Web Analytics Made Easy - Statcounter

 معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: اگر انتشار گازهای گلخانه ای در کشور به همین روال پیش رود پیش بینی می شود میزان انتشار این گازها تا سال ٢٠٣٠ به هزار و ۵۴٠ تا هزار و ٨٠٠ میلیون تن افزایش یابد 

 

مسعود تجریشی عصر دوشنبه در نشست خبری افزود: میزان کل انتشار دی اکسید کربن به عنوان مهمترینگاز گلخانه ای در سال ١٣٧٣ حدود ۴١٧ میلیون تن و سال ١٣٨٩ با افزایش سالانه ۴،۴ درصد به ٨٣٢ میلیون تن رسید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی اظهار داشت: بخش انرژی بیش از ٨٠ درصد این سهم را تشکیل می دهد از این رو چگونگی مصرف انرژی در راستای کاهش آن بسیار مهم است.

تجریشی تاکید کرد: عمده این انتشار نیز در بخش های غیر مولد صورت گرفته است. 

معاون سازمان محیط زیست به شدت انتشار انرژی در کشور اشاره کرد و گفت: شدت انرژی به این معنا است که مثلا اگر بخواهیم هزار دلار کالا تولید کنیم برای تولید آن چقدر انرژی مصرف می کنیم؛ یا نسبت به کشورهای دیگر چقدر مصرف می کنیم که وضعیت کشور ما در این زمینه نیر خوب نیست. 
تجریشی افرود:میزان شدت انرژی در ایران بسیار بالا است، ٨،٨ برابر ژاپن، ۴،٧ برابر ترکیه، ٣ برابر امارات، ٢ برابر اندونزی و ١،٨ برابر عربستان است.

تجریشی گفت: این اعداد نشان می دهد چون در ایران انرژی بسیار ارزان است در حال هدر دادن منابع خود هستیم که نشان از ناکارآمدی صنایع دارد، این یک مشکلی است که آثار آن را می توانیم در آلودگی هوا ببینیم.

وی افزود: زمانی نرخ رشد اقتصادی در کشور بیشتر از نرخ انتشار بود اما چندی است به علت ارزان بودن نرخ انرژی انتشار گازهای گلخانه ای از نرخ رشد اقتصادی پیشی گرفته است در حالی که دنیا توانست با استفاده از فناوری های روز کاهش مصرف انرژی را به همراه داشته باشد اما ما به علت ارزان بودن آن نتوانستیم به این هدف دست یابیم.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: مصرف سرانه انرژی در کشور در ۵ سال اخیر ۱۵ بشکه معادل نفت خام یعنی ۱.۵ برابر میانگین جهانی بوده است، در واقع ما از ژاپن، هند، ترکیه و به طور کلی کشورهای منطقه خاورمیانه بیشتر مصرف می کنیم و شرایط نامطلوبی داریم.

وی به اقدامات لازم برای کاهش انتشار گازهای گلخانه ای اشاره کرد و گفت: جلوگیری از سوزاندن گازهای مشعل (فلر) یکی از این راه ها است، ۵۳ میلیون تن دی اکسید کربن از طریق فلرها سوزانده می شود و این یعنی هفت تا ۸ درصد کل انتشار گاز دی اکسید کربن که اگر بتوانیم آن را به چرخه اقتصادی برگردانیم بسیار مقرون به صرفه خواهد بود.

وی ادامه داد: در قانون ۵ ساله برنامه ششم قرار است واحدهای بخار در نیروگاه ها راه اندازی شود که این نیز به عنوان یکی از راهکارهای کاهش انتشار مطرح است.همچنین بهینه سازی نیروگاه های قدیمی نیز از دیگر اقدامات در این راستا است که آن را از شهر ری آغاز کرده ایم.

تجریشی تاکید کرد: با انجام این اقدامات تا سال ۲۰۳۰ می توان ۱۲ درصد از انتشار گازهای گلخانه ای در کشور را کاهش داد.

وی ادامه داد: حدود ۸ درصد فلرهای جهان در ایران قرار دارد که بر این اساس حدود ۱۱.۴ میلیارد متر مکعب گاز همراه داریم؛ این گازی است که آن را می سوزانیم که معادل ۷۳ میلیون بشکه نفت خام است که اگر آن را وارد چرخه اقتصادی کنیم معادل ۳.۵ میلیارد دلار صرفه جویی می شود.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست اظهار داشت: با این کار هم از لحاظ اقتصادی و هم زیست محیطی به کشور سود خواهیم رساند.

تجریشی در باره الحاق به توافقنامه پاریس نیز گفت: زمانی که وارد برجام شدیم منافع ملی خود را دیدیم؛ برای توافقنامه پاریس هم باید منافع حقوقی و ملی خود را ببینیم، توجه نکردن به این توافقنامه منافع ملی ما را تامین نمی کند بنابر این باید با یک اجماع کلی، مسئولان را نسبت به پیوستن به آن متقاعد کنیم.

منبع: انرژی امروز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت energytoday.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «انرژی امروز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۲۹۰۵۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پسماند‌ها به معضل محیط زیستی کشور تبدیل شده است

رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس گفت: تکلیف مدیریت اجرایی پسماند‌های الکترونیکی در کشور مشخص نیست و کاملا غیر اصولی مدیریت می‌شوند.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، سمیه رفیعی، نماینده مردم تهران و رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی طی سخنانی به مناسبت هفته زمین پاک با بیان اینکه «پسماند‌های الکترونیکی یکی از خطرناک‌ترین پسماند‌ها در جهان محسوب می‌شود»، اظهار کرد: متاسفانه عملا این پسماند‌ها در کشور طبق قانون مدیریت نمی‌شوند.

وی با تاکید بر اینکه باید ساز و کار مناسبی برای این پسماند‌ها در کشور دیده شود و متولی مشخصی در این حوزه داشته باشیم، گفت: هفته زمین پاک به کار‌های نمادین اختصاص پیدا کرده و عملاً اقدام چشمگیر و اثرگذاری در این حوزه دیده نمی‌شود.

رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس معضل پسماند‌ها را یکی از اولویت‌های حوزه محیط زیست خواند و تاکید کرد: پسماند‌ها می‌توانند ثروت تولید کنند، ولی مهمتر از آن کاهش اثرات مخرب محیط زیستی آنهاست که در کشور ما به معضلی جدی بخصوص در استان‌های شمالی و استان‌های مسافرپذیر تبدیل شده است.

دیگر خبرها

  • نشست شورا‌های محیط زیست در زاهدان
  • پسماند‌ها به معضل محیط زیستی کشور تبدیل شده است
  • چرا پروژه بارورسازی ابر‌ها در ایران به بن‌بست خورد؟
  • بهترین گاز برای کولرهای گازی چیست؟
  • تولید سالانه ۳۸۰ میلیون تن زباله در دنیا
  • انتشاردهندگان ۸۰درصد گازهای گلخانه‌ای جهان معرفی شدند/ آمریکا در صدر
  • یگان حفاظت محیط زیست خراسان شمالی جز پنج یگان برتر کشور اعلام شد
  • پایش کیفیت ۱۴۳ رودخانه در سال ۱۴۰۲
  • انتشاردهندگان ۸۰ درصد گازهای گلخانه‌ای جهان معرفی شدند/ آمریکا در صدر
  • نظارت‌های محیط زیست در حوزه مدیریت پسماند هوشمند می‌شود