Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک کارشناس در حوزه دین با اشاره به اینکه بحث اربعین آموزنده‌ این تفکر الهی است که باطل رفتنی است و حق ماندنی گفت:خطبا، اهل منبر و روحانیون درآگاه سازی مردم نسبت به اهمیت این روز نقش ویژه ای دارند.

به گزارش خبرنگار مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، اهمیت اربعین در آن است که در این روز، با تدبیر الهی اهل بیت پیامبر (ص) یاد نهضت حسینی برای همیشه جاودانه شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اگر بازماندگان شهدا و صاحبان اصلی، در شهادت حسین بن علی(ع) در عاشورا به حفظ یاد و آثار شهادت کمر نبسته بودند، نسل های بعد، از دستاورد شهادت استفاده ای نمی بردند.

 

درست است که خدای متعال، شهدا را در همین دنیا هم زنده نگه می دارد و شهید در تاریخ و یاد مردم ماندگار است اما ابزار طبیعی که خدای متعال برای این کار مثل همه کارها قرار داده است، همین چیزی است که در اختیار و اراده ماست. ما هستیم که با تصمیم درست و بجا، می توانیم یاد شهدا و خاطره و فلسفه شهادت را احیا کنیم و زنده نگهداریم. در این میان، مساجد هم نقش مهمی در احیای فسلفه اربعین حسینی و قیام امام حسین(ع) دارند، به منظور بررسی اهتمام جایگاه نهضت سیدالشهدا(ع) و جایگاه اربعین حسینی با «حجت الاسلام ابراهیم اکبری»، امام جماعت مسجد النبی(ص) به گفتگو نشسته ایم که در ادامه مشروح آن را می خوانید.

 

حاج آقای اکبری بحث توجه به موضوع پیاده روی اربعین امام حسین (ع)‌ از کجا اهمیت پیدا می کند؟

وقتی حرکتی به صورت خودجوش در عالم تشیع اتفاق می افتد و شیعیان از نقاط مختلف جهان تلاش می کنند،خود را به نجف رسانده و پیاده از نجف به کربلا بروند، نشان از عظمت اسلام و تاثیر شعائر دین دارد.

چیزی که باید در اربعین به آن توجه کنیم، آن است که برخی از جریان ها به دنبال آن هستند که این جریان را صرفا درون شیعی معرفی کنند و بگویند که بحث اربعین مخصوص شیعیان است و ارتباطی  با اهل سنت ندارد، اما واقعیت آن است که سایر فرق اسلامی و ادیان نیز در این موضوع مشارکت دارند.

در قرآن کریم توصیه شده است که مۆمنان ایام الله را یاد آور شوند تا این روزهای بزرگ الهی فراموش نشوند. اربعین حسینی تداوم واقعه کربلا است، از این رو برای پاس داشتن روز عاشورا که از اعظم ایام الله است، در روز اربعین عاشقان حسینی با حرکت امام حسین (ع) تجدید عهد می کنند و این تجدید عهد را در بهترین وجه خود یعنی رفتن به زیارت کربلا ابراز می کنند.از طرفی در روایتی از امام حسن عسکری (ع)، زیارت کردن امام حسین (ع) در روز اربعین را از علائم مۆمن دانسته اند.

 

نقش اجتماعات دینی و پایگاههای دینی همچون مساجد در معرفی فرهنگ تشیع به جهانیان را چگونه ارزیابی می کنید؟

بانگاه به تاریخ اسلام می توان به این موضوع پی برد که اسلام در محافل اجتماعی توانسته رشد و پیشرفت داشته باشد.زیرا که نبی مکرم اسلام(ص) وقتی اولین مسجد را در مدینه بنا نهادند، به نقش و کارکرد اجتماعات دینی همچون مساجد واقف بودند، بنابراین  از همان صدر اسلام، مساجد کانون تصمیم گیری قرار گرفتند و تصمیم گیری های نهایی از این کانون اثرگذار انجام می شد.

 

 از طرفی مساجد خانه خدا هستند و بروز و ظهور دین از همین سنگر است،  مساجد به دلیل آنکه مرکز عبادی بوده و هستند، مسلمانان در آن حضور جمعی دارند، همین موجب شده،که موج همفکری و تبلور قدرت مسلمین هم قرار گیرند. در این میان نقش روحانیون در پر رنگ جلوه دادن بحث اربعین حسینی بسیار مهم است. اربعین آموزنده‌ این تفکر الهی است که  باطل رفتنی است و حق ماندنی. بنابراین لازم است، خطبا، اهل منبر و روحانیون در مورد آگاه سازی مردم نسبت به اهمیت این روز اهتمام داشته باشند.

 

بربحث  پیاده رویی و قرائت زیارت اربعین تاکید بسیاری شده است ،موضوع زیارت اربعین حسینی را چگونه در مساجد ترویج و گسترش دهیم؟

بحث زیارت اربعین از اهمیت بالایی برخوردار است، به طوری که ائمه اطهار(ع) در مورد اربعین سرمایه گذاری بسیاری کرده اند، موضوع اربعین و قیام اباعبدالله الحسین(ع) بحث عدالت خواهی در جهان است، زیارت اربعین و قداست و کاربرد آن بسیار ارزشمند است، مساجد باید به این موضوع توجه و پیام اربعین و زیارت اربعین که پیام انسان ساز و سرنوشت برای انسان ها است از طریق خطبا و ائمه جماعات برای مردم منتقل  شود.

 

خواندن زیارت اربعین، زیارت کردن امام حسین(ع) در روز اربعین و پاسداشت چنین روزی توصیه شده است. از طرفی اربعین حسینی زمینه ساز تقویت هویت شیعی میان شیعیان اهل‌ بیت(ع) است. از اربعین هویت شیعی جان و قالبی تازه می‌گیرد و با استمداد از نیروی شگرف عاشورا، ظهور پرقدرتی را در عرصه‌های سیاسی و فرهنگی و نظامی از خود نشان می‌دهد.

 

 باید به مسئله زیارت اربعین فراتر از این مسائل پرداخته شود. زیارت معنا و مفهوم خاص خود را دارد اما امروز معنای واقعی زیارت اربعین و شکلی که از گذشته داشته باید به مردم تبیین  شود. در طول تاریخ بسیاری از حکام تلاش کردند، مانع این زیارت شوند، چرا که انسان‌هایی به زیارت قبر امام حسین(ع) می‌روند و آنجا را به عنوان یک پایگاه برای توسعه انقلاب دینی در سطح بین‌المللی قرار می‌دهند.

 

 بحث ورود به  فرهنگ فاطمی، پیاده روی اربعین و بحث مهدویت از محورهایی است که بعد از انقلاب اسلامی مورد توجه قرار گرفت، اهتمام به این موضوعات در مساجد چقدر می تواند در بسط و گسترش معارف و آموزه های دینی موثر باشد؟

 فعالیت های فعلی در سطح مساجد تا همین مقدار که صورت گرفته است قابل تقدیر بوده و اثرات مثبتی را با خود به همراه داشته است،اما فعالیت های جانبی مساجد در این ایعاد باید پر رنگ تر شود به نحوی که نقش مسجد در این محورها در جامعه به شکلی ملموس دیده شود.

 

 در برخی کشورها می بینیم که مساجد تنها نقش عبادی ندارند و در بسیاری از امور دینی، فرهنگی فعالیت دارند و همین فعالیت سبب شده است که مرکزیت یافته و بسیار از مردم در برنامه ها شرکت کنند، به نظر می رسد ما می توانیم با بهره گیری از تجربیات دیگران نسبت به این موضوع اهتمام داشته باشیم و از این طریق جوانان را به مساجد بیش از گذشته جذب کنیم.

 

مسجد در حفظ اتحاد و انسجام مومنین چگونه می تواند،نقش خود را ایفا کند؟

مسجد پايگاه ديني، كانون وحدت اسلامي و محلي براي رشد و تكامل انسان ها است. در حال حاضر هم همانند گذشته باید كانون حركت ها، خيزش ها و جنبش ها باشند و بيداري اسلامي نيز از این مراکز سرچشمه بگیرد. نقش روحانیون و هیئت امنا در شکوفا کردن مساجد و گسترش فعالیت‌های فرهنگی و مذهبی در آن و همچنین جذب جوانان به مسجد، بسیار مهم و با اهمیت است.

 

باید با تاسی به فرهنگ حسینی تا جایی که می توانیم از فرصت پیاده روی اربعین استفاده کنیم و اسلام ناب محمدی را به جهانیان معرفی کنیم. وقتی مسلمین با یکدیگر باشند و به وحدت برسند می توانند در مبارزه با کسانی که می خواهند با اسلام و مکتب تشیع مقابله کنند، بیاستند.

 

 

 

 

 

 

پایان پیام/40

منبع: شبستان

کلیدواژه: اربعین حسینی اربعین پیاده روی اربعین مرز مهران زائران اربعین حسینی موکب اربعین کربلا کربلای معلی مجلس رای اعتماد اربعین مسجد طراز اسلامی مسجد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۳۱۴۰۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مجوز واردات ۲ هزار دستگاه اتوبوس برون‌شهری صادر شد+ سند

به گزارش گروه سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا، محمد مخبر، معاون اول رئیس جمهور در بخشنامه‌ای موضوع مجاز بودن وزارت صنعت، معدن و تجارت نسبت به ثبت سفارش ۲ هزار دستگاه اتوبوس برون شهری با عمر کمتر از پنج سال و با تخفیف ۵۰ درصدی در سود بازرگانی، به منظور توسعه حمل و نقل عمومی مسافر، تنظیم بازار و ارائه خدمات بهینه به مسافران اربعین حسینی را ابلاغ کرد.

در این ابلاغیه خطاب به وزارت راه و شهرسازی، وزارت صمت، وزارت کشور، وزارت امور اقتصادی و دارایی و بانک مرکزی آمده است: هیات وزیران در جلسه ۱۴۰۳/۲/۹ به پیشنهاد مشترک وزارتخانه‌های راه و شهرسازی صنعت، معدن و تجارت و کشور و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی و در اجرای بند (ث) تبصره (۱۰) قانون بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور تصویب کرد:

۱- به منظور توسعه حمل و نقل عمومی مسافر، تنظیم بازار و ارائه خدمات بهینه به زائرین و مسافرین اربعین حسینی ثبت سفارش واردات (۲ هزار) دستگاه اتوبوس برون شهری با عمر کمتر از پنج سال با تایید وزارت راه و شهرسازی و تایید تامین قطعات و وجود شبکه خدمات پس از فروش توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت و تطابق با استاندارد کارخانه سازنده در زمان ساخت خودرو مجاز است.

۲- سود بازرگانی هرگونه واردات اتوبوس که با تفیید وزارت کشور جهت جا به جایی مسافرین اربعین حسینی استفاده می‌شود مشمول پنجاه درصد (۵۰) تخفیف است. دستورالعمل نحوه اجرای این بند توسط وزارت کشور و با همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت تهیه و ابلاغ می‌شود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • لزوم تدبیر عراق برای کاهش حوادث رانندگی در ایام اربعین‌حسینی
  • تمهیدات لازم برای اربعین از سوی کشور عراق اندیشیده می شود
  • مجوز واردات ۲ هزار دستگاه اتوبوس برون‌شهری صادر شد+ سند
  • رویکرد جدید ارائه خدمات در شهرداری اصفهان/ تقویت خدمات‌دهی در ایام اربعین حسینی
  • حسینی: امروزه فریاد حمایت از غزه در غرب طنین‌انداز شده است
  • حسینی: اقدامات دولت سیزدهم تعامل با کشورهای جهان را فراهم کرده است
  • عشق جوانان به ائمه اطهار (ع) وصف ناپذیر است
  • یزد عزادار صادق آل محمد (ع)
  • اقدامات بی بدیل امام صادق علیه السلام در حفظ و صیانت از روایات
  • برپایی دسته‌های عزاداری شهادت امام جعفر صادق (ع) در یزد