Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-30@10:36:56 GMT

جانوران سمي بيش از 7هزار ايراني را گزيدند

تاریخ انتشار: ۹ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۳۱۳۸۴۲

جانوران سمي بيش از 7هزار ايراني را گزيدند

خبرگزاري آريا - متخصص سم شناسي و مسموميت هاي مرکز ملي اطلاع رساني داروها و سموم سازمان غذا و دارو گفت: امسال هفت هزار و 993 ايراني مورد گزش جانوران سمي از جمله عقرب، مار و زنبور قرار گرفتند که در نتيجه آن به مراکز درماني مراجعه کردند.
به گزارش خبرگزاري آريا ، امير بقايي روز چهارشنبه در گفتگو با ايرنا افزود: سالانه 50 تا 100 هزار گزيدگي ناشي از جانوران سمي در کشور اتفاق مي افتد که فقط تعدادي از آنها به مراکز درماني مراجعه مي کنند و بقيه از درمان هاي خانگي استفاده مي کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وي خاطرنشان کرد: بر اساس آمارهاي مراجعه به مراکز درماني، 63 درصد گزيدگي ها در کشور ناشي از گزش عقرب، 22 درصد ناشي از مارگزيدگي و 14 درصد نيز ناشي از زنبور گزيدگي بوده است بنابراين بيشترين مراجعه مسموميت هاي ناشي از گزش جانوران سمي به مراکز درماني مربوط به عقرب است و زنبورگزيدگي ها معمولا با درمان هاي خانگي برطرف مي شود.
کودکان در طبيعت، لباس گلدار نپوشند
متخصص سم شناسي و مسموميت هاي مرکز ملي اطلاع رساني داروها و سموم سازمان غذا و دارو گفت: بيشتر گزيدگي ها در نيمه نخست سال اتفاق مي افتد زيرا زاد و ولد جانوران سمي و همچنين طبيعت گردي ها در اين زمان بيشتر است.
بقايي به طبيعت گردان توصيه کرد که از پوشاندن لباس هاي گلدار و رنگي به کودکان خودداري کنند؛ چرا که اينگونه لباس ها حشرات گزنده را به سمت خود جلب مي کند.
وي افزود: همچنين توصيه مي شود در طبيعت از عطر و اسپري با بوي تند استفاده نشود و اگر مردم به علفزارها که امکان گزش مار و عقرب وجود دارد، مي روند لازم است از کفش هايي استفاده کنند که قسمتي از ساق پا را پوشش مي دهد.
بقايي ادامه داد: علاوه بر اين لوسيون ها و محلول هاي ضد گزش نيز در داروخانه ها به فروش مي رسد که حتي مي توانند از گزش پشه جلوگيري کنند.
از گزنده عکس بگيريد
متخصص سم شناسي و مسموميت هاي مرکز ملي اطلاع رساني داروها و سموم سازمان غذا و دارو گفت: در صورت بروز گزيدگي ناشي از مار و عقرب توصيه مي شود که مردم سعي نکنند آن جانور و حشره را بکشند يا اقدام به زنده گيري کنند، چون خطر گزش مجدد وجود دارد.
بقايي افزود: اگر گوشي دوربين دار در دسترس است، بهتر است از آن جانور سمي عکس گرفته شود تا در مرکز درماني با شناسايي آن نسبت به اتخاذ شيوه درماني مناسب راحت تر عمل شود.
وي تاکيد کرد: هنگام گزش جانوران سمي بلافاصله بايد فرد گزيده شده را به نزديک ترين مرکز درماني منتقل کرد يا در صورت دور بودن مرکز درماني با شماره تلفن هاي 115 اورژانس يا 190 مرکز اطلاع رساني دارو و سموم تماس گرفته شود تا راهکارهاي مناسب بر اساس نوع جانور سمي ارائه شود.
مکش و برش ناحيه گزش کمک کننده نيست
متخصص سم شناسي و مسموميت هاي مرکز ملي اطلاع رساني داروها و سموم سازمان غذا و دارو گفت: باور اشتباهي هنگام گزش مار و عقرب وجود دارد که ناحيه گزش را ببرند و مکش کنند که اين اقدام نه تنها کمکي به کاهش مسموميت نمي کند، بلکه مي تواند زمينه بروز عفونت در محل گزش را ايجاد کند و از سوي ديگر ممکن است منجر به مسموميت فرد مکش کننده نيز شود.
بقايي افزود: باور اشتباه ديگر، بستن باند به صورت محکم بالاي محل گزش است در حالي که عضو گزش شده نياز به گردش خون دارد تا سم در آن محل باقي نماند و اگر باقي بماند ضايعه شديدتري ايجاد مي کند.
وي اظهار داشت: عضوي که مورد گزش قرار گرفته است، بايد ثابت و پايين تر از محل قلب قرار بگيرد و بستن نوار پهن پارچه اي بالاي آن کمک مي کند گردش خون کُند شود اما به هيچوجه نبايد محکم بسته شود بلکه بايد به گونه اي بسته شود که انگشت بتواند از زير آن رد شود.
زنبورها معمولا خطرناک نيستند
متخصص سم شناسي و مسموميت هاي مرکز ملي اطلاع رساني داروها و سموم سازمان غذا و دارو گفت: زنبورگزيدگي ها عموما خطرناک نيستند مگر آنکه فرد حساسيت داشته باشد.
بقايي با تقسيم بندي زنبورهاي بومي ايران به زنبورهاي عسل، زرد و سرخ افزود: معمولا هنگام گزش زنبور عسل، نيش زنبور و کيسه زهر آن در محل گزش باقي مي ماند که بايد با يک موچين برداشته شود چون اگر با دست برداشته شود در اثر فشار احتمال ترکيدن و ورود سم بيشتر به بدن وجود دارد.
وي اضافه کرد: بعد از برداشتن نيش و کيسه زهر زنبور بايد با آب ولرم و صابون اقدام به شستن آن کرد و از کرم و پمادهاي ضد حساسيت و آنتي هيستامين خوراکي -بسته به حساسيت فرد- براي کاهش التهاب و درد موضعي استفاده کرد.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۳۱۳۸۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تجهیزات بیمارستان گچساران خریداری شد

استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: بیمارستان ۶۴ تختخوابی شهدای نفت دوگنبدان ۹۶ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و تجهیزات آن خریداری شده است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از یاسوج، سید علی احمدزاده با حضور محسن منصوری معاون اجرایی رئیس جمهور در بازدید از بیمارستان نفت گچساران اظهار داشت: بارقه‌های امیدی برای تکمیل و بهره‌برداری از این مرکز درمانی که قریب به 17 سال از عملیات اجرایی آن می گذرد در دولت سیزدهم شکل گرفت و هم اینک به پیشرفت چشمگیری در حال ساخت است.

وی عنوان کرد: عملیات اجرایی بیمارستان شهدای نفت گچساران در سال 1386 در قالب سه طبقه و پنج بخش اصلی شامل کلینیک های تخصصی،‌ بخش‌های بستری،‌ اورژانس و آزمایشگاه، خدماتی و اداری آغاز شد.

احمدزاده تصریح کرد: این طرح درمانی در زمینی به وسعت 11 هزار مترمربع در حال ساخت است و به دلیل برخی مشکلات عملیات ساخت این مرکز درمانی چندین سال متوقف و عملیات تکمیل این طرح اوایل مرداد امسال دوباره از سر گرفته شد.

وی بیان کرد با توجه به افزایش جمعیت سرویس گیرنده از بهداشت و درمان صنعت نفت و همچنین جهت رفع مشکلات خدمات گیرندگان در تلاش هستیم این مرکز درمانی اوایل سال آینده به بهره‌برداری برسد و کارکنان شرکت بهره‌برداری نفت و گاز گچساران سال ها چشم انتظار راه‌اندازی این مرکز درمانی هستند.

به گفته احمدزاده موقعیت این بیمارستان به گونه‌ای است که با راه‌اندازی آن هم کارکنان صنعت نفت و هم مردم پیرامونی آن منتفع می‌شوند و 940 میلیارد ریال برای تکمیل بیمارستان شهدای نفت گچساران در دولت سیزدهم اختصاص داده شد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • تجهیزات بیمارستان گچساران خریداری شد
  • این علائم نشان می‌دهد که مشروب تقلبی مصرف کرده‌اید
  • پلمب بیمارستان در تهران به دلیل کشف حجاب؟
  • پلمب بیمارستان محب مهر به دلیل کشف حجاب تکذیب شد
  • ­پلمب بیمارستان محب مهر برای کشف حجاب کذب است
  • اطلاعیه فوری پلیس درباره خبر پلمب این بیمارستان به‌دلیل کشف حجاب
  • دلیل پلمب بیمارستان محب مهر مشخص شد
  • تکذیب پلمب بیمارستان محب مهر به دلیل کشف حجاب
  • پلیس پلمب بیمارستان محب مهر به دلیل کشف حجاب را تکذیب کرد
  • پلمب بیمارستان محب مهر به دلیل کشف حجاب صحت ندارد