Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «رکنا»
2024-05-01@02:05:26 GMT

تیر کشیدن قلب زنگ خطر مرگ زودرس

تاریخ انتشار: ۷ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۲۸۸۹۴۸

تیر کشیدن قلب زنگ خطر مرگ زودرس

رکنا: تیر کشیدن قلب نشانه و هشدار جدی است که نباید پشت گوش انداخت زیرا علائم بیماری های خطرناک به شمار می رود.

کارشناسان در جدیدترین پژوهش‌های خود دریافتند، آن دسته از افراد که مبتلا به بیماری فیبریلاسیون دهلیزی (Atrial fibrillation) هستند با احتمال بیشتری در سال‌های آتی به بیماری آلزایمر دچار می‌شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

افزون بر خطر ابتلا به آلزایمر، ضربان نامنظم قلب Heart بر گردش خون در بدن اثر منفی می‌گذارد و زمینه ساز تولید لخته درمسیر رگ‌های خونی و بروز سکته مغزی است.

ارتباط بیماری فیبریلاسیون دهلیزی با آلزایمر

پژوهش‌ها بر روی مبتلایان به این بیماری همچنین نشان می‌دهند، آن‌ها نمره‌های کمتری در آزمون‌های حافظه و مهارت‌های فکری به دست آورده‌اند که سبب افزایش خطر پذیری ابتلا به بیماری آلزایمر می‌شود.

دربیماری فیبریلاسیون دهلیزی، نوعی آریتی ضربان قلب، ریتم طبیعی ضربان قلب خارج از حالت طبیعی است.

آن دسته از مبتلایان که تحت نظارت پزشک Doctor از دارو‌های ضد انعقاد یا رقیق کننده‌های خون استفاده می‌کنند به دلیل کاهش خطر لخته شدن خون کمتر درمعرض ابتلا به آلزایمر یا سکته مغزی قرار دارند و ابتلا به این دوبیماری خطرناک در آن دسته از بیماران بیشتر مشاهده می‌شود که تحت نظارت پزشک قرار ندارند.

این یافته‌ها حاصل پژوهش گروهی دانشمندان موسسه کارولینسکا و دانشگاه استکهلم در کشور سوئد برروی داوطلبان است. این پژوهش نشان می‌دهد افراد مبتلا به فیبریلاسیون دهلیزی می‌تواند خطر ابتلا به زوال عقل را افزایش دهد.

دراین پژوهش دانشمندان رابطه بیماری فیبریلاسیون دهلیزی و ابتلا به آلزایمر را برروی ۲۶۸۵ داوطلب در بازه ۷۳ سال بررسی کرده اند.

درجریان پژوهش شرکت کنندگان ابتلا مورد معاینه، مصاحبه و آزمون حافظه قرار گرفته اند و آنگاه پس از ۶ سال دوباره مورد بررسی قرار گرفته اند.

در ابتدای آزمایش تمامی شرکت کنندگان دارای حافظه سالم و غیر مبتلا به آلزایمر بودند، اما در دور دوم حدود ۲۴۳ نفر از داوطلبان که دچار بیماری فیبریلاسیون دهلیزی بودند علامت‌های بیماری آلزایمر را دارا بودند.

پژوهش نشان داد مبتلایان به فیبریلاسیون دهلیزی ۴۰ درصد بیش از سایرین درمعرض ابتلا به آلزایمر قرار داشتند.

محققان همچنین دریافتند افرادی که دارو برای بیماری فیبریلاسیون دهلیزی مصرف می‌کردند ۶۰ درصد کمتر درمعرض خطرابتلا به آلزایمر بودند.

یافته‌های این پژوهش در مجله (Neurology) منتشر شده است.

ضربان طبیعی قلب باید منظم و بین ۶۰ تا ۱۰۰ تپش در هر دقیقه باشد. در زمان انجام فعالیت ورزشی سنگین به طور طبیعی ضربان قلب افزایش می‌یابد. امروزه انواع وسایل حتی مچ بند‌های هوشمند برای اندازه گیری ضربان قلب وجود دارد، اما می‌توانید با قراردادن انگشت دست برروی مچ دست وبررسی همزمان عقربه ثانیه شمار ساعت میزان ضربان قلب خود را اندازه گیری کنید.

اما در افراد مبتلا به فیبریلاسیون دهلیزی، ضربان قلب نامنظم و دربرخی اوقات بسیار بالا، بیش از ۱۰۰ تپش در دقیقه است.

این وضعیت می‌تواند سبب سرگیجه، تنگی نفس و احساس خستگی در افراد شود.

آمار‌ها نشان می‌دهند حدود یک میلیون نفر در انگلستان دچار این بیماری هستند و به طور میانگین در سالمندان بیش از جوانان مشاهده می‌شود.

کارشناسان توصیه می‌کنند افراد در رده‌های سنی مختلف توجه ویژه‌ای به سلامت قلب خود داشته باشند و درصورت مشاهده علامت‌هایی، چون ضربان قلب غیرعادی و تپش قلب در اولین فرصت به متخصص برای شناسایی علت مشکل مراجعه کنند.خواندنی های رکنا را در اینستاگرام دنبال کنید

 

اخبار اختصاصی سایت رکنا را از دست ندهید:

زیر تخت قایم شده بودم که برادر فهیمه من را دید! 2 برادر یک دزد را کشتند و باید اعدام شوند! / در تهران رخ داد گنج پنهانی در ایران به غارت رفت+عکس قتل پسر دایی به خاطر جوجه کباب سیزده بدر + عکس شلیک پلیس مشهد به دزد حرفه ای تبعیدی در خیابان + عکس اعتراف 2 برادر تهرانی به قتل در اقامتگاه غیر مجاز مسافران در مشهد انتقام وحشتناک یک مادر از پسر 13 ساله بی حیایش پلنگ های ایرانی به ارتفاعات طالقان رسیدند + عکس کمیاب و زیبا دستگیری مرد مرده خوار + عکس مدیر شرکت با شوهرم بی غیرتم طرح دوستی ریخت تا با من همخوابی کند ! مهم ترین اخبار 24 ساعت گذشته رکنا از نخست وزیری تا دوره گردی مرد اول کابینه سیاه !+ عکس سقوط هواپیمای مسافربری با 188 سرنشین در دریا قتل عام در «درخت زندگی» / 11 یهودی قربانی نفرت راست افراطی + عکس پرسه مردی به توله شیری در بغل در خیابان جنجال ساز شد + عکس

منبع: رکنا

کلیدواژه: خودرو سلامت مسکن بازنشسته ها مهم ترین های 24 ساعت ارز و سکه قلب Heart پزشک Doctor سلامت قلب مرگ خطرناک خطر بیماری عکس ایران اتهام دستگیر شد عجیب قتل زندگی جوان بیمارستان فیلم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.rokna.net دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «رکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۲۸۸۹۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آیا مالاریا از مرزهای شرقی وارد کشور شده است؟

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، وضعیتی که موجب نگرانی است چون بسیاری از کارشناسان تأکید می‌کنند که در این روند افزایشی، هم شانس عوارض شدیدتر می‌شود و هم احتمال مرگ افزایش خواهد یافت؛ ضمن آنکه برنامه ایران در مهار و حذف مالاریا تحت‌تأثیر قرار می‌گیرد.

بیشتر بخوانید: آخرین وضعیت بیماری مالاریا در کشور

عبدالرضا میراولیایی، کارشناس مسئول کنترل بیماری‌های منتقله از ناقلین وزارت بهداشت، با اشاره به این موضوع می‌گوید: «در شرایطی که با افزایش ابتلا به مالاریا به دلایلی ازجمله رطوبت، سیل پاکستان و ورود جمعیت زیاد مبتلا از مرزها به داخل کشور مواجهیم، کار کمی سخت‌تر می‌شود، اما در کشور امکان تشخیص سریع و درمان کامل بیماری را داریم و این مهم‌ترین امتیاز ما در کنترل مالاریاست. تا زمانی هم که موارد ابتلا از یک فرد آلوده به فرد غیرآلوده در داخل کشور نداشته باشیم، مشکلی درباره گواهینامه نخواهیم داشت.» او به چند نکته دیگر هم درباره شیوع این بیماری اشاره می‌کندکه در ادامه آمده است.

۳عامل افزایش ابتلا

میراولیایی درباره دلایل افزایش موارد ابتلا به مالاریا در کشور می‌گوید: «نکته اول اینکه در کل دنیا به‌دلیل تغییرات اقلیمی و گرم‌شدن زمین موارد ابتلا از طریق ناقلان در حال افزایش است. نکته دوم هم تأثیرپذیری ایران درباره مالاریا از پاکستان است. سال گذشته با سیل پاکستان مواجه شدیم و با افزایش موارد ابتلا در کشور، روند بیماری افزایشی شد. طی این مدت تعداد زیادی از افرادی که وارد ایران شدند، پاکستانی و افغانستانی و مبتلا بودند. نکته سوم هم تجارت سوخت و تبادلات مرزی بسیار زیاد در مرزهای جنوب‌شرقی کشور است که در نتیجه آن، افراد آلوده بیشتری می‌توانند وارد کشور شوند.»‌

کنترل بیماری در کشور

کارشناس مسئول کنترل بیماری‌های منتقله از ناقلین وزارت بهداشت درباره کنترل بیماری در کشور عنوان می‌کند: «با اینکه آمار ورود افراد مبتلا به کشور بالاست، با توجه به ایجاد آمادگی و ارائه آموزش‌هایی که از پیش در مراکز بهداشتی و بیمارستان‌ها صورت گرفته است، این افراد در زمان کوتاهی شناسایی می‌شوند. هنر ما این است که این بیماران را به‌سرعت شناسایی کنیم تا چرخه انتقال برقرار نشود.»

شیـــوع بیماری در این مناطق

مناطق اندمیک برای مالاریا در ایران استان‌های سیستان و بلوچستان، جنوب کرمان و هرمزگان‌اند. در مرکز کشور هم مواردی از مالاریا وجود دارد؛ ازجمله در همدان و چهارمحال و بختیاری که موارد بیماری در آنها همان‌هایی بودند که از مرزهای جنوب‌شرقی کشور وارد شدند و به استان‌های مرکزی مسافرت داشتند.

علائم مشخص بیماری

علائم تیپیک مالاریا تب، لرز و تعریق است که در گذشته به آن تب نوبه می‌گفتند. تب و تعریق با فواصل مشخص در بیماران بروز می‌کند، اما هر تب‌ولرزی را مالاریا نمی‌گویند چون این علائم بین بیماری‌های ویروسی و میکروبی مشترکند. فرد مبتلا به مالاریا باید سابقه سفر به یک منطقه آلوده را از نظر مالاریا در داخل یا خارج از کشور داشته باشد.

شرایط سرایت بیماری

میراولیایی درباره سرایت این بیماری می‌گوید: «راه اصلی انتقال مالاریا از طریق پشه آنوفل است، اما از طریق پیوند عضو، انتقال خون و همچنین از مادر به جنین (درموارد بسیار نادر) امکان انتقال وجود دارد. همین حالا هم در اکثر نقاط کشور ازجمله اطراف تهران این پشه وجود دارد، اما چون مخزن بیماری (فرد مبتلا) وجود ندارد، خطری نیست. البته زمانی که افراد بیمار زیادی وارد کشور می‌شوند و به مناطق مختلف سفر می‌کنند، بیماری از طریق گزش فرد آلوده و سپس گزش فرد دیگر منتقل می‌شود.»

منبع: روزنامه همشهری

انتهای پیام/

کد خبر: 1229037 برچسب‌ها اخبار روز

دیگر خبرها

  • ابتلا به سرطان پروستات با مصرف این مواد غذایی
  • آیا مالاریا از مرزهای شرقی وارد کشور شده است؟
  • رضا شیخی درگذشت
  • یک عامل مهم ابتلا به یائسگی زودرس
  • چه کنیم آلزایمر نگیریم؟
  • عامل خطر ابتلا به آلزایمر شناسایی شد
  • این افراد در خطر ابتلا به ام اس قرار دارند
  • آزمایش خون ممکن است ام‌اس زودرس را تشخیص دهد
  • ام‌ اس زودرس قابل تشخیص است؟
  • امکان تشخیص ام‌اس زودرس با آزمایش خون