Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان با اشاره به اینکه ۱۹ طرح نیمه‌تمام حوزه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان تعیین تکلیف می‌شود،گفت: کتابخانه نگین شهر که چند سالی نیمه‌کاره رها شده، امسال با اعتبار ۲۵۰ میلیون تومان کامل و به بهره‌برداری می‌رسد. ۰۷ آبان ۱۳۹۷ - ۱۹:۳۳ استانها گلستان نظرات

به گزارش خبرگزاری تسنیم از شهرستان آزادشهر،  عادله کشمیری عصر امروز در نشست با فرمانداران مینودشت و آزادشهر اظهار داشت: 5 پروژه مهم در سطح شهرستان های استان در حال پیگیری است که اولویت تکمیل این پروژه‌ها با شهرستان‌های آزادشهر و کردکوی است و تکمیل پروژه مجتمع فرهنگی آزادشهر نیز از محل اعتبارات ملی آغاز می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: 19 طرح نیمه‌تمام در حوزه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی از 5 درصد تا بالای 50 درصد وجود دارد که در طول 12 سال است به صورت نیمه‌کاره رها شده و تلاش داریم تا این پروژه‌ها را تعیین تکلیف کنیم.

امضای تفاهم‌نامه با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به ارزش بیش از 43 میلیارد تومان

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان بیان داشت: در سفر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، تفاهم‌نامه‌ای با استاندار گلستان منعقد شد که در تمام حوزه های فرهنگی، هنری،  کانون مساجد، مطبوعات و غیره در 3 سال با اعتبار بالغ بر 43 میلیارد تومان تحول خوبی انجام شود.

وی ادامه داد: طی رایزنی‌های انجام شده با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی این فرصت برای تنها استان گلستان فراهم شده تا بتوانیم در شهرها و یا روستاهایی که فضای مناسب داشته باشند، سینمای سیار برپا شود و فیلم‌های خوب خانوادگی و آموزشی روی پرده نمایش داده شود.

کشمیری گفت: همچنین شهرهایی که بتوانند فضایی با سقف بلند ایجاد کنند، سالن برای فعالیت‌های نمایشی و تمرین تئاتر، آماده شود امکانات آن با اعتبار بین 200 تا 250 میلیون تومان از طرف فرهنگ و ارشاد اسلامی تجهیز شود و این آمادگی برای 14 شهرستان گلستان فراهم است.

طرح "گلستان،پایتخت فرهنگی اقوام" اجرا می‌شود

وی ابراز کرد: با توجه به تنوع اقوام مختلف در استان گلستان طرحی به نام، "گلستان،پایتخت فرهنگی اقوام" به وزارت فرهنگ و ارشاد پیشنهاد شده که با تصویب آن می‌توانیم هفته‌های فرهنگی در ایران و دنیا داشته و ظرفیت های مختلف اقوام را بررسی و شناسایی کنیم.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: دیداری با هنرمند و پیشکسوت شهرستان آزادشهر در حوزه نویسندگی و شاعری به نام محمد ابراهیم شیخ‌ویسی داشتیم که وی 4 کتاب تالیف و 4 کتاب دیگر در دست چاپ دارد و با مشکلاتی مواجه بود که اداره کل ارشاد چاپ یک کتاب این نویسنده را بر عهده گرفت و قرار شد با انتشارات قم در حوزه چاپ کتب ایشان با تخفیف و شرایط ویژه رایزنی هایی انجام شود.

مسیر قزلجه آق‌امام به گنبدکاووس با 8 میلیارد ریال اعتبار افتتاح می‌شود

سید رسول حسینی، فرماندار آزادشهر هم در این نشست اظهار داشت: مسیر روستای قزلجه آق‌امام به گنبدکاووس از مسیر روستای قول حاجی با اعتبار بیش از 800 میلیون تومان از محل اعتبارات ملی در مراحل نهایی بهره‌برداری است که این مسیر را 7 کیلومتر کوتاه‌تر می‌کند.

وی افزود: در روستاهایی که مکان‌هایی مانند مدارس، مساجد و دیگر مکان‌هایی که سال‌ها پیش ساخته شده و بلااستفاده قرار دارد، با اعتبار 10 میلیون تومان نوسازی و قابل استفاده می‌شود و وسایل ورزشی آن مانند توپ، دارت، فوتبال دستی، رینگ تجهیز شده تا به عنوان یک فضای ورزشی و تفریح مفرح و سالم در اختیار جوانان و اهالی روستا قرار گیرد.

فرماندار آزادشهر بیان داشت: اقدامات خوبی در روستای رحیم آباد و وامنان در حوزه طرح هادی، بسته های فرهنگی و اقدامات عمرانی صورت گرفته و در روستای وامنان با مشارکت اهالی شاهد ساخت و احداث کتابخانه مجهز و استاندارد، حسینیه و دیگر پروژه‌های عمرانی بودیم و این روستا در حوزه اشتغالزایی و تولید زعفران یکی از روستاهای مطرح کشوری است که گردش مالی سالانه آن 12 میلیارد تومان است.

انجمن‌های فرهنگی و هنری در شهرستان‌ها حمایت شوند

سید رضا طباطبایی فرماندار مینودشت هم در این نشست اظهار داشت: تجهیز نیروی انسانی متخصص در حوزه فرهنگی مقوله بسیار مهمی است زیرا این نیروها تربیت‌کنندگان فرزندان کشور در حوزه فرهنگی هستند و خود باید شاخص‌های رفتاری و کاری خوبی داشته باشند.

وی افزود: برخی از دستگاه‌های اجرایی متولی برنامه‌های فرهنگی در سازمان و یا اداره خود هستند که می‌توان با همکاری انجمن‌های فرهنگی هنری این فعالیت ها انجام شود تا منبع درآمدی برای این انجمن‌ها بوده و هم این فعالیت‌ها نمادین نبوده و با برنامه‌ریزی دقیق برگزار شود.

فرماندار مینودشت گفت: بسیاری از پیام‌های فرهنگی و فرهنگ‌سازی بسیاری از موارد در جامعه با اجرای سرود، نمایش، تئاتر و جنگ‌های شادی می‌توان به افراد جامعه آموزش داد.

انتهای پیام/ ت

R41471/P1336/S6,70/CT11

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۲۹۹۲۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جایزه شعر و ادبیات محلی به نام حیدرعلی طالب‌پور بروجنی پایه‌گذاری می‌شود

به گزارش خبرنگار استانی ایسکانیوز از چهارمحال و بختیاری، پیام احمدی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال و بختیاری در نشست هم‌اندیشی مسئولان اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان با مسئولان شهرداری بروجن به منظور بررسی امکان پرداختن به جایگاه ادبی حیدرعلی طالب‌پور شاعر برجسته بروجنی در هفته فرهنگی شهر بروجن گفت: با توجه به اینکه این شاعر گران‌قدر از قله‌های ادبی و ظرفیت‌های شاخص استان در بعد ملی محسوب می‌شود و اشعار گویشی وی به دلیل برخورداری از غنای ادبی و پرداختن به مضامین اجتماعی و فرهنگی دارای اعتبار و شهرت ویژه‌ای است، پایه‌گذاری جایزه ادبی اختصاصی به یاد این شاعر برجسته، مدنظر قرار گرفته است.

وی افزود: تعریف و پایه‌گذاری این جایزه در حوزه شعر و ادبیات محلی و گویشی می‌تواند مسیر بهتری را برای پژوهش در آثار این شاعر استانی باز کند و فرصت را برای خلق آثار جدید و پررنگ شدن خرده‌فرهنگ‌ها در حوزه نظم و نثر فراهم نماید.

تشکیل دبیرخانه تخصصی جایزه ادبی حیدرعلی طالب‌پور بروجنی در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان

پیام احمدی با بیان اینکه این جایزه ادبی در مرحله نخست با تشکیل دبیرخانه تخصصی در اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و با پشتیبانی شورای شهر و شهرداری بروجن و همکاری فعالان، انجمن‌ها و مؤسسات فرهنگی به صورت استانی تعریف خواهد شد، گفت: پس از قوت گرفتن دبیرخانه و تثبیت شرایط اجرایی، جایزه ادبی مرحوم طالب‌پور به صورت منطقه‌ای برگزار می‌شود تا در ادامه، زمینه برای طرح آن به‌عنوان یک جایزه ملی شکل گیرد.

ایشان همچنین با قدردانی از تلاش‌های شهرداری بروجن در پرداختن به مسئله هویت شهری و فرهنگی یادآور شد: ثبت جایزه شعر و ادبیات محلی به نام حیدرعلی طالب‌پور بروجنی به عنوان بخشی از برنامه‌های دائمی هفته فرهنگی بروجن و پشتیبانی شورا و شهرداری این شهر از این اقدام ادبی، امیدبخش توسعه فعالیت‌های فرهنگی و مطرح شدن بیش از پیش بروجن به عنوان شهری فرهنگی، در سطح ملی است که می‌تواند به عنوان الگویی برای دیگر مناطق استان نیز به کار رود.

لزوم اجرای برنامه‌هایی در سطح ملی و استانی برای مقاومت در مقابل هجمه‌های فرهنگی

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در ادامه به موضوع فرهنگ‌زدایی، نفی هویت‌های بومی و محلی و همسان‌سازی بشر در جریان موج جهانی‌سازی اشاره کرد و اظهار داشت: برای مقاومت در مقابل هجمه‌های فرهنگی و کاهش اثرات زیان‌بار جهانی‌سازی مبتنی بر تهاجم فرهنگ بیگانه لازم است، ظرفیت‌های داخلی و تقویت بنیه فرهنگی، هویتی و اعتقادی، بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد که در این راستا مجموعه فرهنگ و ارشاد اسلامی در سطح ملی و استانی برنامه‌هایی را در دست اجرا دارد.

احمدی با اشاره به برگزاری جشنواره‌های موسیقی مناطق زاگرس‌نشین و شعر داوار و میزبانی از جشنواره نمایش‌های آیینی و جشنواره موسیقی نواحی و همچنین برنامه‌های بزرگداشت مفاخر ملی و استانی در سال 1402 در چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: این برنامه‌ها و جشنواره‌ها با هدف برجسته‌سازی و توجه ویژه به ظرفیت‌های اقوام و مناطق، به اجرا درآمد و نظیر این‌گونه برنامه‌ها برای سال جدید نیز پیش‌بینی شده است.

جوایز فرهنگی و هنری به‌یاد و نام عمان سامانی و سید ضیاءالدین امامی دهکردی در نظر گرفته می‌شود

وی یادآور شد: ظرفیت‌هایی مانند استاد طالب‌پور در دیگر مناطق استان نیز وجود دارد که در این میان می‌توان به عمان سامانی در حوزه ادبیات و شعر آیینی و یا سید ضیاءالدین امامی دهکردی در بخش تصویرسازی دینی(مکتب نور) اشاره کرد که بناست، جوایزی برای این بزرگان فرهنگی و هنری نیز در نظر گرفته شود.

این مسئول فرهنگی استان با تأکید بر اینکه تعریف جوایز هنری و ادبی و طرح آن در سطح ملی، نیازمند همراهی مجموعه‌های فرهنگی، هنری، علمی و اداری است، اظهار داشت: در صورت وجود اراده تحقق این موضوع در مناطق مختلف و پای کار آمدن مجموعه مدیریت‌ شهری مرتبط، امکان تعامل و عملیاتی کردن این برنامه‌ها در کوتاه‌ترین زمان وجود دارد.

گفتنی است، مرحوم حیدرعلی طالب پور بروجنی با نام هنری «حیدرآقا» از شاعران و غزل‌سرایان معاصر چهارمحال و بختیاری است که در سال 1309 در بروجن دیده به جهان گشود و در عمر 83 ساله‌اش، آثاری قابل‌ توجه در حوزه شعر، به‌ویژه شعر گویشی از خود برجای گذاشت.

وی با سرودن اشعار به لهجه و گویش بروجنی و متداول کردن این لهجه در اشعار فارسی به عنوان یکی از زیرشاخه‌های گویش رایج فلات مرکزی ایران، جایگاه ویژه‌ای را در حوزه ادبیات فولکلور به خود اختصاص داد.

«قله‌نشین قاف» و «فال‌گوش» مجموعه اشعار به چاپ رسیده از حیدرعلی طالب‌پور بروجنی است که بخشی از توانایی‌های وی در تسلط بر اصول زیربنایی ادبیات فاخر ایرانی را نشان می‌دهد.

حیدرآقا در 19 مهر 1392 به دلیل کهولت سن، دارفانی را وداع گفت و در زادگاهش آرام گرفت.

خبرنگار: سمیه کریمی

انتهای پیام/

کد خبر: 1225467 برچسب‌ها شعر و ادبیات جوایز ادبی فعالیت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شورای فرهنگی

دیگر خبرها

  • نقش راهبری هنرمندان در تحقق شعار سال
  • جایزه شعر و ادبیات محلی به نام حیدرعلی طالب‌پور بروجنی پایه‌گذاری می‌شود
  • اهمیت فرهنگ و هنر در ترویج ارزش‌های اسلامی
  • هنرمندان در تحقق شعار سال باید پیش‌رونده و پیش‌برنده باشند
  • نمایندگی‌های فرهنگی جمهوری اسلامی در خارج از کشور گسترش می‌یابد
  • نیازمند انقلاب جدید در حوزه نشر و ارایه آثار فاخر هستیم
  • جشن روز جهانی تئاتر و روز ملی هنرهای نمایشی در اهر
  • اصلاح انگاره‌های ذهنی و فرهنگی لازمه تحقق جهش تولید است
  • پیشرفت در جامعه دینی بدون بستر فرهنگ ممکن نیست
  • تقویت بنیه فرهنگی در شهرستان‌های لرستان