشت چربی در بدن، پیشگیری از انسداد عروق و بروز مشکلات قلبی و همچنین جلوگیری از سرطان و تومور اشاره کرد. با این همه خواص و مواد معدنی که موز در خود دارد، بهتر است هر هفته دست کم ۵ عدد موز میل کنید تا سلامت بدن خود را تضمین کنید.اما فارغ از خود میوه، پوست موز هم خواص جالبی دارد که می‌توانید در تمیز کردن خانه یا زیبایی ظاهری بدن از آن بهره بگیرید.برای این منظور از شما دعوت می‌کنیم تا انتهای این مطلب ما را همراهی کنید.

۱- پوست موز برای برطرف کردن اکنه مناسب است
پوست موز حاوی ویتامین‌های C و E است. همچنین مملو از پتاسیم، زینک و منگنز است. این مواد معدنی سبب تسکین پوست‌های ملتهب می‌شوند و در نتیجه از شکل‌گیری اکنه جلوگیری می‌کنند. بعلاوه، پوست موز شامل لوتئین و کارتنوئید نیز هستند. این مواد در چربی حل می‌شوند و از التهاب و جوش زدن پوست جلوگیری می‌کنند.

برای از بین بردن جوش و اکنه با پوست موز به روش زیر عمل کنید:
پوست موز را روی پوست صورت بمالید و اجازه دهید ۵ تا ۱۰ دقیقه بماند.سپس پوست را با آب ولرم بشوئید.این کار را دو بار در هر روز تکرار کنید.

۲- پوست موز موجب کاهش چروک پوست می‌شود
چروک زمانی ظاهر می‌شود که پوست خاصیت کشسانی و سفت بودن خود را از دست می‌دهد. آنتی‌اکسیدان‌ها و ویتامین ث. موجود در موز از شکل گیری چروک در پوست جلوگیری می‌کند. برای این منظور، باید به روش زیر عمل کنید:پوست موز را روی پوست خود بمالید و بگذارید ۳۰ دقیقه یا یک شب تا صبح روی پوست بماند.صورت را بشویید و حتما کرم مرطوب کننده بزنید.این کار را ۳ بار در هفته تکرار کنید.

۳- از پوست موز برای برق انداختن ظروف نقره استفاده کنید
وقتی ظروف نقره درخشندگی خود را از دست دادند و سیاه شدند، روی آن‌ها پوست موز بمالید. بخش داخلی پوست این میوه حاوی پتاسیم است که برای تمیز کردن فلز نقره بهترین گزینه بشمار می‌رود.برای این منظور به روش زیر عمل کنید:پوست موز را درون بلندر (مخلوط کن یا غذاساز) بریزید.نصف پیمانه آب به آن اضافه کنید.آن‌ها را مخلوط کنید تا خمیر شوند.خمیر را به مدت چند دقیقه روی سطح نقره بکشید.

۴- پوست موز برای از بین بردن پوست اضافه و سلول‌های مرده کاربرد دارد
پوست موز حاوی آنزیم‌هایی است که به راحتی سلول‌های مرده، یا اجسام خارجی را از سطح پوست برداشته و آن را تمیز می‌کند. برای این منظور کار‌های زیر را انجام دهید:پوست موز را روی محلی که پوست اضافه دارد بگذارید.بگذارید ۱۵ دقیقه بماند.بدون اینکه آن را روی پوست بمالید، پوست میوه را بردارید.سپس پوسته را با موچین یا ابزار مخصوص دیگری بردارید.

۵- با پوست موز برای گیاهان و باغچه کود بسازید
پوست موز حاوی کلسیم، منیزیوم، سولفور، فسفات، پتاسیم و سدیم است. همه این مواد معدنی برای رشد یک گیاه لازم و ضروری هستند.پوست موز را به اندازه‌های کوچک برش دهید.آن‌ها را زیر خاک و در نزدیکی ریشه گیاه موردنظر چال کنید.به گیاه آب دهید. سپس روی آن خاک بریزید.

۶- با پوست موز دندان‌های خود را تمیز کنید
موز رسیده حاوی مقادیر زیادی پتاسیم است. این ماده معدنی می‌تواند به خوبی لکه‌ها و زردی دندان‌ها را از بین ببرد. دندان‌ها در اثر مصرف قهوه، چایی یا کشیدن سیگار و قلیان سیاه می‌شوند.دندان‌ها را مسواک بزنید.بخش داخلی پوست موز را روی دندان‌های تمیز بکشید و اجازه دهید ۲ دقیقه بماند.دندان‌ها را آب بکشید. این کار را هر روز تکرار کنید.

۷- پوست موز بهترین پماد برای از بین بردن جای زخم و اسکار است
پوست موز حاوی موادی است که برای از بین بردن تورم، قرمزی و اسکار کاربرد فراوان دارند. همچنین حاوی اسید‌های چربی است که برای از بین بردن جای زخم اثر مثبت دارند.پوست موز را روی محل اسکار بمالید.آن را به مدت یک ساعت یا یک شب تا صبح بگذارید بماند.این کار را هر روز تکرار کنید.

۸- برای درمان میگرن و سردرد بسیار کاربرد دارد
اگر بدنبال راهی برای درمان طبیعی میگران هستید، حتما موز را به سبد میوه‌های روزانه خود اضافه کنید. پوست موز در اطراف پیشانی و پشت گردن برای از بین بردن سردرد بسیار کاربرد دارد. دلیل آن وجود پتاسیم زیادی است که در این میوه و پوست آن یافت می‌شود.پوست موز را به مدت یک ساعت در فریزر قرار دهید.یک لایه از پوست منجمد را روی پیشانی و یک لایه دیگر را پشت گردن قرار دهید.اجازه دهید پوست‌ها در آنجا بمانند تا گرم شوند.اگر همچنان سردردتان باقی مانده بود، دوباره با پوست‌های منجمد این کار را تکرار کنید.

۹- از پوست موز برای نرم و ترد کردن گوشت قرمز استفاده کنید
پوست موز نه تنها برای زیبایی و درخشندگی وسایل نقره کاربرد دارد، بلکه در آشپزی هم می‌توان از آن کمک گرفت. برای اینکه استیک آبدار و تردی بپزید، فقط کافیست پوست یک عدد موز رسیده را در سینی فر یا تابه قرار دهید. این کار باعث می‌شود گوشت در طول پخته شدن کمتر آب خود را از دست بدهد و مغز پخت شود.

۱۰- برای از بین بردن خارش از پوست موز استفاده کنید
پوست موز همچنینبرای پوست‌های حساس و خارش بهترین درمان بشمار می‌رود. این میوه حاوی هیستامین، ویتامین‌های C و E و همچنین منیزیوم است؛ بنابراین برای از بین بردن خارش جای نیش پشه گزینه بسیار خوبی بشمار می‌رود.  

انتهای پیام/

خبرگزاری میزان: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه ای منتشر می شود.

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: روماتیسم ویتامین ها فشار خون تصفیه خون عفونت کلیه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۲۷۵۶۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکنش های شگفت انگیز توسط دروازه بانان لیگ برتر انگلیس / فیلم

صفحه رسمی لیگ برتر انگلیس ویدیویی از واکنش های شگفت انگیز دروازه بانان در چارچوب این رقابت ها را منتشر کرده است.

دانلود (76.8MB)

دیگر خبرها

  • با خواص شگفت انگیز کاهو آشنا شوید! از تقویت اسپرم تا پیشگیری از سرطان
  • خواص روغن ماکادمیا برای پوست و مو
  • نقاشی و رنگ آمیزی گرافیکی شگفت انگیز (فیلم)
  • چهار خاصیت شگفت انگیز آب گوجه فرنگی
  • ببینید | وضعیت شگفت‌انگیز شهر لورکوزن پس از قهرمانی بایر
  • ممنوعیت برداشت هر گونه گیاهان مرتعی و دارویی در استان کرمان
  • چهار خاصیت شگفت‌انگیز آب گوجه‌فرنگی
  • واکنش های شگفت انگیز توسط دروازه بانان لیگ برتر انگلیس / فیلم
  • عملیات ایران شگفت‌انگیز بود
  • با این سه روش دندان‌های سفیدتری داشته باشید