Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اکوفارس»
2024-04-19@01:04:04 GMT

مسمومیت‌های کبدی با مصرف خودسرانه استامینوفن

تاریخ انتشار: ۹ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۳۱۱۲۷۰

به گزارش ایسنا، دکتر «فرهاد مومنی» در جمع خبرنگاران در خصوص توزیع شیر خشک در استان، اظهار کرد: سال گذشته ۲۳ هزار قوطی شیر خشک و امسال ۲۷ هزار قوطی شیرخشک در استان توزیع شده است.

وی ادامه داد: در چند قلم شیر خشک رژیمی به‌صورت مقطعی با کمبود مواجه بودیم که این مهم برطرف شد، خوشبختانه هم‌اکنون کمبود در این قلم را نداریم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مومنی افزود: امسال به‌علت تقاضای غیرضروری مردم دچار مشکل شدیم، اما توانستیم این مهم را مدیریت و حل کنیم.

مدیر نظارت بر امور دارویی و مواد مخدر دانشگاه علوم پزشکی با بیان این‌که در خصوص کمبود دارو وضعیت لرستان نسبت به سایر استان‌ها و میانگین کشوری مطلوب است، تصریح کرد: تنها در یکی دو قلم کمبود دارو وجود دارد که آن هم مقطعی است.

مومنی در خصوص مسمومیت‌ها گفت: دو نوع مسمومیت حاد و مزمن داریم که نوع حاد سریع دیده می‌شود، اما نوع مزمن خاموش بوده و در طولانی مدت خود را نشان می‌دهد به‌عنوان مثال قرار گرفتن فردی در کارخانجات تولید که مواد سمی و آزبست وجود دارد و در این شرایط چنانچه فرد نکات بهداشتی را رعایت نکند اثرات این مواد در درازمدت بصورت بیماری خود را بروز می‌دهد، همچنین مصرف خودسرانه داروی مسکن نظیر استامینوفن مسمومیت‌های کبدی را در درازمدت به دنبال دارد.

مومنی در خصوص مسمومیت دارویی گفت: این مهم زمانی رخ می‌دهد که فرد بیش از اندازه مورد نیاز خود دارو مصرف کند که مصرف می‌تواند خودسرانه و یا بیش از توصیه پزشک باشد.

وی درباره مسمومیت با موادشوینده و پاک‌کننده، خاطرنشان کرد: کودکان و زنان خانه‌دار در معرض این نوع مسمومیت قرار دارند که کودکان به‌علت سهل‌انگاری والدین دچار مسمومیت می‌شوند.

مدیر نظارت بر امور دارویی و مواد مخدر دانشگاه علوم پزشکی لرستان یادآور شد: همچنین در مواردی دیده شده که زنان خانه‌دار به‌علت وسواسی که در تمیز کردن سرویس‌های بهداشتی دارند مواد شوینده وایتکس را با جوهر نمک مخلوط می‌کنند که در اثر تداخل این دو مواد گاز خطرناکی تولید می‌شود که می‌تواند به ‎ ریه فرد آسیب برساند.

      

منبع: اکوفارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ecofars.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اکوفارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۳۱۱۲۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استامینوفن برای قلب ضرر دارد؟

یک مطالعه جدید نشان داد که استامینوفن پروتئین‌ها را در بافت قلبی عروقی تغییر می‌دهد و به‌طور بالقوه بر عملکرد قلب تأثیر می‌گذارد.

به گزارش مهر، مطالعات گذشته نشان می‌دهد که در افراد مبتلا به بیماری قلبی، استامینوفن بهترین درمان درد نسبت به انواع دیگر دارو‌های مسکن مانند آسپرین و ایبوپروفن است که به عنوان دارو‌های ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs) شناخته می‌شوند.

اما نتایج یک مطالعه جدید بر روی موش‌ها نشان می‌دهد استامینوفن پروتئین‌ها را در بافت قلب تغییر می‌دهد.

این پیامد‌ها به طور بالقوه می‌توانند مسیر‌های بیوشیمیایی مورد نیاز برای عملکرد‌هایی مانند تولید انرژی و استفاده از آنتی اکسیدان را تحت تأثیر قرار دهند.

برای این مطالعه، محققان از یک مدل موش برای بررسی اثرات استامینوفن بر بافت قلب استفاده کردند.

به برخی از موش‌ها آب ساده داده شد، در حالی که به برخی دیگر آب حاوی مقداری استامینوفن معادل ۵۰۰ میلی‌گرم داده شد.

پس از هفت روز، محققان تغییرات قابل توجهی در پروتئین‌های بافت قلب موش‌هایی که استامینوفن دریافت کردند در مقایسه با موش‌هایی که فقط آب داشتند، پیدا کردند.

این تغییرات پروتئینی با مسیر‌های بیوشیمیایی مسئول بسیاری از عملکردها، از جمله تولید انرژی، استفاده از آنتی اکسیدان‌ها و تجزیه پروتئین‌های آسیب دیده مرتبط بود.

دانشمندان بیش از ۲۰ مسیر سیگنال دهی مختلف را پیدا کردند که تحت تأثیر تغییرات پروتئین قرار گرفته است.

«گابریلا دل تورو ریورا»، محقق ارشد این مطالعه و دانشجوی دکترا در دانشگاه کالیفرنیا، گفت: «ما از یافته‌ها شگفت‌زده شدیم، زیرا پیش‌بینی کردیم که استامینوفن، زمانی که در این غلظت‌ها استفاده شود، کمترین تأثیر را بر قلب خواهد داشت. در حالی که داده‌های موجود در درجه اول مصرف بیش از حد استامینوفن را با آسیب کبدی مرتبط می‌کند، تحقیقات ما نشان می‌دهد که استامینوفن ممکن است بر بافت‌های فراتر از کبد تأثیر بگذارد.»

از آنجایی که استامینوفن حاوی خواص ضد التهابی نیست، اثراتی که روی قلب مشاهده می‌شود به دلیل نتایج ضد التهابی نیست.

دیگر خبرها

  • مراقب مسمومیت با این نوع هندوانه‌ها باشید
  • این میوه کمبود‌های بدن را جبران می‌کند
  • مراقب مسمومیت با این نوع هندوانه‌ها باشید/ چطور هندوانه غیرسالم را تشخیص بدهیم؟
  • مواد غذایی مفید برای تسکین درد مزمن
  • چند ماده غذایی مفید برای تسکین درد مزمن
  • چه خوراکی‌هایی را باید کمتر خورد؟
  • کشف جاساز بیش از یک تن شیشه در بار ۲۳ تنی سنگ
  • هشدار اورژانس پیش بیمارستانی مشهد درباره مسمومیت با قارچ‌های سمی
  • با این مواد ارزان‌قیمت سلامت شوید
  • استامینوفن برای قلب ضرر دارد؟