Web Analytics Made Easy - Statcounter

پیاده روی اربعین امسال با شعار «الحسین یجمعنا» بیانگر دیدگاه جدیدی است که همگرایی، اتحاد و وحدت را در سراسر جهان طنین انداز می‌کند. امروز، اخوت، مودت و پیوند قلبی با امام حسین(ع) است که مورد احترام همه پیروان ادیان قرار دارد.

خبرگزاری شبستان: گروه قرآن و معارف- فاطمه کریم اللهی: در حالی که 24 ساعت به اربعین حسینی باقی مانده لحظه‌به‌لحظه بر حضور زائران در مسیر پیاده‌روی افزوده می‌شود آنچه انسان در مسیر پیاده روی اربعین مشاهده می کند محبت و عشق به امام حسین (ع) است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همانگونه که حضرت زینب (س) فرمود، انسان جز زیبایی چیز دیگری نمی بیند و همه حول محور امام حسین(ع) گردهم می آیند.

راه نجات مسلمانان امروز جهان تمسک به اهل بیت(ع) و گام نهادن در مسیری است که امام حسین انتخاب کرد این فرهنگ باید درمیان آزادیخواهان جهان نهادینه شود. در این مسیر باید حسینی ماند و درس انسانیت و انسان دوستی را آموخت و قدم به قدم برای ظهور حضرت حجت (عج) آماده شد.

اربعین یک فرصت بزرگ فرهنگی و تبلیغی است زائری که در این مسیر قرار می‌گیرد، امام حسین علیه‌السلام ظرف وجودش را آماده پذیرش حقایق الهی کرده است پس می توان از این فرصت ایجاد شده درجهت اهداف اسلام استفاده کرد وچهره امام حسین و حقیقت دین اسلام را به جهانیان معرفی کرد.

پیاده روی اربعین امسال با شعار «الحسین یجمعنا» بیانگر دیدگاه جدیدی است که همگرایی، اتحاد و وحدت را در سراسر جهان طنین انداز می‌کند. امروز، اخوت، مودت و پیوند قلبی با امام حسین(ع) است که مورد احترام همه پیروان ادیان قرار دارد. در واقع اربعین پایگاهی است که می تواند ندای وحدت را در دنیا طنین انداز کند.

نکته قابل توجه جهانی شدن اربعین است. حضور زائرانی از کشورهای مختلف آمریکا، اروپا؛ آفریقا و آسیا همه نشان از جهانی شدن این اجتماع بزرگ دارد.

مردم عراق به عنوان میزبانان اصلی بزرگترین سفر مذهبی مسلمانان جهان به کربلا و برای به جا آوردن زیارت اربعین هر آنچه دارند برای پذیرایی و خدمت به زائران سید و سالار شهیدان حضرت امام حسین(ع) به میدان آورده اند و در پذیرایی از زائران حضرت سیدالشهدا (ع) همچون سال های گذشته  سنگ تمام گذاشته اند. مردم عراق خدمت به زائران ابا عبد الله الحسین(ع) را معامله به حضرت سید الشهدا(ع) و خداوند می دادند و در این مسیر تمام داشته خود را در طبق اخلاص می گذارند و پیشکش زائران می کنند.

این روزها مرزهای مهران، شلمچه و چذابه با بیشترین تردد عاشاقان و دلدادگان سید و سرور شهیدان حضرت اباعبد الله الحسین مواجه است. و در این میان مرز مهران پرترددترین گذرگاه عبوری زائران اربعین محسوب می شود و مرزهای شلمچه و چذابه در ردیف های بعدی قرار دارند.

 

 

آمار زائران اربعین از مرز ۲ میلیون نفر گذشت

طبق اعلام سخنگوی ستاد مرکزی اربعین تعداد زائران اربعین ایرانی از مرز ۲ میلیون نفر گذشته است.

سخنگوی ستاد مرکزی اربعین با اشاره به اینکه طی پنج روز گذشته 360 هزار نفر به کشورمان بازگشته اند، اظهار کرد: این روزها مرزهای مهران، شلمچه و چذابه با بیشترین تردد زائران ابا عبد الله الحسین(ع) مواجه هستند.

وی با بیان اینکه زائران باید در وقت بازگشت زمان را مدیریت کنند، افزود: بر اساس برنامه ریزی های صورت گرفته تا روز جمعه در عراق موکب ها پذیرای زائران هستند و در کشورمان نیز روند پذیرایی از افراد ادامه خواهد داشت.

حیدری با اشاره به اینکه پیش بینی می شود روزهای سه شنبه و چهارشنبه مرزهای کشورمان با ترافیک بازگشت زائران مواجه شوند، ادامه داد: به زائران توصیه می شود که برای بازگشت عجله نکنند زیرا ترافیک پرحجم برای افراد اذیت کننده خواهد بود.

سخنگوی ستاد مرکزی اربعین با بیان اینکه پیش بینی اسکان، پذیرایی و حمل نقل در مرزهای سه گانه صورت گرفته است، تصریح کرد: از زائران درخواست می شود در صورت نیاز به دارو، به درمانگاه های معتبر کشورمان مراجعه کنند.

 

 

تعداد زائران خارجی اربعین از 99 هزار نفر گذشت

شهریار حیدری در خصوص آخرین آمار مربوط به زائران اتباع خارجی، اعلام کرده است 99 هزار زائر خارجی از طریق مرزهای کشورمان برای شرکت در راهپیمایی اربعین حسینی و زیارت اربعین به عراق رفته اند.

شهریار حیدری در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان با اشاره به اینکه تاکنون 49 هزار نفر از زائران کشورهای پاکستان و افغانستان برای زیارت عتبات عالیات وارد کشورمان شده اند، گفت: همچنین بیش از 50 هزار نفر زائر خارجی نیز از کشورهای شمال غرب از مرزهای ورودی آستارا، بیله سوار، جلفا و ماکو (بازرگان) و میرجاوه به ایران وارد شده اند.

سخنگوی ستاد مرکزی اربعین اظهار کرد: این مهم در حالیست که 72 هزار نفر از اتباع افغانستان ساکن در کشورمان نیز مدارکشان را برای بررسی و صدور ویزا تحویل داده اند.

حیدری با تاکید بر اینکه زائران خارجی می توانند از مرزهای چذابه و مهران بازگردند، گفت: با توجه به خدماتی که پیش بینی شده توصیه می شود این افراد از مرز شلمچه به کشورمان بازگردند تا بتوانند به کشورشان اعزام شوند.

 

 

 

خدمت ۱۰ هزار موکب در کربلا

بخش مدیریت شعائر و مواکب حسینی وابسته به دو حرم مطهر امام حسین و حضرت عباس علیهما السلام از ثبت نام بیش از ۱۰ هزار موکب از استان های مختلف عراق و جهان برای خدمت رسانی به زائران اربعین خبر داد.

مازن الوزنی معاون رئیس این بخش ضمن اعلام این خبر گفت: تعداد موکب های حسینی ثبت شده در زیارت امسال به بیش از 10600 موکب از عراق و کشورهای خارجی رسیده که در محدوده شهر کربلا در حال فعالیت و خدمات رسانی هستند.

وی افزود: تمام آمادگی ها و مقدمات توسط موکب ها انجام شده و این موکب ها به صورتی سازماندهی شده اند که بتوانند تمام زائران را پوشش داده و زائران بتوانند به راحتی در مسیرهای مشخص شده از خدمات آنها بهره مند شوند و البته تمام موکب های ثبت شده مجوز رسمی فعالیت در مسیر را دارند.

الوزنی ادامه داد: مدیریت حرم مطهر حسینی و عباسی توصیه های لازم را به موکب ها و مسئولان آنها اعلام کرده که این توصیه ها مربوط به مسائل امنیتی و حفظ نظافت و ارائه بهترین خدمات به زائران است.

 

 

رشد 20درصدی موکب های ایرانی در ایران و عراق

رییس ستاد بازسازی عتبات عالیات کشور گفت: ۲ هزار و ۱۰۰موکب این ستاد در ایران و شهرهای مقدس عراق برپا شده و مشغول خدمت رسانی شبانه روزی به زائران اربعین حسینی هستند.

حسن پلارک با بیان اینکه ۴۵درصد موکب در نقاط مختلف میهن اسلامی و ۵۵ درصد آنها در شهرهای بلد، سامرا، کاظمین، نجف اشرف، کربلا و مسیرهای منتهی به مرزهای ایران و عراق و مسیر نجف تا کربلا مستقر هستند گفت: این تعداد موکب نسبت به ۲ سال گذشته ۲۰درصد افزایش داشته است.

وی با اشاره به اینکه همه هزینه موکب ها از محل کمک مردمی ، نذورات و مشارکت خیرین تامین شده گفت: در این موکب ها برای پخت و آماده سازی روزانه ۹ میلیون وعده غذایی برنامه ریزی شده است.

رییس ستاد بازسازی عتبات عالیات کشور در ادامه ظرفیت اسکان زائران در موکب های این ستاد در داخل کشور و عراق را ۱٫۵میلیون نفر بیان کرد و افزود: در این موکب ها حدود ۱۵۰هزار خادم ثبت نام شده مشغول خدمت رسانی به زائران اربعین حسینی هستند.

 

پوشش رسانه ای اربعین امسال با حضور 1600 خبرنگار و مستند ساز خارجی

مسئول فضای مجازی و اطلاع رسانی کمیته اربعین حسینی در عراق گفت: یک هزارو 600 خبرنگار، برنامه ساز و مستند ساز خارجی از 32 کشور جهان و 120 موسسه رسانه ای بین المللی برنامه اربعین حسینی در کشور عراق را پوشش می دهند.

 

محمد علی انوشه در کربلای معلی در تشریح فعالیت های اطلاع رسانی و فضای مجازی مراسم اربعین حسینی تصریح کرد: خبرنگاران و برنامه سازان خارجی وارد شده به کشور عراق در 15 مسیر منتهی به کربلای معلی در حال ضبط و ارسال اخبار و گزارش های خود (پوشش رسانه ای) به سراسر جهان هستند.

پوشش رسانه ای ستاد اطلاع رسانی اربعین حسینی از روز 28 محرم (16 مهرماه) آغاز شده و تا پس از پایان این مراسم معنوی و بی نظیر ادامه خواهد داشت.

مسئول ستاد اربعین اتحادیه رادیو و تلویزیونهای اسلامی، شهر بندری فاو در جنوب عراق را با فاصله 650 کیلومتر از کربلا دورترین مسیر پوشش رسانه ای دانست و گفت: خبرنگاران و برنامه سازان خارجی در مسیرهای ناصریه، العماره، سماوه، کوت، حله، سامرا، بصره، طوزخورماتو، دیوانیه، کاظمین، اسکندریه، مصیب، و در مهم ترین مسیر یعنی مسیر نجف اشرف به کربلای معلی مستقر شده و در حال ارسال اخبار و گزارش های خود به سراسر جهان هستند.

وی ادامه داد: در مسیرهای یاد شده هشت پرس سنتر و ایستگاه رسانه ای استقرار یافته که خبرنگاران و گزارشگران می توانند عکس ها، فیلم ها و اخبار و گزارش های خود را به سراسر دنیا ارسال کنند.

عضو شورای عالی اتحادیه رادیو و تلویزیون های اسلامی افزود: ستاد اطلاع رسانی اربعین 12 پرس سنتر (استودیو) در شهر کربلای معلی مستقر کرده که شش استودیو مخصوص برنامه های زنده و بقیه نیز ویژه خدمات به خبرنگاران رسانه های بین المللی است.

وی ادامه داد: 45 فرکانس ماهواره ای برای پوشش مراسم اربعین حسینی از سوی این ستاد در کربلا اختصاص یافته که اخبار و گزارش های این رویداد بی نظر را در کنار 59 واحد سیار به جهان مخابره می کنند.

انوشه مدت ادامه داد: بیش از 65 دوربین در اطراف و درون حرم های شریف امام حسین (ع) و حضرت عباس (ع) و همچنین بین الحرمین نصب شده که شور و شعور زائران حسینی را برای جهانیان مخابره می کند.

 

 

روایتگری راویان از واقعه کربلا در پیاده روی اربعین

حجت‌الاسلام مجتبی حسینی پور مسئول کارگروه روایتگری ستاد فرهنگی اربعین با اشاره به استقبال از برنامه روایتگری در مراسم اربعین سال گذشته گفت: 46 راوی درشهرهای کاظمین، نجف، سامرا، کوفه و کربلا به زبانهای فارسی، عربی، ترکی استانبولی و اردو برنامه های روایتگری را که بازخوانی وقایع عاشورا است در نقاط مختلف این شهرها اجرا می کنند.

 

 

تولید ۱۰ میلیون بطری آب برای زائران حسینی درایام اربعین

کارخانه تولیدآب آشامیدنی «نبع» وابسته به آستان مقدس علوی از تولید ۱۰ میلیون بطری آب برای زائران و موکب‌های اربعین حسینی در نجف اشرف خبر داد.

 

به گزارش آستان مقدس علوی؛ کادر مهندسی و فنی کارخانه تولید آب آشامیدنی «نبع» وابسته به آستان مقدس علوی با تولید روزانه ۳۰۰ هزار بطری آب آشامیدنی تا کنون ۱۰ میلیون بطری برای ارائه به زائران و موکب‌های اربعین حسینی مهیا کرده است.

این بطری‌های آب آشامیدنی بین ایستگاه‌های پذیرایی وابسته به آستان علوی در نجف اشرف و موکب‌های مسیر «یا حسین» و ایستگاههای پذیرایی استان بصره تقسیم می شود.

 

 

تامین امنیت زوار اربعین حسینی از سوی نیروهای مسلح

میر سرتیپ کیومرث حیدری، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان مستقر در پایانه مرزی مهران، اظهار کرد: هم اکنون در بازدیدی که از مرز مهران انجام شد وضعیت تردد زوار در  نظم و امنیت لازم انجام می شود.

وی، با بیان اینکه  خدمت رسانی و حضور نیروهای نظامی و انتظامی در مرزهای سه گانه کشور بسیار عالی و شایسته است، ابراز کرد: همه نیروهای نظامی، انتظامی، پدافند، سپاه و ارتش دست به دست هم داده اند تا تردد زوار اربعین حسینی به بهترین نحو ممکن صورت گیرد.

فرمانده نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران، یادآور شد: ارتش هم در کنار سایر نیروهای نظامی و انتظامی مشغول خدمت رسانی به زوار اربعین حسنی هستند تا زوار اربعین با نشاط حسینی به امور زیارت  خود برسند و بدون هیچ دغدغه ای و در امنیت کامل سفر رابعین خود را انجام دهند.

امیر سرتیپ حیدری، بیان کرد: الحمدالله امنیت مطلوب در مرزهای کشور و به ویژه مرزهای سه گانه مشهود و جاری است و ما در کنار زوار اربعین حسینی قرار داریم و تا وقتی که آخرین زائر به کشور برگردد در بهترین شرایط آمادگی قرار داریم و این آمادگی را حفظ می کنیم.

وی، خاطرنشان کرد: همانطوری که نیروی انتظامی به زوار اربعین حسینی توصیه می کنند که برگشت خود را به روزهای پایانی موکول نکنند ما هم همین توصیه را داریم و از زوار اربعین حسینی درخواست داریم که سفر خود را مدیریت کرده و همانطور که در رفت نظم  را رعایت کرده اند در برگشت هم این نظم را داشته باشند.

 

اتخاذ تدابیر ویژه برای تأمین امنیت زائران در مرز شلمچه

فرمانده مرزبانی ناجا با بیان اینکه امکانات خوبی در دو سوی مرز شلمچه ایجاد شده است، گفت: دغدغه‌ای در بحث امنیت و تردد مرزی نداریم، تدابیر امنیتی در راستای تردد آسان و رفاه زائران اربعین حسینی اتخاذ می‌شود.

سردار قاسم رضایی در حاشیه همراهی فرمانده‌کل نیروی انتظامی در بازدید از مرز بین‌المللی شلمچه در جمع خبرنگاران گفت: با توجه به اقدامات و برآوردهایی که پیش از اربعین داشتیم خوشبختانه مشکلی در امنیت و تردد زائران نمی‌بینیم، امکانات خوبی در دو سوی مرز شلمچه ایجاد شده، دغدغه‌ای در بحث امنیت و تردد مرزی نداریم، تدابیر امنیتی در راستای تردد آسان و رفاه زائران اربعین حسینی(ع) اتخاذ می‌شود.

وی گفت: ظرفیتی که برای گیت‌ها پیش‌بینی شده است بر اساس تجربیات گذشته و برآوردهاست، در بازدیدی که از مجموعه خدماتی کشور عراق داشتیم تسهیلات خوبی را فراهم کردند، به‌نوعی می‌توان گفت در خاک عراق نیز تسهیلاتی مشابه خدمات مرزی ایران فراهم شده است.

 

 

رییس پلیس راه کشور خبر داد

آغاز روند بازگشت زائرین اربعین با شیب ملایمی/ مسیر ایلام به مهران یک طرفه می شود

حمیدی با اشاره به اینکه روند بازگشت زائرین از دیروز با شیب ملایمی شروع شده است، گفت: در صورت افزایش زائران در مسیر بازگشت از فردا بعدازظهر  مسیر مهران به ایلام یک طرفه می شود.

به گزارش خبرگزاری شبستان، «سردار سید محسن حمیدی»، رییس پلیس راه کشور در گفتگو با رادیو اربعین با اشاره به اینکه روند بازگشت زائرین از شنبه پنجم آبان با شیب ملایمی شروع شده است، گفت: پیش بینی می شود امروز میزان زائران در مسیر برگشت بیشتر باشد. محدودیت هایی برای عبور خودروهای سنگین در مسیرهای مواصلاتی پایانه های مرزی اعمال شده است.

وی ادامه داد: در صورت افزایش زائران در مسیر بازگشت از فردا بعدازظهر  مسیر مهران به ایلام یک طرفه می شود.

«سردار حمیدی» با تاکید بر تلاش های سازمان های مختلف برای حفظ امنیت و رفاه زوار در مسیر برگشت، افزود: بخشی از امنیت در جاده ها خود رانندگان هستند و نباید با خستگی اقدام به رانندگی کنند.

وی با اشاره به دایر بودن مواکب برای تغذیه و اسکان زائرین تصریح کرد: بیشترین تصادفات جاده ای مربوط به خستگی رانندگان در مسیر است.

 

توصیه های ترافیکی پلیس برای بازگشت زائران اربعین

معاون اجتماعی و فرهنگی ترافیک پلیس راهور ناجا، توصیه‌هایی را در رابطه با بازگشت زائران اربعین ارائه کرد.

سرهنگ عین‌الله جهانی در این باره گفت: متاسفانه در چند روز گذشته با شروع مراسم اربعین شاهد سوانح شدید رانندگی و کشته و مصدوم شدن برخی از زائران در مسیرهای منتهی به مرزهای کشور بودیم که بخشی از این حوادث به دلیل خستگی رانندگان، بی‌توجهی به راه و خواب‌آلودگی بود. در همین راستا به رانندگان توصیه می‌شود برای سفر خود برنامه ریزی داشته و بعد از استراحت کافی سفر خود را آغاز کنند و در طی مسیر نیز استراحت را فراموش نکنند. مسافرین نیز حتما در زمان سفر هوشیار باشند و با همراهی راننده نقش موثری را ایفا کنند.

وی ادامه داد: همه سرنشینان باید نکات ایمنی را رعایت کنند، کمربند ایمنی، عدم استفاده از تفن همراه در حین رانندگی و .... از نکات ایمنی است که توجه به آن‌ها احتمال وقوع حادثه را کاهش می‌دهد. همچنین راننده خودرو نیز باید با سرعت مطمئنه حرکت کرده و از سبقت غیر مجاز پرهیز کرده و به علائم راهنمایی و رانندگی نیز توجه کند.

وی با اشاره به پیش‌بینی‌های جوی در محورهای بازگشت زائران اربعین نیز گفت: رانندگان حتما قبل از آغاز سفر از وضعیت جوی مسیر مورد نظر خود مطلع شوند. در هنگام بارندگی نیز از ترمزهای شدید خودداری و هنگام رانندگی فاصله طولی با خودرو جلویی را رعایت کنند. همچنین قبل از آغاز سفر از سلامت فنی وسیله نقلیه خود به ویژه چراغ‌ها، ترمزها، برف پاک‌کن‌ها و سیستم روشنایی خود مطلع شوند.

سرهنگ جهانی با بیان اینکه رانندگی در جاده نیازمند تجربه بسیاری است، گفت: شهروندان باید به این نکته توجه داشته باشند که راننده باید تجربه کافی برای رانندگی در شرایط جاده را داشته باشد، در غیر این صورت باید از رانندگی فرد جلوگیری شود.

پایان پیام/49

منبع: شبستان

کلیدواژه: اربعین حسینی پیاده روی اربعین اربعین مجلس مرز مهران زائران اربعین حسینی اردبیل بیرجند موکب اربعین رای اعتماد زائران اربعین اربعین پیاده روی اربعین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۲۹۱۵۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توافق با عراق برروی بیش از ۵۰ محور درخصوص ایام اربعین

سردار سید مجید میراحمدی معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور در جمع خبرنگاران گفت: در سفری که ما در راس هیئتی به عراق داشتیم برروی مجموعا بیش از ۵۰ محور از مسائل مشترک اربعین توافق کردیم و باید از دولت عراق تشکر کنیم. 

وی اظهار کرد: یک مسئله عبور آسان زائران از مرزهاست، چون در سنوات گذشته این مشکل بود، اما سال قبل شاهد تحول مثبتی بودیم و امسال طرح سجاد که تبادل برخط زائران از ایران به پلیس عراق صورت بگیرد و مرحله ثبت پلیس عراق حذف می‌شود که قرار شده در ایام غیراربعینی هم باشد.

 دبیر ستاد اربعین بیان کرد: عراق عمده خروجی مرز‌ها را به کنترل الکترونیک مجهز کرده که این امر سرعت انتقال زائران را افزایش می‌دهد و کنترل دستی حذف می‌شود.

میراحمدی گفت: بر سر اسناد رسمی پذیرش زائران توافق شد و مبنا این شد که همان مدارک سال گذشته استفاده شود و زائران ما با خیال راحت گذرنامه خود را تهیه کنند.

وی گفت: در خصوص زائران غیرایرانی توافقات خوبی شد. در مورد زائران پاکستانی دولت عراق ملاحظاتی داشت و قرار شد در سفری که وزیر کشور عراق به ایران دارد پیشنهاد خود را نسبت به زایران پاکستانی‌ها اعلام کند.

معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور بیان کرد: در مورد اتباعی که از مرز ما عبور می‌کنند طبق سند خادم اقدام می‌شود همچنین پایانه‌های نذری عراق و گاراژ‌هایی که هست ساماندهی شود و اقدامات خوبی را عراق برای ساماندهی انجام داده است. 

میراحمدی اظهار کرد: مسئله دیگر ما بیشترین آمار فوتی‌هایمان است که مربوط به تصادفات جاده‌ای است و قرار شد کمیته مشترکی با عراق تشکیل شود و عراق جاده‌های عبور و مرور زائران را به دوربین کنترل سرعت مجهز کرده همچنین بر استفاده از کمربند‌های اتومبیل و استفاده از موبایل تاکید کرد، چون کنترل سرعت راننده‌های عراقی اقدام مهمی است که میزان تلفات را کاهش می‌دهد.

دبیر ستاد اربعین بیان کرد: در حوزه زمینی، ریلی، دریایی و هوایی توافق شد. از طریق دریا از شلمچه به بصره روزانه ۱۵۰۰ زائر را منتقل کنیم و می‌توانیم حمل و نقل زائران پاکستانی را از دریا دنبال کنیم همچنین در خصوص تخفیف به ایرلاین‌ها توافق شد.

وی گفت: توافق شد فرودگاه نجف ۲۴ ساعته شود. در مورد ورود خودر‌های شخصی توافق شد تا از اول صفر تا ۱۰ صفر وارد خاک عراق شوند که قرار است پاسخ دهند.

معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور تصریح کرد: در زمینه‌های مختلفی که سفر اربعین را تسهیل کند مثل رایگان شدن اینترنت و رایگان شدن شمار‌های سه شماره‌ای و امکان پرواز هلی کوپتر‌ها و عبور و مرور آمبولانس‌های ایرانی و تسهیل انتقال موکب‌های عراقی توافق شد و موکب ایرانی از بیستم محرم تا ۱۵ سفر امکانات خود رامنتقل کنند. 

میراحمدی اظهار کرد: در جلسه امروز ستاد اربعین یکی از بحث‌های ما تغییر در جریان خدمت رسانی به زائران است. چون مواکب عراقی ار ۱۲ صفر به بعد فعال می‌شوند و خدماتی در عراق مطرح نمی‌شود و سال قبل یک میلیون و چهارصد هزار زائر ما قبل از ۱۲ صفر برگشتند.

دبیر ستاد اربعین تصریح کرد: قرار شد خدمات عزتمندانه به زائران بدهند، چون عزتمندی زائران ما هدف ماست و پنج اصل امنیت، سهولت، سلامت، عزت و معنویت را داریم که بر اساس اصل عزت زائران ما با عزتمندی بروند و برگردند و دولت عراق به این موضوع توجه دارد، اما زمانی که فعال نیستند وظیفه خود می‌دانیم این کار را انجام دهیم. 

وی ادامه داد: درخصوص خدمات درمانی با طرف عراقی توافق کردیم خدمات تا بازگشت زائران انجام شود.

میراحمدی بیان کرد: تنها موردی که با آن توافق نشده در مورد اتوبوس‌هاست و گفتند تمام ظرفیت حمل و نقل خود را برای انتقال زائران انجام می‌دهیم.

باشگاه خبرنگاران جوان سیاسی دولت

دیگر خبرها

  • لزوم تدبیر عراق برای کاهش حوادث رانندگی در ایام اربعین‌حسینی
  • تمهیدات لازم برای اربعین از سوی کشور عراق اندیشیده می شود
  • ارز مسافرتی برای زائران اربعین پیش بینی شده است
  • توافق با عراق برروی بیش از ۵۰ محور درخصوص ایام اربعین
  • ارز مسافرتی زائران اربعین پیش بینی شده است
  • رویکرد جدید ارائه خدمات در شهرداری اصفهان/ تقویت خدمات‌دهی در ایام اربعین حسینی
  • شکاف‌ها و دوگانگی‌های مذهبی، ممنوع!
  • گردهمایی بزرگ حجاج در استادیوم آزادی
  • جزئیاتی از ارائه خدمات به زائران حج تمتع ۱۴۰۳/ ۶۲۲ کاروان عازم سرزمین وحی می‌شوند
  • گردهمایی بزرگ حجاج در استادیوم آزادی ‌/ بایدها ‌و نبایدهای حجاج