Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش تابناک اقتصادی، تاریخ اقتصاد ایران و جهان آینه ای است تمام نما از رویدادهای اقتصادی که در گذشته رخ داده است و بیانگر ریشه های تاریخی بسیاری از واقعیت های امروز ایران و جهان است. موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی نهمین روز آبان ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

9 آبان 1340، بتن ‌ریزی سد دز در خوزستان آغاز شد.

9 آبان 1343، لایحه دریافت دویست میلیون دلار وام از آمریکا به تصویب رسید.

9 آبان 1350، مبادلات بازرگانی بین ایران و چین آزاد شد.

9 آبان 1353، در مجلس شورای ملی از اتاق اصناف تهران انتقاد شد.

9 آبان 1357، خبرگزاري فرانسه گزارش داد بر اثر اعتصاب در شركت نفت ایران، همه بنادر نفت رساني این کشور تعطيل و بيش از 20 نفتكش بزرگ با ظرفيت بيش از 200 هزار تن در اين بنادر بلاتكليف هستند و صدور گاز طبيعي به اتحاد جماهير شوروي نيز متوقف شده است. همچنین در این روز، با شروع اعتصاب كارگران، كاركنان فني، خلبانان، ميهمانداران و كادر اداري هواپيماي ملي ايران پرواز‌هاي خارجي و داخلي «هما» قطع شد.

9 آبان 1375، «گري سيك» مشاور اسبق امنيت ملي آمريكا طي سخناني در هفدهمين كنفرانس سالانه «نفت و پول» در لندن گفت سياستهاي آمريكا در مورد تحريم ايران تاكنون نتيجه معكوس داده است.

9 آبان 1384، مركز اطلاعات انرژي آمريكا در گزارشي اعلام كرد ايران پس از عربستان و كانادا داراي سومين ذخائر بزرگ نفت خام در جهان است.

9 آبان 1389، سخنگوی کارگروه تحول اقتصادی دولت از آغاز پرداخت تسهیلات یارانه‌ ای به بخش صنعت خبر داد و درباره زمان اختصاص سهم ۳۰ درصدی تولید از درآمدهای ناشی از هدفمند کردن یارانه‌ ها اظهار کرد: این کار با همکاری وزارت صنایع و معادن انجام می‌شود و به عنوان مثال در چند روز گذشته پرداخت یارانه به بخش صنعت در یک مورد انجام شده است.

9 آبان 1391، بالاخره پس از چند ماه رایزنی برای ترغیب صادرکنندگان به ارائه ارز حاصل از صادرات در اتاق مبادلات ارزی توافقی شش بندی بین دولت و بخش خصوصی در این مورد حاصل شد که به اعتقاد دو طرف راضی‌کننده بود. همچنین در این روز، دولت برای کنترل بازار ارز و جلوگیری از هدررفت منابع ارزی، صادرات ۵۰ قلم کالا را ممنوع کرد.

9 آبان 1394، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام از پایان بررسی طرح رسیدگی به دارایی و اموال مسوولان در مجمع تشخیص مصلحت نظام خبر داد. وی افزود: افزود: قرار شد همه با هم کمک کنند تا به محض حاصل شدن آمادگی قوه‌ قضائیه این طرح اجرایی شود و همه مسوولان کشور که نامشان در این فهرست آمده و نزدیک به ۲۰۰ هزار نفر خواهند بود، خود و خانواده ‌هایشان زیر پوشش نظام خوداظهاری و رسیدگی قرار گیرند. 

9 آبان 1395، مسوول تیم مذاکره‌کننده با دو غول هواپیماسازی جهان در جدیدترین اظهارنظر خود اعلام کرد که بعد از چند ماه مذاکره و بررسی ‌های تخصصی، امضای قرارداد خرید هواپیما از ایرباس و بوئینگ به مرحله آخر رسیده و به‌ زودی متن توافق‌ شده امضا می ‌شود. براساس خبری که اصغر فخریه کاشان اعلام کرده، قرار است اولین سری از هواپیماهای نو، ماه مارس ۲۰۱۷ میلادی به ایران وارد شود.

9 آبان 1396، وزارت خزانه‌ داری آمریکا تحریم ‌ها علیه ایران را به‌ روزرسانی کرد. وزارت خزانه‌ داری آمریکا فهرستی از مقامات و شرکت‌های ایرانی را در فهرست تحریم ‌ها قرار داد که تحریم شدن آنها به‌ دلیل ارتباط با سپاه پاسداران و همچنین در راستای اجرای قانون کاتسا اعلام شده است.

 

منابع: موسسه مطالعات و پژوهش های سیاسی و روزنامه دنیای اقتصاد

 

منبع: تابناک

کلیدواژه: تاریخ اقتصاد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۳۱۱۷۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز نشست سران سازمان همکاری اسلامی در بانجول با حضور امیرعبداللهیان

به گزارش گروه سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا، پانزدهمین نشست سران سازمان همکاری اسلامی بعدازظهر امروز (شنبه) ۱۵ اردیبهشت ماه به وقت تهران با حضور حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در بانجول پایتخت گامبیا آغاز شد.

امیرعبداللهیان که بامداد امروز در رأس هیئتی بدین منظور وارد بانجول شد، به تشریح مواضع جمهوری اسلامی ایران در قبال تحولات جهان اسلام و اوضاع منطقه و مسائل بین‌المللی خواهد پرداخت.

پانزدهمین نشست سران سازمان همکاری اسلامی از امروز (شنبه) ۱۵ اردیبهشت ماه به مدت دو روز با موضوع «ارتقای وحدت و همبستگی از طریق گفت‌وگو‌ درباره توسعه پایدار» در بانجول برگزار می‌شود.

مسائل و چالش‌های مختلف جهان اسلام به ویژه موضوع فلسطین و اوضاع جاری در نوار غزه از جمله مباحث مورد بررسی در این نشست است. مقامات حاضر در این نشست پیش از آغاز آن عکس یادگاری گرفتند.

امیرعبداللهیان امروز همچنین با سامح الشکری همتای مصری خود در بانجول دیدار و گفت‌وگو کرد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • خیزش دانشگاهی علیه ظلم در جهان آغاز شده است
  • کره شمالی: هیات‌های جدید ناظر بر تحریم‌ها، محکوم به شکست هستند
  • غول خفته والیبال جهان علیه معجزه ایران!
  • کره شمالی: آمریکا و متحدانش به دنبال اجتناب از چارچوب سازمان ملل هستند
  • آغاز نشست سران سازمان همکاری اسلامی در بانجول با حضور امیرعبداللهیان
  • سرمایه‌گذاری در ۱۰۰ شرکت بورسی ایران هیچ ریسکی ندارد | بزرگ‌ترین بازار بورس ناشناخته جهان مربوط به ایران است
  • جنبش دانشجویی عامل فروپاشی اندیشه استکبار جهانی
  • هاآرتص: تحریم مردمی رستوران‌های اسرائیلی را ورشکست کرد
  • آیا جان توافق ایران و عربستان با ابتکار چین در خطر است؟/ پکن از ترس تحریم های ثانویه فروش نفت از تهران را کاهش خواهد داد/ دیپلماسی تلفنی چین میان ایران و آمریکا موفق بود
  • دانشگاه راتگرز نیوجرسی علیه اسرائیل بیانیه صادر می‌کند