Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-03@03:04:38 GMT

قطب توليد گردوي لرستان نيازمند معرفي است

تاریخ انتشار: ۹ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۳۱۱۸۲۸

قطب توليد گردوي لرستان نيازمند معرفي است

خبرگزاري آريا - خرم آباد - ايرنا - آب فراوان، خاک حاصلخيز و هواي مناسب شهرستان سلسله سبب شده تا گردوي توليدي اين شهرستان از مرغوبيت بسيار بالايي برخوردار باشد اما به دليل نداشتن برند همچنان در گمنامي به سر مي برد.

به گزارش خبرنگار ايرنا، سلسله شهرستاني کوچک در شما استان لرستان است که آب و هواي بي نظير و خاک فوق العاده آن سبب ايجاد ظرفيت هاي فراوان در بخش کشاورزي شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وجود چشمه ها و سراب هاي جوشان و طبيعتي معتدل باعث شده اغلب روستائيان اين شهرستان خوش آب و هوا به کاشت درخت گردو روي بياورند به گونه اي که کمتر باغداري را مي توان سراغ داشت که از کاشت اين درخت در شهرستان سلسله بي بهره باشد.
حجم وسيع کاشت گردو در باغات شهرستان بخصوص در منطقه نمونه گردشگري کهمان که جلوه اي زيبا و بي نظير به اين شهرستان بخشيده و توليد بالاي گردوي آن سبب شده اين شهرستان در زمينه توليد گردو رتبه نخست استان را به خود اختصاص دهد.
به رغم سطح زير کشت بالاي گردو متاسفانه هنوز هيچ برند و ساز و کار مشخصي براي فروش محصول توليدي باغداران در اين شهرستان وجود ندارد و نبود صنايع تبديلي و مکانيزه نبودن برداشت از مشکلاتي است که به رغم توانمندي هاي بالا در توليد گردوي با کيفيت هنوز باغداران شهرستان سلسله با آن ها دست و پنجه نرم مي کنند.
يک کارشناس ارشد باغباني شهرستان سلسله که مجري يک طرح 40 هکتاري موفق در زمينه کاشت و توليد گردو است در گفت و گو با خبرنگار ايرنا با اشاره به اينکه درخت گردو براي رشد به آب و هوايي معتدل و نيمه سرد نياز دارد، اظهار داشت: بيشترين سطح زيرکشت درختان درشهرستان سلسله درخت گردو است.
مهدي نظري با اشاره به اينکه خاک هاي شني، لومي و غني از کود حيواني براي کاشت و رشد درختان گردو بسيار مناسب هستند، عنوان کرد: بافت خاک شهرستان سلسله و آب و هواي معتدل آن سبب شده که درخت گردو در بيشتر نقاط آن قابل کشت باشد.
وي گفت: ميوه درخت گردو ميوه اي شفتي و داراي درون بري چوبي است که آن را نفوذناپذير مي سازد؛ اگرچه براي رشد درخت گردو از کود و سموم استفاده مي شود اما به دليل نکات گفته شده مي توان ميوه درخت گردو را ارگانيک محسوب کرد.
نظري با اشاره به برگزاري کلاس هاي ترويجي از قبيل هرس، پيوند، تغذيه، چال کود، آفات و بيماري ها توسط جهاد کشاورزي شهرستان براي باغداران افزود: مهمترين معضلاتي که در ارتباط با کاشت درخت گردو براي باغداران وجود دارد کمبود دستگاه هاي برداشت مکانيزه و سرمازدگي است.
وي با اشاره به برداشت دستي محصول گردو در شهرستان سلسله تصريح کرد: اگر سازمان جهاد کشاورزي در اين زمينه حمايت هاي لازم را از توليدکنندگان و باغداران نمايد و دستگاه شيکر براي برداشت مکانيزه محصول وارد کند به طور قطع کشاورزان زحمات کمتري را متحمل مي شوند.
اين باغدار نمونه در خصوص کافي نبودن حمايت هاي سازمان هاي بيمه گر از باغداران گفت: متاسفانه در هنگام سرمازدگي، سازمان هاي بيمه گر حق و حقوق باغدار را آنگونه که بايد تامين نمي کنند که همين موضوع عاملي در بي انگيزه شدن باغداران براي بيمه محصولاتشان مي شود.
وي افزود: باغدار بايد اعتماد کند که در هنگام بروز خسارت پشتيباني مطلوب و شايسته اي از او مي شود تا نسبت به بيمه کشاورزي دلگرم شود.
نظري گفت: وجود دلالان در بازار گردو و خريد محصولات به قيمت بسيار پايين يکي از معضلات باغداران شهرستان است.
وي عنوان کرد: متاسفانه نهادي براي فروش محصول برداشت شده از توليدکنندگان وجود دارد براي همين دست دلالان وارد معاملات گردو شده و همين امر سبب متضرر شدن باغداران مي شود.
نظري با اشاره به ضرورت وجود صنايع تبديلي، فرآوري و بسته بندي در شهرستان سلسله گفت: معمولا باغداران به دليل نبود مکاني مناسب براي خشک کردن ميوه مجبور مي شوند محصول برداشت شده را روي پشت بام هاي منازل خود پهن کنند که نور آفتاب سبب مي شود تا حدودي محصولات برداشت شده و تازه کيفيت واقعي و مطلوب خود را از دست بدهند.
اين کارشناس ارشد باغباني با تاکيد بر ضرورت تخصيص يارانه براي مبارزه با بيماري ها و آفات درخت گردو به باغداران عنوان کرد: به منظور بالا رفتن کيفيت محصولات گردوي شهرستان لازم است باغداران ازارقام پيوندي گردو استفاده کنند البته با توجه به گران بودن نهال پيوندي توزيع شده توسط جهاد کشاورزي استقبال باغداران از آن است.
مدير جهاد کشاورزي سلسله در گفت و گو با خبرنگار ايرنا، اظهار داشت: سطح زير کشت گردو در اين شهرستان يکهزار و 500 هکتار است که يکهزار و 200 هکتار از اين مجموع بارور و 300 هکتار نيز غيربارور است.
رضا سوخته زاري با اشاره به آب و هوا و خاک مناسب شهرستان سلسله در کاشت درخت گردو، افزود: عمر برخي از درختان گردوي شهرستان در منطقه نمونه گردشگري کهمان به بيش از 100سال مي رسد که نشان از سابقه ديرينه کاشت گردو در اين شهرستان دارد.
وي با بيان اينکه گردوي توليدي شهرستان از لحاظ طعم و کيفيت بي نظير است، عنوان کرد: نبودن ارقام درخت هاي پيوندي و کشت بافتي از مهمترين مشکلات توسعه کاشت گردو در اين شهرستان است.
وي با اشاره به اينکه گردوي توليدي شهرستان فاقد برندي با نام سلسله است، خاطرنشان کرد: اين امر باعث شده که گردوي باکيفيت و خوش طعم شهرستان سلسله با برند استان هاي ديگر به فروش برسد.
رئيس جهاد کشاورزي سلسله با اشاره به برداشت مکانيزه گردو براي اولين بار در سطح شهرستان، افزود: در سالهاي قبل گردوي توليدي شهرستان به روش سنتي برداشت مي شد که براي باغداران سختي ها و مشکلات فراواني به همراه داشت.
وي با اشاره به ضرورت احداث صنايع تبديلي و بسته بندي و نگهداري در شهرستان، تصريح کرد: اگر بخش خصوصي در اين زمينه سرمايه گذاري کنند شهرستان سلسله در اين بخش مي تواند به قطب گردوي لرستان و حتي کشور تبديل شود.
مدير جهاد کشاورزي شهرستان سلسله با بيان اينکه آب فراوان، خاک حاصلخيز و هواي مناسب زمينه توليد گردوي بسيار مرغوب را براي اهالي اين خطه از استان لرستان فراهم کرده است، گفت: کاشت گردو علاوه بر اينکه از نظر اقتصادي بهترين شرايط را براي ايجاد اشتغال و درآمدزايي براي باغداران فراهم مي کند از نظر رونق صنعت گردشگري نيز اين شهرستان را به يکي از مناطق بسيار ديدني تبديل کرده است.
وي افزود: در طول سال به ويژه در زمان برداشت گردو هزاران نفر ضمن بازديد از اين منطقه گردوي مورد نياز خود را به صورت تازه در محل تهيه مي کنند.
سوخته زاري برگزاري کلاس هاي آموزشي، تهيه و توزيع انواع سموم و کودهاي شيميايي ماکرو و ميکرو و توزيع انواع نهال مناسب در زمان کاشت را از خدمات جهاد کشاورزي به باغداران عنوان کرد و افزود: با توجه به استعداد گردو کاري اين شهرستان و دارا بودن رتبه نخست توليد در استان ايجاد يک مرکز تحقيقات گردو در شهرستان سلسله ضروري است که همين امر مهم موجب ايجاد ارتباط بيشتر بين باغداران و مراکز تحقيقاتي مي شود و در شکوفايي بيشتر توليد گردو در اين شهرستان و حتي استان موثر است.
فرماندار سلسله نيز با بيان اينکه اقتصاد اين شهرستان مبتني بر کشاورزي است، اظهار کرد: شهرستان سلسله داراي ظرفيت هاي بسيار خوبي در حوزه کشاورزي است که در صورت توجه و برطرف کردن مشکلات موجود مي تواند يکي از قطب هاي توليدي استان شود.
شريف خسروي افزود: يکي از ظرفيت هايي که باعث افزايش توليدات کشاورزي سلسله شده سطح زير کشت گردو در اين شهرستان است که هم از نظر جذب گردشگران و هم از نظر توليد گردوي با کيفيت و پوست کاغذي باعث رونق بخش توليد شده است.
وي تصريح کرد: متاسفانه يکي از مهمترين معضلات پيش روي کشاورزان شهرستان سلسله نبود صنايع تبديلي، فرآوري و بسته بندي است که هر ساله در فصل بردشت باعث مي شود محصول توليدي با حداقل ارزش افزوده مواجه شود و به رغم وجود کيفيت بالا و طعم بي نظير، گردوي توليدي بدون فرآوري به مصرف رسيده و برند خاصي براي شناساندن اين محصول به ساير استان ها وجود نداشته باشد.
خسروي با تاکيد بر ضرورت احداث صنايع فرآوري و تبديلي در اين شهرستان گفت: شهرک صنعتي شهرستان سلسله تمام امکانات لازم را براي احداث اين صنايع دارد و در صورت جذب سرمايه گذاران توسط مسئولان مربوطه حتي مي تواند در صورت فراهم شدن امکانات لازم به عنوان يکي از قطب هاي توليد گردوي کشور نيز مطرح شود.
شهرستان سلسله با 75 هزار نفر جمعيت با مرکزيت الشتر يکي از شهرستان هاي استان لرستان است که از شمال به شهرستان دلفان، از جنوب به شهرستان خرم آباد و از شرق به شهرستان بروجرد محدود است.
7265/6060
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۳۱۱۸۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روستاهای آبپخش نیازمند توجه بیشتر مسؤولان هستند

به گزارش خبرنگار مهر، مصطفی سلیمی مفرد ظهر سه شنبه در بازدید از روستاهای سطح بخش آبپخش اظهار داشت: برخی از روستاهای بخش آب‌پخش از جمله چم‌درواهی با توجه به نداشتن دهیاری و اعتبار کم روستا نیازمند توجه بیشتر مسئولان شهرستان هستند.

وی افزود: ۲ روستای چم دوراهی و میاندشت در مسیر اصلی ورودی و خروجی بخش آب‌پخش قرار گرفته‌اند و این موضوع نیازمند توجه بیشتر به ورودی‌های این روستاها به منظور جذب گردشگر است.

سرپرست بخشداری آب‌پخش ابراز داشت: آسفالت بریدگی‌های مسیر اصلی روبروی روستای میاندشت و ورودی این روستا از مهم‌ترین دغدغه‌ها و مطالبات مردم از اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای شهرستان دشتستان است.

کد خبر 6093283

دیگر خبرها

  • میامی نیازمند ایجاد کارخانه‌های فرآوری/ مسئولان به فکر باشند
  • ۷۰ مدرسه هشترود نیازمند نوسازی هستند
  • رفع چالش بیکاری لرستان نیازمند اعتبارات دولتی و بخش خصوصی است
  • رفع مشکل بیکاری در لرستان نیازمند اعتبار و سرمایه‌گذاری است
  • واژگونی مرگبار خودرو در گردنه اسپژ شهرستان سلسله
  • دستور روسیه برای افزایش تولید تسلیحات
  • ۸ نکته مهم برای تهیه یک زیتون پرورده گیلانی اصل + طرز تهیه
  • کشف انبار گردوی خارجی قاچاق در بیرجند
  • روستاهای آبپخش نیازمند توجه بیشتر مسؤولان هستند
  • املاک مازاد دستگاه‌ها باید شناسایی و معرفی شوند