Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری خراسان جنوبی گفت: ارزیابان یونسکو هشتم آبان برای ارزیابی ثبت جهانی «حوله خراشاد» به استان خراسان جنوبی می‌‌آیند. ۰۶ آبان ۱۳۹۷ - ۱۶:۱۹ استانها خراسان جنوبی نظرات

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بیرجند، حسن رمضانی ظهر امروز در نشست ثبت جهانی حوله خراشاد اظهار داشت: روستای خراشاد از نخستین روستاهایی است که حوله آن در فهرست ملی به ثبت جهانی رسیده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی گفت: خوشبختانه کاندیداتوری ارزیابان بین المللی یونسکو برای کارشناسی توانمندی روستا قبول واقع شد و ارزیابان یونسکو هشتم و نهم آبان  برای دیدن و ارزیابی این  روستا به استان می‌آیند.

مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری خراسان جنوبی با اشاره به اینکه ارزیابان شامل خانم غاد ههیجاوی از کویت، احمد الفارسی از عمان و ویدا توحدی از ایران هستند تاکید کرد: طی این روزهای که میزبان آنها در استان خواهیم بود با پیگری استانداری از جاذبه‌های گردشگری و توانمندی‌های استان نیز بازدید می‌شود.

رمضانی با بیان اینکه به احترام اربعین و پاسداشت فرهنگ مذهبی  از آیین عاشورایی خراسان جنوبی نیز در این بازدید دیدن می‌شود، افزود: در خراسان جنوبی  بیش از 170 کارگاه فعال  پارچه بافی داریم که بیش از یک قرن پیشینه دارد.

مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری خراسان جنوبی ابراز امیدواری کرد: نتایج سفر برای هنرمندان صنایع دستی خیر و برکت داشته باشذد.

رمضانی با بیان اینکه ثبت جهانی حوله خراشاد نه تنها یک افتخاری استان بلکه یک افتخار ملی و جهانی است، افزود: کارهای زیربنایی و مبلمان روستایی خراشاد در دستور کار قرار گرفته و المان حجمی در ورودی روستا نصب شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی استان ضمن اشاره به اینکه صنعت خراشاد سابقه بیش از 300 ساله دارد ادامه داد: رنگریزی طبیعی نسل به نسل منتقل شده است و هر خانه روستایی یک بنگاه اقتصادی می‌شود.

رمضانی با اشاره به اینکه تمام کارگاه‌ها با کد شناسایی اختصاصی ثبت می‌شود یادآور شد:  بافنده با کد اختصاصی در فروشگاه مجازی به نمایش درخواهد آمد و خریداران از سراسر جهان قادر به سفارش و خرید کالا از این روستا خواهند بود.

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی اداره کل میراث فرهنگی نیز در این جلسه عنوان کرد: رشته حوله‌بافی یا توبافی یا تون‌بافی دارای قدمت تاریخی بسیار طولانی در این منطقه است و نقش مهمی در خودکفایی مردم به ویژه زنان روستا داشته است.

حسین عباس زاده، سفر ارزیابان سازمان علمی فرهنگی یونسکو را یک فرصت عالی برای صنعت گردشگری استان دانست و افزود: افزایش ظرفیت تولید، اجرای مبلمان متناسب با معماری روستا و هنردستی حوله‌بافی و راه‌اندازی موزه برای ثبت این روستا در فهرست جهانی ضروری است.

انتهای پیام/م

R41348/P1486/S6,56/CT11

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۲۸۰۵۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آسفالت ۴۰۰ هزار متر مربع معابر روستا‌های خراسان شمالی

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای خراسان شمالی؛ سعید رئوفی افزود: اجرای طرح هادی در ۷۹ روستای استان سال گذشته اجرا شد.

وی گفت: امسال هم از برنامه‌های سال گذشته، آسفالت ۷۹ روستا در دست پیگیری است.

معاون عمران روستایی بنیاد مسکن استان اضافه کرد: اکنون طرح هادی در ۵۷۲ روستای استان اجرایی شده و بر این اساس ۷۹ درصد از روستا‌های بالای ۲۰ خانوار استان از مزایای این طرح بهره‌مند هستند که این رقم در کشور ۶۸ درصد است.

به گفته رئوفی ۷۲۲ روستای بالای ۲۰ خانوار در استان وجود دارد که مطالعات طرح هادی در تمامی این مناطق انجام شده است.

دیگر خبرها

  • پیام استاندار خراسان رضوی به مناسبت ۹ اردیبهشت «روز شوراها»
  • کرج کاندیدای انتخاب پایتخت جهانی کتاب ۲۰۲۶ یونسکو شد
  • کرج نامزد انتخاب پایتخت جهانی کتاب ۲۰۲۶ یونسکو شد
  • آسفالت ۴۰۰ هزار متر مربع معابر روستا‌های خراسان شمالی
  • تلاش راهداران خراسان جنوبی برای برقراری ارتباط ایمن ۳۵۰ روستا
  • آب شرب روستا‌های سیل زده خراسان جنوبی وصل شد
  • آب شرب ۱۰۰ درصد روستا‌های مناطق سیل‌زده خراسان جنوبی وصل شد
  • آب روستا‌های سیل زده خراسان جنوبی وصل شد
  • لطافت هوای روستای گیامی پس از بارش باران در قالب تصاویر
  • اسکان مردم روستای سیل زده نوده در روستای آبیز / تکلیف داوطلبین کنکور روستای نوده چه می‌شود؟