Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: قصه لغو و برقراری مجدد پروازهای فرودگاه همدان آن‌قدر تکراری است که دیگر خبر برقراری پروازها برای مردم شهر و استان همدان تازگی ندارد چراکه هر از چند گاهی و درست در ایامی که برقراری پروازها مهم است شاهد تعطیلی فرودگاه می‌شوند.

این قصه امسال نیز تکرار شد تا ثابت کند لغو و برقراری مجدد پروازی پای ثابت فرودگاه همدان است و اگر سالی حداقل یک‌بار تکرار نشود جای تعجب خواهد داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پنجم مردادماه سال جاری پرواز همدان – مشهد از فرودگاه سردار همدانی درحالی‌که همواره با استقبال مسافران روبرو بود به دلیل آنچه بدعهدی شرکت چارتر کننده عنوان می‌شد، لغو شد و حال به گفته مسئولان ۱۷ آبان ماه و پس از ۳ ماه و ۱۲ روز با همکاری یک شرکت هواپیمایی دیگر از سر گرفته می‌شود.

درست است که مسئولان و دست‌اندرکاران برای برقراری مجدد این پرواز زحمات زیادی متحمل شده‌اند اما هنوز هم جای سؤال است چرا راهی که سرانجام آن مشخص است را تکرار می‌کنیم؟ .

فرودگاه همدان از قدیمی‌ترین فرودگاه‌های ایران با قدمتی حدود ۸ دهه است  فرودگاه همدان از قدیمی‌ترین فرودگاه‌های ایران با قدمتی حدود ۸ دهه است و دارای مجوز مرز هوایی است و یک فرودگاه بین‌المللی به شمار می‌رود اما متأسفانه از ظرفیت‌های این فرودگاه در راستای تقویت زیرساخت‌های حمل‌ونقل و توسعه سرمایه‌گذاری کمتر استفاده‌شده است. ‌

در همین خصوص کارشناس گردشگری استان همدان بابیان اینکه در خصوص پرواز همدان - مشهد و بالعکس و یا هر پروازی از فرودگاه همدان؛ تا زمانی که استان همدان یک یا دو فروند هواپیما خریداری نکند مشکل لغو یک‌باره پروازها وجود خواهد داشت، گفت: در این موضوع تصمیم‌گیرنده مرجع دیگری است.

لغو پرواز همدان - کیش

فرشید گل محمدی بابیان اینکه این اتفاق تازگی ندارد و در مسیر همدان - کیش نیز شاهد لغو پروازها هستیم، گفت: در این مواقع مسافران همدانی مجبور به استفاده از فرودگاه‌های تهران و کرمانشاه هستند که این موضوع حالت خوشایندی برای همدان ندارد.

وی با تأکید بر اینکه اگر همدان به دنبال مطرح کردن خود درزمینهٔ گردشگری است باید زیرساخت‌های آن را نیز تأمین کند، افزود: فرودگاه برای برقراری پرواز از اصلی‌ترین زیرساخت‌ها است و نمی توان آن را در توسعه صنعت گردشگری نادیده گرفت.

وی که مدیر اجرایی یکی از آژانس‌های مسافرتی همدان است با تأکید بر اینکه در پرواز همدان – کیش بدعهدی شرکت چارتر کننده منجر به لغو پروازها شد، گفت: شرکت هواپیمایی مشکلی برای برقراری پروازها نداشت اما بدعهدی مالی چارتر کننده که ازقضا غیربومی هم بود منجر به لغو پروازها شد.

این رویه در فرودگاه که پروازها به‌یک‌باره لغو و پس از مدتی برقرار می‌شود زیبنده پایتخت تاریخ و تمدن ایران‌زمین نیست وی بابیان اینکه از ۱۹ فروردین سال ۹۶ پرواز همدان به کیش و بالعکس لغو شده است و این درحالی‌که است که استقبال مسافران از این پرواز هم کم نبود، گفت: این رویه در فرودگاه که پروازها به‌یک‌باره لغو و پس از مدتی برقرار می‌شود زیبنده پایتخت تاریخ و تمدن ایران‌زمین نیست.

مدیر فرودگاه همدان نیز در گفتگو با خبرنگار مهر بابیان اینکه تلاش‌های بسیاری صورت گرفت تا پرواز همدان - مشهد و بالعکس مجدد برقرار شود، گفت: این پرواز به‌صورت سیستمی و برنامه‌ای انجام می‌شود و چارتری نخواهد بود.

سهراب کلوندی بابیان اینکه پرواز همدان - مشهد و بالعکس دوشنبه و پنج‌شنبه هر هفته برقرار خواهد بود، گفت: علت اینکه چارتر کننده قبلی مجدد تمایلی به انجام چارتر پرواز همدان – مشهد و بالعکس نداشت افزایش قیمت‌ها عنوان شد.

وی بابیان اینکه این پرواز برنامه‌ای خواهد بود و احتمال لغو آن وجود ندارد، گفت: پس از لغو پروازها تلاش‌های بسیاری از طریق استان صورت گرفت تا چارتر کننده‌ها پای‌کار بیایند اما متأسفانه بر روی نرخ و قیمت با شرکت‌ها به توافق نرسیدیم.

استقبال مردم از پرواز همدان - مشهد و بالعکس خوب بود

کلوندی بابیان اینکه استقبال مردم از پرواز همدان - مشهد و بالعکس خوب بود و از طرفی علاقه‌مند بودیم که فعالیت فرودگاه بیشتر شود، گفت: پیگیری‌های بسیاری از راه‌های مختلف انجام شد و درنهایت با حمایت مدیرکل مهرآباد جلسه‌ای با شرکت قشم ایر برگزار و توافق شد بعد از عملیات عتبات که معمولاً تا ۱۲ آبان ماه طول می‌کشد برنامه‌ای به همدان داده شود.

وی بابیان اینکه از ۱۷ آبان ماه هم‌زمان با سالروز شهادت امام رضا(ع) پرواز همدان - مشهد برقرار خواهد شد، گفت: هفته‌ای دو پرواز برقرار خواهد بود و رفت‌وبرگشت انجام خواهد شد.

مسیر پروازی همدان - مشهد با هواپیماهای ۱۰۰ نفره برقرار خواهد شد

کلوندی بابیان اینکه امیدواریم با استقبال مردم، پروازها ادامه‌دار باشد، گفت: شرکت قشم ایر ازنظر ناوگان توانایی خوبی دارد و این مسیر پروازی با هواپیماهای ۱۰۰ نفره برقرار خواهد شد.

مدیر فرودگاه همدان در خصوص پیگیری‌های انجام‌شده برای برقراری پرواز همدان - کیش و بالعکس نیز بابیان اینکه پیگیری‌هایی انجام‌شده و قول‌هایی گرفته‌ایم، گفت: با شرکت کیش ایر صحبت شده و پس از انجام پروازهای عتبات جلسه‌ای با مسئولان این بخش برگزار خواهد شد تا تصمیمی در این خصوص اتخاذ شود.

وی بابیان اینکه مذاکرات ادامه دارد تا به نتیجه برسیم، گفت: نرخ بلیت پروازها مناسب خواهد بود و با توجه به افزایش قیمت بلیت هواپیما در این پرواز با افزایش چندانی در نرخ روبرو نخواهیم شد.

استقبال اندک از پرواز همدان - تهران

کلوندی به وضعیت پرواز همدان - تهران نیز اشاره کرد و بابیان اینکه متأسفانه علیرغم تلاش‌های صورت گرفته استقبال از این پرواز بسیار کم است و همین امر سبب می‌شود پرواز لغو شود، گفت: افزایش قیمت بلیت پروازها موجب ریزش شمار مسافران شد به‌طوری‌که بیشتر روزها پرواز لغو می‌شد.

وی بابیان اینکه به‌هرحال برقراری پرواز باید صرفه اقتصاد داشته باشد، گفت: در آخرین پرواز همدان - تهران که شنبه هفته جاری از فرودگاه همدان انجام شد در مسیر رفت ۳ مسافر و در مسیر برگشت ۱۶ مسافر در هواپیما حضور داشتند که درمجموع در مسیر رفت‌وبرگشت ۱۹ نفر مسافر داشت که این وضعیت قطعاً صرفه اقتصادی ندارد

مدیر فرودگاه همدان عنوان کرد: از ۱۸ اردیبهشت‌ماه امسال که پرواز همدان - تهران‌ کلید خورد تاکنون حتی یک پرواز با ۵۰ مسافر صورت نگرفته است و استقبال چندانی از سوی مردم صورت نگرفت.

وی بابیان اینکه استاندار همدان پیگیر حل این مشکل بوده است، گفت: فرودگاه بین‌المللی همدان ظرفیت پروازهای متعدد را دارد و باید از این ظرفیت استفاده کرد.

امسال پرواز عتبات از فرودگاه همدان انجام نشد

مدیر فرودگاه همدان همچنین بابیان اینکه امسال پرواز عتبات از فرودگاه همدان انجام نشد، اظهار داشت: زیرساخت‌ها برای برقراری پرواز مهیا است.

اما در توضیح یک تفاوت؛ وقتی یک آژانس مسافرتی یا دفتر خدمات گردشگری، تمام یا بخشی از صندلی‌های یک هواپیما را برای مدتی معلوم اجاره می‌کند، به آن پرواز، پرواز چارتر و به بلیت آن پرواز، بلیت هواپیما چارتر می‌گویند که در این حالت به آژانس مسافرتی که پرواز را چارتر کرده، چارتر کننده می‌گویند.

فروش بلیت هواپیمای چارتر با شرایط آژانس چارتر کننده و میزان تقاضای مسافران و تاریخ پرواز، نسبت مستقیم دارد و هرچه میزان تقاضا برای یک پرواز بیشتر باشد و زمان آن پرواز در تاریخی پر تقاضا باشد آن پرواز پر خواهد شد و بلیت هواپیما چارتر آن مسیر هم کاملاً فروخته خواهد شد.

اما پروازهای برنامه‌ای که به آن‌ها پرواز سیستمی هم گفته می‌شود پروازهای منظمی هستند که خطوط هوایی در برنامه‌ خوددارند؛ این پروازها برنامه و ساعت مشخصی دارند و معمولاً برای دوره‌های طولانی برگزار می‌شوند و هزینه‌ ناشی از پر نشدن پروازهای برنامه‌ای و وجود صندلی‌های خالی در پرواز، متوجه خط هوایی برگزارکننده‌ این پرواز است.

بر همین اساس احتمال لغو پروازها در پروازهای برنامه‌ای کمتر از چارتری است که امیدواریم داستان لغو گاه‌وبیگاه پروازهای فرودگاه همدان این بار پایان یابد و شاهد برقراری مستمر پرواز در این مسیر باشیم.

کد خبر 4445950

منبع: مهر

کلیدواژه: فرودگاه مشهد همدان اربعین ۹۷ اربعین 97 اربعین حسینی مرز مهران بوشهر گرگان مشهد موکب کرمانشاه شیراز شهرکرد سنندج زائران اربعین خطبه های نماز جمعه مرز شلمچه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۳۱۵۱۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فرودگاه کرمانشاه تعطیل نیست

مجتبی بیاتی، مدیرکل فرودگاه بین‌المللی شهید اشرفی کرمانشاه در خصوص شرایط حال حاضر این فرودگاه، گفت : فرودگاه‌ها به‌دلیل برخورداری از پتانسیل‌های مختلف در رشد اقتصادی و کمک به ایجاد توسعه پایدار از باارزش‌ترین زیرساخت‌های جوامع بشری محسوب می‌شوند.

وی با اشاره به قدمت ۵۵ ساله فرودگاه کرمانشاه، تصریح کرد: این فرودگاه به‌عنوان فرودگاه هاب منطقه در پشتیبانی از چهار استان همجوار، جابجایی زائران عتبات عالیات و مسافران کشور عراق نقش بسزایی داشته است.

مدیرکل فرودگاه بین‌المللی شهید اشرفی کرمانشاه ادامه داد: فرودگاه کرمانشاه با توجه به قدمتش نیاز به بهسازی داشت که در نهایت با هماهنگی شرکت فرودگاه‌های کشور و استاندار وقت، پروژه بهسازی و توسعه عوامل پروازی شامل باند، تاکسی‌وی‌های موازی و توسعه پارکینگ هواپیما در دستور کار قرار گرفت.

وی ادامه داد: تمام اعتبارات پروژه از شرکت فرودگاه‌های کشور اخذ شد، ولی به خاطر اینکه فرودگاه تعطیل نشود و نیاز بر ساخت باند دوم بود با هماهنگی‌ها صورت گرفته و اعتبارات خوب، باند دوم احداث شد.

بیاتی ادامه داد: سال ۹۸ باند مذکور آماده بود، ولی به دلیل داشتن معارض در ضلع شمالی و مشکلات پیمانکاری با وقفه ایجاد شد و با حمایت‌ها و اعتبارات از اردیبهشت‌ماه سال گذشته تاکنون یک‌هزار و ۷۰۰ سورتی پرواز نشست و برخاست روی این باند صورت گرفته است.

وی از پروژه باند دوم فرودگاه کرمانشاه به دلیل داشتن ۳ هزار و ۴۰۰ متر طول باند و ۶۰ متر عرض و برداشت ۸۰ تا ۸۵ سانتی‌متر آسفالت و مصالح قدیم به عنوان یک ابرپروژه یاد کرد و افزود: این باند به عنوان باند احتیاطی برای نشست و برخاست در روز است.

بیاتی محدودیت در پرواز را به علت کاهش ناوگان شرکت‌های هواپیمایی دانست و گفت: فرودگاه کرمانشاه از طلوع تا غروب عملیاتی است و امکان نشست و برخاست ۵۰ پرواز روزانه برای هواپیما‌هایی با بدنه متوسط را دارد.

وی در خصوص توسعه پارکینگ هواپیمایی فرودگاه کرمانشاه، گفت: ۳۶ هزار مترمربع پاکینگ هواپیمایی برای پارک همزمان ۴ هواپیما داشتیم که با بهسازی صورت گرفته تبدیل به پارک همزمان ۸ هواپیما و شب‌خواب را خواهد داشت.

مدیرکل فرودگاه بین‌المللی شهید اشرفی کرمانشاه تصریح کرد: تا بهمن‌ماه سال گذشته ۱۵ پرواز هفتگی داشتیم که با حمایت‌های استاندار و نمایندگان مجلس الان به مسیر‌های تهران، مشهد و عسلویه به ۴۰ پرواز هفتگی رسیده است، البته فعلا پرواز خارجی نداریم.

وی اضافه کرد: از اردیبهشت‌ماه سال گذشته بهسازی باند اصلی شروع شده که با بهسازی این باند و ۲۴ ساعته شدن نشست و برخاست‌ها و همچنین تأسیس شرکت هواپیمایی در استان و توسعه ناوگان شرکت‌های هواپیمایی جایگاه فرودگاه کرمانشاه، خیلی بهتر از گذشته می‌شود.

بیاتی تصریح کرد: امیدوارم با توجه به برنامه زمان‌بندی تعریف شده برای پیمانکار و کمک‌های خوبی که صورت گرفته، پایان ۶ ماهه اول امسال باند را عملیاتی کنیم .

باشگاه خبرنگاران جوان کرمانشاه کرمانشاه

دیگر خبرها

  • انجام ۲۷ هزار پرواز نوروزی توسط شرکت‌ های هوایی
  • انجام ۲۷ هزار پرواز نوروزی توسط شرکت‌های هوایی
  • انجام تنها ۲۷ هزار پرواز نوروزی توسط یک شرکت هوایی
  • انجام تنها ۱۷ هزار پرواز نوروزی توسط یک شرکت هوایی
  • لغو پرواز مشهد تهران / علت چه بود؟
  • فرودگاه کرمانشاه تعطیل نیست
  • پرواز مشهد به تهران به فرودگاه هاشمی نژاد بازگشت
  • نقص فنی در پرواز هواپیمای مشهد-تهران
  • نقص فنی، پرواز مشهد - تهران را از آسمان به مبدا بازگرداند
  • پرواز شهرکرد به عسلویه برقرار شد