Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه دریچه فناوری گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان؛اولین قدم برای راه اندازی یک کسب‌وکار نوپا، آشنایی با عوامل راهبردی و کلیدی است که می‌تواند ما را در مسیر درست تجارت قرار بدهد. یکی از ابزارهایی که موفقیت در استارتاپ را تضمین می‌کند،" بوم مدل کسب‌وکار" است.

شرط لازم برای راه اندازی هر کسب‌وکار داشتن یک مدل کسب‌وکار مناسب و کامل است که با استفاده از آن به سادگی بتوان بر تمامی بخش‌های اصلی کسب‌وکار اشراف داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اگر چه واژه "مدل کسب‌وکار"، با بحث کسب‌وکارهای اینترنتی رایج شد، اما به خاطر داشته باشیم که امروزه این مفهوم ، همه‌ نوع کسب‌وکار از شغل ساده‌ی خانگی تا بزرگترین تجارت تولیدی، بازرگانی یا تکنولوژیک را دربرمی‌گیرد. مدل کسب‌وکار، یکی از زیرمجموعه‌های طرح کسب‌وکار محسوب می‌شود که باید قبل از خلق یک تجارت فعال، در ذهن‌مان آن را به وجود آورده باشیم.

تا زمانی که یک مدل کسب‌وکار مشخص در ذهن‌ کارآفرین شکل نگرفته است، نبایدمراحل اجرایی و عملیاتی کار را آغاز کند.

مدل کسب‌وکار چیست؟

مدل کسب‌وکار (Business Model) در ادبیات مدیریت یک اصطلاح نسبتا جدید است.شاید بسیاری به اشتباه بیان کنند، مدل کسب‌وکار همان طرح کسب‌وکار(Business Plan) است؟ باید پاسخ بدهیم خیر. بحث طرح کسب‌وکار در حدود دو قرن قدمت دارد در حالی که مدل کسب‌وکار در حدود دو دهه از مطرح شدن آن می‌گذرد.

در حدود چند جمله طرح کسب‌وکار را بیان می‌کنیم تا بتوانید علت شکل گیری و تفاوت‌های موجود در میان مدل  و طرح کسب‌وکار را درک کنید.

تفاوت طرح کسب‌وکار و مدل کسب‌وکار

جالب است بدانید طرح کسب‌وکار، قدیمی تر از مدل کسب‌وکار است و مدت‌ها قبل از آن وجود داشته است.

طرح کسب‌وکار (Business Plan) در اثر تقاضا و به عبارتی در اثر فشار و خواست بانک‌ها به وجود آمد.اگر بخواهیم به پیشینه این موضوع نگاهی داشته باشیم کافی است به  دوران انقلاب صنعتی بازگردیم.پس از انقلاب صنعتی و شکل گیری بانکداری مدرن، اعطای وام به کسب‌وکارها در زمره فعالیت‌های سودآوراقتصادی مبدل شد.

به طور طبیعی بانک‌ها و سرمایه گذاران خصوصی ،برای مشارکت در سرمایه گذاری برای تأسیس یا توسعه فعالیت تجاری ،اسنادی از صاحبان ایده یا کسب‌وکار طلب می‌کردند که نشان دهد چه کسب‌وکاری دارند و چگونه کار خواهد کرد؟

این اسناد طلب شده به مرور کامل‌تر شد و به شکل طرح کسب‌وکار(Business Plan)  امروزی درآمد. این طرح با توجه به اقتضای زمان خود بسیار ابتدایی بود و با سوال‌های این چنینی تکمیل می‌شد.

چقدر سرمایه گذاری لازم است؟  تزریق سرمایه باید در چه مقاطعی انجام شود؟  چه نوع زمین یا کارگاه یا کارخانه‌ای لازم است؟  به چند نفر نیروی انسانی با چه تخصص‌هایی نیاز داریم؟  قیمت تمام شده چقدر خواهد بود؟ حاشیه‌ی سود چگونه است؟  در نهایت، بازگشت سرمایه به چه شکلی خواهد بود؟

سرمایه‌گذار، چه به عنوان فرد و چه به عنوان یک نهاد رسمی مثل بانک، بر اساس سوالات فوق و سوالات مشابه دیگر، در مورد امکان مشارکت و چارچوب آن تصمیم می‌گرفت.

وجود یک "طرح کسب‌وکار" به صاحبان کمک می‌کند تا برای اجرایی شدن یک سرمایه گذاری  و به انتها رساندن آن راهنمایی  داشته باشند و بتوانند بر روی مسیر تحقق طرح کار، کنترل داشته باشد.

به مرور اطلاعات این طرح  به مواردی چون: اطلاعاتی در خصوص شرکت، محصول و خدمات بازار، تیم مدیریت، استراتژی کسب‌وکار، جزئیات اجرایی و تجزیه و تحلیل های مالی  مبدل شد.

مدل کسب‌وکار چگونه ظهور پیدا کرد؟

 

اینترنت با ظهور خود بسیاری از فرصت‌های جدیدی را با ترفندهای درآمدزایی به همراه خود آورد.

با گذشت زمان پارامترهای کسب‌وکار در فضای جدید متفاوت شد و دیگر معیار درآمد زایی و سودآوری مواد اولیه ارزان قیمت یا کارگر با دستمزد کمتر نبود.فضای مجازی دنیای از تجارت شد که خدماتی با کمترین دریافتی بوجود آورده بودن و سوال بوجود آمد که درآمدزایی این موسسات چگونه است ویا چه مدل کسب‌وکاری دارند؟

اجزای مدل کسب‌وکار

به طور کلی مدل کسب‌وکار به دنبال پاسخ دادن به سه پرسش است :

پرسش اول: ارزش آفرینی

پرسش دوم: درآمدزایی

پرسش سوم: پایداری و بقا

مراحل درک مفهوم و تحلیل مدل کسب‌وکار

تعریف مدل کسب‌وکار: یک متد انجام کسب‌وکار است که نحوه فعالیت شرکت را بیان می‌کند به نحوی که توسط آن شرکت بتواند خود را حفظ نموده و بقای خود را تضمین نمایدو به عبارت دیگر درآمد کسب کند.

یکی از معروفترین تعاریف مربوط به الکساندر استروالدر،طراح  بوم مدل کسب‌وکار است.

طبق تعريف استروالدر؛ مدل کسب‌وکار ابزاری مفهومی است که شامل مجموعه‌ای از عناصر و ارتباط آن‌ها بوده و منطق شرکت جهت درآمدزايي را نشان مي‌دهد. توصيف ارزشي است که شرکت به يک يا بخشي از مشتريان‌ خود مي‌دهد. در واقع به منظور خلق، بازاريابي و تحويل ارزش،‌ همچنین ارتباط سرمايه‌ای يک يا بخشی از مشتريان برای ايجاد جريان‌های درآمدی پايدار و سودآور است.   

اکثر شرکت‌های موفق جهان و رويدادهای استارتاپی از "بوم مدل کسب‌وکار استروالدر" به عنوان تابلوي راهنمايي برای جهت دهی مسير کسب‌وکار استفاده می‌کنند.

بیشتر بخوانید: چگونه ایده‌ای خلاقانه برای استارتاپ خود پیدا کنیم؟/کوچه پس کوچه‌های کارآفرینی را بهتر بشناسید

اجزای مدل کسب‌وکار

بخش های مشتری:

گروه هاي مختلفي از افراد يا سازمان‌هايي را تعريف مي‌نمايد که شرکت قصد دستيابي و خدمت به آن‌ها را دارد.

مهم‌ترين سوالاتي که در اين قسمت مطرح مي‌شوند:

ما براي چه کساني ارزش خلق مي کنيم؟ مهم‌ترين مشتريان ما چه کساني هستند؟

 

ارزش پیشنهادی:

 بسته‌ای از محصولات و خدمات است که براي بخش مشتری خاص ارزش خلق می‌کند. ارزش پيشنهادی دليل ترجيح يک شرکت نسبت به ساير شرکت‌ها توسط مشتری است. هر ارزش پيشنهادی متشکل از بسته‌ای منتخب از محصولات و يا خدمات است که نيازهای يک بخش خاص از مشتريان را برآورده می‌نمايد. بنابراين ارزش پيشنهادی، مجموعه‌ای از منافع است که شرکت به مشتريان پيشنهاد می‌دهد. مهم‌ترين سؤالات اين بخش عبارتند از:

 

چه ارزش هايي را به مشتريان ارائه مي کنيم؟ به حل کدام مشکل مشتريان خود کمک مي کنيم؟ چه نياز هايي را از مشتريان برآورده مي کنيم؟ چه بسته اي از محصولات و خدمات را به هر بخش مشتري پيشنهاد مي کنيم؟

کانال های توزيع:

جزء سازنده کانال ها بيانگر اين است که شرکت به‌منظور ارائه ارزش پيشنهادی موردنظر به بخش‌های مشتريان هدف خود، چگونه با آن‌ها ارتباط برقرار نموده و به آن‌ها دسترسی دارد. کانال‌های ارتباطی، توزيع و فروش، واسط ميان يک شرکت و مشتريان آن است. کانال‌های توزیع نقطه تماس با مشتري هستند و نقش مهمي در تجربه مشتری ايفا مي‌کنند. سؤالاتی که در اينجا مطرح می‌شود:

بخش‌هاي مختلف مشتريان چه کانال هايي را براي دسترسي به ما ترجيح مي‌دهند؟ هم اکنون چگونه به آن‌ها دسترسي داريم؟ ما چگونه آن‌ها را با برنامه روزمره زندگي مشتري هماهنگ مي سازيم؟

 ارتباط با مشتری:

با هریک از بخش های مشتریان روابطی ایجاد شده و این روابط حفظ می‌شوند. سوالاتی در اينجا مطرح است:

هر يک از بخش‌هاي مشتريان ما انتظار برقراري و حفظ چه نوع ارتباطي را دارند؟ کدام يک از روابط را ايجاد کرده ايم؟ اين ارتباطات چگونه با ساير اجزاي مدل کسب‌وکار ما هماهنگ شده‌اند؟

 جریان های درآمدی:

ارزش های پیشنهادی که به گونه ای موفقیت آمیز به مشتریان ارائه میشوند، منجر به جریان های درآمدی میگردند. سوالاتی که در اين زمينه مطرح می‌شود عبارتند از:

مشتريان ما واقعا براي چه ارزشي تمايل به پرداخت پول دارند؟ آن‌ها در حال حاضر براي چه چيزي پول پرداخت مي‌کنند؟ چگونه پول مي پردازند؟ ترجيح مي‌دهند چگونه پول بپردازند؟ هر جريان درآمدي چه سهمي از کل درآمدها را به خود اختصاص مي‌دهد؟

منابع کلیدی:

عبارتند از دارایی‌های مورد نیاز برای ارائه اجزایی که پیش تر توصیف شدند. سوالاتي که در اين زمينه مطرح می‌شوند عبارت از:

ارزش هاي پيشنهادي ما به چه منابع کليدي نياز دارد؟ کانال هاي توزيع نيازمند چه منابعي است؟ براي ارتباط با مشتريان بايد چه منابعي را در نظر بگيريم؟ ايجاد جريان‌هاي درآمدي به چه منابعي احتياج دارد؟

 فعالیت های کلیدی:

عبارتند از فعالیت‌های مورد نیاز برای ارائه اجزایی که پیش تر توصیف شدند. مهم‌ترين سوالاتي که در اينجا مطرح مي‌شود اين است که:

ارزش هاي پيشنهادي ما به چه فعاليت‌هاي کليدي اي نياز دارند؟ کانال هاي توزيع نيازمند چه نوع فعاليت‌هاي کليدي اي هستند؟ براي ارتباط با مشتري بايد چه فعاليت‌هاي کليدي اي را در نظر بگيريم؟ ايجاد جريان‌هاي درآمدي به چه فعاليت‌هاي کليدي اي احتياج دارد؟

مشارکت های کلیدی

برخی فعالیت ها برون سپاری انجام می‌شوند و برخی منابع از خارج از سازمان کسب می‌شوند.سوالاتي که در اين زمينه مطرح می‌شود:

شرکاي کليدي ما چه کساني هستند؟ تأمين‌کنندگان کليدي ما چه کساني هستند؟ کدام يک از منابع کليدي را از طريق شرکا به دست مي آوريم؟ کدام يک از فعاليت‌هاي کليدي را شرکاي ما انجام مي‌دهند؟

 ساختار هزینه:

اجزای مدل کسب‌وکار منجر به ایجاد ساختار هزینه می‌شود. سوالاتی که در اين قسمت بیان می‌شود:

مهم‌ترين هزينه‌هاي مدل کسب‌وکار ما چيست؟ گران‌ترين منابع کليدی کدام مواردند؟ گران‌ترين فعاليت‌های کليدی کدام ها مي‌باشند؟

مهدی خدادادی هم بنیانگذار استارتاپ در حوزه سلامت در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان گفت: یکی از کاربردی‌ترین مدل‌هایی که طی سال‌های اخیر ارائه شده بوم کسب‌وکار (business model canvas)  است که در شناخت دقیق مجموعه و تعیین استراتژی کمک بسیار زیادی می‌کند. بوم کسب‌وکار کمک می‌کند تا تمام جزئیات و موارد مختلف تجارت خود را به صورت دقیق مشاهده کنید و بتوانید استراتژی خود را بهتر تعیین کرده و با دقت و سرعت بیشتری به پیش هدایت کنید.

وی ادامه داد:اجزای مدل کسب‌وکار به دو بخش منطقی و جسورانه تقسیم می‌شود.منابع کلیدی، فعالیت های کلیدی و مشارکت های کلیدی از موارد منطقی است که باید با دلیل استدلال و یادداشت شود، اما دیگر موارد باید با خلاقیت راجع به آن تصمیم گیری انجام ‌شود.

خدادادی تأکید کرد:مهم ترین مسئله ای که  یک کارآفرین باید به آن توجه کند این است که چه ارزشی خلق شود تا مبتنی بر کشف نیاز مشتریان باشدو باید یک صاحب ایده بداند چه افرادی مشتری وی نیستند چون نمی‌توان محصول یا خدماتی ارائه داد تا همه افراد در زمره طلب کنندگان آن باشند.

نمونه‌ای از بوم مدل کسب‌وکار    

در ادامه فیلمی را مشاهده می‌کنید تا توضیح کاملی از  بوم کسب‌وکار در اختیارتان قرار بدهد.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

 

انتهای پیام/

گزارش از: سارا کیا

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: استارتاپ خواندنی کارآفرین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۳۱۲۱۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طراحی و ساخت برج‌های تقطیر محصولی ازشرکتی دانش‌بنیان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، مرکز اصفهان ؛ مدیرعامل یک شرکت دانش‌بنیان در دانشگاه آزاد خمینی شهر گفت:‌ ساخت برج‌های تقطیر باسینی‌های مخروطی چرخان در انحصار شرکت‌های ایتالیایی بود که برای نخستین‌بار با دانش به روز این شرکت بومی‌سازی شد.
محمدتقی اکبری افزود:‌ برج‌های تقطیر با سینی‌های مخروطی چرخان (scc) به‌طور پیوسته کار می‌کنند و قادرند ترکیبات فرار را از جریان سوسپانسیون جداسازی کنند. وی گفت: افت فشار پایین، مصرف انرژی کم، بازدهی استخراج بالا، زمان ماند کوتاه، سرعت جداسازی بسیار بالا، جداسازی در دمای پایین، تجزیه شیمیایی پایین، مدیریت عطر و طعم، قابلیت حمل خوراک حاوی ذرات جامد، به‌کارگیری در صنایع فرآوری میوه، آبمیوه، چای، قهوه، چاشنی و جایگزینی با برج‌های تقطیر رایج از مزایای این دستگاه است.
اکبری افزود:‌ لیمونن ازجمله ترکیبات پرمصرف و وارداتی در صنایع آرایشی و بهداشتی است که در سال ۱۴۰۰ خط تولید لیمونن را برای نخستین‌بار با ظرفیت روزانه ۱۰۰ کیلوگرم در این شرکت راه‌اندازی و تجاری‌سازی کردیم.
مدیرعامل و مؤسس این شرکت دانش بنیان گفت:‌ عصاره‌گیری از گیاه خار مریم با سامانه استخراج جامد-مایع پویای سریع Rapid Solid-Liquid Dynamic Extraction (RSLDE) و تولید سیلیمارین برای مصرف در صنایع دارویی، آرایشی و بهداشتی از برنامه‌های آینده این شرکت است.
مدیرعامل این شرکت دانش‌بینان با بیان اینکه مهم‌ترین مانع در تجاری‌سازی سرمایه ثابت و هزینه‌های تحقیق و توسعه است، افزود:‌ شرکت از تسهیلات مالی شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان، حمایت‌های غیرمالی دانشگاه آزاد اسلامی واحد خمینی‌شهر، تسهیلات صندوق پژوهش و نوآوری استان اصفهان، تسهیلات صندوق کارآفرینی امید استان اصفهان، تسهیلات صندوق نوآوری و شکوفایی معاونت ریاست جمهوری استفاده کرده است.
تولید و فروش مواد شیمیایی، طراحی و ساخت تجهیزات در صنایع شیمیایی ازجمله فعالیت این شرکت است بطوریکه سال ۱۳۹۳ گواهینامه دانش‌بنیان در زمینه ساخت تجهیزات نوین آزمایشگاهی از معاونت فناوری ریاست جمهوری را کسب کرد و سال ۱۳۹۵موفق به راه‌اندازی خط تولید اسانس‌های طبیعی با استفاده از برج تقطیر با سینی‌های مخروطی چرخان شده است.

دیگر خبرها

  • موزه‌های آنلاین حوزه برندینگ طراحی شد
  • صنعتگران به هوشمندسازی حمل‌ونقل دوچرخه‌ای شهر مشهد کمک کنند
  • موزه‌های آنلاین طراحی شد
  • شباهت بی‌نظیر زنبور رباتیک به زنبور واقعی
  • آیا بازگرداندن نصف مبلغ خودرو به مشتریان صحت دارد؟
  • (عکس) تصویری جذاب از انبار رنو در تهران در دهه ۵۰
  • شرکت هسل دیزاین
  • عوامل موثر بر قیمت طراحی سایت ۱۴۰۳
  • طراحی و ساخت برج‌های تقطیر محصولی ازشرکتی دانش‌بنیان
  • عربستان قیمت نفت را برای آسیایی‌ها در ژوئن افزایش می‌دهد