Web Analytics Made Easy - Statcounter

تین‌نیوز | 

امروز در حمل‌ونقل مسافران و کالاها، ایمنی و سرعت از اهمیت زیادی برخوردار است و صنعت حمل‌ونقل هواپیمایی با داشتن این ویژگی‎ها جایگاه مستحکمی در میان افرادی چون سیاست‌مداران، بازرگانان، دانشگاهیان و عموم مردم یافته است.

به گزارش تین‌نیوز و به نقل از روابط‌عمومی شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران، با این وصف فرودگاه‎ها به دلیل ظرفیت و سرعت بالای انتقال افراد و کالاها و هم‌چنین تجهیزات ناوبری هوایی مانند رادارها به یکی از مهم‌ترین زیرساخت‎های توسعه بدل شده‎اند و رخ دادن کوچک‌ترین تهدید و سانحه‎ای در آن‌ها به سرعت و با حساسیت زیادی در سطح جهان منتشر می‎شود و چشم‌های نگران را به سوی خود معطوف می‎کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این حساسیت و اهمیت باعث شده است که حفظ ایمنی و آمادگی‎های زیرساختی در فرودگاه‎ها اولویت فراوانی یابد و به اجرای پدافندغیرعامل در آن‌ها تاکید شود.

در ادامه در مورد مفهوم پدافند غیرعامل که معادل دقیق آن Passive Defense است و کارکردها و ساختار اجرایی آن در ایران و شرکت فرودگاه‎ها و ناوبری هوایی ایران توضیحاتی آورده شده است.

پدافند غیرعامل؛ تعریف، قدمت و اصول آن

براساس تعریف مجمع تشخیص مصلحت نظام در راستای سیاست‎های کلی نظام در سند چشم‎انداز 20 ساله کشور و هم‌چنین بر اساس سیاست‌‎های کلی نظام، ابلاغی توسط مقام معظم رهبری، پدافند غیرعامل «مجموعه اقدامات غیرمسلحانه‎ای که موجب افزایش بازدارندگی، کاهش آسیب‎پذیری، تداوم فعالیت‌‌های ضروری، ارتقای پایداری ملی و تسهیل مدیریت بحران در مقابل تهدیدها و اقدامات نظامی دشمن» است.

هم‌چنین در آیین‎نامه‌ اجرایی بند ۱۱ تبصره ۱۲۱ قانون برنامه چهارم توسعه، پدافند غیرعامل به عنوان مجموعه اقدامات غیر مسلحانه‌‎ای که موجب کاهش آسیب‎پذیری نیروی انسانی، ساختمان‎ها، تاسیسات، تجهیزات و شریان‎های کشور در مقابل عملیات خصمانه و مخرب دشمن و یا کاهش مخاطرات ناشی از سوانح غیرطبیعی می شود، تعریف شده است.

در حقیقت پدافند غیرعامل مکمل پدافند ملی(نظامی) و صلح‎آمیزترین و اثربخش‎ترین روش دفاعی است که عمده‎ترین هدف آن، کاهش آسیب‎پذیری زیرساخت‎های ملی و مراکز حیاتی، حساس و مهم و پایداری ملی است و باید در برنامه‎های توسعه پایدار کشور نهادینه شود.

بر این اساس می‌‎توان گفت: مفهوم پدافند غیرعامل قدمتی به طول تاریخ بشر دارد به طوری که انسان‌‎های اولیه برای در امان ماندن از تهاجم حیوانات وحشی و دیگر دشمنان خود و هم‌چنین برای کاستن از نگرانی‎ها به غارها، شاخه‎های درختان و دیگر نقاط امن طبیعی پناه می‎بردند  با شکل‎گیری تمدن‌‎های اولیه که با وقوع جنگ همراه بود، انسان‌‌ها اصول اولیه‌ پدافند غیرعامل را با ساختن ابزارهای دفاعی و برج، بارو و قلعه‎های محکم و مرتفع اجرا می‎کردند و با ایجاد خندق و دیگر استحکامات در اطراف شهرها از حملات غافلگیرانه‌ دشمن پیشگیری می‎کردند. استفاده از عوارض طبیعی برای جلوگیری از دسترسی دشمن نیز یکی از اصول همیشگی پدافند غیرعامل بوده است.

اما امروزه پدافند غیرعامل مفهومی کلان و فراگیر یافته است و در حوزه‎های حمل‌ونقل، مالی و اقتصادی، عمران، فضای تبادل اطلاعات، انرژی، امنیت و دیپلماسی، دارو، درمان و غذا، رسانه و تبلیغات جمعی، صنایع و دفاع و مخابرات تعریف می‎شود که با توجه به قرارگیری ایران در منطقه خاورمیانه به عنوان یکی از مناطق استراتژیک و وجود انواع تهدیدات از سوی دشمنان توجه به اصول آن از امور مهم و حیاتی کشور محسوب می‎شود.

اقدامات پدافند غیرعامل شامل اصولی هم‌چون مکان‎یابی و انتخاب عرصه‎های ایمن در جغرافیای کشور؛ ایجاد پراکندگی و تمرکززدایی در توزیع عملکردها؛ مقاوم‎سازی و ایجاد استحکامات امن دفاعی و پناهگاهی؛ اقدامات فریب، استتار و نامرئی‎سازی؛ کوچک‎سازی؛ اعلام هشدار و خبر اولیه؛ چند منظوره‎سازی؛ متنوع‎سازی منابع؛ عمق‎بخشی لایه‎های دفاعی؛ جابه‌جایی و تحرک؛ صیانت از مردم و سرمایه انسانی و غیره می‎شود.

سازمان پدافند غیرعامل کشور و اهداف آن

به منظور بسط این اصول، سازمان پدافند غیرعامل کشور تشکیل شد و براساس ماده (8)اساسنامه آن، یک کمیته دائمی متشکل از رئیس ستاد کل نیروهای مسلح به عنوان رئیس، رئیس سازمان پدافند غیرعامل به عنوان دبیر و وزرای کشور و دفاع و معاون برنامه‎ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری و رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی و یکی از معاونان ستاد کل نیروهای مسلح شکل گرفت که مصوبات آن پس از ابلاغ دبیر کمیته در همه دستگاه‎های اجرایی لازم الاجرا است.

فرهنگ‎سازی و آموزش عمومی و تخصصی، آمادگی و ارتقای مقاومت ملی، پایش تهدیدات، طبقه‎بندی و سطح‎بندی مراکز و حوزه‎ها، کاهش آسیب‎پذیری‎ها، نهادینه‎سازی اصول، الزامات و ملاحظات فنی مهندسی پدافند غیرعامل در ذات طرح و پروژه‎های ملی، استانی موضوع کشور، تسهیل مدیریت بحران و تداوم کارکردهای ضروری کشور، صیانت و کمک به اداره مردم در راستای مصون‎سازی کشور در برابر انواع تهدیدات روش‎هایی است که برای بسط پدافند غیرعامل در کشور مورد توجه قرار گرفته است و برای عمومی‎سازی آن نیز از سال 1390، به مناسبت سالروز صدور فرمان تشکیل کمیته دائمی)سازمان پدافند غیرعامل)، 8 آبان، به عنوان روز پدافند غیرعامل در تقویم کشوری ثبت شد.

یکی از نکات مهم در شرح وظایف این سازمان این است حوزه فعالیت آن، شامل دستگاه‎های اجرایی، بخش خصوصی، نهادهای عمومی، غیردولتی و مردم نهاد و سازمان‎های کشوری و لشکری می‎شود و که مقابله با تهدیدات حاصل از حوادث طبیعی و غیرمترقبه‎ای چون زلزله، سیل، آتشفشان، خشکسالی و سرما در حوزه مسئولیتی آن قرار نمی‎گیرد و در حوزه مسئولیت سازمان مدیریت بحران کشور وابسته به وزارت کشور خواهدبود.

سازماندهی، طرح‎ریزی، هدایت و راهبری، عملیات پدافندی، مقابله با تهدیدات نوین دشمن؛ هدایت و راهبری مقابله با تهدیدات نوین (سایبری، زیستی، پرتوی، شیمیایی، اقتصادی) با تشکیل و سازماندهی قرارگاه‎های پدافند غیرعامل در موضوعات مرتبط با تهدید؛ هدایت و راهبری و مدیریت و کنترل سامانه‎های مرتبط با پدافند غیرعامل کشور در برابر تهدیدات نوین؛ افزایش آمادگی دستگاه‎های اجرایی برای تداوم چرخه تولید و خدمات در مقابله با انواع تهدیدات؛ بکارگیری ظرفیت‎ها و منابع کشور در حوزه‎های مختلف برای انجام تمهیدات لازم پدافند غیرعامل و فرهنگ‎سازی و آماده‎سازی دستگاه‎های اجرایی و استان‎های کشور برای کمک و اداره و هدایت مردم در شرایط بحرانی وظایف عملیاتی این سازمان محسوب می‎شود.

بر اساس قانون مصوب، مسئولیت اجرای پدافند غیرعامل در دستگاه‎های اجرایی به عهده رئیس دستگاه اجرایی و در استان‎ها به عهده استانداران است و این اقدامات شامل همه مراکز و زیرساخت‎های حیاتی، حساس و مهم اعم از احداث شده، در حال بهره‎برداری، در حال احداث و توسعه آتی است که باید با اتخاذ تدابیر و برنامه‎ریزی‎های لازم توسط مسئولان دستگاه‎ها، سازمان‎ها و مراکز مربوطه انجام شود.

شرکت فرودگاه‎ها و ناوبری هوایی ایران و اجرای پدافند غیرعامل در آن

ایجاد ساختار تشکیلاتی برای پدافند غیرعامل در دستگاه‎های اجرایی، براساس دستورات مقام معظم رهبری و به استناد سیاست‎های کلی نظام در خصوص پدافند غیرعامل و هم‌چنین ماده 201 قانون برنامه پنجم توسعه اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و نیز در نظر گرفتن آئین‎نامه اجرایی بند  11 ماده  121 برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی مصوب هیات‌وزیران و بر اساس موافقت امور ساختارهای سازمانی معاونت توسعه مدیریت و منابع وزارت راه و شهرسازی ریاست جمهوری در اردیبهشت سال 92 ابلاغ شد و شرکت فرودگاه‎ها و ناوبری هوایی ایران نیز برای صیانت از زیرساخت‎ها و سرمایه‎های ملی در حوزه فرودگاهی و همچنین ارتقا و بهبود ارائه مداوم خدمات ایمن ناوبری هوایی ساختار تشکیلاتی مدیریت بحران و پدافند غیرعامل را ایجاد کرد.

پس از مدتی نیز واحد مدیریت بحران و پدافند غیرعامل با دفتر استانداردهای فرودگاهی ادغام و با نام جدید دفتر مقررات فرودگاهی، مدیریت بحران و پدافند غیرعامل مشغول به فعالیت شد که مهم‌ترین اقدمات ساختاری آن در حوزه پدافند غیرعامل شامل تعیین نمایندگان مدیریت بحران و پدافند غیرعامل در فرودگاه‎های کشور، برنامه‎ریزی و تدوین پودمان‎های تخصصی پدافند غیرعامل در ستاد و فرودگاه‎های کشور، ایجاد و تجهیز مرکز عملیات اضطراری (EOC) شرکت فرودگاه‎ها و ناوبری هوایی ایران جهت تسهیل در مدیریت بحران به عنوان یکی از اهداف کلان پنج‎گانه سیاست‎های کلی نظام در خصوص دفاع غیرعامل و تشکیل کمیته کارشناسی مدیریت بحران و پدافند غیرعامل در سطح ادارات‎کل ستادی بوده است.

منبع: تین نیوز

کلیدواژه: پدافند غیرعامل شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tinn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تین نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۳۱۴۴۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طرح‌های شیرین‌سازی آب و مدیریت پساب‌های صنعتی در کشور حمایت می‌شوند

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا،‌ مصطفی میلانی، دبیر ستاد فناوری‌های مواد و ساخت پیشرفته معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری در بازدید از شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان با اشاره به ظرفیت بالای این استان در زمینه مواد و ساخت، گفت: تجاری‌سازی، تأمین مالی، ارتباط سازی بین شرکت‌ها با ارگان‌های دولتی و اطلاع رسانی دستاوردهای فناوری از جمله اقدامات ستاد در جهت توسعه فناوری‌های حوزه مواد و ساخت است.

دبیر ستاد فناوری‌های مواد و ساخت پیشرفته معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری به برگزاری نشست‌های نخبگانی و استفاده از ظرفیت‌ها و پیشنهادهای فعالان این حوزه اشاره کرد و گفت: ستاد مواد آمادگی دارد تا با برگزاری جلسات و رویدادهای تخصصی، در راستای رفع مشکلات شرکت‌های فناور و دانش بنیان شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان گام بردارد.

تاکید بر اهمیت شیرین‌سازی آب و توسعه سرامیک‌های پیشرفته

 میلانی، شیرین سازی آب و مدیریت پساب‌های صنعتی، توسعه سرامیک‌های پیشرفته، تکمیل زنجیره ارزش محصولات پتروشیمی و جلوگیری از خام‌فروشی را از جمله اولویت‌های ستاد برشمرد.

وی تصریح کرد: با توجه به خشکسالی‌های اخیر، فناوری‌های شیرین‌سازی آب از اهمیت بالایی برخوردار هستند و ستاد مواد آماده است تا از طرح‌های فناورانه در این زمینه حمایت کند.

دبیر ستاد فناوری‌های مواد و ساخت پیشرفته معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری در پایان افزود: این ستاد برای تسهیل فرآیند تأمین مالی، ضمانت قراردادها و پذیرش ریسک فناوری‌های نوین آمادگی دارد و خواستار همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان شهرک برای توسعه فناوری‌های مواد و ساخت است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • طرح‌های شیرین‌سازی آب و مدیریت پساب‌های صنعتی در کشور حمایت می‌شوند
  • افزایش پایداری برق مسجدسلیمان با نوسازی پست «مالکریم»
  • پایداری شبکه گاز خراسان جنوبی در برابر سیلاب
  • سازه‌های کشور باید در برابر زلزله‌های ۸ ریشتری مقاوم باشند
  • ابلاغ برنامه‌های ارتقای بهره‌وری به دستگاه‌های اجرایی خراسان جنوبی
  • هدف از اعلام انقلاب فرهنگی اسلامی‌سازی دانشگاه‌ها بود
  • توسعه کشور و مردمی سازی صنعت نفت و گاز بدون نیاز به مدیریت و بودجه دولت
  • تمامی پروژه‌های کردستان باید دارای پیوست پدافند غیرعامل باشد
  • افزایش شمار پیکر‌های بیرون کشیده شده از گور جمعی بیمارستان ناصر
  • افزایش شمار پیکرهای بیرون کشیده شده از گور جمعی بیمارستان ناصر