Web Analytics Made Easy - Statcounter

«حسن روحانی» و بسیاری از مقامات دولت او و همچنین فعالان سیاسی اصلاح طلب و اصولگرا تاکید دارند که آمریکایی ها تاکنون هرچه قرار بوده علیه جمهوری اسلامی ایران انجام بدهند، انجام داده اند و قرار نیست با فرارسیدن روز 13 آبان ماه، (موعد اجرای تحریم های ثانویه پس از خروج آمریکا از برجام) اتفاق تازه ای بیفتد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آنها درست می گویند چون آمریکا بعد از اعلام تحریم های اولیه و ثانویه هرچه علیه کشورمان در نظر داشته اند، انجام داده اند.

به گزارش «تابناک»، آمریکایی ها با خروج از برجام تلاش زیادی علیه جمهوری اسلامی ایران انجام دادند تا با اعمال فشارهای مختلف بتوانند به آنچه در خصوص کشورمان که همانا دستیابی به یک توافق جدید بود، دست پیدا کنند. اگرچه آنها برای پایان دادن همکاری شرکت های طرف قرارداد با ایران دو فرجه مشخص کردند و بازگشت تحریم ها را به دو بخش اولیه و ثانویه تقسیم کردند، اما از همان ابتدا فشار زیادی برای روحانی: آمریکا هرچه می خواست بکند قبل از 13 آبان انجام داده و هیچ اتفاق تازه ای نمی افتد.

آنها بر مبنای نظریات مشاوران تندروی دولت آمریکا نهایت تلاشی که لازم بود را بر ایران وارد کردند و تقریبا دیگر هیچ اقدامی نیست که از سوی آمریکایی ها انجام نشده باشد، مگر تحریم چند شرکت و فرد در موعد فرا رسیدن تحریم های ثانویه، یعنی در روز 13 آبان ماه. بر همین اساس است که بیشتر مقامات کشورمان تاکید دارند که اتفاقا بهتر است هرچه زودتر 13 آبان فرا برسد تا اثرات روانی این مساله نیز پایان یابد.

روحانی و ظریف: آمریکا هرچه می‌خواست بکند قبل از 13 آبان انجام داد

«حسن روحانی» رئیس جمهور در همین خصوص به صراحت گفته که آمریکا هرچه می خواست بکند قبل از 13 آبان انجام داده و هیچ اتفاق تازه ای نمی افتد. «محمد جواد ظریف» وزیر خارجه کشورمان در خصوص تحریم هایی که قرار است آمریکا از 13 آبان اعمال کند، گفت بعید است با اعمال دور جدید تحریم‌های آمریکا اتفاق جدیدی بیفتد.

 وی عنوان کرده که «بعید می‌دانیم که روز 13 آبان که تحریم‌ها در مرحله دوم اجرایی می‌شود، اتفاق جدیدی بیفتد. معمولا آثار تحریم بیشتر روانی است تا عملی. آثار روانی تحریم‌های آمریکا از روزی که آقای ترامپ از برجام خارج شد و حتی قبل از آن که خروج را اعلام کرده بود، شروع شد، و در طول شش ماه گذشته از زمانی که ایشان سخنرانی معروفش را انجام داد تا امروز، آثارش را مشاهده کردیم. بعید می‌دانیم که روز 13 آبان که تحریم‌ها در مرحله دوم اجرایی می‌شود، اتفاق جدیدی بیفتد.»

واعظی: دولت تمهیداتی برای 13 آبان دارد

رئیس‌ دفتر رئیس‌جمهور نیز با بیان اینکه آمریکایی ها خیلی تلاش کردند تا با جنگ روانی اضطراب عمومی به وجود آورند به این معنا که «اگر تحریم شود چه می شود؟» گفت: مردم ایران امروز متوجه شدند اگر تحریم ها هم اعمال شود اتفاقی نمی افتد.

محمود واعظی در پاسخ به این سئوال که «صحبت آقایان روحانی و جهانگیری درباره بهتر شدن اوضاع اقتصادی کشور تا چند ماه آینده براساس تحلیل خاصی است یا صرفا با هدف امیدبخشی مطرح می شود؟» به خبرآنلاین گفت: آمریکا از همه امکانات خودش استفاده می کند تا فشار گسترده ای را بعد از ۱۳ آبان به مردم و دولت ایران بیاورد اما چنین وضعیتی نمی تواند ادامه پیدا کند.

وی افزود: ما تدبیری کردیم و هر آنچه قرار بود در ۱۳ آبان به بعد اتفاق بیفتد، تمهیداتش را فراهم کردیم. البته آمریکایی ها زودتر هم به استقبال اعمال تحریم ها رفتند، حالا شاید مثل دفعه قبل چند بانک و موسسه را تحریم کنند اما در کل ۱۳ آبان اتفاق ویژه ای نمی افتد.

عراقچی: ساز و کار پیشنهادی اروپا قبل از 4 نوامبر اجرایی می‌شود

دیگر مقامی که در خصوص این مساله اظهار نظر کرده، «سیدعباس عراقچی» است. معاون سیاسی وزیر امورخارجه ایران در سخنانی تاکید کرده که براساس مذاکرات با اروپایی‌ها، سازوکارهای تبادل بانکی و تجاری با ایران تا شروع دور دوم تحریم‌های آمریکا در ۱۳ آبان اجرایی خواهد شد.

عراقچی گفت: «زمان‌بندی ما همان چهارم نوامبر (۱۳ آبان) است. اروپایی‌ها باید تا پیش از ۴ نوامبر که دور دوم تحریم‌های نفتی و بانکی آمریکا اعلام شده، سازوکارهای پیشنهادی را برقرار کنند.» وی ادامه داد: «یا حداقل اینکه تا آن تاریخ ساختارش مشخص شده و بخشی از آن شروع به‌کار کرده باشد. اروپایی‌ها نظر ما را می‌دانند که تا ۴ نوامبر، حداقل بخشی از این سازوکارها اجرایی شود.»

معاون وزیر امورخارجه ایران با تاکید بر اینکه تحریم‌هایی که آمریکا مدعی است در چهارم نوامبر اجرایی خواهد کرد، عملا به‌طور کامل اجرا شده است، اضافه کرد: «بخش دوم تحریم‌های آمریکا در ۴ نوامبر به‌صورت رسمی برقرار می‌شود؛ اما عملا تحریم‌های آمریکا به‌صورت غیررسمی زودتر از آن پیاده شده‌اند، چون همه طرف‌هایی که از ۴ نوامبر نمی‌توانند نفت بخرند، زودتر شروع به تجدیدنظر در خرید نفت ایران کرده بودند.»

از تجریه برجام درس بگیریم

اگرچه بر اساس نظر بسیاری از مقامات کشورمان و کارشناسان آمریکا هرچه قرار بوده تا 4 نوامبر انجام دهد را پیش از آن انجام داده و اکنون تنها اثرات روانی دور دوم تحریمها است که باقی مانده و با فرا رسیدن 13 آبان اتفاق خارق العاده ای نخواهد افتاد، اما بهتر است دولت علاوه بر ایجاد آرامش روانی در مردم، اقدامات ویژه ای برای رسیدن دور دوم تحریم ها در نظر داشته باشد که حتما دارد؛ لذا بهتر است خیلی جدی این موضوعات را هم دنبال کند.

هرچند مقابله به مثل به جنگ روانی دشمن که از سوی آنها برای افزایش آثار روانی و عملی تحریم ها صورت می گیرد، امری ضروری است، اما باید از تجربه انعقاد قرارداد اقدام جامع مشترک (برجام) درس بگیریم؛ چراکه در جریان آن موضوع انتظارات مردم بی اندازه بالا رفت اما عملا خروجی های لازم بسیار کمتر از حد انتظار ایجاد شده بود، لذا در موضوع اجرایی شدن دور دوم تحریم های آمریکا علیه کشورمان علاوه بر اینکه باید برای خنثی سازی جنگ روانی به منظور افزایش آثار تحریم ها اقدام کرد، باید مراقبت کرد که اتفاقی نظیر برجام هم رخ ندهد.

بدون شک آمریکا هر آنچه در نظر داشته را تاکنون علیه کشورمان انجام داده و دیگر اقدام خاص و قابل توجهی باقی نمانده است که آنها بخواهند با فرارسیدن 13 آبان آن را اجرایی کنند، مگر تحریم چند شرکت و فرد خاص که به نظر نمی رسد در مقابل آنچه تاکنون آنها انجام داده اند، موضوع خاصی باشد؛ ولی دولت باید اقدامات خاص ویژه روز 13 آبان را با یک طرح ریزی اصولی دنبال کند تا آثار تحریم ها را به حداقل ممکن برساند و آمریکایی ها را از آنچه در نظر داشته اند، ناامید و شگفت زده کند؛ هرچند پیگیری ساز و کار پیشنهادی اروپا برای کاهش تاثیر آمریکا هم موضوعی ضروری و لازم است که باید در موعد توافق شده به صورت جدی اجرا شود.

 

 

منبع: تابناک

کلیدواژه: 13 آبان اتفاق خاص تجربه برجام درس اقدامات لازم چند روز سرنوشت ساز تحریم های ثانویه آمریکا حسن روحانی محمد جواد ظریف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۳۰۷۱۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایران هفت شخص و پنج نهاد آمریکایی را تحریم کرد

وزارت امور خارجه ایران در راستای اجرای قانون مقابله با نقض حقوق بشر و اقدامات ماجراجویانه و تروریستی ایالات متحده آمریکا در منطقه، تعدادی از اشخاص و نهادهای آمریکایی را تحریم کرد.

به گزارش مهر، وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در راستای اجرای قانون «مقابله با نقض حقوق بشر و اقدامات ماجراجویانه و تروریستی ایالات متحده آمریکا در منطقه»، به ویژه به استناد مواد ۴ و ۵ قانون فوق الذکر، اشخاص و نهادهای آمریکایی زیر را به دلیل حمایت و تأمین مالی رژیم صهیونیستی در ارتکاب اقدامات تروریستی و ترویج و حمایت از تروریسم و نقض فاحش حقوق بشری در جنگ علیه مردم فلسطین به ویژه مردم نوار غزه، تحت تحریم قرار می‌دهد.

بر اساس این گزارش اشخاص حقوقی زیر به دلیل حمایت و همدستی با رژیم صهیونیستی در ارتکاب اقدامات شنیع علیه مردم فلسطین به ویژه مردم نوار غزه تحت تحریم قرار می‌گیرند:

۱. شرکت تسلیحاتی لاکهید مارتین (The Lockheed Martin Corporation) به دلیل تهیه و تأمین تجهیزات نظامی برای رژیم اسرائیل در طول جنگ غزه؛

۲. شرکت جنرال داینامیک (General Dynamics Corporation) به دلیل تهیه گلوله‌های ۱۵۵ میلی متری برای رژیم اسرائیل در جنگ علیه غزه؛

۳. شرکت اسکایدیو (Skydio) به دلیل ارسال پهپاد به رژیم اسرائیل در جنگ غزه؛

۴. شرکت شورون (Chevron Corporation) به دلیل همکاری با اسرائیل در استخراج چاه‌های گاز واقع در شرق مدیترانه و بهره برداری رژیم اسرائیل از منابع مالی حاصل از آن در حمله به غزه؛

۵. شرکت اطلاعاتی خارون (Kharon Company) به دلیل نقش آن در تحریم وزارت خزانه داری آمریکا علیه حماس، کوشش جهت قطع دسترسی حماس و جهاد اسلامی به شبکه انتقال ارز کریپتو به بهانه پولشویی؛

اشخاص حقیقی زیر به دلیل حمایت و همدستی با رژیم صهیونیستی در ارتکاب اقدامات شنیع علیه مردم فلسطین به ویژه مردم نوار غزه تحت تحریم قرار می‌گیرند:

۱. جیسون گرینبلات (Jason Greenblatt): مشاور ارشد دونالد ترامپ رئیس جمهور پیشین آمریکا به دلیل حمایت از نابودی حماس و اولویت دادن حذف این گروه به هر گونه اقدام اصلاحی در فلسطین؛

۲. مایکل روبین (Michael Rubin): از اندیشکده امریکن اینترپرایز به دلیل حمایت از تداوم حمله به حماس تا نابودی کامل این گروه و حذف آن در نوار غزه؛

۳. جیسون برادسکی: (Jason Brodsky) مدیر اجرایی گروه اتحاد علیه ایران هسته‌ای به دلیل طرح ایده‌های ضد فلسطینی و انتشار گزارش غیر واقعی در مورد جمهوری اسلامی ایران در عملیات طوفان الاقصی؛

۴. کلیفورد می (Clifford D. May): رئیس بنیاد دفاع از دموکراسی به دلیل حمایت از اقدامات ضد حقوق بشری در جنگ غزه؛

۵. ژنرال برایان فنتون (Bryan P. Fenton): فرمانده نیروهای عملیات ویژه ارتش آمریکا به دلیل کمک اطلاعاتی و امنیتی به رژیم صهیونیستی اسرائیل؛

۶. براد کوپر (Brad Cooper): فرمانده ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا به دلیل حمایت از اقدامات ضد حقوق بشری در جنگ

۷. گرگ هایز (Gregory J. Hayes): مدیرعامل شرکت تسلیحاتی RTX به دلیل حمایت از اقدامات ضد حقوق بشری در جنگ غزه؛

جمهوری اسلامی ایران در راستای تعهدات بین المللی خود در حوزه حقوق بشر و نیز در مبارزه با تروریسم و تأمین مالی تروریسم، به ویژه مبارزه با تروریسم دولتی ایالات متحده آمریکا، تحریم‌های یادشده را علیه اشخاص و نهادهای فوق اعمال می‌نماید.

کلیه نهادهای جمهوری اسلامی ایران طبق مصوبات مراجع مربوطه، اقدامات لازم را جهت اجرای این تحریم‌ها معمول خواهند داشت.

دیگر خبرها

  • سرکوب جنبش‌های اعتراضی دانشجویان حامی فلسطین جلوه حقوق بشر آمریکایی است
  • آمریکا خود را به دیوانگی زد و برجام را پاره کرد /واکنش ها به اعتراضات دانشجویی در آمریکا از تریبون نماز جمعه
  • جهان برای تحقق آرمان فلسطین به پا خواسته است
  • (ویدئو) تحریم‌ها و اقتصاد نابسامان فرش ایران را به زیر کشید؛ ما منزوی شده‌ایم
  • اقدامات هیئت امنای با تجربه؛ جهش خوبی برای احیای موقوفات
  • ایران هفت شخص و پنج نهاد آمریکایی را تحریم کرد
  • (ویدیو) نظر وزیر اسبق بهداشت درباره برجام و ظریف
  • تحریم‌های جدید ایران علیه آمریکا
  • تحریم های جدید ایران علیه آمریکا
  • ببینید| نظر وزیر اسبق بهداشت درباره برجام و محمدجواد ظریف/ «هر روز که از خواب بیدار می‌شویم وضعیت عوض شده»