Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-05-02@15:55:31 GMT

اربعین حسینی و جایگاه مساجد در بزرگداشت آن

تاریخ انتشار: ۷ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۲۹۴۹۴۵

اربعین حسینی و جایگاه مساجد در بزرگداشت آن

امروز وظیفه متولیان امور مساجد و به ویژه ائمه جماعات است که در روز اربعین حسینی نیزهمانند روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی اقدام به برگزاری جلسات محتوایی پیرامون مباحث عاشورا کنند و به بیان اهداف قیام سیدالشهدا(ع) بپردازند.

به گزارش خبرنگار مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، نقش مسجد در بسط و ترویج اندیشه دین مبین اسلام جایگاهی مهم و کلیدی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این جایگاه همواره در کنار سایر کارکردهای مساجد از زمان صدر اسلام تاکنون وجود داشته و دارد، شاید به تعبیر دیگری بتوانیم مسجد را رسانه اسلام بدانیم، رسانه ای بیدارگر و البته هوشیارگر که معارف و احکام دین در آن عرضه می شود.

 

از سوی دیگر مسجد در ادوار مختلف علاوه بر اینکه محل عبادت بود، محل بیان اهداف و ماهیت دین مبین اسلام بوده است و اهل بیت(ع) در هر شرایطی که پیش می آمد در مساجد به بیان این مهم می پرداختند. اما تمام این کارکردها را کنار بگذاریم مسجد سیره اهل بیت(ع) را به مردم معرفی کرد.

 

زمانی ائمه(ع) در مساجد برای مردم سخنرانی داشتند و فرزندان شان در بیان اهداف جدشان برای مامومین سخن می گفتند؛ اما بعد از شهادت آنان، این علما و بزرگان دین بودند که همین سیره را ادامه دادند و به ویژه در مورد قیام عاشورا در سطح مساجد و تکایا سخن گفتند. یعنی رویکردی که بعد از شهادت امام حسین(ع) نسل اندر نسل در میان فرزندان شان ادامه یافت و بعد از واقعه عاشورا همه ساله اهل بیت(ع) به همراه مردم در مراسم عزاداری به رای جدشان حضور یافته و با سخنرانی هایشان پرده از قیام عاشورا برمی داشتند.

 

مقتل خوانی در مساجد

شاید یکی بارزترین مصادیق در بیان واقعه عاشورا و سوگواری برای سیدالشهدا(ع) خواندن مقتل حضرت باشد. مقتل خوانی فارغ از روضه خوانی های رایج در مسجد و حسینیه است، مقتل خوانی  بیان واقعه عاشورا است و تحلیل آنچه که بر سر خاندان پیامبر (ص) آمد. حتی ادبیات مقتل خوانی نیز با ادبیات رایج در روضه خوانی ها تفاوت دارد و همین اصالت است که وجهی متمایز را برای مقتل خوانی ایجاد کرده است.

 

بنابراین شیعیان و عشاق اباعبدالله(ع) در مساجد، حسینیه ها، تکایا و هیئات مذهبی جمع می شوند، مقتل حضرت برایشان خوانده می شود و می گریند و این روند به ویژه در ایام تاسوعا و عاشورای حسینی و البته اربعین حسینی به اوج خود می رسد.

 

با گذشت چهل روز از واقعه سوزناک کربلا، جمع کثیری از مردم و عاشقان حضرت پای پیاده رهسپار زیارت امام حسین(ع) می شوند تا بعد از چهل روز از شهادت حضرت به زیارت اش روند. اما در این میان بسیاری از مردم هم توانایی این سفر را ندارند و یا حتی وسع آن را ندارند، پس در چنین شرایطی کجا بهتر از مساجد برای زیارت امام حسین(ع) و خواندن زیارت عاشورا.

 

مکانی مقدس تر از مسجد نیست که همگان امکان حضور در آن را داشته باشند و بتوانند علاوه بر اقامه نماز طی سخنرانی ها و مراسمات مختلف مسجدی از نظر معرفتی با قیام عاشورا آشنا شوند.

 

 امروز وظیفه متولیان امور مساجد و به ویژه ائمه جماعات است که در روز اربعین حسینی نیز به مثابه روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی اقدام به برگزاری جلسات محتوایی پیرامون مباحث عاشورا کنند و به بیان اهداف قیام سیدالشهدا بپردازند.

 

با این دیدگاه اگر فرد یا افرادی امکان حضور در اجتماع بزرگ اربعین و پیاده روی اربعین را نداشت در سطح مساجد به عنوان مهمترین پایگاه اسلام بتواند از نظر معرفتی با اهداف قیام عاشورا آشنا شود و آنچه که طی این چهل روز بر سر خاندان آل الله آمد را بداند و به خوبی درک کند که اسلام در چه خط سیری از دیروز به دست ما رسیده است و علت ماندگاری قیام عاشورا چه بوده است.

پایان پیام/40

منبع: شبستان

کلیدواژه: اربعین حسینی پیاده روی اربعین مجلس اربعین مرز مهران رای اعتماد مجلس شورای اسلامی اردبیل جلسه رای اعتماد کربلای معلی اربعین مسجد طراز اسلامی مسجد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۲۹۴۹۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری ویژه‌ برنامه‌های دهه کرامت در مساجد و حسینیه‌ها

رئیس ستاد ملی دهه کرامت گفت: ستاد کانون‌های مساجد نیز تمام تلاش خود را بکار گرفته است تا مساجد، تکایا و حسینیه‌ها نیز متولی برگزاری ویژه برنامه‌ها باشند. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم ازقم، حجت‌الاسلام والمسلمین کمال خداداده در نشست دهه کرامت که در سالن جلسات مسجد مقدس جمکران برگزار شد، اظهار داشت: در دهه کرامت برای برگزاری جشن‌ها، خادمان دو آستان مقدس رضوی و حضرت معصومه(س) در تمام شهرها حضور پیدا خواهند کرد.

وی با اشاره به اینکه کنگره‌ها و همایش‌های بزرگی در سراسر کشور پیش بینی شده است، گفت: جشنواره بنیاد امام رضا(ع) در موضوعات مختلف هنری و نمایشی درحال برگزاری است.

رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور با بیان اینکه برای پیشبرد این برنامه‌ها نیازمند حمایت مردم هستیم، عنوان کرد: ستاد کانون‌های مساجد نیز تمام تلاش خود را بکار گرفته است تا مساجد، تکایا و حسینیه‌ها نیز متولی برگزاری ویژه برنامه‌ها باشند.

وی با اشاره به اینکه مسجد مقدس جمکران یک محل جریان‌ساز و اثرگذار است، خاطرنشان کرد: حضور مردم در مسجد مقدس جمکران به مناسبت‌های مختلف نشان از عشق و ارادت مردم به حضرت حجت(عج) است.

خداداده با بیان اینکه امروز جریان فرهنگی و تبلیغی در کشور تعطیل نیست، گفت: اینکه امروز شاهد حضور خیل عظیم جوانان و دانش آموزان در اعتکاف هستیم نشان از تاثیر جریانات فرهنگی دارد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • استان البرز رتبه نخست ثبت اعضاء را در طرح رویداد سامانه بچه‌های مسجد کسب کرد
  • ۲ کتاب مناسب مداحان و منبری‌ها در راه نمایشگاه
  • تداوم راه شهیدان با فعالیت جوانان در مساجد
  • شهدای کربلای ۵ و عاشورا مهمان مسجد مقدس جمکران
  • برپایی ۱۷۰ موکب از استان اصفهان در عراق برای زائران اربعین
  • اجرای بیش از ۱۰۰ برنامه در دهه کرامت آذربایجان غربی 
  • دهه کرامت فرصت مناسبی برای برگزاری جشن‌های مردمی است
  • برگزاری ویژه برنامه‌های دهه کرامت در مساجد و حسینیه‌ها
  • پیش‌بینی برای حضور ۳۰ میلیون زائر در اربعین سال جاری
  • برگزاری ویژه‌ برنامه‌های دهه کرامت در مساجد و حسینیه‌ها