Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-06@11:23:58 GMT

تئاتر اشرافی مصرف‌گرایی را به جامعه تحمیل می‌کند

تاریخ انتشار: ۹ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۳۱۳۲۹۲

تئاتر اشرافی مصرف‌گرایی را به جامعه تحمیل می‌کند

تهران- ایرنا- اردشیر صالح‌پور معتقد است: تئاتر اشرافی مصرف‌گرایی را به جامعه تحمیل می‌کند و این مساله با ذات فرهنگی ما منافات دارد.

اردشیر صالح‌پور روز چهارشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا گفت: تئاتری که با نام‌هایی از جمله لاکچری، اشرافی و تجملی از آن یاد می شود همواره در گرو امری به نام گیشه است و این موضوع به دلیل ذات و ماهیت پول و سرمایه‌ای که در خود دارد تئاتر را از ارزش‌های حقیقی و حقوقی آن دور می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی با بیان این که در جامعه ایرانی تئاتر نه به عنوان تفنن صِرف بلکه به عنوان رسالت و مدیوم فرهنگی و هنری عمل می‌کند، افزود: تئاتر اشرافی سلیقه‌ای مصرف‌گرایانه را به جامعه تحمیل خواهد کرد که با ذات فرهنگی ما منافات دارد.
این استاد تئاتر با بیان اینکه رواج تئاتری که امروز همه به عنوان «لاکچری» از آن یاد می‌کنند با رواج مصرف‌گرایی تئاتر را از ارزش‌های ذاتی آن دور می‌کند، اظهار داشت: این تجمل‌گرایی کل روح جامعه را تحت تاثیر قرار داده و به تجارت منتهی می‌شود.
وی با تاکید بر اینکه حضور چهره‌های سینمایی برخلاف ذات تئاتر است، تصریح کرد: تماشاگر این نوع تئاتر، مخاطب سینماست که برای دیدن سلبریتی سینمایی، خود را به سالن تئاتر می‌رساند و این موضوع نیز معضل محسوب می‌شود.
وی افزود: حضور چهره‌های سینمایی که در تمامی مناسبات حتی سیاسی هم دیده می‌شود، رشدی کاذب را ایجاد می‌کند که نفعی هم برای جامعه در پی ندارد؛ این موضوع در تئاتر نیز شرایط دور شدن از ارزش‌ها را فراهم می‌کند.
وی با تاکید بر اینکه با تئاتر اشرافی موافق نیستم زیرا هنرهای نمایشی باید ذات، حقیقت و هویت خودش را حفظ کند، گفت: این جریان از زمان ورود عنصری به نام تهیه‌کننده در تئاتر ایجاد شد. همین مساله خود الگوی سینمایی دارد زیرا این فرد تنها به گیشه می‌اندیشد و این در حالیست که تئاتر به گیشه اهمیتی نمی‌دهد.
وی با اشاره به اهمیت رعایت حق و حقوق اهالی تئاتر، تصریح کرد: دولت و نهادهای فرهنگی باید برای تئاتر اصیل، متعهد، هوشمند و ارزشمند هزینه و از آن حمایت کنند زیرا اگر هنرمندان مجبور به برآوردن توقع و انتظارات تماشاگران باشند باید از ارزش‌های هنری بگذرند.
وی با بیان اینکه قرار نبود بعد از انقلاب اسلامی به مصرف گرایی برسیم زیرا اعتقادات دیگری داشتیم، تاکید کرد: این نوع زندگی با روح انقلاب و اندیشه جامعه منافات دارد زیرا ما قناعت را پیشه کردیم. مصرف گرایی یک فرهنگ آمریکایی است که نباید زیربار آن برویم زیرا با تجلی این روش زندگی، فرهنگ نیز تغییر می‌کند.
صالح‌پور با اشاره به اینکه این روزها به هر سالنی برای اجرای نمایش مراجعه کنید داشتن یا نداشتن چهره سینمایی در نمایش از نخستین سوالاتی است که پرسیده می‌شود، اظهار داشت: این درست نیست که با چهره‌های سینمایی به تئاتر هویت بدهیم زیرا در اصل سینما و تلویزیون باید وامدار تئاتر باشند اما این روزها تئاتر به سمت وامداری از سینما رفته است.
این کارگردان تئاتر با اشاره به اینکه فردی با حضور در دو فیلم سینمایی توانسته به شهرت برسد امروز در چندین نمایش حاضر می شود تاکید کرد: این روند با تئاتر که ماهیت نقد، اندیشه و فلسفه دارد در یک راستا قرار ندارد.
وی افزود: این درد جامعه است که خود حاصل بی اعتنایی و خاموشی مدیران فرهنگی ماست.
به گفته وی، تئاتر اشرافی این هنر را از ذات خود دور می‌کند و به ضد ارزش‌ها نزدیک می‌کند زیرا این افراد با تئاتر قصد کاسبی را دارند.
وی افزود: تئاتر باید با ایجاد زیرساخت نخبگی و روشنفکری در خدمت آحاد جامعه باشد و در شرافت و حیثیت خود باقی بماند.
وی تاکید کرد: نمایش اشرافی می‌تواند در جامعه وجود داشته باشد اما نباید با متر و معیار هنر تئاتر سنجیده شود.
فراهنگ **7561 ** 9053

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فرهنگي تئاتر اشرافي صالح پور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۳۱۳۲۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«هفت» دوباره روی آنتن

سری جدید برنامه سینمایی «هفت» به تهیه‌کنندگی محمدحسین تنکابنی و با اجرای بهروز افخمی از این پس جمعه شب‌ها از ساعت ۲۳ در شبکه نمایش مهمان بینندگان و مخاطبان خود خواهد بود.

برنامه هفت از برنامه‌های باسابقه و پر مخاطب تلویزیون در حوزه نقد سینماست که ابتدا در شبکه سه سیما پخش می‌شد و بعد از مدتی پخش آن به شبکه نمایش رسید. این برنامه را مجریان متفاوتی همچون فریدون جیرانی، محمود گبرلو، محمدحسین لطیفی و بهروز افخمی بر عهده داشتند. «هفت» این روزها با بهروز افخمی به آنتن بازگشته است، کارگردانی که در سینما و تلویزیون نام آشناست و معمولا با نظرات متفاوتش در زمینه‌های گوناگون در ایجاد فضای نقد و گفت‌وگو موفق بوده است. 

باید دید برنامه هفت در فصل جدید تا چه اندازه می‌تواند با حضور چهره‌های سینمایی و همچنین طرح بحث‌های روز و کارآمد، جریان‌ساز و روشنگر باشد.

جهت مشاهده فیلم اینجا کلیک کنید.

دیگر خبرها

  • نگاهی به پدیدهٔ جدید اجتماعی: بِلایند دِیت یا ملاقات کور/ میل سوزان به تجمل خواهی بیمارگونه
  • لاوروف: نتایج انتخابات آمریکا بر تمایل برای تحمیل «شکست استراتژیک» به ما اثری ندارد
  • «تگزاس ۳» به سینما می‌آید
  • مدرک‌گرایی موجب ایجاد فاصله بین دانشگاه و جامعه کار می‌شود
  • مست عشق، ماجرای یک تابوشکنی در سینما
  • محمدرضا گرایی فقط 50 درصد شانس حضور در المپیک 2024 را دارد
  • دلایل استعفای امام جمعه رفسنجان پس از ۳۹ سال فعالیت /تاکید بر جوان گرایی
  • «هفت» دوباره روی آنتن
  • راهبردهای علمی و علمی امام صادق(ع) در مقابله با سطحی نگری فکری و عمل گرایی افراطی
  • تحمیل ایده یا مشکلات شخصیتی؛ چرا سرمربیان هلندی در فوتبال انگلیس ناکام می‌مانند؟