Web Analytics Made Easy - Statcounter

آیت‌الله مجد هاشمی: همه کارهایی که ما در حوزه نشر معارف دین و خدمت به انقلاب اسلامی و مردم انجام داده‌ایم، با عنایت الهی بوده است، البته شرح کامل تلاش‌ها و فعالیت‌های ما، مثنوی هفتاد من است.

خبرگزاری شبستان، گروه مسجد و کانون‌های مساجد: آیت‌الله سید جلال مجد هاشمی در سال 1319 (ه.ش) در شهر مقدس قم به دنیا آمدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پدر ایشان، حدود سال 1305 در زمان حیاتِ مرحوم آیت‌الله العظمی شیخ عبدالکریم حائری؛ موسس حوزه علمیه قم، به این شهر آمدند و چند سالی نیز از محضر درس حضرت آیت‌الله سید رجب مجدالعلما -از فقهای برجسته دوران خود- مستفیذ شدند.

 

پدر آیت‌الله سید جلال مجد هاشمی در حدود 12 سالگی، عازم شهر مقدس قم شدند و از درس بزرگان حوزه علمیه قم استفاده کردند و با صبیه آیت‌الله شیخ روح الله دانایی، ازدواج کردند.

 

پدر آیت‌الله سید جلال مجد هاشمی در اواخر حیات آیت‌الله العظمی شیخ عبدالکریم حائری(ره) و به دعوت تعدادی از متدینین تهران، به پایتخت ایران، آمدند. ایشان پس از درگذشتِ موسس حوزه علمیه قم، با آیات ثلاث در قم مرتبط بودند.

 

آیت‌الله سید جلال مجد هاشمی، مقدمات دروس حوزوی را نزد مرحوم پدرشان در تهران، فراگرفتند و در 13 سالگی (در حدود سال 1332) به امر پدرشان و همراه با آیت‌الله سید محمود مجد هاشمی، برای ادامه تحصیل به قم رفتند. ایشان تا حدود سال 1355 در قم مشغول تحصیل بودند، اما هر هفته برای دیدار خانواده، و همچنین اقامه نماز جماعت در یکی از مساجد خیابان قزوین، به تهران می آمدند. ایشان در دوران تحصیل در قم، از محضر درس مراجع بزرگواری همچون آیت‌الله العظمی سیدمحمدرضا گلپایگانی، آیت‌الله العظمی اراکی و آیت‌الله العظمی شیخ مرتضی حائری یزدی، استفاده کردند.

 

آیت‌الله مجد هاشمی در دوران حضور در قم، ضمنِ تحصیل، تدریس می کردند و چند صد شاگرد داشتند. ایشان بنابر توصیه مرحوم پدرشان، اهتمام جدی به فراگیری فقه داشتند و سال ها «لمعتین» تدریس می کردند.

 

«هیات رضویون» یکی از هیات های مهم و بزرگ تهران بود که مسئولان آن چندین بار به قم رفتند و از آیت‌الله سید جلال مجد هاشمی برای اسکان در تهران و اقامه نماز جماعت در مسجد ضرابخانه منطقه پاسداران، دعوت کردند که بارها با مخالفت بزرگان و علمای شهر قم روبرو شدند و تاکید داشتند حضور ایشان در قم، مفیدتر است و منشا خدمات بیشتری خواهند بود.

 

سرانجام آیت‌الله العظمی سیدمحمدرضا گلپایگانی(ره) توصیه فرمودند بنابر احتیاجی که در تهران وجود دارد، برای یک سال و به صورت موقت، به پایتخت بروید. آیت‌الله مجد هاشمی در نیمه دوم سال 1355 به تهران آمدند و این هجرت، سرآغاز تحولی بزرگ در منطقه پاسداران و مسجد (که بهتر است بگوییم، نمازخانه کوچک) ضرابخانه شدند.

 

حضور ایشان در این منطقه، با استقبال گرمِ ائمه جماعات و علمای منطقه به ویژه شهید مفتح، همراه شد. آیت‌الله مفتح زمانی فرمودند «هیچ چیز مرا به اندازه حضور شما در مسجد ضرابخانه، مرا خوشحال نکرده است.»

 

بخش نخست گزارش از زندگی سراسر خیر و برکت آیت‌الله مجد هاشمی را با جمله ای اثرگذار که برآمده از اخلاص و تقوی در ایشان است، به پایان می رسانیم «من حضورم در تهران و منطقه ضرابخانه را توفیقی از طرف خداوند می دانم که فعالیت های بنده در حوزه دین را با حرکت انقلابی مردم ایران، همراه کرده بود.»

 

در بخش نخست تا اینجا رسیدیم که آیت‌الله مجد هاشمی به تهران آمدند و کارشان را در مسجد (و شاید بهتر است بگوییم، نمازخانه کوچک) ضرابخانه شروع کردند. این مسجد در یکی از مناطق امنیتی-اطلاعاتی دوران حکومت شاهنشاهی قرار داشت از اینرو فعالیت انقلابی علما به شدت تحت نظرِ ماموران رژیم طاغوت بود.

 

آیت‌الله مجد هاشمی در چنین شرایطی و با کمک شهید محمد مفتح، اعلامیه های امام خمینی(ره) را در آب انبار «مسجد قبا» تکثیر و از طریق افرادی مطئن و انقلابی، در سراسر تهران و ایران توزیع می کردند. ایشان این کار را بسیار مخفیانه انجام می دادند به طوری که اعضای خانواده ایشان نیز از این اقدامات انقلابی اطلاع نداشتند.

 

امام جماعت مسجد جامع غدیر خم شخصا کار تکثیر اعلامیه رهبر کبیر انقلاب اسلامی را انجام می دادند زیرا ماموران ساواک، بسیار مراقب فعالیت انقلابی مساجد و علمای منطقه پاسداران (ضرابخانه) بودند از اینرو آیت‌الله مجد هاشمی و شهید مفتح، شخصا انجام این کار را برعهده داشتند. جالب است هزاران هزار اطلاعیه های مرحوم امام خمینی(ره) از این طریق تکثیر و توزیع شد، و به لطف خداوند، هیچ کس از این کار خبر نداشت.

 

 

پس از پیروزی انقلاب اسلامی، نیز بسیاری از اقدامات مهم در فروپاشی کامل رژیم طاغوت و استقرار نظام جمهوری اسلامی، از جمله دستگیری برخی از سران و مسئولان ارشد حکومت شاهنشاهی مانند ارتشبد نعمت الله نصیری –رئیس سازمان اطلاعات و امنیت کشور (ساواک)- توسط آیت‌الله مجد هاشمی و شهید مفتح انجام شده بود.

 

(جالب است بدانید که در روز ۲۲ بهمن ۱۳۵۷ همزمان با پیروزی انقلاب در جریان حمله مردم به زندان‌ها و پادگان‌ها، نصیری که به همراه گروه دیگری از رجال و کارگزاران رژیم پهلوی در پادگان جمشیدیه زندانی بود، به سرعت شناسایی و دستگیر شد و پس از ضرب و شتم و جراحاتی که بر او وارد شده بود در مدرسه رفاه تحویل نیروهای انقلاب شد. وی در ۲۶ بهمن ۱۳۵۷ به حکم دادگاه انقلاب اسلامی به جرم ارعاب در جامعه و کشتار مردم در سال‌های ریاست بر ساواک و شهربانی تیرباران شد.)

 

آیت‌الله مجد هاشمی درباره فعالیت های انقلابی خود به خبرنگار ما گفتند «برخی از گروه ها و جریان های سیاسی و دانشگاهی، برنامه هایی در برخی از مراکز شمال تهران از جمله «حسینیه ارشاد» برگزار می کنند که چندان رنگ و بوی حرکت امام خمینی(ره) را نداشت و بعضا نگاه اصلاح طلبانه به رژیم طاغوت داشتند؛ اما من رویکردم، حرکت انقلابی در مسیر رهبر کبیر انقلاب اسلامی بود. از اینرو حساسیت ساواک نسبت به فعالیت های بنده و مسجد ضرابخانه، شدید بود.»

 

به موضوع اصلی بحث، یعنی فعالیت آیت‌الله مجد هاشمی در مسجد ضرابخانه برمی گردیم. این مسجد که در واقع، سوله ای کوچک و فرسوده بود با زحمات آیت‌الله مجد هاشمی و با همکاری برخی از مومنین و متدینین تهران، بازسازی شد و اینک یک مجموعه بزرگِ دینی، فرهنگی، اجتماعی و علمی است.

 

آیت‌الله مجد هاشمی که بنابر توصیه حضرت آیت‌الله العظمی گلپایگانی به مسجد ضرابخانه آمده بودند، پس از یک سال خدمت متعهدانه، و بنابر اصرار نمازگزاران و اهالی منطقه، تصمیم به حضور دائمی در تهران و امامت و مدیریت مسجد ضرابخانه کردند که حمایت های شهید مفتح، نقشی مهم در این زمینه داشت. آیت‌الله مجد هاشمی در این باره گفتند «انگار نوعی الهام به بنده شده و انقلابی روحانی در من، ایجاد شده بود که اگر هنری داری و می خواهی به دین خدمت کنی، در همین جا بمان.»

 

از اولین اقدامات آیت‌الله مجد هاشمی در مسجد ضرابخانه (مسجد جامع غدیر خم)، تشکیل «شورای اسلامی» بر اساس اصل قرآنی «وَشَاوِرْهُمْ فِي الْأَمْرِ» بود.

 

برخی از فعالین مسجد ضرابخانه، بعد از مدتی که از فعالیتِ آیت‌الله مجد هاشمی در این خانه خدا، گذشته بود، خواستند ماهیانه ای (حقوقی) برای ایشان تعیین کنند، و پاکتی هم به ایشان دادند. حاج آقای مجد پاکت را گرفتند و به آنها برگرداندند و فرمودند «برای توسعه و رونق فعالیت های مسجد، باید بیشتر از اینها خرج کنید. البته من برای خودم، چیزی نمی خواهم، اما برای گسترش فضای فیزیکی و افزایش کمی و کیفی برنامه های مسجد، باید بیشتر هزینه کنید.»

 

آیت‌الله مجد هاشمی در ادامه فعالیت هایشان، بازسازی مسجد ضرابخانه را وجهه همت خود قرار دادند. نکته جالب این است که تخریب دیوار مسجد اولیه، تنها یک روز به طول انجامید؛ به عبارت دیگر، ساختمان مسجد، آنقدر کوچک بود که تخریب آن چندان زحمتی نداشت، اما بازسازی و توسعه آن، کاری طاقت فرسا بود که علمایی مانند آیت‌الله مجد هاشمی با روحیه تعاون، اراده خستگی ناپذیر و اخلاص و تقوی کم نظیرشان، انجام آن را برعهده گرفته و به خوبی از عهده آن برمی آیند.

 

در آغاز شروع به کارِ تخریب و نوزسازی مسجد، یکی از قدیمی های صاحب منصبِ مسجد و منطقه، به بنده فرموند «آقای مجد! من وضعیت منطقه را به خوبی می شناسم، بنابراین به شما می گویم اگر یک آجر از این مسجد، بردارید، نمی توانید آجری دیگر، جای آن بگذارید.» در واقع این فرد، به جای اینکه حاج آقای مجد، انگیزه بدهند، تو دل ایشان را خالی می کردند. آیت‌الله مجد هاشمی در جواب آن فرد فرمودند «اگر قرار باشد من اینجا را بسازم، حرف شما درست است، اما اگر خدا بخواهد این مسجد، توسعه یابد، چی؟ این سخن من، لرزه ای در دل آن فرد و سایر فعالان مسجد ضرابخانه به وجود آورد و آنها با انگیزه ای بیشتر، کار کردند. خلاصه اینکه، خدا خیلی کمک کرد و در آن شرایط سیاسی و اجتماعی؛ و در آن موقعیت جغرافیایی که دور تا دور ما، دستگاه های امنیتی و اطلاعاتی رژیم طاغوت قرار داشتند، توانستیم مسجد را دوباره بنا کنیم. من از ابتدای حضورم در این مسجد تاکنون، مشغول ساخت و ساز و توسعه مسجد ضرابخانه هستم.»

 

درباره همت مضاعف و تلاش های بی وقفه آیت‌الله مجد هاشمی می توان به این آیه از قرآن کریم اشاره کرد که « فَإِذَا فَرَغْتَ فَانصَبْ»(سوره مبارکه شرح، آیه 7).

در بخش دوم تا اینجا رسیدیم که آیت‌الله مجد هاشمی، نهادی با عنوان «شورای اسلامی» را در مسجد جامع غدیر خم تشکیل دادند و در ادامه، بازسازی این خانه خدا را باوجود مخالفت عده ای، انجام دادند.

 

آیت‌الله مجد هاشمی در نوسازی مسجد جامع غدیر خم، الطاف الهی را بارها مشاهده کردند که مشارکتِ خیری مومن و متدین به نام «عطائی اصفهانی» از جمله آنها است. در واقع نوسازی و توسعه این مسجد، حاصل لطف الهی بود که با همت آیت‌الله مجد هاشمی و برخی از خیرین همراه شد.

 

جالب است بدانید مسجد جامع غدیر خم تا سال 1383 به نام «مسجد جامع ضرابخانه» نامیده می شد در ماه های ابتدایی سال ١٣۵٧ یعنی پیش از پیروزی انقلاب اسلامی، با تلاش و پیگیری های مستمر آیت‌الله مجد هاشمی و همت نمازگزاران و افراد خیر محل با زیر بنای بیش از دو هزار متر مربع بطور کلی تجدید بنا گردید، که شامل شبستان بزرگ و مجهز، چند طبقه برای برگزاری مراسم ختم، فعالیت صندوق قرض الحسنه و کتابخانه، و سایر فعالیت های دینی، فرهنگی و علمی است. به طور کلی این خانه خدا شامل این قسمت ها و نهادها است: دفتر امام جماعت، صندوق قرض الحسنه، بسیج برادران و خواهران، کلاس های آموزشی برای واحد قرآن و عترت، کتابخانه با دو سالن قرائت برادران و خواهران، سالن کنفرانس، خانه خادم و دفتر مسجد.

 

 

در ادامه این گزارش، بخشی از فعالیت های آیت‌الله مجد هاشمی و نماگزاران و فعالین مسجد جامع غدیر خم در ایام انقلاب را بررسی می کنیم.

 

انقلاب که پیروز شد آیت‌الله مجد هاشمی به همراه برخی از انقلابیون، ساختمان ساواک را فتح کردند که یک نفر، شهید و چند نفر نیز زخمی شدند. آیت‌الله مجد هاشمی با حضور در اتاق ارتشبد نعمت الله نصیری؛ رئیس ساواک، بسته های زیادی از اسکناس های هزار تومانی در اتاق نصیری را پیدا کردند. مردم این اسکناس ها را بردند که چندی بعد با اطلاع رسانی امام جماعت مسجد جامع غدیر خم، مردم بخشی از این اسکناس ها را برگرداندند که ما نیز مبالغ عودت شده را به بیت المال تحویل دادیم.

 

آیت‌الله مجد هاشمی در این باره گفتند «تعدادی از جوان‌ها از دیوار به داخل پریدند که بعضی جاها مین‌گذاری شده بود و یکی از بچه‌های محل به نام مرحوم «مهدی میران» روی مین رفت و پایش قطع شد. البته او چند سال بعد از این ماجرا فوت کرد. شخصا به اتاق تیمسار نصیری رفتم، یادم می‌آید کشوی میزش را که باز کردم اسکناس‌های هزار تومانی تازه چاپ شده دیدم.

پول‌ها را به یک نفر سپردم و بعدا تحویل دادیم. ساواکی‌ها فرار کرده و خیلی از وسایل را همراهشان برده بودند. ما تیمسار نصیری و هویدا را در محل پیدا کردیم و تحویل مقامات دادیم. تا مدت‌ها آنجا محل فعالیت کمیته ما بود. بعدا که کمیته ما با مسجد قبا ادغام شد آنجا را تحویل دادیم. شب‌های سختی بود، جوان‌ها اسلحه به دست در محل گشت می‌زدند و نوبتی پاسداری می‌کردند. شخصاً در شبانه‌روز شاید 2 ساعت می‌خوابیدم و آن 2‌ـ 3 ساعت هم که به منزل می‌رفتم تلفن را بالای سرم می‌گذاشتم و در این فاصله بچه‌ها چند بار تماس می‌گرفتند.

بعد از تسخیر کلانتری و پادگان‌ها و مسلح شدن مردم، اعلام کردند مردم اسلحه‌ها را تحویل دهند. مسجد ما از مکان‌های دریافت بود و مردم اسلحه‌ها را می‌آوردند و تحویل می‌گرفتیم. جمع‌آوری اسلحه‌ها از میان مردم با توجه به وجود منافقان کار بسیار سخت و مهمی بود.»(به نقل از همشهری)

 

آیت‌الله مجد هاشمی یکی از فعال ترین علما در دوران نهضت، و همچنین سال های اولیه پس از پیروزی انقلاب اسلامی بودند به طوری که گاهی صرفا دو ساعت در شبانه روز استراحت می کردند؛ که گاهی نیز همین دو ساعت با تماس های پی در پی، مختل می شد. ایشان در آن دوران بسیاری از فرماندهان نظامی و مسئولان رژیم طاغوت را دستگیر کرده و به کمیته انقلاب اسلامی به مدیریت مرحوم آیت‌الله محمدرضا مهدوی کنی، آیت‌الله باقری کنی یا شهید مفتح، تحویل می دادند.

 

آیت‌الله مجد هاشمی بارها از سوی گروهک های تروریستی و ضد انقلاب به ویژه منافقین (سازمان مجاهدین خلق) تهدید به مرگ شدند. در یکی از نامه های تهدیدآمیز خطاب به ایشان آمده است «شما مغز متفکر انقلاب در منطقه شده اید و به زودی این مغز به دیوار کوبیده می شود.»

 

منافقین جلسات زیادی در مسجد ضرابخانه در سال های پیش از انقلاب اسلامی و سایر مراکز و منازل شمال تهران داشتند که اقدامات انقلابی علمایی چون آیت‌الله مجد هاشمی، موجب نابودی این گروهک التقاطی و منحط شد. موسی خیابانی که از مسئولان رده بالای سازمان مجاهدین خلق بود در همین منطقه پاسداران، به دَرَک واصل شد.

 

آیت‌الله مجد هاشمی درباره نحوه شهادت آیت‌الله مفتح گفت «روزی که ایشان شهید شدند ما در کاخ جوانان، جلسه ای مهم و حساس با حضور علمای شمال تهران داشتیم. شب قبل از این جلسه، نیز بنده جلسه ای چند ساعته با شهید مفتح در همین ارتباط داشتیم. قرار شد کارهای انجام شده را بنده گزارش کنم؛ و آیت‌الله مفتح نیز کارهای آتی را مطرح کنند. ما مقدمات جلسه را فراهم کردیم و منتظر ورود ایشان بودیم. تا اینکه شنیدیم ایشان به شهادت رسیدند. ماموران چند ساعتی اجازه خروج ما را از محل این جلسه ندادند تا اینکه یک به یک ما را به منازلمان رساندند.»

 

آیت‌الله مجد هاشمی از علمای مورد احترام و اعتماد مسئولان ارشد نظام جمهوری اسلامی بودند و در همین راستا با شخصیت هایی مانند آیت‌الله مهدوی کنی(ره)، شهید محمدحسین بهشتی و شهید مرتضی مطهری، تعاملی خوب و مستمر داشتند. شهید مطهری در روزهای حساس منتهی به پیروزی انقلاب اسلامی، شخصا با آیت‌الله مجد هاشمی تماس گرفتند و از ایشان برای تشکیل و فعالیت در کمیته استقبال از امام خمینی(ره) دعوت کردند.

 

آیت‌الله مجد هاشمی در پایان تهیه این گزارشِ مفصل فرمودند «همه کارهایی که ما در حوزه نشر معارف دین و خدمت به انقلاب اسلامی و مردم انجام داده ایم، با عنایت الهی بوده است. البته شرح کامل تلاش ها و فعالیت های ما، مثنوی هفتاد من است.»

 

 

در بخش پایانی این گزارش، باید تاکید شود که «مسجد جامع غدیرخم از مساجد فعال در تهران است که در مقاطع مختلف پیش و پس از پیروزی انقلاب نقش حساسی ایفا کرده است. آیت‌الله سیدجلال مجد هاشمی که از حدود 42 سال پیش امام جماعت این مسجد هستند؛ یکی از روحانیانی است که رسالت سنگینی به دوش داشته و 2 سال قبل از پیروزی انقلاب به این محل آمدند.

 

ایشان در جمع بندی سخنانشان درباره این مسجد فرمودند «نیمه دوم سال 1355 اهالی ضرابخانه برای مسجدشان از قم تقاضای امام جماعت کردند که آنها مرا فرستادند. آن زمان، مسجد آب‌انباری بود با یک سقف شیروانی و با کمترین امکانات. جمعیت محله هم کم و تعداد نمازگزاران از 20 نفر بیشتر نمی‌شد. نماز صبح هم رایج نبود که ما احیا کردیم. البته بعد از آن مسجد، دو بار یکی سال 1358و دومی سال 1375 که تجدید بنا و ظرفیت مسجد 2 برابر شده است.

وقتی که به این مسجد آمدم، روحانیان زیادی به دیدنم آمدند اما بیشتر از هر کسی شهید آیت‌الله ‌مفتح از دیدن من خیلی خوشحال شد و گفت: از خدا یک یار مورد اطمینان می‌خواستیم که شما را برایم رساند. با شهید دکتر مفتح از قم آشنا بودم و رفاقتی دیرینه داشتیم. شهید آیت‌الله مفتح آن زمان در مسجد قبا فعالیت داشت. بعد از آن، ارتباط ما با شهید استاد مطهری و مرحوم آیت‌الله ‌مهدوی کنی... اضافه شد»(به نقل از همشهری).

 

سخن آخر اینکه، آیت‌الله مجد هاشمی، نمونه ای برجسته از یک امام جماعت موفق و در طراز اسلام هستند که با تمام وجود، برای خدمت به دین، قرآن و اهل بیت عصمت و طهارت(ع)، نشر ارزش های اسلامی، خدمت به انقلاب اسلامی و مردم، همت گمارند. آنچه در سه گزارش آمد، تنها قطره ای است از اقیانوسِ تلاش های پایان ناپذیر، اقدامات انقلابی و خدمات اجتماعی آیت‌الله مجد هاشمی. امید است که خداوند، توفیق دهد بخش هایی دیگر از زندگی سراسر خدمت این عالم ربانی را، به اطلاع عموم مردم برسانیم.

 

پایان پیام/397

منبع: شبستان

کلیدواژه: اربعین حسینی مجلس اربعین پیاده روی اربعین مرز مهران رای اعتماد مجلس شورای اسلامی موکب اربعین جلسه رای اعتماد بیرجند مسجد غدیر خم سوله شهید مفتح

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۲۸۸۹۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عکسی از پسر آیت الله هاشمی در یک دیدار عیدانه

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، دیدار نوروزی حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی، رئیس جمهور سابق کشورمان صبح دیروز برگزار شد.

مهدی هاشمی فرزند آیت الله هاشمی رفسنجانی نیز در این دیدار حضور داشت.

۲۷۲۱۸

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1895465

دیگر خبرها

  • توصیه محسن هاشمی به زاکانی؛ به جای ساخت مسجد، مشکلات حمل و نقل عمومی تهران را حل کنید
  • توصیه محسن هاشمی به زاکانی به جای ساخت مسجد
  • توصیه محسن هاشمی به زاکانی ؛ به جای ساخت مسجد ، مشکلات حمل‌ و نقل عمومی تهران را حل کنید
  • محسن هاشمی‌: هواداران تفسیر قدرت محور از اسلام ۱۰ درصد جامعه را تشکیل می دهند
  • عکسی از پسر آیت الله هاشمی در یک دیدار عیدانه
  • وام بازنشستگان تامین اجتماعی افزایش پیدا می‌کند
  • حضور عادل فردوسی پور در مراسم ختم همسر زنوزی؛ گزارش تصویری
  • طنز امروز راه‌های تازه‌ای را برای اثرگذاری پیدا کرده است
  • چرا امام خمینی دعوت آیت الله حکیم را برای هجرت به نجف نپذیرفت؟
  • طنز امروز راه‌های تازه‌ای برای اثرگذاری پیدا کرده است