Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-28@15:07:36 GMT

پوسیدگیِ تار و پودِ صنعت نساجی

تاریخ انتشار: ۹ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۳۱۲۱۱۵

پوسیدگیِ تار و پودِ صنعت نساجی

به گزارش  خبرنگارگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،  امروز، خیابان چهارباغ بالای اصفهان برای بیشتر شهروندان اصفهانی، مکانی برای خرید و گشت و گذار است و وجود چند اداره دولتی که سبب شده مردم برای انجام امور اداری به این خیابانِ تاریخی سری بزنند، اما برای قدیمی ترها و افرادی که سن و سالی از آنها گذشته، این خیابان تداعی کننده روزگاریست که اصفهان "منچسترِ شرق" لقب گرفته و قطب صنعت نساجی کشور شده بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

"وطن"، نامِ  نخستین کارخانه ریسندگی اصفهان بود که در دهه ۱۳۰۰ در اصفهان  تاسیس شد و چند سال بعد ، کارخانه ریسباف در خیابان چهارباغ بالای اصفهان چرخ اقتصاد کشور را به گردش درآورد. قدیمی ترهای اصفهان هنوز خاطره هزاران کارگرکه در کارخانه ریسباف مشغول به کار می شدند را در ذهن دارند، هنوز صدای بوقِ پایان شیفتِ کاری در گوش پیرمردهای محله چهارباغ اصفهان می پیچد.

رونقِ صنعت نساجی در استان تا جایی در اصفهان بالا گرفت که به سرعت در جای جای شهر کارگاه های کوچک و بزرگ نساجی راه اندازی شد و کسب و کار بسیاری از مردم این دیار با این صنعت گره خورد.

 با گذشت زمان و اغاز جنگ جهانی دوم اما، آفتی به نام واردات به جان این صنعت افتاد و رفته رفته کارخانه ها با بحران مالی مواجه شدند، بسیاری از کارخانه ها تعطیل و برخی به خارج از شهر نقل مکان کردند و امروز تنها خاطراتشان برجای مانده است.سردرِ کارخانه ریسباف در خیابان چهارباغ اصفهان تنها یادگار این کارخانه بزرگ است که هر روز در میان ساختمان های نونوار و مدرن امروز، برای تنهایی و غربتِ خویش مرثیه ثرایی می کند.

رکود صنعت نساجی در اصفهان

به گفته فعال و کارآفرین برترِ صنعت نساجی، در حال حاضر فقط 30درصد از واحدهای و کارخانه های نساجی استان اصفهان در حال فعالیت هستند که متاسفانه این واحدها هم تنها با 30درصد توان و ظریفیت خود کار می کنند. به طور کلی بیش از 80 درصد،مواد اولیه صنعت نساجی کشور از خارج تامین می شود و متاسفانه این مواد اولیه برای تامین اعتبار، در ردیف اول کالای ضروری کشور قرار نگرفته است.

به گفته حیدر علی کبیری، 99درصد ماشین آلات صنعت نساجی از خارج وارد می شود و با وجود اینکه توانایی ملی برای ساخت این ماشین آلات در داخل کشور وجود دارد، در این عرصه سرمایه گذاری نمی شود، چطور ممکن است کشوری که قادر به ساخت پیشرفته ترین موشک های روز دنیاست، نتواند ماشین آلات نساجی را تولید کند.

رییس انجمن کارفرمایان صنایع نساجی اصفهان هم با تایید این مطالب گفت: بیش از دو سوم مواد اولیه پنبه مصرفی در صنایع نساجی وارداتی است، درزمینه تولید مواد اولیه پلی استر خودکفا هستیم و مواد اولیه اکریلیک که حجم بالای از مواد مصرفی ما را تشکیل می دهد 100درصد از خارج کشور تامین می شود.

چلمقانی در ادامه  گفت و گو ی اختصاصی با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان گفت: رکود بی سابقه بر صنعت نساجی اصفهان سایه افکنده است، با وجود کیفیت خوب منسوجات داخلی حجم بالایی از پارچه تولید داخل  با مارک خارجی به بازار عرضه می شود؛ متاسفانه برخی فروشندگان ما نیز خریداران را به پارچه خارجی ترغیب می کنند.

مالیات، اهرم نابودی صنعت نساجی

رییس انجمن کارفرمایان صنایع نساجی اصفهان گفت: سال های پیش مالیات و نرخ بالای بهره بانکی بزرگترین ضربه را به این صنعت وارد کرد اما اکنون با این وضعیت اشفته بازار ارز، آنقدر مشکلات بزرگتری پیش رویمان قرار گرفته که دیگر فرصت پرداختن به مالیات را نداریم، زمانی نگران کفش بودیم اما الان پایی برایمان نمانده که بخواهیم برایش کفش تهیه کنیم.

وعده‌های بسیاری برای بهبود وضعیت صنعت نساجی داده شد، اما متأسفانه هیچ‌کدام از این قول‌ها اجرایی نشد،، نه تنها رکود بلکه کمبود مواداولیه، کمبود نقدینگی، بالا بودن نرخ بهره بانکی و افزایش مالیات کمر صنایع نساجی را خم کرده است.

چلمقانی در ادامه افزود: رکود بی سابقه بر صنعت نساجی اصفهان سایه افکنده است، با وجود کیفیت خوب منسوجات داخلی حجم بالایی از پارچه تولید داخل  با مارک خارجی به بازار عرضه می شود؛ متاسفانه برخی فروشندگان ما نیز خریداران را به پارچه خارجی ترغیب می کنند.

مالیات، اهرم نابودی صنعت نساجی

رییس انجمن کارفرمایان صنایع نساجی اصفهان گفت: سال های پیش مالیات و نرخ بالای بهره بانکی بزرگترین ضربه را به این صنعت وارد کرد اما اکنون با این وضعیت آشفته بازار ارز، آنقدر مشکلات بزرگتری پیش رویمان قرار گرفته که دیگر فرصت پرداختن به مالیات را نداریم، زمانی نگران کفش بودیم اما الان پایی برایمان نمانده که بخواهیم برایش کفش تهیه کنیم.

وعده‌های بسیاری برای بهبود وضعیت صنعت نساجی داده شد، اما متأسفانه هیچ‌کدام از این قول‌ها اجرایی نشد،، نه تنها رکود بلکه کمبود مواداولیه، کمبود نقدینگی، بالا بودن نرخ بهره بانکی و افزایش مالیات کمر صنایع نساجی را خم کرده است.

حیدرعلی کبیری، فعال صنعت نساجی هم در این باره گفت: با وجود اینکه از ابتدای امسال با فرمایشات رهبری مبنی بر حمایت از کالای تولید ملی، تاحدی از ورود کالای قاچاق جلوگیری شده اما همچنان شاهد ارائه اجناس قاچاق در سطح کشور هستیم.

چادر مشکی که یکی از پرمصرف ترین پوشاک در کشور مصرف می شود، فقط یک الی دو درصد در داخل کشور تولید شده و بقیه از خارج تامین می شود و این درحالیست که چادر مشکی بافت ساده ای دارد و درصورت تامین مواد اولیه به راحتی در داخل کشور تولید می شود.

سال 1357 لباس نظامیان انگلستان در ایران تولید می شد و ایران یکی از بزرگ ترین صادر کنندگان صنعت نساجی بود، اما رفته رفته این جایگاه را با بی تدبیری و بی مهری به این صنعت مهم از دست دادیم.

صنعت نساجی یکی از 7 صنعت استراتژیک کشور است که تنها 5 درصد هزینه سرمایه‌گذاری صنعتی در این بخش صرف می‌شود، اما 12 درصد اشتغال کشور را به خود اختصاص داده است. صنعت نساجی از نظر اشتغال‌زایی در رده برترین صنایع قرار داشته و کمتر صنعتی نظیر نساجی ایجاد اشتغال می‌کند.

امروز این صنف با انواع و اقسام مشکلات دست و پنجه نرم می‌کند و با وجودی که جلسات متعددی با سران اقتصادی کشور و استان درباره رفع این مشکلات تشکیل شده، اما هنوز رکود بر سراین صنعت سایه افکنده است.

 

گزارش از سولماز محمدی

انتهای پیام / س

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: اخبار اقتصادی صنعت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۳۱۲۱۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صادرات محصولات نساجی به ۴۸۹ میلیون دلار رسید

محمد رضوانی‌فر معاون وزیر اقتصاد و رئیس کل گمرک ایران با اعلام این خبر گفت: بیشترین میزان صادرات محصولات نساجی به مقصد کشورهای عراق، افغانستان و روسیه بوده است که به ترتیب ۲۶، ۱۸ و ۶ درصد از ارزش کل صادرات محصولات نساجی ایران را به خود اختصاص دادند.

رضوانی فر در خصوص عمده‌ترین کالای صادراتی در بین محصولات نساجی گفت:کف‌پوش‌های غیر‌مخملی باف با رقمی بالغ بر ۲۲۰ میلیون دلار، عمده‌ترین کالای صادر شده در بین این محصولات بوده است.

وی با اشاره به اینکه بیشترین میزان صادرات محصولات نساجی در سال ۱۴۰۲ از طریق گمرکات کاشان با اختصاص سهم ۱۶ درصد از ارزش کل صادرات این محصول انجام گرفته است، اظهار داشت: پس از آن، گمرک مشهد با ۱۱.۵ درصد و غرب تهران با ۹.۵ درصد از ارزش کل صادرات محصولات نساجی در مدت یاد شده، در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند.

 معاون وزیر اقتصاد و رئیس کل گمرک ایران در خصوص واردات محصولات نساجی در سال ۱۴۰۲ افزود: در این مدت ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار محصولات نساجی وارد کشور شده است که این میزان نسبت به سال ماقبل آن ۱۲ درصد افزایش نشان می دهد.

رضوانی‌فر گفت: امارات متحده عربی با ۳۸ درصد از ارزش کل واردات محصولات نساجی، چین با ۲۲ درصد و ترکیه با ۱۷.۶ درصد عمده‌ترین کشورهای طرف معامله در واردات این محصول در سال ۱۴۰۲ بوده اند.

وی با اشاره به اینکه بیشترین میزان واردات محصولات نساجی از گمرکات شهید رجایی، خرمشهر و سرخس انجام گرفته است، افزود: عمده‌ترین قلم وارداتی در بین محصولات نساجی در سال ۱۴۰۲ به پارچه‌های تار و پود‌باف با ۴۳۳ میلیون دلار اختصاص داشت که نسبت به سال ماقبل آن ۲۱.۵ درصد افزایش نشان می‌دهد.

شایان ذکر است، آمار صادرات و واردات محصولات نساجی که در این گزارش آمده است از فصول ۵۰ الی ۶۰ کتاب مقررات صادرات و واردات استخراج شده است و از آنجایی که فصول ۶۳ _ ۶۱ کتاب مقررات صادرات واردات جزو مصنوعات ساخته شده شامل پوشاک و البسه است و اکثر کد تعرفه های مشمول این فصول، ممنوعیت در واردات داشته‌اند، آمار مربوطه در این گزارش لحاظ نشده است.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی صنعت ، تجارت و کشاورزی

دیگر خبرها

  • آسیب‌دیدگی بافت مینای دندان با مصرف مواد غذایی اسیدی/ چرا دندان‌درد غیرقابل تحمل می‌شود؟
  • آسیب‌دیدگی بافت مینای دندان با مصرف مواد غذایی اسیدی/ چرا درد دندان غیرقابل تحمل می‌شود؟
  • انتقال آب دریا به اصفهان روزهای خوشایندی برای زاینده‌رود رقم می‌زند
  • خاطره‌ای که حال ساکت را خوب می‌کند
  • ماده‌ای که ۴۰ درصد از پوسیدگی دندان پیشگیری می‌کند
  • ماده‌ای که ۴۰ درصد از پوسیدگی‌ دندان پیشگیری می‌کند
  • صادرات ۴۸۹ میلیون دلاری نساجی/ واردات به ۲.۲ میلیارد دلار رسید
  • نساجی با یک بازیکن جدید برابر ذوب آهن
  • جام حذفی ایران؛ هفت قهرمان به راه خود ادامه می‌دهند
  • صادرات محصولات نساجی به ۴۸۹ میلیون دلار رسید