Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-01@00:12:44 GMT

هنرمندان فرش دستباف یزد در انتظار بیمه

تاریخ انتشار: ۹ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۳۱۹۹۶۹

هنرمندان فرش دستباف یزد در انتظار بیمه

یزد - ایرنا - تاریخچه تولید و عرضه انواع فرش های رنگارنگ ماشینی و موکت در ایران، کشوری که شهرت فرش های دستباف هنرمندان آن بازارهای جهانی را در نوردید و امروز زینت بخش بسیاری از کاخ ها و منازل مجلل است، چندان طولانی نیست.

فرش ماشینی و موکت که با بهره گیری از فناوری روز در طرح ها، رنگ ها و نقشه های مختلف مشتری پسند تولید و روانه بازار مصرف می شود، هرچند رقیبی برای فرش دستباف شمرده می شود، اما به گفته صاحبان امر در این رقابت چندان موفق نبوده و نخواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


فرش دستباف به عنوان یک کالای اصیل ایرانی و با ارزش اقتصادی بالا حاصل تلاش بافندگانی است که 100 درصد مواد اولیه آن طبیعی و داخلی است و تولید آن در منطقه ای کوچک هزینه زندگی صدها نفر را تامین و به رونق اقتصاد آن منطقه می کند.
این صنعت خانگی گرچه تاریخ پرفراز و نشیبی را تاکنون سپری کرد و برای بقا خود نیز راه طولانی در پیش دارد، برای ادامه فعالیت اش نیز با چالش هایی روبروست.
گذشته از گرانی مواد اولیه، افزایش رقبای خارجی، کاهش تعداد بافندگان و طراحان چهره دست، رکود بازار داخلی و خارجی در عصر توسعه صنعتی با مشکلی به نام بیمه بافندگان نیز روبروست، چالشی که این روزها هنرمندان یزدی از آن رنج می برند و در انتظار مساعدت مسئولان امر و نمایندگان مجلس و موسسه های بیمه گر هستند.
بر اساس آمارها هم اکنون 40 هزار نفر بافنده فعال سالانه 200 هزار مترمربع فرش دستباف در طرح های کاشان، نائین و تبریز و در رج ‌شمارهای 25 تا 60 در استان یزد تولید می‌ کنند، متاسفانه کمتر از نیمی آنها تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی هستند.
عمده صنایع دستی یزد را فرش، سرامیک و سفال، کاشی،زیلو، زرگری ،شعربافی( پارچه بافی)، ترمه بافی، شمد، دستمال، مخمل، دارایی، چادرشب ، قناویز، دندانی، گیوه، حصیر، خورجین، روفرشی، سفره، احرامی، قلم زنی، شیشه گری، چرم ، موتابی و نمدمالی تشکیل می دهد.
در این منطقه پهناور با تاریخ، فرهنگ و تمدن کهن ایرانی، هشت واحد طرح و نقشه و 10 شرکت تعاونی فرش دستباف روستایی در 10 شهرستان وجود دارد که به بافندگان خدمات ارائه می‌دهد.
نقشه های اصیل فرش یزد با نام های هراتی، گل و ماهی، سردار جنگل، کرمانی و نقوش مشابه معروف است و 75 درصد فرش استان از خامه پشم و بقیه از خامه کرک بافته می شود.
مشکل اصلی بافندگان فرش دستباف که به هنرمندان زبردست استان معروف هستند و سال ها بینایی خود را در مسیر تولید این صنعت گذاشته اند، نبود بیمه و مشخص نبودن آینده ای روشن برای ادامه اشتغال است .
به همین دلیل طی سال های اخیر و امسال ، تلاش های متعددی برای حل این مشکل و حفظ این صنعت انجام شده است.
در این ارتباط مسئول یک کارگاه تولید فرش دستباف یزد در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: این کارگاه با 16 نفر بافنده از پنج ماه قبل فعالیت خود را آغاز کرده است.
خانم موسوی افزود: متاسفانه هیچکدام از بافندگان بیمه نیستند و نتوانسته اند از مزایای بیمه تأمین اجتماعی بهره مند شود.
خانم دهقان مسئول کارگاهی دیگر هم اظهار داشت: این کارگاه با هفت دار قالی از سه سال قبل فعالیت خود را آغاز کرد، هیچ یک از 25 بافنده آن بیمه نیستند.
رئیس اداره فرش سازمان صنعت ، معدن و تجارت (صمت) یزد درباره وضعیت بافندگان فرش استان ،گفت: 18 هزار نفر از 40 هزار بافنده فعال صنعت فرش دستباف از مزایای بیمه تامین اجتماعی برخوردار هستند.
محمد مهدی نبی زاده روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا حاصل تلاش سالانه بافندگان استان یزد حدود 200 هزارمترمربع فرش و تابلو فرش ذکر .
وی اظهار داشت: به علت تکمیل ظرفیت سقف تأمین اجتماعی ، بافندگان نمی توانند از مزایای این بیمه استفاده کنند.
به گفته وی برای حل این مشکل سال قبل ، تفاهم نامه همکاری فی مابین « صمت» یزد و صندوق بیمه عشایری و روستایی استان امضا شد که بر این اساس ، بافندگان فرش دستباف و رشته های مرتبط می توانند زیرپوشش بیمه یادشده قرار گرفته و از مزایای آن شامل مستمری بازنشستگی و از کارافتادگی بهره مند شوند.
رئیس اداره فرش سازمان صمت یزد تصریح کرد: بیمه شدگان می توانند با در دست داشتن معرفی نامه یا کارت شناسایی قالیبافی مورد تأیید اتحادیه های بافندگان به شعبه ها و کارگزاری های بیمه عشایری و روستایی زیرپوشش بیمه یادشده مراجعه کنند.
مدیر صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر یزد هم گفت: افراد بالای 18 سال تا 50 سن فعال در این بخش می توانند از مزایای این بیمه استفاده کنند.
حسن ابراهیمی به ایرنا افزود: امکان استفاده از مستمری های بازنشستگی ، از کار افتادگی ، فوت ، نقص عضو، و امکان استفاده افراد تحت تکفل از مستمری و سهولت برقراری بیمه برای متقاضیان از مزایای این بیمه است.
وی ادامه داد: امکان انتقال سوابق پرداختی این صندوق به تمام بیمه های اجباری و بالعکس ، پرداخت 2 برابر حق بیمه از سوی دولت و کارفرما بودن دولت و پرداخت حقوق بیمه به صورت سالانه بخشی از مزایای بیمه روستایی است.
مدیر بیمه اجتماعی روستاییان یزد خاطرنشان کرد: انتظار داریم با توجه به اینکه بخشی از قالیبافان استان بدون بیمه هستند از مزایای این بیمه بهره مند شوند.
ابراهیمی در عین تأکید کرد: قالیبافان دارای بیمه در صورت برقرار نشدن یا قطع بیمه قالیبافی بدون از دست دادن زمان برای بهره مندی از بیمه روستاییان و عشایر اقدام کنند و در آینده در صورت تامین اعتبار بیمه قالیبافی بتوانند سوابق خود را از بیمه روستایی منتقل کنند.
به گزارش ایرنا، وی با بیان اینکه بیش از نیمی از جمعیت مشمول این بیمه بانوان، بویژه زنان خانه‌دار هستند که می‌توانند با برنامه‌ریزی از انواع خدمات این صندوق بهره‌مند شوند، تصریح کرد: هم‌اکنون 21 هزار و 278 نفر در استان عضو این بیمه هستند که از این تعداد 3 هزار و 378 نفر بیمه‌شده زن هستند.
بر اساس این تفاهم نامه ، حق بیمه در این صندوق 15 درصد سطح درآمد انتخابی بیمه شده است که پنج درصد آن را بیمه شده و بقیه را دولت تأمین می کند.
همچنین مزایای عضویت در صندوق بیمه اجتماعی روستائیان و عشایری ، مزایای مستمری پیری ، از کارافتادگی کلّی در اثر حادثه ناشی از کار ، از کار افتادگی کلّی غیر ناشی از کار ، برخورداری بازماندگان تحت تکفل بیمه شده متوفی از مستمری و امکان نقل و انتقال سوابق بین صندوق و سایر صندوقها عنوان شده است.
به نظر می رسد با توجه به رشد تعداد بافندگان فرش دست باف به دلیل ایجاد کارگاه های مختلف در شهر ، در آینده نزدیک شاهد رونق کسب و کار در این صنعت دستی باشیم به شرط اینکه حداقل بیمه بافندگان به صورت جدی در دستور کار قرار گیرد و نقشه ای که برای تأمین آینده این هنرمندان تهیه و بافته شد ، به خوبی و با دقت روی دار عمل، اجرا شود.
گزارش از : محمودرضا رحمانی
1968/ 2047***

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اقتصاد فرش دستباف بيمه روستاييان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۳۱۹۹۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اخبار جعلی از سر و کول هنرمندان بالا می‌رود

چندی پیش بود که عکسی جعلی از احسان علیخانی، مجری سابق تلویزیون در در فضای مجازی منتشر شد و حکایت از تغییرات باورنکردنی او داشت. بعد از بازتاب عکس دستکاری شده او در رسانه‌ها علیخانی با انتشار یک عکس سلفی نوشت: وسط این اوضاع و احوال عکس ادیت می‌کنند و هنرمندانه پخش می‌کنند. کلی پیج و خبرگزاری هم منتشر می‌کنند و منم باید جواب کلی آدم را بدهم، که نه بابا من نیستم!

از ۱۴ دی ۱۴۰۱ که ترانه علیدوستی با قرار وثیقه آزاد شد، دیگر کمتر مثل سابق با جنجال سر زبان‌ها بود، تا اینکه این اواخر نادره حکیم الهی، مادر ترانه علیدوستی بدون اینکه نامی از بیماری دخترش ببرد، گفت که ترانه به بیماری سختی مبتلا شده، که اکنون حالش خوب است. او بدون اینکه نامی از بیماری ببرد، گفت: منشا بیماری دخترش مشخص نیست.

چند روز بعد تصاویری از ترانه علیدوستی و ملاقات پدرش و بازیگران با او در فضای مجازی منتشر شد، که مشخص شد این تصاویر متعلق به بستری شدن الناز شاکردوست است، که چند سال پیش سر صحنه فیلمبرداری دچار حادثه شده بود. 

چندی پیش پرویز پرستویی در صفحه اینستاگرام خود عکسی از چهره تکیده بهرام بیضایی منتشر کرد و ضمن گلایه همیشگی‌اش نوشت: از دیروز عکس استاد بهرام بیضایی را در فضای مجازی دیدم، بسیار نگران شدم؛ دلم نمی‌خواست این عکس را منتشر کنم. ولی امروز استاد عزیز و بزرگوار آقای پرویز جاهد، منتقد و نویسنده در اینستاگرامش پستی درباره بیماری استاد بیضایی منتشر کرد و نوشت استاد بیضایی گرفتار هیولای وحشتناکی شده و با آن می‌جنگد، تا آن را شکست دهد.

در مقابل، حمید امجد هنرمند تئاتر و سینما و از دوستان نزدیک بهرام بیضایی واکنش تندی به خبرسازی‌های جعلی داد و آن را نتیجه شلوغ بازی ژورنالیستی و خبرسازی جعلی دانست و با طعنه نوشت: در حال حاضر، استاد بیضایی با آمادگی و روحیه‌ای بهتر از قبل تمرین‌های نمایش خود را از سر گرفته‌اند. به جای دست به دست کردن اخبار نادرست می‌شود منتظر تماشای اجرای نمایش تازه استاد بود.

بر اساس ماده ۱۶، قانون جرائم رایانه‌ای، هرکس به وسیله سامانه‌های رایانه‌ای یا مخابراتی فیلم یا صوت یا تصویر دیگری را تغییر دهد، یا تحریف کند و آن را منتشر یا با علم به تغییر یا تحریف منتشر کند، به نحوی که عرفاً موجب هتک حیثیت او شود، به حبس از نود و یک روز تا دو سال یا جزای نقدی از پنج میلیون (۵.۰۰۰.۰۰۰) ریال تا چهل میلیون (۴۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال یا هر دو مجازات محکوم خواهد شد. اگر تغییر یا تحریف به صورت مستهجن باشد، متهم به حداکثر هر دو مجازات مقرر محکوم خواهد شد.

بر اساس ماده ۱۷، هرکس به وسیله سامانه‌های رایانه‌ای یا مخابراتی صوت یا تصویر یا فیلم خصوصی یا خانوادگی یا اسرار دیگری را بدون رضایت او جز در موارد قانونی منتشر کند یا دسترس دیگران قرار دهد، به نحوی که منجر به ضرر یا عرفاً موجب هتک حیثیت او شود، به حبس از نود و یک روز تا دو سال یا جزای نقدی از پنج میلیون (۵.۰۰۰.۰۰۰) ریال تا چهل میلیون (۴۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال یا هر دو مجازات محکوم خواهد شد.

سید رضا نقی‌نژاد اورنگ، کارشناس و منتقد سینما در واکنش به خبرسازی‌های جعلی که چند وقت یکبار یقه هنرمندان را می‌گیرد، گفت: متاسفانه بعضی از شبه هنرمندان و شبه بازیگران برای اینکه توی چشم باشند، برای خودشان شایعه درست می‌کنند، یا به افرادی پول می‌دهند تا برایشان اینکار را کند. وقتی خبر منفی درباره آنها منتشر شد، ناگهان سر زبان‌ها می‌افتند. چون آنها نمی‌توانند با هنرشان دیده شوند، دست به دامن اخبار جعلی می‌شوند.

اورنگ ادامه داد: بعضی از فعالان فضای مجازی به دنبال خوراک می‌گردنند. آنها وقتی می‌بینند خوراکی ندارند، از صدا، تصویر و فیلم افراد سوء استفاده می‌کنند. افراد باید به حریم یکدیگر احترام بگذارند. اگر بنا به کنترل فضای مجازی است، باید نظارت‌ها شدید باشد تا دیگر شاهد این سوء استفاده‌ها نباشیم. وقتی ناگهان در فضای مجازی اعلام می‌شود که فلان شخص فوت کرده یا در بیمارستان بستری است و بلافاصله تکذیب می‌شود، با جان مردم بازی می‌کند. الان فضای مجازی به گونه‌ای شده که آدم‌ها فکر می‌کنند هر کاری می‌توانند انجام دهند و دیده نمی‌شوند. 

به گفته این کارشناس سینما، وقتی یک خبرنگار مطلبی را می‌نویسد، همه نهاد‌ها به سراغش می‌روند و شکایت می‌کنند. چرا برای بی‌سامانی فضای مجازی کاری نمی‌شود؟ حتماً باید سوء استفاده رخ دهد؟ ما باید به دنبال پیشگیری باشیم. از طرفی، استفاده از هوش مصنوعی در فضای مجازی قوز بالا قوز شده است.

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری ساير حوزه ها

دیگر خبرها

  • تائید بیمه هنرمندان صنایع‌دستی فارس پس از ۱۵ سال
  • مزایای فوق‌العادۀ باغبانی «بدون شخم»؛ بیل را کنار بگذارید!
  • بهترین ورزش برای تقویت قوای جنسی چیست؟
  • موفقیت هنرمندان سیرجانی در کسب ۲۱ مهر اصالت ملی صنایع‌دستی
  • ۲۵ هزار کارگر ساختمانی در کردستان بیمه ندارند
  • سقوط فرش دستباف؛ صادرات به ۴۰ میلیون دلار رسید
  • مرزهای جغرافیایی صادرات فرش باید توسعه پیدا کند
  • اخبار جعلی از سر و کول هنرمندان بالا می‌رود
  • فرش دستباف هنر مادر است
  • فرش، سفیر فرهنگی ایرانیان در دنیا/ هنرمندانی که رج به رج عشق می‌بافند