Web Analytics Made Easy - Statcounter

رویداد۲۴ سیزده مرداد که انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودروی کشور به عنوان متولی صنعت قطعه سازی کشور و با دارا بودن ۸۵۰ هزار شاغل در قالب ۱۰۵۰ شرکت قطعه ساز که اعضای این انجمن است. بدین وسیله به اطلاع می‌رساند که بحران‌های اقتصادی که در ماه‌های اخیر دامنگیر کشور گردیده است.

مخرب‌ترین و ویرانگرترین تاثیرات را بر پیکره این صنعت گذاشته است که در صورت عدم ورود وزارت‌های صمت، اقتصاد و کار به این موضوعات، موجب تعطیلی نیمی از واحد‌های تولیدی قطعه در کشور گردیده و متعاقب باعث بیکاری بیش از ۴۵۰ هزار نفر از شاغلین این صنعت خواهد گردید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همچنین شاپور سامعی نایب‌رئیس انجمن قطعه‌سازان در نشست خبری اعضای این انجمن با ابراز اینکه "امروز باید به صنعت قطعه‌سازی کشور تسلیت بگویم"، اظهارداشت: قطعه‌سازان روز‌های بدی را می‌گذرانند به‌نحوی که ضمن تعدیل نیرو شیفت‌های کاری خود را هم کاهش داده‌اند.

از سوی دیگر بیگلو، دبیر انجمن قطعه‌سازان در مردادماه ۹۶ با اعلام اینکه امروز صنعت قطعه‌سازی در بحران قرار دارد، اظهارداشت: در حال حاضر ۱۴ هزار نفر نیرو در این صنعت تعدیل شده که به‌اعتقاد ما ۴۵۰ هزار نفر دیگر هم بیکار خواهند شد. به خودروسازان گفتیم ما از اول شهریور امکان تولید قطعه نداریم و آن‌ها نیز به‌تبع کاهش ۸۰ درصدی تولید را پیشِ‌رو دارند که مسئولیت بیکاری این افراد متوجه بانک مرکزی و وزارت اقتصاد است.

اما دلیل این ماجرا چیست؟

افزایش رقم بدهی خودروسازان به شرکت‌های قطعه‌سازی، عدم تخصیص ارز کافی به قطعه سازان جهت تأمین مواد اولیه با منشا خارجی، تخصیص دیر هنگام ارز مورد نظر قطعه سازان که عملاً تأمین مواد خارجی را متوقف کرده است، افزایش افسار گسیخته مواد اولیه داخلی (فولاد، آلومینوم، مس، برنج و محصولات پتروشیمی)، فشار‌های مضاعف گمرکی، بیمه‌ای و مالیاتی و... از مواردی که است که احتمال بیکاری کارگران قطعه سازی‌ها را فراهم آورده است. از سوی دیگر تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران نیززمینه را برای بیکاری کارگران بیشتر فراهم می‌کند.

در این میان نیز به نظر می‌رسد که وزارت صنعت، معدن و تجارت و شرکت‌های خودروسازی کشورمان برای مقابله با تحریم صنعت خودروسازی ایران برنامه بلند مدتی را در پیش نگرفته اند و تنها به ذخیره سازی قطعات روی آورده اند. این راهکار درست و منطقی نیست چرا که شاید فقط تا آخر سال جواب دهد و مشخص نیست در سال‌های آینده چگونه می‌خواهیم با تحریم قطعات مقابله کنیم؟

صنعت خودروسازی دومین صنعت بزرگ کشورمان است و باید برنامه‌ای جامع و کامل برای آن تدوین کرد که فعلاً خبری از آن نیست. تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران بسیار سختگیرانه‌تر از قبل بوده و خروج شرکت‌های خارجی از ایران، جلوگیری از ارسال قطعات به داخل کشور، کاهش شدید تولید و بیکار شدن کارگران از جمله عواقب تحریم صنعت خودروسازی ایران خواهد بود.

*عده‌ای برای گرفتن وام‌های کلان هم کارگران را بهانه می‌کنند

اما تا بوده اینگونه بوده است که زور کارفرمایان هنگام مقابله با مشکل به کارگران می‌رسد و تعدیل نیرو اولین راهکار در جهت حل مشکل و پاک کردن صورت مسئله هست.

علی خدایی، عضو هیات مدیره کانون عالی شورا‌های اسلامی کار درباره بیکاری قطعه سازان می‌گوید: همواره کارفرمایان با هر مشکلی که روبرو می‌شوند، کارگران را بازیچه دست خود می‌کنند و اولین راهکار آن‌ها تعدیل نیروی کار است.

وی با بیان اینکه هر کسی از هر جایی مطالبه‌ای دارد کارگران را گرو می‌گیرد گفت:قطعه سازی‌ها مگر راهکار‌های قانونی برای گرفتن مطالبات خود ندارد؟ چرا بلافاصله تا اتفاقی می‌افتد، اخراج کارگر، تهدیدِ همه می‌شود؟

وی افزود: دولت و وزارت صنعت باید به این قضایا رسیدگی کنند. مگر در این وضعیت امنیت شغلی و معیشتی دغدغه‌های کارگران کم است که هرکسی به هر دلیلی دنبال منفعتی است. حتی عده‌ای برای گرفتن وام‌های کلان کارگران بهانه می‌کنند که اگر این وام به ما پرداخت نشود حاضر به ادامه مسیر نیستیم و مجبور به اخراج کارگران هستیم. حتی گاهی برای اینکه بتوانند حرفشان را به کرسی بنشانند، یک تعداد کارگر را به صورت صوری اخراج می‌کنند تا به خواسته‌های خود برسند.

این عضو کارگری شورای عالی کار با بیان اینکه عده‌ای از کارفرمایان به بهانه شرایط دشوار اقتصادی و تحریم‌ها با کارگران قرارداد کوتاه مدت منعقد می‌کنند بیان کرد: مگر همین مونتاژکاران و خودرو سازان نبودند که براساس آمار گمرک در سه‌ماهه منتهی به پایان خردادماه سال جاری با ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی که باید برای کالا‌های اساسی اختصاص می‌یافت، حدود ۷۸۰ میلیون دلار انواع قطعات خودرو را به کشور وارد کردند.

رئیس کانون شورا‌های اسلامی کار استان تهران با تأکید بر اینکه انحصار بازار خودرو دست خودروسازهاست و مردم مجبور هستند که خودرو را با هر قیمت و کیفیتی از خودروسازان ایرانی بخرند گفت: چه کسی فکر می‌کرد که روزی پراید را که از نظر کیفیت مطلوب نیست با قیمت ۴۰ میلیون تومان خریداری کند؟ تنها راه حل مشکل در چنین شرایطی تکیه به توان داخلی است. چرا تحریم هازمینه برای تعطیلی واحد‌های تولیدی شده است؟ در حال حاضر هم جوانان خلاقی در کشور هستند که اگر امکاناتی در اختیار آن‌ها قرار گیرد، می‌توانند ابتکارات زیادی را خلق کنند.

وی با بیان اینکه وظیفه دولت و خودروسازان حمایت از کارگران گفت: بی کیفیت‌ترین خودرو‌ها با قیمت بالا تحویل مردم می‌دهند. خواسته اصلی فعالان کارگری ورود فوری وزارت صنعت، معدن و تجارت به قضیه گرو قرار دادن امنیت شغلی کارگران بین درگیری‌های قطعه‌سازان و خودروسازهاست.

منبع: رویداد24

کلیدواژه: رویداد24 قطعه سازان خودرو صنعت سازندگان قطعات

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.rouydad24.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «رویداد24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۳۱۷۱۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری رویداد صدرا با حضور ۲۵ شرکت در دانشگاه آزاد همدان

غلامرضا خاکساری سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی استان همدان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا از برگزاری رویداد صدرا(صنعت، دانشگاه، راه اشتغال) با حضور ۲۵ شرکت صنعتی و خدماتی در این واحد دانشگاهی خبر داد و اظهار کرد: این رویداد با شعار صنعت، دانشگاه، راه اشتغال و برای اشتغال همزمان با تحصیل دانشجویان و با حضور فعال نمایندگان صنایع بزرگ در دانشگاه به‌منظور مصاحبه، جذب و استخدام دانشجویان و دانش‌آموختگان توانمند برگزار می‌شود.

وی افزود: هدف رویداد صدرا ارتباط دانشگاه با صنعت، اشتغال آفرینی، استفاده از دانشجویان به‌عنوان کارآموز و کارورز، افزایش مهارت‌های شغلی، آشنایی دانشجویان با چالش‌های واقعی صنعت، تبدیل ایده‌های علمی به محصولات صنعتی و تجاری، حمایت مالی صنایع از پایان‌نامه‌هاست.

سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی استان همدان گفت: اقدام رهبر معظم انقلاب اسلامی در نامگذاری سال ۱۴۰۳ با نام«جهش تولید با مشارکت مردم»، حامل پیام‌های معناداری است و می‌تواند تغییرات مثبتی را در فضای اقتصاد کشورمان نوید دهد.در همین راستا پیوند دانشگاه و صنعت یکی از شناخته‌شده‌ترین راه‌های توسعه اقتصادی اجتماعی بوده و دستیابی به توسعه ملی توجه به همبستگی، بخش صنعت و دانشگاه را ایجاد می‌کند.

خاکساری عنوان کرد: با نگاه به اسناد بالادستی و سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی انگیزه این دانشگاه برای توسعه از تمرکز روی تحقیق و توسعه محض توسعه علوم کاربردی و ورود به دنیای کسب‌وکار افزایش یافته و در همین راستا نخستین رویداد صدرا(صنعت، دانشگاه راه اشتغال) با حضور صنایع و شرکت‌های بزرگ استان همدان به میزبانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان برگزار می‌شود.

وی بیان کرد: شرکت شیشه همدان، شرکت قطعه سازان سینا، شرکت کنترل گاز اکباتان، شرکت تعاونی زرین بتن اکباتان، شرکت صنایع غذایی سحر همدان، شرکت شیر پاستوریزه پگاه، شرکت لیکا، شرکت هلدینگ ساختمانی خشت سبز، شرکت آروین پارس نیرو، شرکت سهامی بیمه ایران، سازمان مدیریت صنعتی، شرکت تعاونی تولید روستایی استان همدان، شرکت دانش‌بنیان گسترش طراحان، واحد فن‌آور به نگار، واحد فناور بهین رویش سبز، شرکت شتاب‌دهنده برازه، شرکت دانش‌بنیان آترین آذین فناور، گروه پژوهشی سنجش و تصحیح با بیومکانیک، رسانه همدان پیام، فرهنگسرای کسب‌وکار شهرداری، گروه رسانه و ارتباطات مرکز تندرستی و سلامت، شرکت تبلیغاتی اهورا در این رویداد حضور دارند.

سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی استان همدان مطرح کرد: آیین افتتاحیه این رویداد در ۱۶ اردیبهشت‌ماه برگزار و نمایشگاه جنبی به همراه برگزاری چند کارگاه مهارتی و کارآفرینی از برنامه‌های این رویداد است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • برگزاری رویداد صدرا با حضور ۲۵ شرکت در دانشگاه آزاد همدان
  • قدردانی از وزیر نفت برای ایجاد تحول انقلابی در کوتاه‌ شدن فرایند دریافت مجوزهای سرمایه‌گذاری
  • معرفی ۲۵۰ موقعیت شغلی در نمایشگاه کار دانشگاه صنعتی امیرکبیر
  • هدفگذاری کشور تولید ۴ میلیون بشکه نفت در روز است
  • چرا عمده مردم از دریافت وام بانکی محروم اند؟/سو استفاده بانک ها
  • تولید ۱۳۶۲ مترمربع فرش توسط مددجویان امداد خراسان جنوبی
  • سود مشارکت خودروسازان و دانش‌بنیان‌ها در تولید قطعات خودرویی
  • مازندران پایین‌ترین نرخ بیکاری در کشور را دارد
  • قرن بیست و یکم قرن گردشگری
  • انعقاد قرارداد برای حفر ۱۹ حلقه چاه در میدان نفتی چنگوله