Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران؛ گرفتگی و اسپاسم گردن به دلایل مختلفی ممکن است به وجود آید اما  استرس، استفاده نادرست از سیستم عصبی و عضلانی و همچنین ضربه‌های که به گردن وارد می‌شود از شایع‌ترین دلایل بروز این اختلال محسوب می‌شوند؛ همچنین  همه شما شاهد اثر برخورد باد‌های سرد زمستانی یا باد کولر بر بروز گرفتگی‌های عضلانی بوده‌اید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

برای رفع مشکل گرفتگی گردن بسته به علت گرفتگی می‌توان از درمان ساده‌ای چون گرم کردن موضعی و تقویت عضلات با ورزش‌های مناسب، مصرف مواد مغدی ضروری یا حتی دارو درمانی و فیزیوتراپی و بهره گرفت.

قبل از معرفی هر یک از اقدام‌های درمانی لازم است یاد‌آوری کنیم استفاده طولانی مدت از یخ برای رفع گرفتگی عضلات که در گذشته مرسوم بود، توصیه نمی‌شود و بهتر است به جای آن از گرمای موضعی استفاده شود؛ چرا که گرما موجب استراحت تاندون‌ها و باز شدن رگ‌های قسمت گرفته می‌شود.

راه‌های درمان اسپاسم عضلات گردن

 یکی از مهم‌ترین راه‌های جلوگیری از بروز آسیب‌های گردن توجه با زاویه آن در هنگام انجام فعالیت است؛ پایین بودن بیش از حد سر در هنگام مطالعه با کار با تلفن همراه، موجب فشار بر مهره‌های گردن می‌شود؛ همچنین تقویت عضلات این ناحیه از بروز آسیب‌های جدی تا حدی جلوگیری می‌کند؛ کشش آرام عضلات هم انعطاف پذیری آنها را بیشتر می‌کند و باعث می‌شود خون بیشتری به سمت عضلات جریان پیدا کند.

 استفاده از حجامت و بادکش برای درمان گرفتگی عضلات در کشور‌های چین و ویتنام بسیار پرطرفدار است؛ این عمل به منظور افزایش جریان خون و همچنین از خارج کردن سموم و عناصر ناسالم از آن ناحیه انجام می‌شود.

می‌توانید گردن را با روغن نعنا ماساژ دهید؛ بوی قوی این روغن کانال‌های انتقال دهنده  علایم درد را  در بدن مسدود می‌کند؛ استفاده از شال گردن برای حفاظت از گردن در برابر سرما است. بنابراین در زمستان باید از این وسیله را فراموش استفاده کنیم.

در ساعات اولیه پس از شروع گرفتگی عضلات، فورا تعدادی قطعه یخ را در کیسه انداخته و سپس در پارچه‌ای بپیچید و حداکثر 20 دقیقه روی موضع دردناک قرار دهید؛ این کار را چندین بار در طول روز تکرار کنید چرا که کمپرس سرد، درد و ورم ناحیه دردناک را کاهش می‌دهد و با بی‌حس کردن بافت عضلانی آن منطقه، تحریکات عصبی را کم می‌کند.

البته توجه داشته باشید که کمپرس سرد طولانی (بیش از 20 دقیقه) در ناحیه مورد نظر می‌تواند باعث انقباض بیشتر عضلات و افزایش درد شود.

 پس از آن می‌توانید کمپرس گرم را شروع کنید؛ کمپرس گرم باعث شل شدن ماهیچه‌های منقبض و افزایش جریان خون در آنها می شود؛ استفاده از گرمای مرطوب بهتر از گرمای خشک است، زیرا میزان از دست دهی آب بدن را کاهش می‌دهد؛ برای این کار می توانید از انواع کمپرس‌های مرطوب مانند کیسه های آب گرم مخصوص کمپرس، حمام آب گرم یا جکوزی استفاده کنید.

تمرین‌های پیشنهادی برای رفع گرفتگی گردن

حرکت خم کردن سر را می توان هم به صورت نشسته و هم ایستاده انجام دهید؛ در صورتی که این حرکت را به صورت ایستاده انجام دادید باید فرم صحیح بدن را در طول تمرین حفظ کنید و اصلا خم نشوید؛ با قرار دادن کف دست‌ها بر روی پیشانی شروع به نرمش کنید و نگاهتان  به روبه‌رو باشد؛ بهتر است از دستی که بر ان تسلط بیشتری برای ورزش دارید برای این کار استفاده کنید؛ ابتدا سر را به حالتی که چانه به سمت سینه قرار بگیرد به جلو خم کنید سپس با استفاده از کف دست سر را به عقب هل دهید تا  حرکت تکمیل شود؛ این موقعیت را دو ثانیه (یا بیشتر) حفظ کرده و بعد  دوباره به دقت به وضعیت شروع بازگشت.

 

سر خود را به سمت راست بچرخانید و دستان خود را در پشت سر به هم قفل كنید و اجازه دهید وزن دستانتان چانه شما را به قسمت راست سینه نزدیک كند؛ 15 ثانیه در این حالت بمانید و مجددا به حالت عادی برگردید. این حركت را در سمت چپ نیز تكرار كنید.

سر خود را به سمت راست بچرخانید تا جایی كه بتوانید پشت شانه خود را ببینید سپس دست راست خود را بلند كنید و كف دست را روی سمت چپ شانه قرار دهید؛ با كف دست، چانه خود را به سمت شانه نزدیك كنید و برای مدت 10 ثانیه نگه دارید؛ این حركت را 3 مرتبه دیگر تكرار كنید. برای سمت چپ نیز به همین صورت عمل كنید.

 

در حالی كه ایستاده یا نشسته‌اید و دستانتان در دو طرف بدن آویزان است، كتف‌های خود را از پشت به هم نزدیک كنید و 5 ثانیه نگه دارید؛ این حركت را 3 مرتبه در روز و هر بار 10 دفعه تكرار كنید.

 

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: اخبار پزشکی اخبار سلامت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۲۹۷۶۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مسمومیت ۵ عضو یک خانواده بر اثر گاز گرفتگی

به گزارش «تابناک» به نقل از خبرگزاری صداوسیما مرکز چهارمحال وبختیاری، رئیس اورژانس و مدیر حوادث دانشگاه علوم پزشکی استان گفت: با اطلاع به مرکز اورژانس استان از مسموم شدن اعضای یک خانواده پنج نفره با گاز مونوکسید کربن در بروجن یک دستگاه آمبولانس اورژانس به محل حادثه اعزام شد.

شمسی پور افزود: این حادثه ۵ مصدوم داشت که تمامی مصدومان پس از دریافت خدمات درمانی پیش بیمارستانی برای ادامه روند درمان به بیمارستان ولیعصر (عج) بروجن منتقل شدند.

شمسی پور خاطر نشان کرد: از شهروندان تقاضا می‌شود از اصول ایمنی تجهیزات گرمایشی، اطمینان از باز بودن لوله‌های بخاری و استفاده از تجهیزات استاندارد اطلاع داشته و نسبت به رعایت دقیق آن‌ها اهتمام ورزند و از روشن کردن وسایل گرمایشی گاز سوز، درون فضا‌های بسته مشابه چادر مسافرتی بپرهیزند.

دیگر خبرها

  • درمان گرفتگی رگ‌های قلب با عصاره سیر و لیمو ترش (فیلم)
  • بهترین روش برای درمان آرتروز زانو
  • گردن عامل بروز ۲۰ درصد از سردردها
  • منشاء بروز ۲۰ درصد سردردها از گردن است
  • نسخه درمانی بوعلی سینا برای درمان گرفتگی رگ های قلب + فیلم
  • امباپه تقصیرها را گردن گرفت: من مقصر حذفم!
  • تیراندازی در عروسی باعث برق گرفتگی شد
  • مسمومیت ۵ عضو یک خانواده بر اثر گاز گرفتگی
  • کمیته انضباطی جریمه ۲ میلیاردی عبدالله ویسی را گردن نمی‌گیرد!+ عکس
  • مرگ یک ماهیگیر جوان بر اثر برق گرفتگی