Web Analytics Made Easy - Statcounter

محمود آموزگار دیروز در نشست خبری با اصحاب رسانه در محل اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران با اشاره به جزئیات مراحل کشف و ضبط انبار و مغازه های عرضه کتابهای قاچاق گفت: بزرگترین ویژگی منفی کتابهای کشف شده این است که حقوق مولفان روی کتاب و شناسنامه مربوطه درج نشده است.

وی ادامه داد با هماهنگی و همکاری حراست وزارت ارشاد، پلیس امنیت، سربازان گمنام امام زمان (عج)، نیروی انتظامی بعد از مدت زمانی محل توزیع، فروش و انبار کتابهای قاچاق کشف و در اقدامی ضربتی تمامی کتابها جمع آوری شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران با اشاره به راه اندازی دبیرخانه دائمی مقابله با تکثیر کتابهای قاچاق در سال 95 گفت: در این مدت توانستیم نیروی انتظامی و قوه قضائیه را مجاب کنیم که همراه وزارت ارشاد پای کار بیایند.

** زیان قاچاق کتاب تنها شامل ناشران نمی شود

آموزگار با اشاره به اینکه قاچاق کتاب و نشر غیر مجاز فقط شامل ناشران نمی‌شود، تصریح کرد: کتاب‌های پرفروش یک ناشر که بطور معمول مشمول قاچاق می‌شوند تمامی هزینه‌های فعالیت ناشر طی یکسال را فراهم کرده و چنانچه سود ناشردر این میان کاهش پیداکند بدون شک بسیاری از فعالیتهای ناشران نیز براین اساس آنها کم خواهد شد.
رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان در ادامه سخنان خود با تقدید از همکاری خوب نیروی انتظامی، قوه قضائیه و دیگر نهادها و ارگانهای همراه در طرح مبارزه با قاچاق کتاب، اظهار داشت: خوشبختانه دیگر نهادهای فوق الذکر خیلی جدی تر به میدان آمده و این موفقیت حاصل تلاش همگان است.
به گفته آموزگار باید این مقوله جا بیافتد که قاچاق کتاب درحوزه امنیت ملی کشور نیز آسیب رسان و بی توجهی و بی‌تفاوت بودن به این مهم می تواند اثرات سوئی را برای جامعه به همراه داشته باشد.
وی اضافه کرد: خوشبختانه در دادسرای رسانه پرونده‌هایی که در این زمینه گشوده شده است لذا بررسی و مشکلاتی که پیش از این وجود داشت برطرف شده است.

** کشف 90 دستگاه خاور و وانت کتاب

وی گفت: در حال حاضر فقط مشکل این است که اکتشافاتی انجام گرفته حجم بسیار بالایی در حدود 90 دستگاه وانت نیسان و خاور را دربرمی گیرد که از انبارها و مغازه‌های مختلف کشف و بارگیری شدند.
رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران اظهار داشت: این اتحادیه برای این حجم کتاب کشف شده و کشفیات احتمالی بعدی و آینده محل و مکان برای دپو وجاسازی این کتاب‌ها را دراختیار ندارد.

** تغذیه 900 بساطی کتاب فروش توسط شبکه کشف شده

آموزگار در ادامه با تشریح روند کشف و اقدامات انجام گرفته درجهت رسیدن به هدف نهایی که کشف محوله های و انبارهای قاچاق کتاب توسط شبکه ها است، تاکید کرد: شبکه کشف شده بسیار گسترده بوده است بطوریکه بسیاری از بساطی های کنار خیابانها و برخی کتاب‌های فروشی‌های تهران و شهرستانی را تغذیه می‌کردند.
وی خاطرنشان کرد: سرشاخه‌های این شبکه یک خانواده بوده که از این اتحادیه هم مجوز کسب گرفته اند لذا این شبکه حدود 900 بساطی کتاب فروشی درتهران را پوشش ‌داده و برای آنها کتاب برای فروش غیرمجاز تهیه و توزیع می کردند.

** انواع کتاب های کشف شده

رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران در ادامه کتاب‌های کشف شده از شبکه فوق را سه دسته عنوان کرد و گفت: اول شامل کتاب‌هایی که مالک و مدعی انتشار ندارند و مدت زمانی از نشر آنها گذشته که البته مجوز انتشار از وزارت ارشاد داشته اند اما درحال حاضر فردی آنها را چاپ و منتشر نمی‌کند.
آموزگار دسته دوم را شامل کتاب‌هایی دانست که در خارج از کشور چاپ شده و از طریق فضای مجازی درایران تکثیر و در تیراژ بالایی توزیع می شدند.
رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران در ادامه دسته سوم را شامل کتاب‌های پرفروش ناشرانی عنوان کرد که به صورت غیرقانونی چاپ شده‌اند.

** انتقاد از نبود نظارت کافی بر چاپخانه ها

آموزگار در ادامه و بخش دیگری از سخنان خود از نبود نظارت کافی برچاپخانه‌ها انتقاد کرد و اظهارداشت: پیشتر روی فعالیت چاپخانه‌ها نظارت دقیقی انجام می گرفت اما وضعیت فعلی نشانگراین است که چاپخانه‌ها نیزگرفتار پدیده قاچاق کتاب شده‌اند.
وی تصریح کرد:اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران درگام اول خود از اتحادیه صحافان، چاپخانه داران و لیتوگرافان خواسته است تا به اعضای خود نسبت به همکاری نکردن با اینگونه افراد هشدارهای لازم را بدهند که اتحادیه فوق طی روزهای گذشته اطلاع رسانی کردند.

** استفاده از ارز دولتی برای قاچاق کتاب

رئیس اتحادیه ناشران و کتاب فروشان تهران همچنین به ارزش ریالی کتاب‌های قاچاق کشف شده اشاره کردو افزود: بررسی‌های اتحادیه ناشران و کتاب فروشان نشانگراین است که که دهها میلیارد تومان صرف تولید این کتاب‌ها شده است.
آموزگار تصریح کرد: جالب اینکه این قاچاقچیان دستگیر شده به اندازه‌ای نفوذ داشته‌اند که قادر بوده اند ازکاغذهای بالکی بهره‌مند ازارز چهار هزار و200 تومانی نیز بهره مند.

** پلمپ سه مغازه کتابفروشی قاچاق کننده کتاب

رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران از پلمپ سه مغازه کتاب فروشی دارای مجوز فعالیت ازاین اتحادیه به دلیل فروش و توزیع قاچاق کتاب خبرداد و افزود: در بند 9صنف این اجماع وجود دارد که کتابهای جمع آوری شده به هیچ عنوان به چرخه فروش بازنگردد.

به گفته آموزگار کتابهای قاچاق کشف شده که فاقد مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید خمیرشده و از چرخه توزیع و فروش خارج شوند از این رو از مسئولان قضایی درخواست داریم که هرچه زودتر دستورات قضایی لازم را در مورد کتابهای جمع آوری شده صادر و به ما ابلاغ کنند.

** نظام قضایی برای برخورد با قاچاقچیان کتاب باید قوی تر باشد

وی با اشاره به مجازات شش ماه تا سه سال حبس برای کسانیکه مبادرت به تکثیر و توزیع غیرقانونی کتاب می کنند، تصریح کرد: نظام قضایی ما چندان با این قانون کار نکرده و تعداد قضاتی هم که مسلط به اجرای این قانون هستند، زیاد نیستند.
به گفته وی اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران از ناشرانی که از این موضوع (قاچاق و فروش و توزیع غیرقانونی کتاب) آسیب دیده اند وکالت گرفته تا علیه متخلفان ، در مراجع قضایی اقامه دعوی کند.

** دو کشور هدف ارسال و فروش کتاب قاچاق


آموزگار با تایید انتقال برخی از کتابهای تکثیرشده درایران به بازار کتاب افغانستان و پاکستان تعداد ناشران مالباخته را در این زمینه حدود 30 مورد عنوان کرد و گفت: نگاه، چشمه، امیرکبیر، خوارزمی، مازیار، ققنوس، اختران، نشر نو، نیلوفر، آموت، رشد، آمه ازجمله ناشران و کتابفروشانی هستند که ازاین ناحیه متضرشده اند.
رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران از فروش و توزیع غیر قانونی کتابهای قاچاق در نمایشگاه اخیرکتاب تبریز خبرداد و تاکید کرد: باید جلوی اینگونه سواستفاده ها هرچه سریع تر گرفت تا از آسیب های جدی به ناشران و کتابفروشان جلوگیری شود.

** تهدید دست اندرکاران اتحادیه نشر آخرین راه قاچاقچیان کتاب

آموزگار درعین حال یادآورشد: اعضای یکی از شبکه های قاچاق کننده کتاب که با اسلحه گرم یکی از کتابفروشانی را که آثارش توسط اعضای این شبکه به صورت غیرقانونی تکثیر و توزیع شده، به قتل تهدید کرده است.
به گفته وی این فرد تاکنون11پروانه نشرداشته و دارای سوابقی در زمینه قاچاق کتاب ، توزیع و فروش غیر قانونی کتاب دیگران بوده است.
رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران تاکید کرد: در پیامهایی که با واسطه به بنده رسیده است مرا نیزهم به مرگ تهدید کرده است.

** اقدامات هدفمند و پیچیده اعضای شبکه قاچاق کتاب

آموزگار در ادامه از سازماندهی پیچیده و اقدامات هدفمند اعضای این شبکه برای رسیدن به اهداف خود خبر داد و گفت: بررسی ها نشان می دهد که این شبکه اقدامات هدفمندی در راستای تشخیص نیاز مخاطبان خود در بازار انجام داده و اگرچه ارائه این آثار با تخفیف های بالا توسط آنها در جذب مخاطب تاثیر داشته اما تبلیغات و توزیع حرفه ای کتابها توسط آنها نشان از آشنایی کامل آنها با بازار کتاب دارد.
به گفته وی این بررسی ها همچنین نشان می دهد که آنها درآمد سرشاری از اقداماتی که در این مدت انجام می داده اند، بدست آورده اند./ایرنا

 

 

 

 

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۳۰۴۷۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گاریباشویلی قطعنامه پارلمان اروپا علیه گرجستان را رد کرد

رئیس حزب حاکم «رویای گرجستان» در واکنش به قطعنامه مصوب پارلمان اروپا علیه گرجستان بیان کرد: قطعنامه پارلمان اروپا غیرقابل‌قبول، ناعادلانه و توهین‌آمیز است و همچنین حاوی ترفندی است که اشاره به امکان تجدیدنظر در رژیم بدون ویزا دارد. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، «ایراکلی گاریباشویلی» رئیس حزب حاکم «رویای گرجستان» در واکنش به قطعنامه مصوب پارلمان اروپا در خصوص پیش‌نویس قانون «شفافیت نفوذ خارجی» بیان کرد: قطعنامه پارلمان اروپا غیرقابل‌قبول، ناعادلانه و توهین‌آمیز است و همچنین حاوی ترفندی است که اشاره به امکان تجدیدنظر در رژیم بدون ویزا دارد.

وی با بیان اینکه مردم گرجستان به خوبی هدف از تصویب این قطعنامه را درک می‌کنند، گفت: می‌خواهم به مردم بگویم که «حزب خلق اروپا» دقیقاً با لابی‌گری «جنبش ملی» متحد اصلی خود در اروپا این قطعنامه شرم‌آور و ناعادلانه را اجرا کرد.

گفتنی است، حزب حاکم رویای گرجستان روز 3 آوریل پیش‌نویس قانونی را به مجلس این کشور ارائه کرده که قانون «شفافیت نفوذ خارجی» نام دارد.

طبق این قانون، سازمان‌های غیردولتی و رسانه‌های گرجستان که بیش از 20 درصد بودجه خود را از منابع خارجی تأمین می‌کنند، باید خود را به‌ عنوان نماینده خارجی یا «عامل تحت نفوذ خارجی» ثبت و معرفی کنند.

اتحادیه اروپا خواستار عدم تصویب این لایحه شده و اعلام کرد که لایحه نفوذ خارجی با اصلاحات دموکراتیکی که به منظور پیوستن گرجستان به اتحادیه اروپا لازم است، تضاد دارد.

شارل میشل رئیس شورای اروپا در شبکه اجتماعی ایکس هشدار داد که این لایحه گرجستان را از اتحادیه اروپا دورتر می‌کند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • تاوان میلیاردی برای قاچاقچیان گاز مایع یارانه‌ای در قم
  • تاوان میلیاردی برای قاچاقچیان گاز مایع یارانه ای در قم
  • کتاب بنیه فیلمساز را قوی می‌کند/ حتما به نمایشگاه کتاب تهران می‌روم
  • قاچاقچیان، پنهان در نقاب کسب و کار‌های اینترنتی/کالای قاچاق چگونه در سایت‌ها فروخته می‌شوند؟
  • محکومیت قاچاقچیان کالا در اردبیل
  • وضعیت نشر کتاب‌های حوزه پزشکی
  • تحلیل وضعیت نشر کتاب‌های حوزه پزشکی
  • کنگره آمريکا دیوان بین‌المللی کیفری را تهدید کرد
  • جریمه ۱۵ میلیارد و ۴۰۰ میلیون ریالی قاچاقچیان کالا در شیراز
  • گاریباشویلی قطعنامه پارلمان اروپا علیه گرجستان را رد کرد