Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «بازار نیوز»
2024-04-27@18:27:14 GMT

طلا به جای دلار جایگزین می‌شود؟

تاریخ انتشار: ۸ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۳۰۵۵۵۵

بانک‌های مرکزی سراسر جهان به طلا به عنوان جایگزینی برای دلار آمریکا که جایگاهش به دلیل سیاست تهاجمی واشنگتن در عرصه تجارت و ابهامات ژئوپلیتیکی تضعیف شده است، روی آورده‌اند.

آمار شورای جهانی طلا نشان داد تقاضا برای طلا از سوی بانک‌های مرکزی در سه ماه اول سال ۲۰۱۸ به میزان ۴۲ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش یافته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

روسیه و ترکیه به عنوان بزرگترین خریداران طلا شناخته شدند.

بر اساس آمار مذکور، بانک‌های مرکزی مجموعا ۱۹۳.۳ تن طلا در نیمه سال ۲۰۱۸ اضافه کردند که در مقایسه با ۱۷۸.۶ تن طلا در مدت مشابه سال گذشته، هشت درصد رشد داشت که قوی‌ترین دوره شش ماهه خرید طلا توسط بانک‌های مرکزی از سال ۲۰۱۵ تاکنون به شمار می‌رود.

طبق گزارش شورای جهانی طلا، بانک‌های مرکزی در نیمه اول سال ۲۰۱۸ ذخایر طلای خود را به ۱.۳۶ تریلیون دلار افزایش دادند که معادل حدود ۱۰ درصد از ذخایر ارزی جهانی بود.

یک تحلیلگر به شبکه آر تی گفت: دلیل این اقدام تمایل برای فاصله گرفتن از دلار است. آمریکا مدت‌ها از دلار برای تحت فشار قرار دادن رقیبانش استفاده کرده است و این مسئله همواره خشم جامعه جهانی را برانگیخته و اکنون مقابله با دلار به اروپا رسیده است.

بر اساس این گزارش، روسیه نیز در مواجهه با تحریم‌های آمریکا و قطع احتمالی دسترسی به سیستم دلار، طلای بیشتری به ذخایرش افزوده است. استراتژی مشابه در بسیاری از کشورها در اروپا و آسیا دیده می‌شود. چین، ترکیه، ونزوئلا، ایران، قطر و اندونزی حذف دلار از اقتصاد و تجارت خارجی خود را هدف گرفته‌اند و تمامی این کشورها ذخایر طلای خود را به میزان قابل توجهی افزایش داده‌اند.

شورای جهانی طلا در گزارش خود خاطرنشان کرده که خرید طلا تنها برای پوشش ریسک در برابر نوسانات ارزی نیست. بلکه در فضای تنش‌های ژئوپلیتیکی شدید، طلا به دلیل این که ریسکی ندارد، دارایی جذابی به شمار می‌رود.

 

ایسنا

لینک کوتاه خبر: bzna.ir/000Aan برچسب ها: ارز ، دلار ، طلا ، قیمت طلا ، اونس جهانی

منبع: بازار نیوز

کلیدواژه: ارز دلار طلا قیمت طلا اونس جهانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت bazarnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بازار نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۳۰۵۵۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فرزین به عربستان رفت | دلیل سفر چه بود؟

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از تسنیم، مدیر روابط عمومی بانک مرکزی اعلام کرد: محمدرضا فرزین، رئیس‌کل ‎بانک مرکزی کشورمان به منظور توسعه همکاری‌ها و مناسبات پولی و بانکی و همچنین شرکت در پنجاهمین سالگرد تأسیس بانک توسعه اسلامی، تهران را به مقصد ریاض پایتخت عربستان ترک کرد.

کد خبر 847463 برچسب‌ها خبر مهم بانک مرکزی عربستان تهران بانک‌ توسعه‌ اسلامی

دیگر خبرها

  • دلار و سکه تا کجا کاهش پیدا می کنند؟
  • سیگنال مهم دبی و عربستان به دلار تهران
  • ‏رئیس‌کل بانک مرکزی عازم عربستان سعودی شد
  • فرزین به عربستان رفت | دلیل سفر چه بود؟
  • ‏رئیس‌کل بانک مرکزی راهی عربستان شد
  • گمرک به جای بانک مرکزی، شفاف سازی کرد/ ۲۴ میلیارد دلار برای ۱۰۰ واردکننده/ لیست دقیق دریافت کنندگان دلار ۲۸۵۰۰ تومانی را منتشر کنید
  • گمرک به جای بانک مرکزی، شفاف سازی کرد/ ۶۶ میلیارد دلار برای ۱۰۰ واردکننده/ لیست دقیق دریافت کنندگان دلار ۲۸۵۰۰ تومانی را منتشر کنید
  • سقوط ین با اقدام بانک ژاپن
  • رشد قیمت دلار در بازار غیررسمی، ارتباط چندانی با بانک مرکزی ندارد
  • هشدار درباره نفت ۱۰۰ دلاری و تورم جهانی