Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-30@12:35:16 GMT

قضیه خاشقچی آمریکا را از عربستان دور نمی کند

تاریخ انتشار: ۹ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۳۱۴۸۸۰

قضیه خاشقچی آمریکا را از عربستان دور نمی کند

بیروت-ایرنا-«ریاض طباره» سفیر پیشین لبنان در واشنگتن در گفت و گو با ایرنا پیش بینی کرد که قضیه قتل «جمال خاشقچی» روزنامه نگار منتقد سعودی تاثیر منفی چندانی بر روابط واشنگتن و ریاض نمی گذارد و آمریکا، عربستان را تحریم نخواهد کرد.

به گزارش ایرنا، وی افزود: آمریکا نمی تواند به سادگی از عربستان رها شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

چرا که بین این دو توافقی تنگاتنگ وجود دارد و هر دو به هم نیاز دارند. سعودی ها حمایت آمریکا را می خواهند و واشنگتن نیز برای رویارویی با ایران به ریاض نیاز سیاسی و اقتصادی دارد.

*مواضع ترامپ
بیش از یک ماه از قتل خاشقچی در کنسولگری عربستان در ریاض می گذرد و نقش سعودی ها در این قتل روشن شده است.
طباره در تحلیل مواضع «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا در قضیه خاشقچی گفت: او در ابتدا روایت سعودی ها را تایید کرد اما وقتی ابعاد این قضیه در مقابل افکار عمومی بالاگرفت، ترامپ مجبور شد که بین این رویداد و روابطش با عربستان تفاوت قائل شود. بدین ترتیب که او به وقوع این جنایت اذعان کرد اما در عین حال گفت که توافق 110 میلیارد دلاری فروش سلاح و توافق های دیگر بین آمریکا و عربستان سر جای خود باقی است.
سفیر پیشین لبنان در واشنگتن، موضع ترامپ در راستای حفط منافع آمریکا در روابط با سعودی را طبیعی دانست و خاطرنشان کرد: عربستان همپیمان نخست آمریکا در منطقه است. گرچه الان نمی توان دقیقا گفت که روابط دو کشور در چه وضعیتی است اما من فکر می کنم که این روابط همچنان مثبت باقی بماند.

*تحریم
طباره در ادامه گفت و گو با ایرنا، پیش بینی کرد که آمریکا علیه عربستان تحریم هایی را وضع نخواهد کرد و تنها ممکن است تحریم هایی علیه افراد دخیل در قتل خاشقچی اعمال شود.
وی افزود: آمریکا می خواهد حساب عوامل موثر در قتل خاشقچی را با کل نظام سعودی جدا کند و اصرار دارد که ریاض همچنان برای واشنگتن، دوست و همپیمان باشد.

*انتخابات آمریکا
دیپلمات پیشین لبنان در آمریکا در پاسخ به پرسشی درباره تاثیر احتمالی قضیه خاشقچی بر انتخابات کنگره آمریکا گفت: غالبا افکار عمومی آمریکا به مسائل سیاست خارجی این کشور توجهی نمی کند. آنها به مسائل دیگر و به طور مشخص به مسائل داخلی کشور خود توجه می کنند. بنابراین بعید است که مسائل سیاست خارجی و مواضع ترامپ در قبال قضیه خاشقچی و دیگر موضوعات تاثیری در نتایج انتخابات بگذارد و باعث غلبه یک گروه بر دیگری شود.
وی ادامه داد: البته موضوعات خارجی که بر اقتصاد و زندگی روزمره آمریکایی ها تاثیر گذار باشد از نظر افکار عمومی مهم تلقی می شود. به عنوان مثال ممکن است موضوع جنگ تجاری با چین که بر زندگی بسیاری از مردم در آمریکا تاثیرگذاشته، روی رای آنها و نتیجه انتخابات هم موثر باشد. غیر از این، مسائل سیاست خارجی همچون قضیه خاشقچی یا موضوع تحریم ها علیه ایران یا رویارویی با آن بر انتخابات تاثیر نمی گذارد.

*اسرائیل
از طباره پرسیدیم آیا موضع رژیم صهیونیستی و نقش آن در قبال عربستان عاملی کمک کننده به آمریکاست یا نه که در پاسخ گفت: هر کدام از طرف ها با دیگری متفاوت است اما آنها بر سر یک مساله شخص فکر و هدف واحد دارند و آن دشمنی با ایران و رویارویی با آن است. اسرائیل با عربستان در این زمینه هدف مشترک دارد.
وی تاکید کرد که اسرائیل و عربستان از منظر ضرب المثل «دشمن دشمن من دوست من است»، در کنار یکدیگر برای مقابله با ایران قرار گرفته اند.

*ترکیه
دیپلمات پیشین لبنان در ادامه گفت و گو با ایرنا، ارزیابی خود را از موضع ترکیه در قبال پرونده خاشقچی اینگونه بیان کرد: ترکیه به دنبال آن است تا با مذاکره با آمریکا و عربستان، سهم خود را در این موضوع حفظ کند. شاهد این مساله مخفی کردن برخی اطلاعات در جریان تحقیق بود که نشان می دهد بین سه کشور مذاکراتی وجود دارد.
وی پیش بینی کرد که هر چه زمان می گذرد، پرونده خاشقچی به سردی می گراید و اتکای سه کشور به مذاکره نشان دهنده تلاش آنها برای پیدا کردن یک قربانی برای متهم کردن وی و پایان دادن به این پرونده است.
خاورم**2054

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي لبنان خاشقچي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۳۱۴۸۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انیس: آمریکا در قضیه فلسطین خصومت خود را با اسلام نشان داد

روزنامه وابسته به حکومت طالبان در یادداشتی نوشت آمریکا در قضیه فلسطین و حمایت از جنایات رژیم صهیونیستی خصومت خود را با اسلام نشان داد. - اخبار بین الملل -

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، «انیس» روزنامه وابسته به حکومت طالبان در یادداشتی نوشت: مردم و بسیاری از کشورهای جهان برای حل و فصل مناقشه بین فلسطین و اسرائیل تلاش می‌کنند اما آمریکا هم مانند اسرائیل در قطب مقابل ایستاده و سخنان کسی را دراین‌باره نمی‌پذیرد و از این طریق موضع ضد اسلامی خود را نه تنها با فلسطین بلکه با کل جهان اسلام نشان داده است.

نوشتار می‌افزاید: مسلمانان جهان اکنون به این نتیجه رسیده‌اند که آمریکا به شدت با اسلام مخالف است و دشمنی آشتی‌ناپذیری با اسلام دارد. وقتی آمریکا، اسرائیل را در خاورمیانه مستقر کرد، هدفش آزار و اذیت مسلمانان از طریق این ملت پلید بود.

انیس افزود آمریکا همواره مدعی احقاق حقوق بشر در جهان است، اما اکنون ثابت شد در فلسطین به واسطه این کشور، حقوق بشر در سطح بالایی نقض شده است.

نویسنده با تاکید بر این که آمریکا به سمت زواول پیش می‌رود، تأکید کرد: امروز یا فردا، فلسطین دولت مستقل خود را تشکیل می‌دهد و جهان نیز او را به رسمیت خواهد شناخت.

افغانستان: آمریکا با حمایت از جنایات اسرائیل در غزه چهره واقعی خود را به جهان نشان دادطالبان: جنایات اسرائیل نفرت مردم آمریکا را برانگیخته است

روزنامه چاپ کابل تصریح کرد: بزرگترین اشتباه آمریکا در قبال فلسطین، حمایت از جنگ و جنایت اسرائیل علیه بشریت است و این حمایت غیرقانونی آمریکا باعث می‌شود ملت‌های آزاده جهان در مقابل آن مقاومت نشان دهند و از این کشور روی برگردانند زیرا کشتار جمعی و نسل‌کشی اسرائیل در فلسطین به هیچ عنوان قابل پذیرش نیست.

پیش از این نیز، «ذبیح‌الله مجاهد» سخنگوی حکومت طالبان با اشاره به حمایت دولت آمریکا از جنایات رژیم صهیونیستی گفته بود: آمریکا با حمایت خود از اسرائیل و جنایات آن چهره واقعی خود را به جهانیان نشان دادند.

انتهای پیام/.

دیگر خبرها

  • انیس: آمریکا در قضیه فلسطین خصومت خود را با اسلام نشان داد
  • گفت‌وگوهای پنهانی عربستان با اسرائیل در جریان جنگ غزه
  • بایدن هم مثل ترامپ عربستان را قربانی می‌کند؟
  • ریاض: به توافق امنیتی با آمریکا نزدیک شده‌ایم
  • لیندسی گراهام خواستار توافق عربستان و اسرائیل شد
  • دیدار و گفت‌وگوی وزرای خارجه آمریکا و عربستان درباره غزه
  • فرود آمدن هواپیمای اسرائیلی در ریاض
  • وزیر خارجه آمریکا به عربستان می‌رود
  • وزیر خارجه آمریکا به عربستان می‌رود؛ غزه محور اصلی گفت‌وگو با مقامات سعودی
  • ریاض اولین مقصد «بلینکن» در دور جدید سفر منطقه‌ای خاورمیانه