Web Analytics Made Easy - Statcounter

رای اعتماد به وزرا در جلسه شبانه؛ چند پرسش بی‌پاسخ

دیروز و دیشب جلسه رای اعتماد به ۴ وزیر پیشنهادی رئیس‌جمهور برگزار شد و مطابق پیش‌بینی‌ها هر ۴ نفر توانستند رای اعتماد مجلس را کسب کنند.

جلسه دیروز، در روز و ساعتی غیرمعمول برگزار شد. مجلس شورای اسلامی معمولا روزهای شنبه جلسه ندارد اما دیروز این جلسه برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

عجیب‌تر از آن، ساعت برگزاری جلسه بود؛ از ساعت یک بعدازظهر تا ساعت ده شب!

ظاهرا برخی از نمایندگان مجلس قصد زیارت کربلا داشته‌اند و برای روز یکشنبه بلیت خریده بودند، به‌همین جهت هیئت‌رئیسه تصمیم گرفته تکلیف هر ۴ وزارتخانه را در یک روز مشخص کند و چون به‌قول رئیس‌مجلس در یک روز به‌اندازه دو و نیم روز کار کرده‌اند تا هفته بعد جلسه نخواهند داشت!

زیارت اربعین البته ثواب بسیاری دارد و نمایندگان مجلس هم مطابق قانون می‌توانند از مجلس مرخصی بگیرند و به کربلا بروند. اما اگر زیارت اربعین باعث اخلال در روند کاری مجلس و امورات کشور شود حتما از نظر شرعی و اخلاقی درست نیست؛ به‌خصوص اگر شرایط کنونی کشور را مدنظر داشته باشیم. بهتر بود آن دسته از نمایندگان از زیارت اربعین امسال صرف‌نظر می‌کردند و با دقت به بررسی گزینه‌های پیشنهادی رئیس‌جمهور می‌پرداختند.

اما درباره رایی که داده شد پرسش‌های بسیاری مطرح است. مجلس شورای اسلامی تا همین چند هفته پیش قصد داشت محمد شریعتمداری را استیضاح کند و برای این استیضاح دلایلی داشت. 

بیشتر بخوانید: 

استیضاح شریعتمداری در کمیسیون صنایع مجلس بررسی می‌شود + دلایل استیضاح

گزارش مجلس از وقوع تخلف در ثبت سفارش خودرو در دوره وزارت شریعتمداری

چگونه همین مجلس به شریعتمداری برای وزارتخانه‌ای دیگر با مسئولیت بیشتر، رای اعتماد می‌دهد؟ آیا نمایندگان مجلس از عملکرد شریعتمداری در چند ماه اخیر راضی بوده‌اند؟ آیا حضور برخی نمایندگان در ضیافت شریعتمداری در رای نمایندگان موثر بوده است؟

سوال دیگر به وزیر ویشنهادی وزارت صنعت برمی‌گردد. رضا رحمانی قائم‌مقام نعمت‌زاده و شریعتمداری بوده است و در کارنامه این دو نفر شریک است. به تبع شریعتمداری، رحمانی هم کارنامه درستی در وزارت صنعت نداشته است. آیا کارنامه این دو نفر قانع‌کننده بوده است؟ مگر نمایندگان قصد استیضاح شریعتمداری را نداشتند؟ 

رای اعتماد دیروز نمایندگان به بسیار سوال‌برانگیز است. توییت دو روزنامه‌نگار از دو جناح را در این زمینه ببینید:

توییت محمدسعید احدیان مدیرمسئول روزنامه خراسان

 

توییت اکبر منتجبی معاون سردبیر روزنامه سازندگی، سردبیر هفته نامه صدا:

 

به نظر می‌رسد به‌طور جدی باید درباره مجلس آینده اندیشید وگرنه با همین دست‌فرمان، مجلس آینده چشم‌انداز بسیار بدتری خواهد داشت.

***

نامه آیت‌الله یزدی و غوغای رسانه‌های اصلاح‌طلب

نامه سرگشاده آیت‌الله یزدی به آیت‌الله شبیری زنجانی از مراجع تقلید در رسانه‌های اصلاح‌طلب سر وصدای زیادی به‌پا کرده است. بدون‌شک انتشار نامه‌ای سرگشاده با چنین لحنی به آیت‌الله شبیری‌زنجانی اقدامی ناپسند بود. البته در این میان، مانور رسانه‌ای اصلاح‌طلبان بر سر این موضوع با توجه به سابقه ایشان، قابل‌فهم نیست. 

بیشتر بخوانید:

غوغائیان چه می خواهند؟

***

نظارت استصوابی؛ بزرگترین مشکل کشور؟

محمدرضا خاتمی، سیاستمدار اصلاح‌طلب مصاحبه مفصلی با خبرگزاری ایرنا انجام داده است. در بخشی از این مصاحبه، خاتمی گفته است: «ما معتقدیم که یک مشکل اساسی در کشور وجود دارد که باید به آنها توجه کرد. این مشکل رنج بردن مملکت از ناکارآمدی مزمن است. دلیلش هم این است که نگذاشته‌اند هیچ شایسته ای به عرصه حکومت راه یابد. 
الان شهرداری تهران را ببینید. لیست اصلاح طلبان انتخابات شورای شهر را برده و حقش این است که شهردار را خود تعیین کند. ما اصلاح طلبان آدم مدیر، مدبر، کاردان و ورزیده کم نداریم تا به عنوان شهردار انتخاب کنیم ولی اجازه نمی دهند.
وقتی می گوییم نظارت استصوابی منظورمان فقط نظارت استصوابی شورای نگهبان که نیست. این هم یک جور نظارت استصوابی است. تا پیگیر می شویم یک مدیرشایسته اصلاح طلب را شهردار کنیم از این سو و آن سو احضارش می کنند و برایش پرونده تشکیل می دهند و او را تهدید به بازداشت و بردن، افشاگری و غیره می کنند.
مشکل اصلی مملکت این است که آدم های شایسته را حذف می کنند و اجازه روی کار آمدن آنها را نمی دهند. طبیعی است وقتی ما اصلاح طلبان هم با نیروی رده چندم خود سرکار بیاییم نمی توانیم کاری برای مملکت کنیم.
برای اصلاح کشور نیاز به افراد شجاع، با تجریه و چیزفهم است. اما هیچ کدام از این ها را شورای نگهبان اجازه نمی دهد وارد مجلس شوند یا رییس جمهور شوند.»

آیا به‌راستی چنان که خاتمی می‌گوید نظارت استصوابی باعث ناکارآمدی مزمن در کشور شده است؟ مثالی که خاتمی به کار برده برای ما راهگشاست؛ شورای شهر تهران در دوره کنونی. در انتخابات شورای شهر چون نظارت با مجلس شورای اسلامی بوده است هیچ‌گونه نظارت استصوابی اعمال نشده است. با این حال آیا شورای شهر تهران کارآمد است؟

خاتمی می‌گوید نگذاشتند شورای شهر، شهردار خوبی انتخاب کند. در این صورت باید از ایشان پرسید چه کسی نگذاشته است و چرا شورای شهر در برابر این فشارها مقاومت نکردند؟

اگر واقعا چنین فشارهایی به شورای شهر برای انتهاب شهردار وارد شده است چرا یک‌بار یکی از اعضای شورای شهر در این‌باره چیزی نگفته است؟ اگر چنین است که ایشان می‌گوید شورای شهر می‌توانست اعلام کند اختیار انتخاب شهردار را ندارد و استعفا دهد. این کار بسیار شرافتمندانه‌تر بود از اینکه در شورا بمانند و نتوانند شهردار انتخاب کنند.

اصلاح‌طلبان عادت دارند همیشه نقش اپوزیسیون را بازی کنند. وقتی که در قدرت نیستد مانند اپوزیسیون رفتار می‌کنند و وقتی هم که قدرت را در دست می‌گیرند باز هم مانند اپوزیسیون مدام از این می‌گویند که «نمی‌گذارند» و «نمی‌شود». چه کسی نمی‌گذارد؟ عطای قدرت را به لقایش ببخشید و با این نیروها مبارزه کنید. اما ایشان این کار را نمی‌کنند. چون چنین نیروهایی وجود ندارند.

بد نیست برای یک‌بار هم شده اصلاح‌طلبان مسئولیت کارهایشان را بپذیرند و ضعف‌های خود را به گردن امور موهوم نیندازند.

***

شهرداری تهران همچنان بلاتکلیف

امروز یکی از اعضای شورای شهر تهران از فرایند انتخاب شهردار بعدی تهران پرده برداشت و گفت: در ۲۲ آبان ماه جاری شهردار جدید تهران اعلام می‌شود.

زمان انتخاب شهردار جدید تهران اعلام شد

با این‌حال محسن هاشمی گفته است: نمایندگان مجلس همچنان طرح استثنا کردن شهردار تهران از قانون منع به کارگیری بازنشستگان را دنبال می کنند.

محسن هاشمی: نمایندگان همچنان به دنبال مستثنی شدن شهردار از قانون بازنشستگی هستند/ من کاندیدا نمی‌شوم

افشانی هم در پاسخ به خبرنگاران گفته است استعفا نخواهد داد.

شهردار تهران: استعفا نخواهم داد

بهتر است هیچ شرحی برای این سه خبر ننویسیم!

***

هم‌صدایی احمدی نژاد و آخوندی در اقتصاد

اخیرا مجموعه‌ ویدیوهایی با عنوان «اقتصاد به زبان ساده» از رییس جمهور اسبق بیرون آمده که در آن احمدی‌نژاد تلاش دارد با مطرح کردن مشکلات اساسی کشور از منظر خود، راه‌حل‌های ساده و کاربردی برای آن ارایه دهد.

اساس و بن‌مایه کلام احمدی نژاد درباره اقتصاد ایران، «مردمی کردن اقتصاد» و «کاهش حداکثری نقش دولت در اقتصاد» است. هر کسی که اندکی با مفاهیم اقتصادی آشنا و از جریان‌های سیاسی کشور شناخت نسبی داشته باشد، با دیدن این ویدیوها (به ویژه ویدیوی چهارم) متوجه می‌شود که احمدی‌نژاد در سال ۹۷ حرفی را می زند که جریاناتی از قبیل «کارگزاران» و «مشارکت» سال‌ها از آن سخن می‌گویند.

هم‌صدایی احمدی نژاد و آخوندی/ چطور می‌توان از «عدالت‌گرایی» به «نولیبرالیسم» رسید؟ + فیلم و تصاویر

منبع: الف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۲۸۳۵۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حل دو مشکل اصلی در بزرگراه آزادگان | گره کور ترافیکی خروجی فتح باز شد

به گزارش همشهری آنلاین؛ آیین بهره برداری از پروژه «تحکیم بستر آسفالت بزرگراه آزادگان» و «تعریض و ایمن‌سازی کندروی شرقی این بزرگراه در تقاطع با بزرگراه شهید لشگری» صبح امروز -۸ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳- در قالب یکصد و هجدهمین پویش امید و افتخار با حضور هادی حق‌بین - معاون فنی و عمران شهرداری تهران، مهدی صداقتی - مدیرعامل سازمان مهندسی و عمران شهر تهران، محمدرضا پوریافر - شهردار منطقه ۲۱ و سید ابوالفضل موسوی‌پور - رییس پلیس راهور تهران بزرگ برگزار شد.

در این مراسم مهدی صداقتی، مدیرعامل سازمان مهندسی و عمران شهر تهران تاکید کرد: پروژه‌ای که امروز افتتاح می‌شود از نظر وسعت آنچنان ارقام بالایی ندارد اما واقعیت این است یک معضل بزرگ ترافیکی را حل کرده است همچنین این گلوگاه باعث پس زدن ترافیک به چند نقطه می شد و علاوه بر این موضوع این نقطه ناایمن بود که این ناایمنی ناشی از تنگ بودن مسیر در گذشته بوده است. این سه موضوع حدود ۳۰۰ میلیارد تومان برای شهرداری هزینه داشت.

صداقتی همچنین اشاره کرد که تحکیم بستر بزرگراه آزادگان به طول ۱۲ کیلومتر کار اثرگذاری دارد و بر باز شدن محور ترافیکی فتح به ابوسعید که دو کیلومتر طول دارد تاثیر بسزایی داشته است.

هادی حق‌بین، معاون فنی و عمران شهرداری تهران هم درخصوص جزییات افتتاح این پروژه گفت: ابعاد و بزرگی پروژه ها برای ما مهم نیست بلکه نیاز شهروندان و ایمنی شهر برای ما اهمیت دارد.

او با بیان اینکه پروژه امروز به لحاظ ابعاد جزو کوچک ترین پروژه هاست اما انجام آن ویژه و پیچیده بود، گفت: در منطقه ۲۱ تعداد پروژه هایی که در سال ۱۴۰۳ تعریف شده بزرگ مقیاس و اثرگذار است و ظرف ۶ ماه اول سال تکمیل فاز دوم فتح-باغستان را داریم.

معاون شهردار تهران در ادامه اشاره کرد: این تقاطع تاثیر فوق العاده زیادی بر کاهش ترافیک ورودی به آزادگان خواهد داشت. همچنین پروژه دیگری که برنامه ریزی شده و فاز تجهیز و عملیات اجرایی آن آغاز شده پروژه دوگاز است که سال ها متوقف مانده بود و فاز اول پروژه تا پایان سال تحویل شهروندان خواهد شد.

پوریافر، شهردار منطقه ۲۱ هم درباره جزییات این افتتاح گفت: این نقطه یکی از نقاطی بود که به چند دلیل ازجمله باریک بودن تقاطع باعث نارضایتی مردم به ویژه در ترافیک صبحگاهی می‌شد. درخواست پلیس حل و فصل این موضوع بود. نکته دیگر بحث ایمنی این نقطه بود که باعث اهمیت پروژه می‌شد.

شهردار منطقه ۲۱ با بیان اینکه پروژه چند سالی بود که‌ متوقف مانده و باعث نارضایتی مردم شده بود، اشاره کرد که با ورود معاونت فنی و مهندسی و همکاری منطقه و پلیس در کمترین زمان ممکن پروژه تقدیم مردم شد. معارض اصلی این پروژه مسائل ترافیکی بود.

کد خبر 847394 منبع: خبرگزاری شهر برچسب‌ها شهردارى تهران بزرگراه حمل و نقل شهری

دیگر خبرها

  • مخالفت مجلسی‌ها با کلیات طرح افزایش تعداد نمایندگان به ۳۳۰ نفر
  • مخالفت مجلس با کلیات طرح افزایش تعداد نمایندگان
  • مخالفت نمایندگان با کلیات طرح اصلاح جداول حوزه های انتخابیه
  • ۵ رقیب قالیباف در کرسی ریاست مجلس /تندروها به صف شدند /وزیر احمدی نژاد هم هست
  • اعتراض نمایندگان به وحیدی درباره تغییرات شهرستان ری
  • کرسی جامعه اهل سنت در مجلس خبرگان رهبری افزایش پیدا کرد
  • حل دو مشکل اصلی در بزرگراه آزادگان | گره کور ترافیکی خروجی فتح باز شد
  • احمدی نژاد می‌گفت مشکل ما خود رهبری است!
  • دو ضربه مهم به بودجه‌نویسی کشور؛ یکی در دولت احمدی‌نژاد و یکی در دولت رئیسی
  • مجلس در این هفته| ساماندهی اجاره و اصلاح مالیات بر سوداگری