Web Analytics Made Easy - Statcounter

رویداد۲۴ محمد یزدی هشتاد و هفت ساله، نامه‌ای به آیت الله موسی شبیری زنجانی ۹۱ ساله نوشته و به او هشدار داده چرا در خانه‌ای حاضر شده است که سیدمحمد خاتمی در آن حضور داشته است؟ او در این نامه نوشته است «ضمن عرض ارادت و تسلیت ایام اربعین سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین (علیه السلام)، پیرو انتشار تصاویری در فضای مجازی از حضرتعالی در کنار برخی افراد مسئله دار که برای نظام جمهوری اسلامی و مقام معظم رهبری احترامی قائل نیستند؛ بدین وسیله به عرض می‌رساند، این موضوع ناراحتی و تعجب مقلدین و حوزویان را در پی داشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

.. لازم به ذکراست، اینجانب نیز در دو مرحله با حضرتعالی مکاتباتی در مورد برخی از مسائل دیگر داشته ام که جواب قانع کننده‌ای دریافت نکردم؛ لذا این نامه رابه ناچار به صورت سرگشاده خدمتتان ارسال کردم.... چگونه می‌شود، حضرتعالی که فرصتی برای ملاقات با هیات رئیسه مجمع عمومی اساتید را ندارید، فرصت می‌کنید در منزل آقایی در تهران حاضر شوید و با این آقایان ملاقات داشته باشید!... یادآور می‌شوم مقام و احترام شما در سایه احترام به نظام اسلامی حاکم، رهبری و شأن مرجعیت است، پس لازم است این احترام و شئون مرجعیت را رعایت فرموده و ترتیبی اتخاذ فرمائید این گونه مسائل دیگر تکرار نگردد»

نامه محمد یزدی نامه‌ای کم سابقه در ادبیات حوزه‌های علمیه است. البته پیش از این هم اینگونه نامه‌ها به بعضی مراجع تقلید نوشته شده بود. از جمله نامه مشهور احمد خمینی به آیت الله منتظری که به رنجنامه مشهور شد. امروز هر دوی نویسنده و دریافت کننده نامه در خاک آرمیده‌اند، اما حالا نوبت یزدی است که به یکی از بزرگترین مراجع زنده شیعه نامه بنویسد و جایگاه شبیری زنجانی را به او یادآور شود تا یک روحانی ارشد به یک آیت الله العظمی نامه بنویسد و به او هشدار دهد کارش را تکرار نکند!

شبیری زنجانی کیست و چه جایگاهی در حوزه‌های علمیه دارد؟

سال ۱۳۷۳ بعد از وفات آیت‌الله العظمی حاج شیخ محمدعلی اراکی، مرجع بزرگ شیعیان مشهور به شیخ الفقها، جامعه مدرسین حوزه علمیه قم اسامی هفت نفر از مراجع تقلید را به عنوان علمای جایزالتقلید اعلام کرد. حضرات آیات خامنه‌ای، فاضل لنکرانی، میرزا جواد آقا تبریزی، محمدتقی بهجت، حسین وحید خراسانی، سید موسی شبیری زنجانی و ناصر مکارم شیرازی.

در آن زمان تنی چند از مراجع مشهور در فهرست قرار نگرفته بودند. مهمترین افراد مرحوم آیت الله منتظری و آیت الله صانعی و آیت الله سیستانی و آیت الله صافی گلپایگانی بودند. فهرست از افرادی تشکیل شده بود که بیشترین قرابت فکری را با روحانیون حاضر در حاکمیت داشته باشند. ربع قرن بعد از آن روز، از این هفت نفر سه تن چهره در نقاب خاک کشیدند. بهجت و فاضل لنکرانی و میرزا جواد آقا تبریزی.   از چهار تنی که زنده مانده‌اند هم، آیت الله وحید خراسانی و آیت الله شبیری زنجانی و آیت الله مکارم شیرازی، مواضعی داشته‌اند که گاهی با انتقادهای تند حوزویان جوان مواجه شده است. حوزویان جوانی که دل در گروه آموزه‌های مصباح یزدی و محمد یزدی دارند.

شبیری زنجانی در این چند سال، برای آزادی چند نفر وساطت کرده است. مشهورترین این افراد سعید منتظری فرزند آیت‌الله منتظری بود که گفته شد شبیری زنجانی از رهبر انقلاب درخواست آزادی منتظری را داشته است. شبیری زنجانی البته رابطه نزدیکی با مرحوم منتظری داشت و نماز میت او را اقامه کرد. در عرف مراجع تقلید، بعد از وفات یک مرجع تقلید، بالاترین مرجع بعد از او نماز میت را اقامه می‌کند و مقلدان مرجع وفات کرده، به مرجع جدید رجوع خواهند کرد.

شش نام و هفت تصویر

بعد از وفات این مراجع، جامعه مدرسین لیست خود را به روز رسانی کرد و اسامی افرادی مثل آیت الله سیستانی و آیت الله صافی را به این فهرست اضافه کرد. البته در صفحه اصلی سایت جامعه مدرسین، تصویر آیت الله نوری همدانی هم دیده می‌شود، اما نام او در میان اسامی اعلام شده نیست. آیت الله صانعی و بیات زنجانی هم از فهرست بیرون مانده‌اند!

جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در این سال‌ها نفوذ و اعتبار خود را از دست داده است. در همین دوره اخیر انتخابات خبرگان، تقریبا در هر شهری که فهرست رقیب آن‌ها منتشر شده بود، فهرست جامعه مدرسین شکست خورد؛ در تهران، محمد یزدی و مصباح یزدی پشت در مجلس خبرگان باقی ماندند.

واکنش به نامه: از جامعه مدرسین استعفا می‌کنم

آیت الله عندلیب همدانی در پی نامه سرگشاده آیت الله یزدی به حضرت آیت الله العظمی شبیری زنجانی از عضویت خود در جامعه مدرسین حوزه علمیه قم استعفا داد. «نامه حضرتعالی به محضر مبارک مرجع بزرگوار شیعه حضرت آیت الله العظمی شبیری زنجانی دامت برکاته هرگونه تردیدی را که تاکنون در باره ادامه عضویت در آن جامعه محترم داشتم مرتفع کرد چه اینکه به این نتیجه قطعی رسیدم که تفسیر من از استقلال حوزه و جایگاه رفیع مرجعیت با دیدگاه جنابعالی و همفکران شما در جامعه محترم مدرسین هیچگونه هماهنگی ندارد و عملا امکان همکاری وجود ندارد و لذا از ادامه عضویت در آن جامعه معذورم.»

البته آیت الله یزدی هم تنها نبود و رئیس مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم طی یادداشتی نامه آیت الله یزدی به حضرت آیت الله العظمی شبیری زنجانی مرجع تقلید شیعیان را در راستای حفاظت از مقام مرجعیت و ارزش‌های اسلامی دانست... توصیه می‌شود در موارد گفتمان ارکان و بزرگان حوزه علمیه، دیگران نسبت به ورود و قلم فرسائی‌های نابجا پرهیز نمایند.

منبع: رویداد24

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.rouydad24.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «رویداد24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۳۱۳۲۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

معلمان نمونه کردستان تجلیل شدند

آیین گرامیداشت مقام معلم و تجلیل از معلمان نمونه استان کردستان با حضور مسئولان برگزار شد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از سنندج، فرشته حشمتیان پیش‌ازظهر امروز در آیین استانی گرامیداشت مقام معلم و تجلیل از معلمان نمونه کردستان ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای انقلاب اسلامی؛ به ویژه شهید ایام آیت‌الله مرتضی مطهری و تبریک هفته بزرگداشت مقام معلم اظهار داشت: استاد شهید مطهری نمونه یک معلم کامل و همواره در اذهان ماندگار است.

وی در وصف جایگاه معلم گفت: معلمی پیشه انبیاء الهی است و همان طور که پیامبران پیام‌آور خداوند تبارک و تعالی برای آدمیان بودند، معلمان نیز هدفی مشابه و مقدس دارند. جایگاه معلم یک جایگاه بسیار والا و ارزنده است که باید همواره حفظ شود.

مشاور وزیر آموزش و پرورش در ستاد ملی روایت پیشرفت با بیان اینکه رسالت معلمی سنگین و ارزشمند است، افزود: معلم راهنمای کشف گنجینه‌های علم و معرفت است و همان کیمیاگری است که با شنوا کردن گوش‌ها، بینا ساختن چشم‌ها و اکسیر دانش، مس وجود آدمی را به زر تبدیل می‌کند.

وی با اشاره به اینکه معلمان در واقع معمار آینده هستند، تصریح کرد: معلمان با علم و آگاهی زمینه‌ساز موفقیت‌های بزرگ و با تعلیم و تربیت نونهالان، آینده کشور را می‌سازند.یکی از مهم‌ترین انتظار ما از معلمان این است که احساس هویت ایرانی و اسلامی را در کودکان و نوجوانان زنده نگه دارند تا نسل جوانمان به ایرانی بودن خود افتخار کنند.

حشمتیان به نقش و رسالت معلم از دیدگاه قرآن و روایات پرداخت و تأکید کرد: اثرگذاری و اثربخشی جامعه فرهنگیان باید به نحوی باشد که سایر اقشار جامعه از شأن معلمان دفاع کنند.

جایگاه والای معلمی در جامعه تقویت شود

اسماعیل زارعی‌کوشا؛ استاندار کردستان نیز در این آئین با گرامیداشت یاد و خاطره علامه شهید مرتضی مطهری، این شهید را چهره علمی و عملی و از ذخائز بزرگ دوران و احیاگر بسیاری از موضوعات دینی و دغدغه‌های اجتماعی توصیف کرد و گفت: معلمان رسالت خطیر آگاه‌سازی را برعهده دارند.

وی جایگاه معنوی معلم را بالاتر از موارد مادی همچون حقوق و مزایا عنوان کرد و گفت: نزول آیات ابتدایی قرآن کریم بر پیامبر اکرم(ص) موید ارزش قلم و علم در پیشگاه خدای متعال است. ارزش این جایگاه باید به نسل‌های آینده نیز منتقل شود.

استاندار کردستان افزود: اساتید و معلمان جایگاه بسیار والا و ارزشمندی دارند و جایگاه والای معلمی و استادی در سراسر قرآن کریم مشاهده می‌شود که باید در جامعه نیز تقویت شود.

وی وجود جامعه فرهنگیان را مایه فخر و مباهات دانست و تصریح کرد: خدمت به فرهنگیان کردستان وظیفه ماست و امیدواریم بتوانیم به درستی به این وظیفه عمل کنیم چراکه معتقدیم معلمان مرجع جامعی هستند که جامعه باید در تمامی ابعاد خودش برای پیشبرد دقیق مسائل به آن‌ها مراجعه کند.

زارعی‌کوشا با ابراز خرسندی از اینکه معلمان همواره آگاه و بینش عمیق آنان، مانع رسیدن دشمنان به اهداف و مقاصد پلیدشان شده است، یادآور شد: تلاش برای بهبود وضعیت معیشتی این قشر زحمت‌کش و تلاشگر جزو برنامه‌های اولویت‌دار قرار گیرد.

تقدیر و تکریم جایگاه معلمان

هاشم ناظمی جلال، مدیرکل آموزش و پرورش کردستان نیز در این آیین، ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهید مطهری و تبریک هفته مقام شامخ معلم اظهار داشت: این مراسم به منظور تقدیر و تکریم جایگاه معلمان زحمت‌کش استان برگزار شده است.

وی  آگاهی‌بخشی به مخاطبان را وظیفه و رسالت ذاتی معلم عنوان کرد و با اذعان به اینکه همواره قدردان زحمات معلمان هستیم، گفت: اعتلای فرهنگ عمومی تکریم معلمان کوشا، تقویت خودباوری و ایجاد انگیزه و تقویت جایگاه اجتماعی معلمان در جامعه و مدارس از اهداف برنامه‌های گرامیداشت مقام معلم است.

مدیرکل آموزش و پرورش کردستان از شرکت 4500 نفر از فرهنگیان در طرح شناسایی معلمان نمونه در 4 سطح مدرسه‌ای، منطقه‌ای، استانی و کشوری خبر داد و افزود: از این تعداد دو هزار و 500نفر به مرحله شهرستانی راه یافته و 51 نفر نیز موفق به راه‌یابی به مرحله استانی شدند. در این میان آرمان حسنی از منطقه زیویه، به عنوان معلم نمونه کشوری برگزیده و سه فرهنگی دیگر نیز منتخب استانی شدند.

ناظمی‌جلال با ذکر اینکه امسال برنامه‌های هفته گرامیداشت مقام معلم و شناسایی معلمان نمونه با محوریت خانواده‌ها و اقشار مختلف جامعه صورت گرفت، عنوان کرد: همچنین شش نفر از فرهنگیان کردستان به عنوان عوامل نمونه کیفیت‌بخشی در سطح استان انتخاب شدند.

در این آیین، گروه موسیقی و دکلمه دانش‌آموزی به اجرای برنامه‌های خود پرداختند. همچنین از معلم نمونه کشوری، معلمان نمونه استانی، پیشکسوتان نمونه فرهنگی، معلمان نمونه جهادگر و دو مربی افتخارآفرین کردستانی که به همراه تیم والیبال دانش‌آموزان قهرمان جهان شدند، تقدیر شد.

انتهای پیام/486/

دیگر خبرها

  • شهادت ۲ رزمنده حزب‌الله لبنان در راه قدس
  • معلمان نمونه کردستان تجلیل شدند
  • دخالت نابجا در حوزه سلامت از دست وزارت بهداشت خارج شده است
  • عرضه «روایت تولید» در نمایشگاه کتاب تهران
  • هشدار مدیریت بحران درخصوص بازگشت آلودگی هوا به پایتخت
  • علی پاکدامن در جایگاه سوم رنکینگ جهانی شمشیربازی ایستاد
  • تشدید فعالیت سامانه بارشی از امروز تا فردا
  • آیا بانوان می‌توانند امام جماعت شوند؟ + نظرات مراجع تقلید
  • شرکای پشت پرده بابک زنجانی چه کسانی بودند؟ /چرا پرونده اختلاس او شفاف سازی نمی شود؟ /مبلغ کلان ارزی قرار است به صورت املاک به بیت المال بازگردد؟
  • پایان کار شمشیربازان ایران با جایگاه نهمی علی پاکدامن