Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران؛ معده ۱۲ مزاج متفاوت دارد که دو مورد از آن‌ها جزء اصلی‌ترین مزاج‌های معده هستند؛ مزاج سرد و‌ تر و مزاج خشک و گرم. 

با وجود اینکه مزاج سرد و‌تر فرد را دچار مشکلاتی از‌قبیل نفخ، ترش کردن، عدم هضم می‌کند، علائمی مثل نفخ، گاز معده، بادگلو، قلنج (روده یا بعضی از قسمت‌های بدن)، تنگی‌نفس و‌.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

.. به شما می‌گوید که دچار مشکلاتی شده‌اید که به دلیل سرد مزاجی شما رخ داده است.

در این بین افرادی که مزاج خشک و گرم دارند به بیماری‌های معدوی از‌جمله زخم معده، سوزش معده و بیماری‌های دیگر مبتلا می‌شوند که معمولا این مشکلات با علائمی مثل سوزش معده، درد‌های خنجری (به‌خصوص هنگام شب)، مدفوع سیاه و ... همراه است.

در این بین خوب است بدانید گاهی ممکن است فردی دچار هر دو مشکل در مزاج‌ باشد؛ مثلا هم معده اش ترش کند و هم زخم اثنی‌عشر داشته باشد، با این حال با رعایت برخی نکات تغذیه‌ای می‌توان این مشکلات را تا حدودی درمان کرد.

آشنایی با برخی بیماری‌های معده

ریفلاکس معده عبارت است از بازگشت غذای خورده شده به همراه اسید معده از کاردیا (ابتدای معده) یا خود معده یا دوازدهه (انتهای معده) به ابتدای مری و حتی در مواقعی به دهان که حال ناخوشایندی به فرد دست می‌دهد و ترش مزه است.

شل شدن دریچه کاردیا به علت‌هلیی مختلف رخ می‌دهد، نوشیدن هر نوشیدنی هنگام صرف غذاست یکی از مهمترین این عوامل است و راه درمان آن هم در اکثر افراد رعایت چند نکته است:

 یک ساعت قبل و بعد از صرف غذا هیچ نوشیدنی صرف نشود مگر با تجویز پزشک (اعم از خوردن دارو)

 تا یک ساعت بعد از غذا به هیچ وجه نباید دراز کشید. (در اینصورت غذا راه مری تا معده را به راحتی طی نمی‌کند)

 وعده‌های غذاییتان را تنظیم کنید و سر وقت آن را صرف کنید (در صورت امکان با مشورت پزشک)

 پرخوری نکنید (سعی کنید قبل از سیر شدن از غذا خوردن دست بکشید، مگر با تجویز پزشک)

 بلافاصله بعد از صرف شام به رختخواب نروید چراکه وقتی شما خواب هستید اعضای داخلی بدن بعد از ۲ ساعت شروع به استراحت می‌کنند و اگر شما بلافاصله بعد از صرف شام خواب رفتید معده شما زمانی برای استراحت ندارد چرا که در حال هضم شام است و به همین دلیل به معده فشار آمده و به مرور زمان بافت معده تخریب می‌شود.

درمان‌های ساده خانگی برای تسکین معده درد

هنگامی که علت درد شناخته شود، مطمئنا درمان بسیار آسان‌تر خواهد بود. برای زمانی که درد کم است می‌توانید از درمان‌های ساده خانگی برای تسکین دادن، استفاده کنید.

1 - آب بنوشید
2 - کمپرس آب گرم
3 - سرکه سیب
4 - روغن کرچک
5- زنجبیل
6 - زرد چوبه
7- نعناع

اینفوگرافی زیر به سراغ برخی از ساده‌ترین راه‌های درمان معده درد رفته و اطلاعاتی مختصر اما مفید در اختیار شما قرار می ‌دهد.

انتهای پیام/ 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: اخبار سلامت اخبار پزشکی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۳۰۷۶۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

متوسط طول عمر پستانداران چقدر است؟ (+ اینفوگرافی)

پستانداران، اگرچه بخش کوچکی از موجودات زمین را تشکیل می دهند، اما نقش های زیست محیطی حیاتی در سطح جهانی دارند. آنها برای حفظ سلامت اکوسیستم از طریق کمک به گرده افشانی، پراکندگی بذر و تغذیه شکارچیان طبیعت بسیار مهم هستند. اینفوگرافی زیر میانگین طول عمر پستانداران را با استفاده از داده های Discover Wildlife و سازمان ملل متحد به تصویر کشیده است.

طول عمر انسان در حال افزایش است

به گزارش روزیاتو، پستانداران به عنوان موجودات خونگرم با مو یا خز تعریف می شوند که از شیر غدد پستانی برای نوزادان خود استفاده می کنند. در حالی که حیوانات کوچکتر مانند راسوها معمولاً ۱ تا ۲ سال عمر می کنند، همتایان بزرگتر مانند فیل ها می توانند برای چندین دهه زنده بمانند و در راس آنها نهنگ ها، می توانند ۲۰۰ سال یا حتی بیشتر عمر کنند.

طول عمر انسان افزایش قابل توجهی داشته است. طبق گزارش بخش جمعیت سازمان ملل متحد، میانگین امید به زندگی در جهان از ۴۷ سال در سال ۱۹۵۰ به ۷۲ سال در سال ۲۰۲۲ افزایش یافته است که نشان دهنده افزایش ۲۵ ساله است. از عوامل تاثیرگذار در افزایش طول عمر انسان می توان به تغذیه، دارو و دسترسی به منابع ضروری، اشاره کرد.

با این حال، همانطور که طول عمر انسان شکوفا می شود، می تواند تأثیر نامطلوبی بر جمعیت پستانداران حیات وحش داشته باشد. طی ۱۰۰,۰۰۰ سال گذشته، افزایش جمعیت انسانی باعث کاهش ۸۵ درصدی زیست توده پستانداران وحشی شده است.

امروزه، دام ها ۶۲ درصد، انسان ها ۳۴ درصد و پستانداران وحشی تنها ۴ درصد از زیست توده پستانداران جهان را تشکیل می دهند

علیرغم کاهش تنوع پستانداران، زیست توده کل پستانداران زمینی به طور قابل توجهی افزایش یافته است و در طول ۱۰,۰۰۰ سال گذشته تقریباً ۹ برابر شده است.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • گیاهی مفید برای مشکلات معده
  • راهکارهای خانگی برای درمان معده‌دردهای خفیف
  • 17 درمان سریع خانگی التهاب معده
  • متوسط طول عمر پستانداران چقدر است؟ (+ اینفوگرافی)
  • درمان‌های طبیعی و خانگی که به کاهش معده‌ درد کمک می‌کند
  • در جست‌وجوی مزاج معتدل
  • قیمت غذای محبوب ایرانی‌ها نجومی شد (اینفوگرافی)
  • مردم کدام کشور‌ها بیشتر کتاب می‌خوانند؟ (اینفوگرافی)
  • دمنوش‌هایی برای آرامش اعصاب
  • دمنوش هایی برای آرامش اعصاب