Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - گچساران- ايرنا- مدير زراعت سازمان جهاد کشاورزي کهگيلويه و بويراحمد گفت: از مهر سال 1396 همزمان با آغاز سال زراعي تا پايان آبان امسال 440 هزار تن محصول شامل گندم، جو، دانه‌هاي روغني کلزا،چغندر قند، محصولات جاليزي، سبزيجات و نباتات علوفه اي در اين استان برداشت شده است.

عيسي راستين نسب روز سه شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ايرنا اظهار داشت: اين ميزان محصول در 130 هزار 776 هکتار از مزرعه مناطق سردسيري و گرمسيري کهگيلويه و بويراحمد توليد و روانه بازارهاي مصرف شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وي بيان کرد:در سال 1397، 42 هزار تن گندم بذري و سيلويي، يکهزار و 300 تن دانه‌هاي روغني کلزا و 800 تن چغندر قند در کهگيلويه و بويراحمد خريد تضميني شده است.
مدير زراعت سازمان جهاد کشاورزي کهگيلويه و بويراحمد ابراز داشت: توليد محصول دانه‌هاي روغني کلزا در اين استان امسال چهار برابر پارسال بود که با توجه به نياز به آب کمتر نسبت به ساير محصولات زراعي گامي مهم براي اصلاح الگوي کشت محسوب مي‌شود.
راستين نسب گفت:براساس برنامه ريزي قرار است در پاييز امسال 2 هزار و 500 هکتار از مزارع کهگيلويه و بويراحمد زير کشت محصول با نياز کم آب کلزا برود که تاکنون بذر وارداتي يک هزار هکتار زمين تامين و در اختيار کشاورزان قرار داده است.
مدير زراعت سازمان جهاد کشاورزي کهگيلويه و بويراحمد گفت: در کشت پاييزه امسال تاکنون هفت هزار و 500 هکتار از مزارع زير کشت محصولات زراعي رفته است.
وي بيان کرد:براساس برنامه ريزي کشت محصولات زراعي در بيش از 135 هزار هکتار از زمين‌هاي کشاورزي اين استان در پاييز امسال انجام مي شود.
وي اظهار داشت: از اين ميزان 101 هزار هکتار به گندم آبي و ديم،31 هزار جو ديم و آبي، 2 هزار و 500 هکتار کلزا و 600 هکتار چغندر قند اختصاص يافته است.
وي با اشاره به اين که همه محصولات زراعي کهگيلويه و بويراحمد از جمله گندم، جو، کلزا و چغندر قند پس از توليد خريد تضميني مي‌شود افزود: در صورت مطلوب بودن بارندگي‌ها سطح زير کشت پيش بيني شده افزايش خواهد يافت.
سالانه 910 هزار تن انواع محصولات کشاورزي در استان کهگيلويه و بويراحمد توليد مي‌شود.
براساس آخرين آمار اداره کل هواشناسي کهگيلويه و بويراحمد ميانگين بارندگي سال زراعي امسال از ابتداي مهر تا روز پنجم آبان 28 ميليمتر اعلام شده است.
اين استان 270 هزار هکتار زمين کشاورزي دارد که 160 هزار هکتار آن زراعي است.
استان 713 هزار نفري کهگيلويه و بويراحمد 30 تا 50 هزار نفر بهره بردار حوزه کشاورزي دارد.
8143/6110
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۳۰۲۴۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیش‌بینی تولید ۶۰۰ هزار تن گندم در استان اردبیل

نوبخت اژدری گفت: سال زراعی جاری با وجود سرمازدگی شدید مزارع غلات استان در اسفندماه و شیوع آفات و امراض از جمله شته روسی، از لحاظ تولید محصول استراتژیک گندم سال پربرکتی محسوب می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل میانگین برداشت گندم در مزارع آبی استان اردبیل را بیش از ۴.۴ تن اعلام کرد و افزود: این امر بیانگر نقش کلیدی و ارزشمند محققان و به خصوص توصیه‌های فنی همکاران اجرایی در مدیریت زراعت و مدیریت‌های شهرستان‌ها در افزایش عملکرد این محصول در واحد سطح است.

به گفته او، در سال‌های گذشته میانگین برداشت گندم در اراضی دیم این استان فقط ۶۰۰ کیلوگرم در هکتار بود ولی با مکانیزه شدن این اراضی و اجرای طرح جهش تولید در دیمزارها، هم‌اکنون متوسط برداشت محصول گندم در اراضی دیم استان از مرز ۲ هزار کیلوگرم در هر هکتار فراتر رفته است.

اژدری لازمه پایداری در خودکفایی گندم را مکانیزه کردن تمام مراحل کاشت، داشت و برداشت عنوان کرد و گفت: بیش از ۸۵ درصد از کشت این محصول در داخل استان به صورت مکانیزه بوده و تنها ۱۵ درصد به صورت سنتی انجام می‌گیرد که می‌بایست بساط این میزان کشت سنتی نیز جمع شود.

او اظهار کرد: اجرای مکانیزاسیون در حوزه کشاورزی و کشت غلات می‌تواند علاوه بر کاهش ضایعات، موجب افزایش عملکرد محصولات زراعی، ایجاد اشتغال بیشتر، توسعه صادرات غیرنفتی و ایجاد امنیت غذایی شود.

اژدری بیان کرد: توجه به مسائل اساسی در کشت گندم نظیر کشت در زمان مناسب و استفاده از فناوری‌های نوین از موارد ضروری است که خودکفایی کشور در تولید گندم را پایدار می‌کند و ما برای حفظ خودکفایی گندم و سپس صادرات این محصول، هیچ راهی جز حرکت به سمت این راهبردها نداریم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل در ادامه تحقق خودکفایی در تولید گندم را یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های محققان حوزه کشاورزی از طریق معرفی ارقام پرمحصول و مقاوم به آفات و امراض و سازگار با شرایط آب و هوایی عنوان کرد.

باشگاه خبرنگاران جوان اردبیل اردبیل

دیگر خبرها

  • جزئیات خرید تضمینی گندم در کهگیلویه و بویراحمد اعلام شد
  • برداشت گندم و جو در کهگیلویه و بویراحمد با ۳۲۱ دستگاه کمباین
  • کشت ۱۵۰ هکتار کلزا در جلگه رخ تربت حیدریه
  • پیش‌بینی تولید ۶۰۰ هزار تن گندم در استان اردبیل
  • آغاز برداشت محصول باقلا از ۱۰۰ هکتار از مزارع سرپل ذهاب
  • آغاز برداشت محصول باقلا از سطح ۱۰۰ هکتار از مزارع سرپل ذهاب
  • ۸ مرکز ویژه خرید تضمینی گندم در کهگیلویه و بویراحمد فعال است
  • خرید محصولات پاییزه در خوزستان از ۵۳۶ هزار تن گذشت
  • بیش از ۵۳۰ هزار تن محصولات پاییزه در خوزستان خریداری شد
  • پیش بینی تولید بیش از ۸۰۰۰۰ تن محصول گندم از شهر خوشه‌های طلایی