Web Analytics Made Easy - Statcounter

حسن موسوی چلک، رئیس انجمن مددکاری در گفت وگو با ایکنا، با اشاره به افزایش آمار آسیب‌های اجتماعی در حوزه خانواده اظهار کرد: ما با یک وضعیتی در کشور مواجه هستیم که نوک پیکان آسیب‌های اجتماعی متوجه خانواده است؛ این پیکان جایی را تخریب می‌کند، که با قانون، زور و پول نمی‌توان آن را ترمیم کرد، در صورت ترمیم هم کار بسیار سختی را پیش رو داریم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی افزود: فرهنگ گفتگو، روابط خویشاوندی و صله رحم کمتر شده و شبکه‌های عام اجتماعی بر روابط خانوادگی تأثیر منفی خود را گذاشته‌اند، شاید ما نتوانیم این‌ها را به صورت ملموس ببینیم، اما این‌ها تهدیداتی هستند که به افزایش آسیب‌های خانواده کمک می‌کند.
موسوی چلک با بیان اینکه کاهش روند ازدواج و افزایش طلاق نگران کننده‌ است؛ گفت: خشونت‌های خانگی؛ از کودک آزاری تا سالمند آزاری نبود نشاط خانواده، کمرنگ شدن مسئولیت‌های اجتماعی خانواده، فقر محبت همگی بر روی آسیب‌های اجتماعی تأثیر گذار هستند.
وی ادامه داد: خانواده‌های ما خانواده‌های با نشاطی نیستند، مشکلات اقتصادی و سبک زندگی از نوع معماری‌های خانه تا نگرانی‌ها روی نشاط خانواده‌ها تأثیر منفی می‌گذارد، پژوهشی سال گذشته در مورد خانواده‌ها انجام شد که از 20 عامل تأثیرگذار بر کاهش نشاط خانواده‌ها ۵ عامل آن نگرانی خانواده‌ها بود و به این دلیل خانواده‌ها از بودن با یکدیگر لذت نبرده و آثار آن در محیط اجتماعی و بیرون از خانه مشاهده می‌کنیم.
آینده و امنیت کشور در گرو خانواده است
رئیس انجمن مددکاری تصریح کرد: اگر بخواهیم آینده و امنیت کشور را جدی بگیریم باید موضوع‌های مربوط به خانواده را جدی گرفت، نه اینکه خانواده را یک جزیره کرده و تنها برای آن تصمیم گرفت، چرا که در این صورت هیچ اتفاقی مثبتی رخ نمی‌دهد، تصمیم‌های سیاسی، اقتصاد، سلامت روان و سلامت اجتماعی بر موضوع خانواده و به تبع سایر نهاد‌ها تأثیر گذاشته و باید همه جانبه خانواده را دید.
وی تأکید کرد: اگرچه دولت و ارگان های دیگر نباید در نهاد خانواده دخالت داشته باشند، اما آثار تصمیم‌های سیاسی و اقتصادی این نهاد‌ها خود را در خانواده نشان می‌دهد. از چند زاویه باید به دنبال راهکار برای این موضوع بود بخشی از آن سیاست گذاری‌های درست و بخشی نیز تصمیم‌گیری‌های سیاسی، اقتصادی و بخشی دیگر نیز آموزش است، با آموزش به روابط بهتر بین اعضای خانواده می‌رسیم.
موسوی چلک با اشاره به افزایش فشار‌های اقتصادی بر خانواده‌ها عنوان کرد: امروز خانواده‌ها باید مراقب خود بوده و برای یکدیگر وقت بگذارند، این‌ها چیز‌هایی نیست که کسانی دیگر مانند دولت‌ها برای خانواده به ارمغان آورند خانواده خود دست به کار شده و خود مراقبتی را از آغاز کند.
وی با بیان اینکه اخلاق در جامعه ضعیف شده است؛ گفت: افزایش خشونت‌های خانگی، نتیجه ضعف اخلاق است؛ برای این موضوع نیز نیاز به آموزش مدارا و صبر داریم. این نیاز به آموزش در مردم ایجاد شده، اما دسترسی به مراکز و منابع محدود بوده و یا اینکه پس از آموزش به خانواده‌ها استمراری در این موصوع وجود ندارد.
رئیس انجمن مددکاری کشور با بیان اینکه مدیریت کشور در حوزه خانواده خوب کار نکرده است؛ عنوان کرد: با این بهانه که دولت‌ها خوب نکرده‌اند نباید خانواده منفعل باشد، اگرچه سیاست‌گذاری‌های اشتباه در این حوزه مردم را منفعل کرده است؛ بزرگترین ایراد کشور ورود دولت‌ها به بعضی حوزه‌ها مانند خانواده است که امروز بزرگترین چالش‌ها را به وجود آورده‌اند، مردم زندگی خود را پیش می‌بردند و می‌دانستند چگونه با داشته‌های خود زندگی کنند این همان تاب‌‎آوری و مهارت زندگی است که امروزه گم شده است.   تاب‌آوری خانواده و مهارت‌های زندگی
وی با تأکید بر نقش سیاست‌گذاری‌های رسانه و سیاست‌گذاری‎‌های اجتماعی برای افزایش تاب‌آوری خانواده و مهارت‌های زندگی یادآور شد: این دو سیاست‌گذاری برای تأثیر بر خانواده باید منطبق با یکدیگر باشند، اما هر دو بخش ناکارآمد بوده و شاهد هیچ تأثیر مثبتی در خانواده نیستیم به همین دلیل بازهم تأکید دارم که خانواده خود باید با مسئولیت اجتماعی به خود مراقبتی از خود بپردازد نه اینکه در انتظار دولت‌ها و سیاست‌های دولتی باشد.
انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: ایکنا موسوی چلک مددکاری خانواده آسیب اجتماعی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۳۱۲۱۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فرهنگ‌سازی و آموزش، راهبرد موثر در کاهش حوادث رانندگی

ایسنا/قم روشن با بیان این‌که ایمنی جاده‌ها، کیفیت خودروها و عدم رعایت قوانین توسط رانندگان از علل تصادفات است، عنوان کرد: ۶۰ تا ۷۵ درصد علت تصادفات مربوط به عوامل انسانی است؛ لذا باید بر این مهم کار شود تا با فرهنگ‌سازی نقش عامل انسانی در بروز تصادفات کاهش پیدا کند.

علی روشن در گفت‌وگو با ایسنا ضمن گرامیداشت ۷ اردیبهشت روز ایمنی و حمل‌ونقل بیان کرد: با توجه به فعالیت‌های مختلف دستگاه‌های اجرایی در حوزه ایمنی و حمل‌ونقل باید به این روز به‌عنوان یک رویداد نگاه کنیم.

رئیس اداره ایمنی و ترافیک اداره کل راهداری و حمل ونقل جاده‌ای قم، ادامه داد: هدف از ایجاد این رویداد جلب توجه همه افراد اعم از حقیقی و حقوقی به حوزه حمل‌ونقل و لزوم رعایت قوانین و مقررات با هدف افزایش ایمنی و کاهش خطرات جانی و مالی برای شهروندان است.

روشن با بیان این‌که ایمنی جاده‌ها، کیفیت خودروها و عدم رعایت قوانین توسط رانندگان از علل تصادفات است، عنوان کرد: ۶۰ تا ۷۵ درصد علت تصادفات مربوط به عوامل انسانی است؛ لذا باید بر این مهم کار شود تا با فرهنگ‌سازی نقش عامل انسانی در بروز تصادفات کاهش پیدا کند.

وی با تاکید بر اهمیت فرهنگ‌سازی و آموزش به عنوان راهکاری موثر در افزایش ایمنی راه‌ها، اظهار کرد: آموزش به دانش آموزان مدارس روستایی، موتور سواران، رانندگان حمل و نقل عمومی اعم از باری و مسافربری، کادر اجرایی و فنی اداره راهداری، برگزاری حدود ۸ دروه آموزشی برای کارکنان دستگاه اجرایی، آموزش بین دستگاهی، تهیه پوستر، تهیه کیف، جامدادی، دفتر با موضوع ایمنی برای دانش‌آموزان از جمله اقدامات ما در راستای فرهنگ سازی و تشویق به قانون مداری است.

رئیس اداره ایمنی و ترافیک راهداری استان قم، ادامه داد: همکاری با پلیس راه برای کنترل نامحسوس جاده‌ای به ویژه در اعیاد و مناسبت‌های خاص، کنترل تجهیزات ایمنی اتوبوس‌ها و کامیون‌های عبوری از جمله عاج لاستیک، جعبه کمک‌های اولیه از اقدامات راهداری در حوزه کنترل و نظارت است.

روشن تهیه و نصب دوربین‌های ثبت تخلفات در محورهای مختلف را مورد توجه قرار داد و گفت: در حوزه نصب دوربین‌های ثبت تخلفات وضعیت مطلوبی داریم؛ در حال توسعه نصب دوربین ثبت تخلفات هستیم و محورهای اندکی که فاقد دوربین هستند را پوشش خواهیم داد.

وی یادآور شد: تهیه تجهیزات ایمنی برای پلیس راه همچون چراغ پلیس مجازی، برگزاری کمیسیون ایمنی با حضور دستگاه‌های اجرایی به منظور بررسی مشکلات ایمنی و ارائه راهکار از دیگر اقدامات اداره راهداری است.

رئیس اداره ایمنی و ترافیک راهداری استان قم با اشاره به لزوم همکاری مردم و دستگاه‌های اجرایی در خصوص افزایش ایمنی، گفت: رعایت قوانین و مقررات در سطح جامعه باید پر رنگ شود،لذا همه شهروندان در برابر رعایت نکات ایمنی وظیفه‌مند هستند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • فرهنگ‌سازی و آموزش، راهبرد موثر در کاهش حوادث رانندگی
  • فضای مجازی باید باعث افزایش انسجام جامعه شود
  • باور‌های اعتقادی مهم‌ترین عامل پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی است
  • پیشرفت جامعه اسلامی در گرو سلامت و نشاط خانواده‌ها
  • جمعیت سالم عامل اقتدار هر کشور است
  • کاهش ۲ درصدی آمار طلاق در کردستان
  • ایجاد نشاط اجتماعی در جوامع محلی با برگزاری مسابقات ورزشی
  • آموزش عامل شکل‌گیری روان است
  • کاهش مقابله با آسیب‌های اجتماعی مرتبط با زن و خانواده
  • نمایشگاه کتاب نشاط اجتماعی تهران را بالاتر می‌برد/ در حال حاضر شهرآفتاب گزینه مناسبی برای نمایشگاه نیست