Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از  بجنورد؛  عبدالله یوسفی رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: اجرای پروژه امنیت غذایی در اراضی دیم خراسان شمالی با همکاری ایکاردا (مرکز بین المللی تحقیقات کشاورزی در مناطق خشک) اجرا می‌شود.

عبداله یوسفی گفت: سالانه حدود ۱۲۰ هزار هکتار از اراضی استان به صورت دیم پاییزه کشت و کار می‌شود که با توجه به تغییرات اقلیمی شاهد شکنندگی در تولید در اراضی دیم استان هستیم و با توجه به این که تولید در دیمزار‌ها به عنوان یکی از سیاست‌های مهم معاونت زراعت در دستور کار قرار گرفته است، در این راستا با همکاری ایکاردا، ارتقای امنیت غذایی از طریق افزایش تولید سیستم‌های زراعی دیم به میزان ۲۵ درصد در مدت ۵ سال هدف‌گذاری شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: ایکاردا، یکی از ۱۵ مرکز تحقیقاتی استراتژیکی کشاورزی جهان است و هدف آن بهـــبود رفــاه مــــردم با استفاده از تحقیقات و آموزش در مناطق خشک برای افزایش تولید در واحد سطح و افزایش کیفیت محصولات زراعی با حفظ منابع طبیعی و استفاده پایدار از منابع محیطی است و دومین مرکز تحقیقاتی در دنیا است که بر روی گندم فعالیت می‌کند و از طریق یک شبکه گسترده با مناطق، مؤسسات ملی، دانشگاه‌ها، سازمان‌های غیر دولتی و وزراتخانه‌ها در کشور‌های توسعه یافته در ارتباط است.

یوسفی مهم‌ترین مؤلفه این پروژه را ترویج و به کارگیری فناوری‌های آزمون شده و موفق در پایگاه‌های نوآوری برشمردند و افزودند: ایجاد تغییر در تفکر و رفتار بهره‌برداران دیم در موضوعاتی مانند تناوب علوفه و گیاه روغنی با گندم و جو از سایر اهداف طرح است.

رئیس سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی تصریح کرد: در این طرح از ارقام و ژنوتیپ‌های داخلی و بعضی از ژنوتیپ‌های بین المللی نیز استفاده می‌شود و همچنین تولید علوفه در دیمزار‌ها نیز در این طرح هدفگذاری شده است.
وی اظهار کرد: در اجرای این پروژه، تغییر روش‌های کشت مرسوم به روش‌های کشت پیشرفته و کشاورزی حفاظتی نیز مورد نظر بوده و بر آن تاکید می‌شود.

عبداله یوسفی درخصوص برنامه این طرح در خراسان شمالی اظهار کرد: در سال جاری برای استان خراسان شمالی ۴۶۵۰ هکتار اراضی گندم دیم و ۸۸۵ هکتار جو دیم به همراه ۲۸۵ هکتار نخود و ده هکتار محصولات علوفه‌ای در نظر گرفته شده است و با تداوم پروژه طی ۵ سال آینده سطح اجرای این پروژه در استان به ۱۳۱ هزار و ۶۶۰ هکتار خواهد رسید.

وی افزود: در اجرای این طرح، تعدادی سایت‌های نوآوری و مزارع الگویی در مزارع کشاورزان و دراقلیم‌های مختلف ایجاد خواهد شد.

یوسفی استفاده از تناوب‌های مختلف، تولید علوفه در دیمزارها، گسترش کشاورزی حفاظتی و توسعه دستگاه‌های مکانیزه جدید را از مهمترین برنامه‌های اجرایی طرح برشمرد.

وی در ادامه گفت: سه سایت در استان درنظر گرفته شده است که در این سایت‌ها استفاده از ارقام مختلف، روش‌های خاک ورزی متفاوت و شیوه‌های مختلف کشت و تنوع تولید مدنظر قرار خواهد گرفت.

انتهای پیام / ب

سالانه افزون بر ۱۲۰ هزار هکتار از اراضی خراسان شمالی به صورت دیم کشت و کار می‌شود

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: جهاد کشاورزی محصولات کشاورزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۳۱۴۱۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برداشت گل محمدی از ۵۰۰ هکتار از گلزار‌های خراسان شمالی

به گزارش خبرگزاری صداوسیما خراسان شمالی ؛ مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: برداشت گل محمدی از ۵۰۰ هکتار از گلستان‌های مناطق گرم این خطه آغاز و پیش بینی می‌شود که امسال ۳۸۷ تن گل‌تر برداشت شود.
صفدر صفدری افزود: برداشت گل محمدی از سطح گلزار‌های شهرستان مانه و سملقان، اسفراین و بخش‌هایی از بجنورد آغاز شده است.
وی گفت: در مجموع سطح گلزار‌های آبی گل محمدی بارور ۲۸۹ هکتار و بارور دیم ۸۳ هکتار، گلزار‌های آبی غیربارو ۴۸ هکتار و دیم غیر بارور ۴۱ هکتار است.
مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی افزود: سالانه در استان ۶۲۱ هزار لیتر گلاب، ۲۲ لیتر اسانس گل محمدی، ۲۹ هزار کیلوگرم گلبرگ خشک و ۱۲ هزار کیلوگرم غنچه خشک تولید و روانه بازار می‌شود.

دیگر خبرها

  • اجرای هفت پروژه باغات مدرن در آذربایجان شرقی
  • ۱۹۱ کیلومتر از راه‌های اصلی خراسان شمالی بهسازی شد
  • توسعه ۳۰۰ هزار هکتار اراضی؛ افزایش سه میلیون تنی محصولات کشاورزی
  • رفع تصرف بیش از ۲ هزار هکتار اراضی ملی و منابع طبیعی در آذربایجان‌غربی
  • رفع تصرف بیش از دو هزار هکتار اراضی ملی و منابع طبیعی در آذربایجان‌غربی
  • رفع تصرف بیش از ۲۱۰۰ هکتار اراضی در استان آذربایجان غربی
  • برداشت گل محمدی از ۵۰۰ هکتار از گلزار‌های خراسان شمالی
  • خوشه‌های خوش‌سالی در خراسان شمالی با جهش تولید و مشارکت کشاورزان
  • ۲۲ هزار هکتار از اراضی شهرستان بروجرد زیر کشت می‌رود
  • یکپارچه‌سازی اراضی کشاورزی؛ گل یا پوچ