Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-05-07@10:44:14 GMT

عوامل گمراهی و بی‌بصیرتی امت اسلامی

تاریخ انتشار: ۹ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۳۱۴۳۷۰

عوامل گمراهی و بی‌بصیرتی امت اسلامی

آیت‌الله سیداحمد میرعمادی نماینده ولی‏‌فقیه در استان و امام جمعه خرم‌آباد در گفت‌وگو با ایکنا از لرستان، در رابطه با عوامل گمراهی و بی‌بصیرتی امت اسلامی، گفت: امام صادق(ع) در فرازی از زیارت اربعین امام حسین(ع) می‌فرماید: «و بذل مهجته فیک لیستنقذ عبادک من الجهالة و حیرة الضلالة؛ و جانش را در راه تو بذل کرد تا بندگانت را از جهالت و سرگردانی گمراهی برهاند».

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بر طبق این جمله امام صادق(ع) قیام امام حسین(ع) برای نجات امت اسلامی از جهل و بی‌بصیرتی و رهایی از سرگردانی گمراهی بوده است.
وی افزود: امت اسلامی در صدر اسلام دچار دو مشکل اساسی شده بودند یکی جهل و بی‌بصیرتی، دیگری ضلالت و گمراهی، در این‌جا این سؤال مطرح است که عوامل گمراهی و بی‌بصیرتی امت ‌اسلامی چه بوده است؟
آیت‌الله میرعمادی ادامه داد: تاریخ نشان می‌دهد چند چیز، عامل اصلی گمراهی و سرگردانی مردم بعد از رحلت پیامبر اکرم( ص) بوده است که از جمله آن‌ها می‎توان به تبدیل امامت به خلافت و سلطنت اشاره کرد.
امام جمعه خرم‌آباد اضافه کرد: پس‌از رحلت رسول خدا(ص) رهبرى و حاکمیت امت اسلامی از مسيری که آن حضرت برنامه‌ريزى کرده بود خارج و نظام امت و امامت به نظام خلافت و سلطنت تبدیل شد و همین امر اساس ضلالت جامعه اسلامی گشت. بر اساس حدیث معروف «الناس علی دین ملوکهم» مردم بر دین حاکمان خود هستند، وقتی حاکم جامعه از طریق نامشروع به خلافت برسد و شایستگی لازم برای خلافت نداشته باشد و مردم نیز از راه تعصب و کورکورانه از او پیروی کنند، نتیجه‌اش چیزی جز گمراهی نیست کمااینکه قرآن‌کریم می‌فرماید: «در قیامت وقتی از عده‌ای سؤال می‌کنند چرا گمراه شدید
می‌گویند: «ربنا انا أطعنا سادتنا و کبرائنا فأضلونا السبیلا؛ پروردگارا، همانا ما از سران و بزرگان خود اطاعت کردیم و آنان ما را گمراه کردند بنابراین هرگاه حاكم و فرمانروای مردم، خود، گمراه و فاقد مشروعیت باشد، به‌تدريج عملكرد سوء او، سبب گمراهی همه مردم می‌‌شود؛ از این‌رو در روايتی پيامبر اكرم(ص) فرمود: «انی اخاف علی امتی الائمة المضلون؛ من بر امت خود از پیشوایان گمراه می‌ترسم» بنابراین غفلت امت اسلامی از موضوع امامت و رهبری و پیروی از حاکمیت نامشروع و غاصب موجب گمراهی آنان شد.

جدا کردن قرآن از عترت و مهجور نمودن قرآن

نماینده ولی‎فقیه در لرستان جدا کردن قرآن از عترت و مهجور نمودن قرآن را عامل دوم در گمراهی و بی‌بصیرتی امت اسلامی دانست و اظهارکرد:
اهل سقیفه بر اثر عوامل و انگيزه‌های مختلف و هواهای نفسانی، بعد از رحلت پیامبر اکرم(ص)، قرآن را از عترت جدا کردند شعار «حسبنا کتاب الله» سردادند و به‌تدریج از قرآن و عترت فاصله گرفتند، در حقیقت قرآن را مهجور و عترت را خانه‌نشین کردند، از سوی دیگر از تدوین و نشر احادیث پیامبر اکرم(ص) ممانعت کردند در نتیجه گرفتار جهالت و ناآگاهی و بی‌بصیرتی و گمراهی شدند؛ در حالی‌که براساس حدیث ثقلین، پیامبر اکرم(ص) راه نجات از گمراهی را تمسک به قرآن و عترت معرفی کرد و طبق اين حديث نورانی، قرآن و عترت از یکدیگر تفکیک‌ناپذیرند و جدایی این دو از یکدیگر باعث می‎‌شود، مسلمانان به دام گمراهی بیفتند و از راه هدايت فاصله بگيرند، و به دستورات قرآن و اهل‌بيت عمل نكنند.
وی ادامه داد: اگر امت اسلامی، بعد از رحلت پيامبر اکرم(ص) دچار مشكلات اعتقادی، اجتماعی، سیاسی و ... شده و گره‌های‎ متعدد و مختلف در ميان‌شان پديد آمد و گمراهی‎‌هايی پيدا شد، همه به‌خاطر آن بود كه آنان ابتدا ظاهرا به قرآن تمسک کردند ولی به‌تدریج از قرآن فاصله گرفتند و به آيات آن عمل ننمودند و اهل‌بيت پيامبر(ص) را هم خانه‌نشين كردند.

نفوذ جریان نفاق در جامعه

آیت‌الله میرعمادی پيامد دردناک اين تفکیک و مهجوریت و خانه‌نشينی را بی‌بصیرتی و غفلت از مسائل اساسی جامعه اسلامی و فراهم شدن زمينه انحراف و ضلالت برای آنان دانست و ادامه داد: جریان نفاق که بعد از هجرت پیامبر اکرم(ص) و فتوحات آن حضرت در مدینه شکل گرفته بود، بعد از رحلت آن حضرت وارد عرصه سیاست و اجتماع گردید ره‌اورد جریان نفاق چیزی جز گمراهی مردم نبود، نفوذ جریان نفاق در گام اول موجی از تردید و بی‌اعتمادی را در جامعه اسلامی به‌وجود آورد و به‌دنبال آن در گام بعدی باورهای دینی مردم را تضعیف و تخریب نمود و سرانجام موجب فتنه و اختلاف و تنش در جامعه اسلامی گردید به همین جهت نگرانی رسول خدا(ص) بعد از خود برای امت اسلامی از این دشمنان خوش خط و خال اما زهرآگین بود، لذا فرمود: «ولکنّی اخاف علیکم کلّ منافقٍ حُلْوَاللسان؛ از منافق شیرین زبان بر شما بیمناکم که حرف‌هایش برایتان آشناست، ولی عمل و رفتارش به گونه‌ای است که نمی‌شناسید» و در حدیث دیگر، صریح تر بیان فرموده است: «انّی لا اَتَخَوَّفُ علی اُمّتی مؤمناً ولا مشرکاً، فامّا المؤمنُ فَیَحْجُزُهُ ایمانُهُ و اما المشرکُ فَیَقْمَعُهُ کُفْرُهُ، ولکن اَتَخَوَّفُ علیکم منافقاً عَلیمَ اللسان، یقولُ ما تَعْرِفُونَ و یَعملُ ما تُنْکِرُون؛ من هرگز بر امتم از سوی مؤمن و مشرک بیمناک نیستم؛ مؤمن را ایمانش باز می‌دارد و مشرک را کفرش ریشه‌کن می‌سازد. لیکن نگرانی و بیم من بر شما از سوی منافق دانا زبان است که می‌گوید آن‌چه را می‌شناسید و عمل می‌کند آن‌چه را نمی‌شناسید .
این کارشناس مذهبی افزود: چنین منافقانی پس از پیامبر خدا( ص )، بر سرنوشت دین و دنیا و حکومت و خلافت مسلط شدند و اوج آن، استیلای امویان برخلافت اسلامی بود که پس‌از قدرت یافتن، کفر درونی خویش را آشکار ساختند و ضربه‌های جبران‌ناپذیر زدند، افرادی مانند مروان، حکم بن عاص، ولید، ابوسفیان، معاویه و یزید ، را از بارزترین آنان می‌توان برشمرد کمااینکه پیامبر اکرم(ص) فرمود: «هرگاه تعداد بنی‌امیه به سی تن برسد سرزمین خدا را ملک خود و بندگان خدا را بردگان خود قرار داده و دین خدا را به نفاق خواهند گرفت». (تاریخ یعقوبی، ج،2 ص 172 )
وی گفت: امام علی(ع) در نامه 32 نهج‌البلاغه به معاویه می‌نویسد: «بسیاری از مردم را به گمراهی خویش فریب دادی و به تباهی افکندی و به امواج نفاق خود سپردی، در نتیجه ظلمت گمراهی آنان را فراگرفت و در تلاطم شبهه‌ها گرفتار آمدند و از راه راست خود دور گشتند». همچنین در خطبه 185 می‌فرماید: «ای مردم شما را به درک و شناخت منافقین توجه می‌دهم زیرا اینان هم گمراه هستند و هم دیگران را به گمراهی می‌اندازند هم لغزنده‌اند و هم افراد را به لغزش می‌اندازند».
نماینده ولی‎فقیه در لرستان ادامه داد: نمونه نفوذ منافقین، در فتنه جمل و ناکثین همچنین قاسطین دیده شده آنان که خود در کشتن خلیفه دخیل بودند همانا پیراهن خونین خلیفه را به مردم نشان دادند و خود را خون‌خواه خلیفه معرفی کردند و موجب تنش و بحران در جامعه شدند. در نتیجه عده زیادی را به گمراهی کشیدند.

دوری از ولایت

وی دوری از ولایت را عامل چهارم ذکر کرد و گفت: بر اساس روایات اسلامی دلیل اصلی گمراهی جامعه اسلامی دوری از ولایت است که سبب هلاکت و نابودی انسان می‌شود، انحراف و گمراهی مردم به‌خاطر زاویه گرفتن از ولایت در روایات متعدد آمده است، ازجمله: در حدیثی مرحوم کلینی از امام صادق(ع) نقل می‌کند که فرمود: «والله ما هلک من کان قبلکم و ما هلک من هلک حتی یقوم قائمنا الا فی ترک ولایتنا؛ به خدا قسم علت هلاکت اقوام قبل از شما و اقوام بعد، تا زمان ظهور امام زمان(عج) چیزی جز ترک ولایت ما نیست.(کافی، ج 1، ص 426(
امام جمعه خرم‌آیاد اضافه کرد: از سوی دیگر تبعیت از ولایت سبب عبور از گردنه گمراهی و هلاکت است قرآن‌کریم در آیه یازدهم سوره بلد می‌فرماید: «فلا اقتحم العقبه و ما ادریک مالعقبه فک رقبه؛ پس چرا او به گذرگاه سخت(گردنه دشوار) قدم ننهاد و تو چه مى‌دانى كه منظور گذرگاه سخت(گردنه دشوار) چيست؟

آزاد كردن برده و ...

وی ادامه داد: از امام صادق(ع) سؤال شد منظور از گردنه و عقبه‌ای که باید از آن عبور کرد و آزاد شد چیست؟ فرمود: نحن تلک العقبه، التی من اقتحمها نجی؛ ما هستیم آن گردنه‌ای که هر کس وارد شود نجات یابد».آن‌گاه امام صادق(ع) به ابان بن تغلب فرمود: «فان الله فک رقابکم من النار بولایتنا اهل البیت؛ خدا به برکت ولایت ما گردن شما را از دوزخ رهایی بخشید».
نماینده ولی‎فقیه در لرستان اظهارکرد: به‌طور کلی هرگونه قیام و حرکتی وقتی ارزش دارد که بر محور ولایت باشد و الا گمراهی است کمااینکه قرآن کریم می‌فرماید: «قل انما أعظکم بواحده ان تقوم لله؛ بگو من شما را به یک سخن پند می‌دهم و آن این‌که شما برای خدا قیام کنید. امام صادق(ع) در تفسیر این آیه فرمود: «أعظکم بولایة علی(ع)؛ شما را به ولایت علی بن ابی طالب(ع) پند می‌دهم یعنی بر محور ولایت قیام کنید، تا گمراه نشوید» به هرصورت بعد از رحلت پیامبر اکرم( ص) مردم از فیض وجود ولایت بی‌بهره شدند در نتیجه گرفتار ضلالت و گمراهی گردیدند .

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری قرآن ایکنا لرستان معارف بصیرت امت اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۳۱۴۳۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عضو انجمن آسم و آلرژی : ۹ تا ۱۳ درصد مردم کشور آسم دارند / آلودگی هوای کلانشهرها از عوامل مهم ابتلا به آسم است

عضو انجمن آسم و آلرژی ایران با بیان اینکه ۹ تا ۱۳ درصد گروه‌های سنی مختلف در کشور به بیماری آسم مبتلا هستند، گفت: از آنجا که آسم یک بیماری التهابی است، آلودگی هوا می‌تواند میزان بروز و شدت این بیماری را افزایش دهد؛ بر همین اساس در کلان‌شهرها که آلودگی هوای بیش‌تری دارند، میزان ابتلا به این بیماری نیز افزایش می‌یابد.

به گزارش ایسنا؛ مریم محلوجی‌راد همزمان با روز جهانی آسم و آلرژی درباره بیماری آسم توضیح داد: پروسه ابتلا به آسم مانند بیماری‌های عفونی نیست و معمولا به صورت خود به خود ایجاد می‌شود؛ به عبارت دیگر، آسم، پیامد یک بیماری نیست. آسم یک بیماری التهابی ریه است و عفونت در ابتلا به این بیماری هیچ نقشی ندارد.

وی درباره تاثیر عفونت بر شدت آسم گفت: عفونت به عنوان یک عامل محرک می‌تواند سبب افزایش شدت بیماری یا شروع حمله آسم باشد. باز هم تاکید می‌کنم، آسم یک بیماری التهابی مزمن است که در کودکان به دلیل آلرژی ایجاد می‌شود.

حدود ۱۳ درصد ایرانی‌ها آسم دارند

پزشک کلینیک آسم و آلرژی سازمان جهاد دانشگاهی علوم‌پزشکی تهران درباره آسم کودکان توضیح داد: اکثر «آسم کودکان» از نوع آسم آلرژیک است؛ در حالی که عوامل آلرژیک و غیرآلرژیک به طور برابر در ابتلای آسم بزرگسالان نقش دارند.  

محلوجی گفت: عوامل آلرژیک محیط، سبب بروز و تشدید عوارض آسم  آلرژیک می‌شوند. عوامل آلرژیک بر ابتلا به آسم آلرژیک تاثیرگذار هستند؛ همچنین سایر مولفه‌ها، آسم غیرآلرژیک را تحت تاثیر قرار می‌دهند.  

وی با بیان اینکه میزان ابتلا به آسم در کشور بررسی شده، اظهار کرد: وضعیت ابتلا به آسم در میان گروه‌های سنی بررسی شده، حدود ۹ تا ۱۳ درصد از گروه‌های سنی مختلف به بیماری آسم مبتلا هستند. منظور این است میزان ابتلا به آسم با توجه به شرایط سنی افراد تغییر می‌کند. همچنین وضعیت ابتلا به آسم در سطح جهانی حدود  ۳ تا ۱۵ درصد گزارش شده که در برخی کشورها به ۲۰ درصد نیز می‌رسد.
آلودگی هوای کلانشهرها از عوامل مهم ابتلا به آسم
استان‌های رکورددار آسم

محلوجی با بیان اینکه بسیاری از کشورها نسبت به کنترل عوامل محرک و آلرژی‌زا اقدام کرده‌اند، افزود: آنها با کنترل عوامل محرک و آلرژی‌زا توانسته‌اند، شیوع آسم را کاهش دهند یا میزان ابتلا به این بیماری را به یک سیر ثابت برسانند. به نظر می‌رسد، میزان ابتلا به آسم در کشور رو به افزایش است. یکی از دلایل افزایش ابتلا به آسم در کشور، آلودگی کلان‌شهرها است که جزو عوامل مهم ابتلا به این بیماری محسوب می‌شود.   شهرهای اراک و اهواز و استان سیستان‌و بلوچستان، بیشترین میزان شیوع آسم را تجربه‌کرده‌اند.  

تاثیر آلودگی هوا بر افزایش ابتلا به آسم

عضو انجمن آسم و آلرژی ایران ادامه داد: آلاینده‌های مضر هوا وارد دستگاه تنفس می‌شوند؛ این آلاینده‌ها برحسب اندازه‌ای که دارند (ذرات حدود ۴ تا ۵ میکرون) می‌تواند به «راه‌های هوایی پایین‌تر» وارد شوند. همچنین ذرات بسیار ریز می‌توانند تا انتهای ریه نفوذ کنند و حتی وارد خون شوند. اغلب آلاینده‌ها، «رادیکال‌های آزاد» هستند که سبب التهاب ریه یا سایر قسمت‌های بدن می‌شوند و جزو موارد آسیب‌زا به حساب می‌آیند. به دلیل اینکه آسم یک بیماری التهابی است آلودگی هوا می‌تواند میزان بروز و شدت این بیماری را افزایش دهد. کلان‌شهرها، آلودگی هوای بیشتری دارند، به همین دلیل، میزان ابتلا به این بیماری در شهرهای بزرگ افزایش می‌یابد.

محلوجی درباره تفاوت آسم بزرگسالان و کودکان گفت: «ژنتیک» و «عوامل محیطی» در بروز آلرژی نقش دارند؛ به نحوی که اگر یکی از والدین آلرژی داشته باشد، احتمال ابتلای فرزند آنها به آلرژی حدود ۵۰ درصد است. همچنین اگر پدر و مادر هر ۲ دارای آلرژی باشند، احتمال ابتلای فرزند به آلرژی به ۷۰ درصد می‌رسد. بنابراین باید گفت ژن، نقش ۵۰ درصدی در بروز آلرژی دارد و ۵۰ درصد دیگر نیز برای عوامل محیطی است.

پزشک کلینیک آسم و آلرژی سازمان جهاد دانشگاهی علوم‌پزشکی تهران درباره نقش عوامل محیطی بر بروز آلرژی گفت: عوامل محیطی که منجر به آلرژی می‌شود به ۲ دسته «آلرژن‌ها» و «عوامل محرک» تقسیم می‌شود. آلرژن‌ها نیز به ۲ دسته «بیرونی» و «درونی» تقسیم می‌شود. گرده درختان، چمن‌ها و علف‌های هرز جزو  آلرژن‌های محیط‌ باز هستند؛ همچنین «مایت‌های گردوغبار»، سوسک، کپک‌ها و حیوانات خانگی مثل گربه و سگ جزو آلرژن‌های درونی محسوب می‌شوند.

وی درباره دسته محرک‌ها توضیح داد: نه تنها موارد دخانی بلکه سایر موارد استنشاقی جزو محرک‌ها به حساب می‌آیند. همچنین شوینده‌ها و موادی که بوی تند دارند باید در دسته محرک‌ها لحاظ شوند. ژنتیک و عوامل محیطی که موجب بروز آلرژی می‌شوند در سیر خود به صورت «اگزما اتوپیک»، «آسم کودکان» و «رینیت آلرژیک» تظاهر پیدا می‌کنند.

پزشک کلینیک آسم و آلرژی سازمان جهاد دانشگاهی علوم‌پزشکی تهران درباره میزان کودکان مبتلا به آسم گفت: نتایج مطالعات کشوری که با همکاری «مرکز تحقیقات ایمونولوژی» و «انجمن آسم و آلرژی ایران» انجام شده، بیان می‌کند میزان ابتلا به آسم در میان کودکان نسبت به بزرگسالان بیشتر است. با توجه به آمار ۹ تا ۱۳ درصدی آسم در کشور باید گفت که عددهای بالاتر مربوط به آسم کودکان است.
نقش داروهای استنشاقی در کنترل و درمان آسم

محلوجی درباره روش‌های درمانی نوین گفت: داروهای استنشاقی، مهم‌ترین دارو در زمینه کنترل و درمان آسم است که سالیان سال مورد استفاده قرار گرفته‌ و نتایج خوبی برجای گذاشته‌اند. مقاومت‌هایی برای استفاده از اسپری‌های استنشاقی وجود داشت که با بهره‌ گرفتن از آموزش توانستیم در جهت رفع آن گام برداریم.

وی با بیان اینکه استفاده از عوامل «بیولوژیک» جزو روش‌های جدید درمان آسم به حساب می‌آید، گفت: استفاده از  «امالیزوماب» که در واقع یک  “Anti IgE”  است برای درمان آسم کاربرد دارد.   امالیزوماب حدود ۲ سال است در کشور تولید شده، تجربه در مواجهه با بیماران نشان داده که اثرگذاری نمونه داخلی و خارجی این دارو بیانگر یکسان است.

عضو انجمن آسم و آلرژی ایران ادامه داد: برخی از داروهایی بیولوژیک که شاید اثربخشی بیشتری داشته باشند در دسترس نیستند. امیدواریم که شرایط به نحوی باشد که این داروها در دسترس بیماران قرار گیرند.   
ضرورت توجه به آموزش در کنترل آسم

محلوجی با بیان اینکه «آموزش بیماران» اولین نکته در مدیریت آسم به حساب می‌آید، افزود: هفتم می به عنوان روز جهانی آسم شناخته می‌شود و  هر ساله شعاری را برای این روز در نظر می‌گیرند. «توانمندکردن بیماران مبتلا به آسم از طریق آموزش» به عنوان شعار سال جاری انتخاب شده است. بیماران مبتلا به آسم باید بپذیرند که به این بیماری مبتلا هستند و باید برای درمان آن اقدام کنند.

وی ادامه داد: وظیفه مراکز بهداشتی و دانشگاهی این است که به بیماران آموزش دهند و به آنها بگویند درمان فقط مصرف دارو نیست؛ بلکه شامل اجتناب از عوامل مسبب حمله آسم هم می‌شود. بیماران با بهره‌ گرفتن از آموزش باید بدانند که درمان در وهله نخست، اجتناب از عوامل محرک‌زا و گام دوم نیز استفاده از داروها است. حملات آسم با افزایش علائم سرفه، خس‌خس کردن و تنگی‌نفس شروع می‌شود و با پیش‌روی می‌تواند سبب افت اکسیژن خون‌ شود. در چنین شرایطی، بیمار باید در بیمارستان و حتی ای‌سی‌یو بستری شود. اغلب مرگ‌ومیر ناشی از آسم به علت حمله حاد آسم است که باعث تنگی نفس و کاهش اکسیژن می‌شود.  

محلوجی درباره آموزش در حوزه آسم گفت: تلاش‌هایی در زمینه آموزش آسم توسط انجمن آسم و آلرژی ایران با همکاری مرکز  تحقیقات ایمونولوژی اسم و آلرژی صورت گرفته است. همایش علمی آسم هر ساله همزمان با روز جهانی این بیماری برگزار می‌شود و جدیدترین موارد مرتبط آسم مورد بررسی قرار می‌گیرد. در کنار همایش علمی، «همایش آموزش خانواده» نیز برگزار می‌شود و نکاتی درباره بیماری آسم به بیماران و خانواده‌های آنها ارائه می‌شود.

وی ادامه داد: پزشکان تلاش می‌کنند که به بیماران به ویژه بیمارانی که برای نخستین‌بار به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند، نکات آموزشی لازم را ارائه دهند.  

محلوجی درباره میزان مرگ‌ومیر ناشی از بیماری آسم گفت: حدود ۳۰۰ میلیون نفر در سراسر جهان به آسم مبتلا  هستند و میزان مرگ‌ومیر ناشی از بیماری حدود ۴۵۰ هزار نفر گزارش شده است. آماری مربوط به میزان مرگ و میر ناشی از آسم در کشور در دسترس نیست.

عضو انجمن آسم و آلرژی ایران درباره کلینیک آسم و آلرژی جهاد دانشگاهی علوم‌پزشکی تهران گفت: کلینیک سازمان جهاد دانشگاهی حدود ۱۲ سال پیش تاسیس شده و پزشکان فوق‌تخصص ایمنولوژی که عضو هیات‌علمی دانشگاه‌های علوم‌پزشکی هستند، جدیدترین خدمات علمی به بیماران را ارائه می‌دهند. بیماران این کلینیک در صورت لزوم، تحت تست‌های آلرژی از جمله «تست‌های پوستی آلرژی» قرار می‌گیرند.

وی ادامه داد: همچنین انواع تست‌های تنفسی اعم از تست‌های چالشی با «برونکودیلاتور»، تست ورزش، تست‌های متاکولین و نیتریک‌اکسید بازدمی به منظور شناسایی نوع بیماری فرد در این مرکز انجام می‌شود. پس از تشخیص نوع بیماری، روش‌های درمانی نوین مانند تزریق داروهای بیولوژیک، ایمونوتراپی (تزریق واکسن  آلرژی) با توجه به نوع بیماری ارائه می‌شود. افرادی که مبتلا به آسم‌های آلرژیک هستند مورد «ایمونوتراپی» قرار می‌گیرند و پروسه واکسن‌درمانی برای آنها انجام می‌شود.  

محلوجی در پایان گفت: توصیه می‌کنم بیمارانی که به آسم مبتلا هستند بیماری خود را جدی بگیرند. اکثر موارد آسم، قابل کنترل است. بیماران با درمان‌های استنشاقی می‌توانند بیماری خود را  کنترل کنند و به زندگی طبیبعی خود ادامه دهند.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • علامه مطهری شخصیت جامع علمی و بصیرتی معاصر است
  • عوامل اجرایی انتخابات باید حافظ رای مردم باشند
  • همه عوامل اجرایی انتخابات باید حافظ رای مردم باشند
  • تمام عوامل اجرایی انتخابات باید حافظ رأی مردم باشند
  • عضو انجمن آسم و آلرژی : ۹ تا ۱۳ درصد مردم کشور آسم دارند / آلودگی هوای کلانشهرها از عوامل مهم ابتلا به آسم است
  • تکرار گناه فرصت‌ تعالی را از انسان می‌گیرد
  • آموزش گام به گام انتخابات الکترونیک به مردم و عوامل اجرایی
  • مردم نمی‌دانند در چه حوزه‌هایی وقف کنند
  • تاکید بر قرآن محوری و فهم کلام وحی در حج
  • خاتمی: دشمن برای کشور مشکل اقتصادی ایجاد کرده است/ دشمن می خواهد حیا و عفت بانوی ایرانی را نابود کند