Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اکوفارس»
2024-04-29@15:40:52 GMT

مرحله دوم انتخابات ریاست جمهوری برزیل

تاریخ انتشار: ۶ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۲۸۴۵۴۱

به گزارش ایسنا، در مرحله اول رای‌گیری که روز ۷ اکتبر صورت گرفت، هیچ یک از نامزدهای انتخابات به حد نصاب ۵۰ درصد آراء دست نیافت و مرحله دوم با شرکت ژایر بولسونارو، نامزد راست افراطی و فرناندو حداد، از حزب چپ‌گرای کارگران برزیل به ۲۸ اکتبر موکول شد.

در مرحله اول انتخابات، بولسونارو به ۴۷ درصد و حداد به ۲۸درصد آرا دست یافتند اما در روزهای اخیر، نظرسنجی‌ها حاکی از کاهش اختلاف بین آرا دو نامزد بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با این همه، هنوز هم به نظر می‌رسد احتمال انتخاب ژایر بولسونارو بیش از رقیب چپگرای اوست.

حزب کارگران برزیل برای چهارده سال قدرت را در این کشور در دست داشت اما در سال‌های اخیر شماری از اعضای حزب و مقامات سابق دولتی وابسته به آن با اتهامات فساد مالی مواجه بوده‌اند. همچنین، پس از یک دوره رونق اقتصادی، برزیل در زمان زمامداری حزب کارگران، شرایط اقتصادی این کشور در چند سال اخیر مطلوب نبوده است.

نامزد اولیه حزب کارگران برای این انتخابات لوئیز ایناسیو لولا دا سیلوا، رئیس جمهوری پیشین بود که پیشتر به اتهام فساد مالی محاکمه و محکوم شده بود. با وجود محکومیت قضایی، وی خود را نامزد این انتخابات کرد اما دادگاه قانون اساسی برزیل رای داد که محکومان قضایی حق نامزدی در انتخابات را ندارند. دا سیلوا اوایل ماه سپتامبر رسما از نامزدی حزب انصرف داد.

به گزارش بی‌بی‌سی، بولسونارو از نارضایتی بسیاری از رأی‌دهندگان از عملکرد ضعیف دولت حزب کارگران در سال‌های اخیر حداکثر بهره‌برداری را کرده و چپ‌گرایان را مسئول افزایش خشونت، مشکلات اقتصادی و فساد در تشکیلات دولتی معرفی کرده است.

بسیاری از مردم برزیل گفته‌اند که ژایر بولسونارو، میلیونر ۶۳ ساله از حزب سوسیال لیبرال را از طریق حساب‌هایش در شبکه‌های اجتماعی دنبال می‌‌کنند؛ شیوه‌ای که یادآور ابتکار رئیس‌جمهوری آمریکا در جلب نظر مردم بوده است.

این سیاستمدار برزیلی سابقا افسر ارتش بود و در دهه ۱۹۸۰ برای دفاع از حقوق نظامیان وارد عرصه سیاست شد. در آن زمان برزیل به تازگی از دموکراسی برخوردار شده و اولین انتخابات ریاست جمهوری را برگزار کرده بود.

      

منبع: اکوفارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ecofars.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اکوفارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۲۸۴۵۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چه کسی بر صندلی ریاست مجلس دوازدهم تکیه می‌زند؟

با مشخص‌شدن نتایج انتخابات مجلس دوازدهم در بیشتر کرسی‌های نمایندگی،‌ رقابت‌ها برای ریاست بر قوه مقننه شدت گرفته است که شنیده‌ها از محافل سیاسی و راهروی مجلس از لابی‌های پشت‌پرده و برگزاری جلسات گوناگون حکایت دارد.

به گزارش ایسنا،‌ بعد از برگزاری دوازدهمین دوره انتخابات مجلس، تکلیف ۲۴۵ کرسی برای ۴ سال آینده مشخص شد و ۴۵ کرسی باقی‌مانده نیز در ۲۱ اردیبهشت تعیین می‌شوند بنابراین اکنون بیش از دو سوم ترکیب مجلس آینده مشخص شده است.

از همان ابتدای اعلام نتایج انتخابات،‌ موضوع اصلی در محافل سیاسی تعیین «رئیس مجلس دوازدهم» بود. موضوعی که هم در رسانه‌ها پیگیری شد، هم چهره‌های سیاسی داخل و خارج مجلس را به واکنش واداشت و هم زمینه جناح‌بندی‌ها در این باب را فراهم کرد؛ این روند در روزهای پس از برگزاری انتخابات مجلس آنقدر سرعت گرفت که به موازات اعلام نتایج در مهمترین حوزه‌های انتخابیه، اسامی چهره‌هایی برای تکیه‌زدن به صندلی ریاست مجلس شنیده می‎شد. با نزدیک‌شدن به شروع کار مجلس آینده اما این رقابت‌ها رنگ‌وبوی بیشتری گرفته و خبرها حکایت از برگزاری جلسات متعدد رسمی و غیررسمی برای تصمیم‌سازی درباره ریاست مجلس آینده دارد.

برمبنای آنچه برخی منتخبان مجلس آینده می‎‌گویند، افرادی چه به صورت مستقیم و چه غیرمستقیم برای ریاست مجلس اعلام آمادگی کردند که از جمله آنان می توان از «محمدباقر قالیباف»، «منوچهر متکی»، «مجتبی ذوالنوری»، «مرتضی آقاتهرانی»، «حمید رسایی» و «حمیدرضا حاجی‌بابایی» نام برد. شنیده‌ها از راهروی مجلس هم نشان می‌دهد این چهره‌ها برای جلب نظر سایر منتخبان، جلساتی برگزار کرده‌اند؛ روندی که در آن، طرح وعده‌هایی برای گرفتن رای از منتخبان مجلس آینده هم دور از ذهن نیست.

باتوجه به رقابت تنگاتنگ جریان‌های مختلف اصولگرایی در انتخابات مجلس دوازدهم و حضور کاندیداهای آنان در بهارستان، ‌انتظار می‌رود صحنه رقابت نه‌تنها برای کسب کرسی ریاست که برای کرسی نایب رئیسی، سایر اعضای هیأت رئیسه مجلس و حتی رؤسای کمیسیون‌های تخصصی مجلس نیز جدی‌تر شود و در نهایت فضای کلی مجلس دوازدهم را به سمت‌وسویی هدایت کند که در آن کمتر شاهد یک‌دستی‌هایی از نوع مجلس یازدهم باشیم.

در چنین شرایطی، اینکه کاندیداهای هر کدام از این کرسی‎های ریاست، گوشه‌چشمی به نتایج دوره دوم انتخابات مجلس داشته باشند تا با رایزنی‌ها بتوانند نظر آنان را به خود جلب کنند، نه‌تنها تصور بعیدی نیست که به نظر می‌رسد تاثیر سرنوشت‌سازی هم بر ترکیب نهایی هیات رئیسه و روسای کمیسیون‌های مجلس دوازدهم برجای بگذارد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • بازسازی ۷۵ درصدی گنبد یخدان میرفتاح ملایر
  • رای‌دهندگان آمریکایی به ترامپ نگاه مثبت‌تری دارند
  • ایسنا: تکذیب خبر فعال شدن سامانه دهک ریاست جمهوری
  • تکذیب خبر فعال شدن سامانه دهک ریاست جمهوری
  • ۹۶ درصد از مصوبات سفر ریاست جمهوری به ایلام اجرایی شد
  • ۵ رقیب قالیباف برای ریاست مجلس مشخص شدند / این ۵ نفر می‌خواهند قالیباف را ناک اوت کنند
  • بایدن: قصد دارم با ترامپ مناظره کنم
  • نشست خبری معاونت علمی ریاست جمهوری
  • چه کسی بر صندلی ریاست مجلس دوازدهم تکیه می‌زند؟
  • پنج سناریوی عجیب انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا