Web Analytics Made Easy - Statcounter

یزد - ایرنا - استاندار یزد با بیان اینکه فرهنگ، تمدن و تاریخ وسیله گفت و گوی جوامع بشری محسوب می شود، گفت: تلاش برای ثبت جهانی هنر زیلوبافی میبد در واقع تجلیل از اراده انسان هاست.

به گزارش ایرنا، محمود زمانی قمی روز یکشنبه در دیدار با رئیس منطقه آسیا و اقیانوسیه شورای جهانی صنایع دستی با موضوع ارزیابی هنر زیلوبافی میبد از سوی کارشناسان این شورا، افزود: هیچ دیپلماسی روانتر از دیپلماسی فرهنگی و تمدنی نمی شناسیم ، چرا که از طریق همین ارتباط، جوامع بشری می توانند به درک متقابل برسند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی ادامه داد: ایران، مهد تمدن، تاریخ و صنعت هنرهای دستی است و یزدی ها، بخش بزرگی از تمدن، تاریخ و صنایع دستی ایران را خلق کرده اند.
استاندار یزد خاطرنشان کرد: یزدی ها از بدو تلاش برای صنعتی شدن، به رشته های کم آبخواه روی آورده اند که با شرایط اقلیمی این دیار سازگاری دارد.
زمانی قمی افزود: یزد از قرن ‌ها قبل خلاقیت، هنر، زیبایی و تلاش را در هم آمیخته و در صنعت دست نمایان کرده است.
وی ادامه داد: زیلوبافی از جمله صنایعی است که سختکوشی، خلاقیت و هنر مردم استان را از زمان گذشته به اثبات می رساند.
استاندار یزد با یادآوری ثبت جهانی بخشی از بافت تاریخی مرکز استان به عنوان میراث جهانی نزد سازمان علمی، فرهنگی و تربیتی ملل متحد( یونسکو)، اظهار امیدواری کرد با ثبت جهانی زیلوی میبد، حلقه دیگری از تمدن و تلاش مردمان یزد به ثبت برسد.
زمانی قمی اضافه کرد: مجموعه استان برای تحقق این مهم در راستای خواسته ها و استانداردهای مورد نظر شورای جهانی صنایع دستی گام بر می دارد.
رئیس منطقه آسیا و اقیانوسیه شورای جهانی صنایع دستی نیز با یادآوری بازدید روزشنبه خود از کارگاه های زیلوبافی میبد، افزود: فعالیت بانوان و فرزندان آنان در این کارگاه ها بسیار ارزشمند است.
غدا هیجاوی قدومی همچنین با ابراز خرسندی از میهمان نوازی مردم ایران و استان افزود: این خصیصه در رفتار مردم این خطه واضح است.
هیجاوی قدومی رئیس منطقه آسیا و اقیانوسیه شورای جهانی صنایع ‌دستی، یوشا کریشنا مشاور عالی شورای جهانی صنایع‌دستی به همراه ویدا توحدی رئیس بخش بین‌ الملل معاونت صنایع‌ دستی کشور از بعد از ظهر جمعه برای ارزیابی زیلوی میبد به منظور ارزیابی و پیشنهاد ثبت در شورای جهانی صنایع دستی به یزد سفر کرده اند.
آنها تاکنون از شرکت تعاونی زیلوبافان، نارین قلعه ، موزه زیلو، نمایشگاه تصاویر و مستندات زیلو در مجموعه شاه‌عباسی و کارگاه‌های زیلوبافی محله « بشنیغان » به‌عنوان خاستگاه زیلو در این منطقه بازدید کرده اند.
زیلوبافی در شهر میبد سابقه‌ای دیرینه دارد، برخی سابقه آن را به قرن هشتم ه .ق و دوره مظفریان نسبت می‌دهند. قدیمی‌ترین و درعین‌حال نفیس‌ترین زیلوهای میبد، به قرن 12 ه .ق تعلق دارد و بر روی آن بیست‌ و چهار سجاده طراحی‌شده است.
زیلو یا پلاس، دست بافته‌ای زیبا و خاص مناطق حاشیه کویری است، این فرش با نوع زندگی مردم منطقه تطابق دارد و بخشی از اعتقادات مذهبی، تاریخ، معماری، طبیعت و گویش مردم این نواحی نیز، بر تاروپود آن نقش بسته است.
زیلو نوعی زیرانداز و کف‌پوش دست‌بافت است که با نخ بافته می‌شود و شباهت زیادی به حصیر دارد و در برخی مناطق ایران استفاده می‌شود.
زیلو هنر مردم شهرستان‌های کاشان و میبد است.
میبد یکی از مراکز عمده زیلوبافی بوده و سال‌ها قبل، صدها خانوار از محل درآمد آن امرارمعاش می‌کردند.
زیلو هرچند به‌ظاهر یک دستبافت نخی ساده است اما بررسی فنون و فن بافت آن نشان می‌دهد که غنای فرهنگی و فکر و اندیشه بارورشده‌ای در پس هر تاروپود آن خفته است.
زیلو در نقش و بافت، شباهت زیادی به حصیر، اولین دستبافت بشر دارد و مثل حصیر یکی از موارد استفاده آن در مساجد و مصلی و اماکن متبرکه است بنابراین می‌توان احتمال داد که زیلوبافی یا مرحله تکامل‌یافته حصیربافی است یا بافندگان آن از این صنعت الهام گرفته‌اند.
مصالح گلیم، بیشتر از پشم است و مناسب برای مناطق سردسیر، اما مصالح زیلو از نخ پنبه هم مناسب برای مناطق گرمسیر به‌ویژه حاشیهٔ کویر است.
سال‌ها قبل، صدها خانوار میبدی از بافتن این هنر و صنعت امرار معاش می‌‌کردند اما در سالهای اخیر تقریباً کنار گذاشته‌شده بود تا اینکه از سال 88 با تلاش میراث فرهنگی، احیا شد .
تجهیز کارگاه‌ها ،آموزش، پرداخت تسهیلات به زیلوبافان و در اختیار گذاشتن رایگان دار زیلوبافی به بافندگان ازجمله اقدامات میراث فرهنگی برای احیای این صنعت تاریخی است.
قدیمی‌ترین زیلو مربوط به 850 سال پیش است که در موزه میبد نگهداری می‌شود، نفیس‌ترین زیلوی میبد نیز متعلق به قرن 12 هجری قمری است که بر روی آن 24 سجاده طراحی‌شده و در حاشیه آن نام واقف و تاریخ هزار و 118 هجری قمری نقش بسته است.
مرکز شهرستان 100 هزارنفری میبد در 50 کیلومتری شمال غرب شهر یزد قرار دارد.
7532/ 2047/

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فرهنگي صنايع دستي زيلو بافي استاندار يزد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۲۷۷۵۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برپایی نمایشگاه کارآفرینی و صنایع‌دستی در دانشگاه آزاد کهنوج

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، به همت حوزه معاونت فرهنگی دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کهنوج و همکاری بسیج دانشجویی، نمایشگاهی از تولیدات صنایع‌دستی دانشجویان خلّاق برپا شد.   در این نمایشگاه، دانشجویان محصولات تولیدی و صنایع‌دستی خود را به معرض نمایش عموم گذاشتند.   از جمله اهداف برگزاری این نمایشگاه، خودباوری بر توانمندی‌های تولیدی دانشجویان، آشنایی دانشجویان با فرصت‌های اشتغال و کارآفرینی با هدف تقویت وضعیت اقتصادی قشر دانشجو، پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی از طریق پر کردن اوقات فراغت دانشجویان، ایجاد بستر مناسب برای آموزش فراگیری جذب سرمایه‌گذار و فروش محصولات تولیدی در بازارهای تجاری است.   برگزاری چنین برنامه‌هایی موجب می‌شود دانشجویان علاوه بر علم‌آموزی با استفاده از ظرفیت‌های فرهنگی و علمی موجود در دانشگاه و استعدادهای خود، مهارت‌های جدیدی را کسب کنند که در آینده بتوانند با کارآفرینی فرصت‌های اشتغالزایی برای خود و دیگران ایجاد کنند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • چشم انتظاری تاریخ بر بالین ریسباف پیر؛ رویای اصفهان تعبیر می‌شود
  • ٣٨٥ هنرمند واجد شرایط صنایع‌دستی کردستان بیمه شدند
  •  توسعه گردشگری با مشارکت مردم میسر می‌شود
  • برپایی نمایشگاه کارآفرینی و صنایع‌دستی در دانشگاه آزاد کهنوج
  • ثبت سفارش فروش ۳۸۰ میلیارد صنایع دستی سیستان و بلوچستان
  • تعطیلی بنا‌های تاریخی استان اصفهان فردا
  • ثبت روز گل محمدی و گلاب
  • ایجاد کد تعرفه اختصاصی برای صادرات «گیوه»
  • ایجاد کد تعرفه اختصاصی برای صادرات گیوه
  • آغاز احیای رشته چادر شب‌بافی در چهارمحال و بختیاری