Web Analytics Made Easy - Statcounter

دهلی نو - ایرنا - برای جمعیت تقریبا 80 میلیونی شیعیان هند، سوگ سیدالشهدا از کربلا در عاشورا آغاز می شود و تا 40 روز همچنان سوزان است به طوریکه دسته های پرجمعیت عزاداران حسینی در روز اربعین نیز در سرتاسر این کشور به خیابانها سرازیر می شوند تا با گریه بر اباعبدالله زخمی بر مرهم خود بجویند.

قرنهای متمادی حب حسین و خاندانش در قلوب شیعیان شبه قاره شعله ور بوده و در طول سالها عظمتی نو به خود گرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پیروان اباعبدالله در هند با تشکیل دستجات متعدد و انجام آیین هایی ویژه که 'جلوس' خوانده می شوند تالم روحی خود از واقعه شهادت سومین امام شیعیان و یاران و خانواده اش را تسکین داده و یاد حماسه های آنان را گرامی می دارند.
آیین اربعین در هند همه ساله شکوه دیگری می یابد به طوریکه به گفته سید قمر حسن رضوی مدیر جامعه الفاطمه حوزه علمیه خواهران در دهلی نو، شیعیان برغم بعد مسافت زیاد و سختی سفر به عراق، علاوه بر عزاداری در شهرهای خود در راهپیمایی اربعین نیز شرکت می کنند.
وی در مصاحبه با ایرنا درباره عادات شیعیان هند در بزرگداشت اربعین خاطر نشان کرد که 'از زمان قدیم مسلمانان هند مخصوصا شیعیان هند در این راهپیمایی شرکت می کنند و این پدیده جدیدی نیست. هر چند این سنت سالها ادامه داشته اما بخصوص از زمانی که راهپیمایی عظیم در داخل خاک عراق شروع شده شیعیان هند نیز با شور و شوق و اشتیاق وصف ناپذیری در گروههای پر تعداد به سرزمین مقدس کربلا می روند تا در عزاداری اربعین حسینی شرکت کنند.
این روحانی شیعه در ادامه گفت و گو با ایرنا گفت هر چند تعداد دقیق شیعیان هندی که در این راهپیمایی شرکت می کنند مشخص نیست اما بر اساس گفته برخی آژانس های مسافرتی چیزی حدود 150هزار نفر از مسلمانان و شیعیان هند در این آئین عظیم حسینی شرکت می کنند.
او خاطرنشان کرد زائران حسینی معمولا به صورت گروهی به کربلا سفر می کنند و از آنجا که امکان عبور از مرز زمینی پاکستان برای آنها وجود ندارد فقط از مسیر هوایی برای رسیدن به کربلا استفاده می کنند.
این روحانی شیعه در باره دلیل این انگیزه قوی بین مسلمانان هند برای سفر به کربلا برغم هزینه و مسافت زیاد گفت تنها انگیزه آنها برای شرکت در این راهپیمایی عشق به امام حسین (ع) و همچنین روایتی است که از ائمه معصومین علیهم السلام نقل شده و در آن به شیعیان تاکید شده که این پیاده روی، بخصوص در زمین کربلا در فاصله بین نجف تا کربلا ثواب بسیار زیادی دارد. البته برای قرنها این پیاده روی سنت علما و سیرت بزرگان شیعه هم بوده بطوریکه عشق و شور و محبت امام حسین آنها را وادار میکرد برای زیارت امام حسین در ایام اربعین به سرزمین کربلا رهسپار شوند.
وی با اظهار رضایت از روند آسان سفر مسلمانان هند به عراق در ایام اربعین گفت تنها گاهی اوقات هنگام اخذ ویزا از عراق برخی مشکلات موقتی ظاهر می شود که آنهم به دلیل ازدحام گروههای زائران است.
علامه رضوی در ادامه سخنان خود با ایرنا، اشتیاق به شرکت در راهپیمایی اربعین مختص مسلمانان یک منطقه خاص از هند ندانسته و گفت هر چند هند کشور پهناوری است که مسلمانان در اقصی نقاط آن پراکنده اند اما دوستداران امام حسین (ع) برای زیارت اربعین و برای زیارت امام حسین از تمام شهرهای این کشور از جمله دهلی، بمبئی، گجرات، بنگلور، حیدرآباد، غرب یوپی لکنو، شرق یوپی کشمیر، کرگیل و دیگر مناطق شیعه نشین و مسلمان نشین خود را به کربلا می رسانند.
وی در باره جایگاه اربعین و عزاداری برای امام حسین (ع) در میان شیعیان هند نیز اظهار کرد که مردم هند و از جمله مسلمانان و شیعیان هند افرادی عاطفی هستند که عزاداری را با شور و اشتیاق تمام برگزار می کنند و برای برگزاری شکوهمند عزای امام حسین از هیچ چیز دریغ نمی کنند.
او گفت مردم از پیر و جوان و زن و مرد و از همه قشر جامعه حتی غیر مسلمانان در هند عزاداری امام حسین را برگزار می کنند و همه مخصوصا عاشورا و اربعین حسینی را خیلی مهم می پندارند.
به گزارش ایرنا، مراسم اربعین سید و سالار شهیدان امام حسین(ع) در هند با شکوه خاصی برگزار میشود و دهها هزار نفر از مسلمانان هند با حضور در مساجد و راه اندازی دسته های سینه زنی درخیابان ها به عزاداری می پردازند.
در سالهای اخیر آنها تلاش کرده اند علیرغم ناامنی ناشی در از حضور بیگانگان در عراق و بعد مسافت که هزینه زیادی را بر آنها تحمیل می کند به خیل میلیونها شیعه از اقصی نقاط جهان برای برگزاری مراسم اربعین پیاده راهی کربلا میشوند بپیوندند. آنها این حضور را علی رغم تهدیدات مختلف نشانۀ دیگری از وحدت شیعه و سنی است.
مراسم اربعین در هند هم با سخنرانی واعظان، و خواندن اشعاری در رثای شهادت سرور و سالار شهیدان کربلا حضرت اباعبدالله الحسین (ع) و یاران با وفایش قرائت میشود و حاضران در سوگ شهیدان کربلا اشک ماتم می ریزند.
موضوع جالب توجه این است که تعدادی از هندوها نیز در کنار مسلمانان در عاشورا و اربعین حسینی به عزاداری می پردازند.
آیین سوگواری اربعین حسینی هر سال خاصی با حضور میلیون ها نفر از شیعیان هند از اول ماه محرم در صدها حسینیه و امام باره در شهرها و مناطق مختلف این کشور از جمله امروهه، کشمیر، لکنو، حیدرآباد، بمبئی، الله آباد، مظفرنگر و علیگر، برگزار می شود و در روز اربعین به اوج خود می رسد.
لکهنو، مرکز ایالت اوتارپرادش، بیشترین جمعیت شیعه را در هند دارد و مردم آن عاشورا و اربعین حسینی را با شور و هیجان خاصی برگزار می کنند. هندوستان با برخورداری از نزدیک به 300 میلیون مسلمان و حدود 80 میلیون شیعه یکی از بزرگترین مراکز تجمع مسلمانان و شیعیان در جهان به شمار می آید.
برگزاری این مراسم در دهلی در منطقۀ شاه جهان آباد بسیار پرشور و خیره کننده است. در این مراسم عزاداران حسینی به سمت مسجد مقدس جامع در 'مغول اِرا' حرکت میکنند و عَلَمِ بزرگی را حمل میکنند. نهایتا این مراسم بعد از طی فاصله ای 8 کیلومتری به مزار کربلا در محلۀ دهلیِ قدیم ختم میشود.
آساق**1424 **1663**

منبع: ایرنا

کلیدواژه: دين هند اربعين شيعيان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۲۹۶۹۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رسانه‌ها پای کار بیست‌ویکمین همایش پیرغلامان حسینی باشند

نخستین جلسه کمیته اطلاع‌رسانی و تبلیغات برگزاری بیست‌ویکمین همایش بین‌المللی پیرغلامان حسینی درباره هم‌اندیشی پوشش رسانه‌ای این رویداد، صبح امروز، ۱۳ اردیبهشت‌ماه با حضور اعضای کمیته و مدیران خبرگزاری‌ها در سالن کنفرانس صدا‌وسیمای مرکز کرمان برگزار شد.

احمد علی‌رمضانی، مدیرکل صداوسیمای مرکز کرمان در این جلسه با بیان اینکه کمیته رسانه از کمیته‌های اساسی این همایش است، گفت: اگر قرار باشد به درجاتی از کمال برسیم باب آن، امام حسین (ع) است؛ بنابراین وظیفه داریم خادمان امام حسین (ع) را تکریم کنیم. این جلسه مورد توجه امام حسین (ع) است و ما در کمیته رسانه باید پیشنهاد تکمیلی خود را برای برگزاری بهتر همایش ارائه دهیم تا در دستور کار قرار بگیرد.

وی افزود: در کرمان هیئت‌های مذهبی و خانه‌های قدیمی داریم که باید از ظرفیت همایش «پیرغلامان حسینی» برای معرفی آنها استفاده شود. حدود ۵۰ برنامه جانبی در جریان این همایش درنظر گرفته شده که در کرمان برگزار می‌شود و مهمانان خارجی نیز در همایش حضور دارند.

علی‌رمضانی با بیان اینکه همه خبرگزاری‌ها و مطبوعات استان به‌ویژه خبرگزاری‌هایی که در حوزه دین فعالیت می‌کنند باید برای پوشش خوب رسانه‌ای همایش پیرغلامان حسینی پای کار باشند، تصریح کرد: در ایام برگزاری توجه کل شبکه‌های سراسری به کرمان است و این همایش به‌صورت سراسری پوشش داده می‌شود.

مدیرکل صداوسیمای مرکز کرمان بر معرفی محافل مذهبی، خادمان و پیرغلامان حسینی و هیئت‌های عزاداری کرمان از سوی رسانه‌ها و همچنین تولیدات فضای مجازی تأکید کرد و گفت: این همایش یک اعلام آماده‌باش برای یک اقدام رسانه‌ای بزرگ در کرمان است که حتماً مورد توجه اهل بیت (ع) قرار خواهد گرفت.

یادآور می‌شود، بیست‌ویکمین همایش بین‌المللی «پیرغلامان حسینی» تیرماه امسال و در آستانه ماه محرم به میزبانی کرمان برگزار خواهد شد.

باشگاه خبرنگاران جوان کرمان کرمان

دیگر خبرها

  • شهید مطهری از معماران انقلاب اسلامی بود
  • رسانه‌ها پای کار بیست‌ویکمین همایش پیرغلامان حسینی باشند
  • دین سینما به امام صادق‌(ع) چه زمانی ادا می‌شود؟
  • امام خمینی (ره) به اسلام و مسلمانان شخصیت بخشید
  • برپایی ۱۷۰ موکب از استان اصفهان در عراق برای زائران اربعین
  • ساخت ۴ شبستان جدید در طرح توسعه حرم امام حسین (ع)
  • پیش‌بینی برای حضور ۳۰ میلیون زائر در اربعین سال جاری
  • آغاز فعالیت ستاد اربعین وزارت تعاون در سیستان و بلوچستان
  • پیش‌بینی برای حضور ۳۰ میلیون زائر در اربعین امسال
  • تجدید میثاق وزیر آموزش و پرورش و معلمان با آرمان‌های امام راحل