Web Analytics Made Easy - Statcounter

امان الله قرایی‌مقدم در گفت‌و گو با جام‌جم‌آنلاین درباره اهمیت جوانان و نوجوانان در کشور بیان داشت: جوان در هر جامعه‌ و کشوری محور حرکت است، نوجوانان نیز آینده این جامعه و سازنده آن به‌شمار می‌روند و بدون جوان و نوجوان جامعه جانی نخواهد داشت و از بین می‌رود.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه در تمام جوامع از عقب‌افتاده ترین کشورها تا پیشرفته‌ترین کشور، جوانان نقش حیاتی دارند ، افزود: جوان به جامعه تداوم می‌بخشد و باعث رشد و شکوفایی اقتصاد آن می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از نظر جامعه‌شناسی، جوانان به‌عنوان نیروی محرک و منبع انرژی مثبت نقش عمده و اساسی در تعیین جهت‌گیری‌ها و توسعه‌ی سیاسی، اجتماعی و فرهنگی جوامع دارند و استفاده‌ی بهینه و کارآمد از این عنصر حیاتی باعث پیشرفت، صلح و امیدواری به آینده می‌گردد.

وی تاکید کرد: در کره جنوبی و ژاپن جوانان و نوجوانان زیر نظر افراد با سابقه تعلیم داده و پس از آن راهی بازارهای کار شده و به‌جای افراد بازنشسته مشغول به‌کار می‌شوند. نکته مهم برای استخدام و اشتغال جوانان بر اساس شایستگی و توانایی لازم جهت حرفه مورد نظر است و نباید طبق روابط مداری تعیین شود و به طور کلی مدیریت درست نیروی انسانی راه رسیدن به توسعه در دنیای امروز است

این جامعه شناس با اشاره به فرمایش مقام معظم ‌رهبری ادامه داد: تاکید مقام معظم رهبری بر اعتماد به جوانان و سپردن سکان مدیریتی کشور به آن‌ها امری روشن و واضح است و باید بدان عمل کرد.

قرایی‌مقدم با بیان اینکه جوانان در بسیاری از عرصه‌های علم‌و‌فن‌آوری دارای مقام هستند، عنوان کرد: کشور دارای استعدادهای بسیاری است و هیچ مشکلی در توسعه فناورانه در زمینه‌های مختلف وجود ندارد و این افراد در عرصه‌های مختلف فرهنگ، علم و فناوری، کارآفرینی و ... تحت نظر افراد برگزیده تعلیم دیده‌اند.

این استاد دانشگاه نوجوانی را یکی از مراحل مهم در شکل‌گیری رفتارها و نگرش افراد دانست و گفت: در این مرحله فرد نسبت به رفتار و کنش‌های خودآگاهی و شناخت پیدا می‌کند و به شناخت از خود دست می‌زند و به دنبال هویت خویش است.

وی تاکید کرد: پدر و مادرها نقش بسیار بالایی در شکل‌گیری شخصیت نوجوانان دارند و باید به فرزندان خود حق انتخاب بدهند و به این سرکشی و طغیان احترام بگذارند همچنین اجازه دهند تا فرزندانشان با ورود به اجتماع آن را بشناسند و خانواده با همراهی با فرزندان خود با هوشیاری از دور مراقب آنان باشند.

قرایی مقدم با بیان اینکه نکته مهم در این دوره این است که والدین دوره جوانی فرزندان را به‌خوبی درک کنند، گفت: خانواده در کنار همراهی با فرزندان باید ساختار حمایتی خود را در حد معقول داشته باشند؛ خانواده بزرگترین الگوی رفتاری برای فرزندان است. پس از آن از جامعه و بزرگان الگوبرداری می‌کنند.

این استاد دانشگاه تاکید کرد: نوجوانان به‌دنبال تغییر الگوی مرجع خود و به دنبال تغییر دگر عام خود هستند و این مرحله در شکل‌گیری شخصیت افراد بسیار تعیین‌کننده است.

وی با اشاره به نوجوانانی همچون شهید فهمیده افزود: نوجوان امروز پرورش یافته رسانه‌ها، آموزش‌وپرورش و جامعه است، بنابراین باید همه جامعه با کمک یکدیگر برای افزایش سرمایه‌های اجتماعی همچون صمیمیت، هم‌دلی، همیاری، هم‌زبانی تلاش کنند.

این جامعه شناس ادامه داد : زبان شعر از قدیم از اثرگذارترین ابزارهای انتفال مفاهیم به دیگران بوده و در جهان پر از تغییر و تحول امروزی نیز این جایگاه را برای خود حفظ کرده است.

قرایی مقدم گفت: شعر مفاهیم پنهان را بیان میکند که با درک از سوی مخاطب ، اثر آن بر رفتار فردمشخص می‌شود بنابراین نوجوان باید از شعری که می‌خواند یا می‌شنود لذت ببرد و از محتوای آن بهره مند شود.

به گفته وی، آموزش غیرمستقیم، پرورش خلاقیت و ایجاد انگیزه در نوجوانان، در قالب شعرهای شاعران توانمند ایرانی همچون سعدی و حافظ بسیار تاثیرگذار است و موجب جذب مخاطب خواهد شد.

این استاد دانشگاه با اشاره به کمرنگ شدن شعر و شعرخوانی در خانواده‌ها بیان داشت: در گذشته، در غیاب روان‌شناسان و متخصصان، همواره ادیبان و شاعران بودند که هنر خود را در خدمت مفاهیم تربیتی به کار گرفته و سعی می‌کردند مخاطب را با این مفاهیم آشنا کنند.

قرایی مقدم تاکید کرد: به جرئت می‌توان گفت که در میان شاعران و نویسندگان ادب فارسی نمی‌توان کسی را پیدا کرد که به مسائل تربیتی نپرداخته باشد اما متاسفانه امروزه شعر و ادبیات فارسی جای خود را به غرب‌گرایی داده و منجر به از خودبیگانگی جامعه شده است .

این جامعه شناس گفت: باید توجه کنیم که هنر اصیل به منزله واقعیتی است اجتماعی که نه به عنوان مسکن و داروی تخدیر کننده بلکه به عنوان بیدارگر، روشنگر، تکان دهنده و جنبش انگیز مورد نیاز جامعه بشری بخصوص نوجوانان است.

نسترن نعمتی/جام‌جم آنلاین

منبع: جام جم آنلاین

کلیدواژه: جامعه شناس روز نوجوان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت jamejamonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام جم آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۲۹۱۷۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حوزه علمیه بعنوان یک الگوی اخلاق و اخلاص باشد

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ مرکز قم، آیت الله نوری همدانی در دیدار رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ضمن تجلیل از شخصیت اخلاقی و انقلابی و عملکرد با تدبیر و درایت و بدور از هیاهوی آیت‌الله حسینی بوشهری گفت: جامعه مدرسین حوزه علمیه ستون استوار حوزه و دارای سابقه درخشان حدود ۶۰ ساله است و در انقلاب یک جریان اثرگذار بوده است و شخصیت و هسته نخست این تشکیلات افرادی در سطح بالا بوده که هر کدامشان در حوزه رکنی بودند.

وی در ادامه افزود: باید در کار‌ها مبانی همه ما اسلام و قرآن و اصول انقلاب اسلامی؛ خصوصاً فرهنگ اهل بیت عصمت و طهارت (علیهم السلام) باشد، ارتباط با اساتید و طلاب که شورای عالی انجام می‌دهد و من در جریان چند جلسه آن هستم بسیار موثر است که باید انشاءالله مستمر باشد.

مرجع عالیقدر جهان تشیع در ادامه با بیان اینکه عده‌ای متأسفانه مغرضانه قضاوت می‌کنند، اما همه اینجور نیستند، اگر مطلبی هم باشد، باید در فضای احترام و حفظ جایگاه مطرح شود، نه اینکه در فضای مجازی دست به تضعیف و تخریب بزنند و اغراض شخصی را نسبت به شخص خاصی دنبال کنند گفت: اگر برای خدا کار شود و هدف برای رضایت خدا باشد نباید کسی را که در حال خدمت در یک مجموعه‌ای است تخریب کرد بلکه همه باید کمک کنند و نباید در حوزه اختلاف باشد.

وی افزود: ما همه دنبال یک هدف هستیم و آن هم سربازی امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) و خدمت به فرهنگ اهل بیت (علیهم السلام) و حفظ مبانی انقلاب و اصولی که امام راحل تبیین کردند نه اینکه جناحی و حزبی عمل شود، دولت‌ها و افراد می‌آیند و می‌روند ما با حفظ استقلال حوزه از نظام که فرزند حوزه است و ولایت فقیه که امام عزیز آن را به عرصه زندگی آورد و رهبری هم با قدرت و حکمت امروز در حال اداره است حمایت می‌کنیم و هر جا انحرافی باشد تذکر می‌دهیم و در این مسیر که مربوط به امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) است تعارف نمی‌کنیم.

آیت الله نوری همدانی با اشاره به اینکه من از افراد و طرق مختلف مسائل حوزه را دنبال می‌کنم افزود: در حوزه کاستی‌هایی وجود دارد که باید حل شود ولی در مجموع عملکرد جنابعالی در سمت رئیس جامعه مدرسین و عضو شورای عالی حوزه را در مجموعه وظایف تعریف شده موفق می‌دانم و برای شما دعا می‌کنم.

وی افزود: با هم فکری مشکلات حل شود، همانطور که تأکید کردم شما را فردی متدین و انقلابی می‌دانم و تقویت شما را لازم می‌دانم البته باید توجه داشت جامعه مدرسین، شورای عالی و مدیریت حوزه با توجه به پیوستگی ولی هر یک وظایف دارند که عده‌ای وظایف را با هم مخلوط می‌کنند.

آیت الله نوری همدانی با بیان اینکه من امیدوارم همه با هم در یک فضای دینی و دوستانه مشکلات را حل نماییم گفت: از انتقاد سازنده و پیشنهاد قابل اجرا استقبال کنیم و خدای نکرده اختلافی نباشد و حوزه بعنوان یک الگوی اخلاق و اخلاص باشد و احیانا به غرض ورزی‌های شخصی و حزبی و گروهی توجه نشود.

 

دیگر خبرها

  • سبک زندگی ایرانی - اسلامی باید در جامعه نهادینه شود
  • همدان، میزبان مسابقات وزنه برداری دختران کشور
  • نوجوانان و جوانان تهرانی یک‌ساله حافظ قرآن شوند
  • نقش ویژه مساجد در تحقق آرمان‌های فرهنگی در جامعه
  • تجلیل از دست‌اندرکاران رویداد کشوری جامعه پرداز در همدان
  • حوزه علمیه بعنوان یک الگوی اخلاق و اخلاص باشد
  • حجاب حافظ حریم افراد
  • سرپرست تیم‌های ملی والیبال نوجوانان و جوانان پسر معرفی شدند
  • چند فرزندی نقطه مقابل بحران تک‌ فرزندی
  • والدین کنترل‌گر و دردسر عظیم فرزندان