Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جام نیوز»
2024-05-01@03:57:26 GMT

سقوط ارزش بورس عربستان در پی قتل خاشقجی

تاریخ انتشار: ۷ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۲۹۷۳۳۳

سقوط ارزش بورس عربستان در پی قتل خاشقجی

به گزارش سرویس بین‌الملل جام نیـوز، سعود الموجب، دادستان کل عربستان که مسئول انجام تحقیقات دربارۀ قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد حکومت عربستان است، بامداد دوشنبه وارد شهر استانبول در ترکیه شد.

 

این سفر در حالی انجام شد که آنکارا نسبت به نتیجۀ تحقیقات سعودی‌ها خوشبین نیست که عمده دلیل آن سخنان ضد و نقیض مقامات سعودی دربارۀ این پرونده از زمان ناپدید شدن خاشقجی تا کنون است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

ریاض که در ابتدا هرگونه دخالت در موضوع ناپدید شدن جمال خاشقجی را رد می‌کرد و حتی بر خروج او از کنسولگری اصرار داشت، سرانجام پذیرفت که خاشقجی در داخل ساختمان کنسولگری کشته شده است.

 

عربستان ابتدا در بیانیه‌ای این مرگ را تصادفی و حاصل وقوع درگیری در داخل کنسولگری خواند و پس از آن نیز عادل الجبیر وزیر خارجه این کشور، مرگ او را یک اشتباه بزرگ توصیف کرد. با این وجود در آخرین اظهارنظرها هفتۀ گذشته دادستان کل عربستان اعلام کرد که این قتل از پیش برنامه‌ریزی شده بود.

 

قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار واشنگتن پست و منتقد سیاستهای ولیعهد عربستان، واکنش افکار عمومی بین المللی را در پی داشت و یک بحران سیاسی جدی برای بزرگترین صادرکننده نفت در جهان بوجود آورد.

 

وزیر دفاع آمریکا می‌گوید که با وزیر خارجه عربستان در یک نشست بین المللی دیدار کرده و از او خواسته است تا تحقیقات جامع و مانعی درباره قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد سعودی، انجام دهد.

 

جیمز متیس روز شنبه در یک نشست در منامه، پایتخت بحرین، هشدار داد که قتل این روزنامه‌نگار، امنیت منطقه را به خطر انداخته است.

 

وی گفت: «عدم پیروی کشورها از هنجارهای بین المللی و حاکمیت قانون، ثبات منطقه‌ای را در زمانی بر هم زده است که بیش از هر زمان دیگری به آن نیاز است».

 

مقام‌های ترکیه می‌گویند یک تیم ۱۵ نفره سعودی روز دوم اکتبر، جمال خاشقجی ۵۹ ساله را که برای امور کنسولی خود به کنسولگری عربستان در استانبول رفته بود بر اساس یک طرح «از قبل برنامه‌ریزی شده»، شکنجه کرده و سپس او را به قتل رساندند و جسدش را قطعه قطعه کردند.

 

بسیاری از کشورهای جهان خواستار پاسخگویی شفاف عربستان به این حادثه شده‌اند و مقام های آنکارا نیز درخواست استرداد متهمان، اعلام محل جسد خاشقجی و شناسایی هویت آمر یا آمران قتل وی را مطرح کرده‌اند.

 

عربستان که می‌گوید ۱۸ نفر به این اتهام دستگیر شده‌اند روز شنبه درخواست استرداد آنها به ترکیه را رد کرد.

 

در همین حال خبرگزاری رویترز گزارش داده که سرمایه‌گذاران خارجی در هفته منتهی به روز ۲۵ اکتبر ۶۲۴ میلیون دلار (دو میلیارد و ۳۴۰ میلیون ریال سعودی) از سهام خود را در بورس عربستان فروخته اند.

 

با این حال فروش سهام توسط خارجی‌ها نسبت به هفته قبل از آن آهنگ کندتری داشته است. در هفته پیش از آن، بیش از چهار میلیارد ریال سعودی سهام از سوی سرمایه‌گذاران خارجی فروخته شد.

 

بورس عربستان از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون بیش از هشت درصد از ارزش خود را از دست داده است. بیشترین این کاهش طی سه هفته گذشته رخ داد که قتل جمال خاشقجی به تیتر یک رسانه‌های بین المللی تبدیل شد.

 

106

منبع: جام نیوز

کلیدواژه: واشنگتن پست خاشقجی جمال خاشقجی آمریکا جام نیوز ترکیه عربستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۲۹۷۳۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ولیعهد عربستان: با کوچ اجباری فلسطینیان مخالفیم

ولیعهد عربستان بر مخالفت قاطع این کشور با کوچ اجباری ملت فلسطین تاکید کرد و گفت: به مسیری که منجر به تشکیل کشور فلسطینی شود، نیاز داریم.

به گزارش تسنیم، محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی تاکید کرد که این کشور تمام تلاش خود را برای برقراری ارتباط با همه طرف‌ها جهت توقف اقدامات تشدید آمیز و جلوگیری از گسترش آن به کار می‌گیرد. ولیعهد سعودی همچنین بر مخالفت قاطع این کشور با کوچ اجباری ملت فلسطین تاکید کرد.

بر اساس گزارش خبرگزاری رسمی عربستان، ولیعهد سعودی همچنین تاکید کرد که این کشور در کنار مردم فلسطین برای آنچه دستیابی به حقوق آن‌ها برای داشتن یک زندگی شایسته و دستیابی به صلح عادلانه خواند، ایستاده است.

فیصل بن فرحان وزیر خارجه عربستان همچنین بر برقراری آتش فوری در غزه تاکید کرد و گفت: به مسیری که منجر به تشکیل کشور فلسطینی شود، نیاز داریم.

وی تاکید کرد: نیازمند آتش بس فوری و دائمی در نوار غزه هستیم.

دیگر خبرها

  • (ویدئو) سیل وحشتناک در عربستان سعودی همه را ترساند
  • فیلمی از هوای طوفانی شهر مدینه در عربستان سعودی
  • ولیعهد عربستان: با کوچ اجباری فلسطینیان مخالفیم
  • مخالفت ولیعهد عربستان با کوچ اجباری فلسطینیان
  • بن‌فرحان: تنها اسرائیل مخالف توقف جنگ غزه است
  • بازسازی غزه ۳۰ سال زمان می‌خواهد
  • فیلم بارش برف سنگین در عربستان سعودی در اوایل اردیبهشت
  • شاهکار بن سلمان؛ حیف و میل پولی به اندازه ارزش ۳ لیگ ژاپن، کره و ایران!
  • رونالدو مغلوب پرنده سعودی شد!
  • جدیدترین اظهارنظر وزیر خارجه عربستان درباره جنگ غزه