Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-04-27@06:04:24 GMT

گنبد سلطانیه با قدمت 735 ساله همچنان استوار است

تاریخ انتشار: ۹ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۳۲۰۹۴۶

گنبد سلطانیه با قدمت 735 ساله همچنان استوار است

میر موسی انیران روز چهارشبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: سطانیه یادگار دوره ایلخانیان در ایران است و هفتمین آثار ثبت شده کشور در فهرست میراث جهانی محسوب می شود که این گنبد به دست سلطان محمد خدابنده در قرن هشتم احداث شده و هم اکنون بزرگترین گنبد آجری جهان بشمار می آید.
وی اظهار داشت: هفته گذشته برای نخستین بار اعضای کمیته بین ‌المللی مرمت سازه‌های میراث معماری (ایسکارسا) از کشور ایتالیا به منظور ارزیابی وضعیت مقاومت و استحکام گنبد سلطانیه از این بنای تاریخی بازدید کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


انیران خاطرنشان کرد: بازدیدهای انجام گرفته این کمیته نشان داد، سازه های این اثر تاریخی بی نظیر در وضعیت مناسبی قرار دارد و مقرر شد اطلاعات لازم پس از برررسی نهایی و مطالعات رفتاری در ارتباط با سازه بنا، به کمیته یاد شده ارسال شود.
وی بیان کرد: بر این اساس پایگاه جهانی با ساز و کارهای انجام داده، همواره ایستایی بنا را به لحاظ شاهد گچی(حرکات ساختمان در طول سال) مورد بررسی قرار می دهد که تا کنون موردی خاص وجود نداشته است.
رئیس پایگاه میراث جهانی گنبد سلطانیه ادامه داد: ایسکارسا قرار است پس از بررسی های لازم، چندین بنا در کشور پس از بازدید های لازم در صورت نیاز حمایت در زمینه مقاوم سازی و استحکام بخشی را مورد توجه قرار دهد.
وی خاطر نشان کرد: به موضوعی که توجه داشت این است که بنای تاریخی سلطانیه با محاسبات دقیق و با بهره گیری از مصالح مقاوم ساخته شده و همین موضوع ایمنی این اثر را در برابر شرایط گوناگون به ویژه زمین لرزه ها مصون نگه داشته است.
به گزارش ایرنا، ایسکارسا، کمیته علمی بین‌المللی آنالیز و مرمت سازه‌‌های میراث معماری است که در سال 1996 تاسیس شد.
در این کمیته، متخصصان رشته‌های مختلف از کشورهای متفاوت جهان، علم و تجربه خود را در رشته‌های مرمت و سازه‌های میراث معماری به اشتراک می‌گذارند.
9646/8068
انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: راه پیمایی اربعین منع به کارگیری بازنشستگان جمال خاشقجی ایتالیا ایران جهان زمین گنبد راه پیمایی اربعین منع به کارگیری بازنشستگان جمال خاشقجی امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۳۲۰۹۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آژیر قرمز در اصفهان / فرونشست به آثار باستانی هم رسید+ عکس

آفتاب‌‌نیوز :

آژیر قرمز برای شهری که تمام هویتش را از میراث ملموس و ناملموس خود می‌گیرد، روشن شد.

فرونشست اصفهان تا آنجا پیش رفت که حالا به میراث عظیم چند صد ساله و بلکه ۲۰۰۰ ساله اصفهان رسید و ترک‌ها با سرعت بر روی دیواره‌ها و سقف بنا‌ها پیش می‌روند. اصفهان که یکی از توریستی‌ترین مقاصد گردشگری کشور محسوب می‌شود، باید دید با قرار گرفتن در این چالش بزرگ، به مرگ توریسم و اقتصاد این بخش نزدیک می‌شود؟

بحران آب به‌واسطه برداشت‌های بی‌رویه چه در حوزه کشاورزی و صنعت و چه در حوزه گردشگری و ساخت و ساز‌های بی‌رویه، این میراث جهانی را به سکانس آخر رسانده است.

زاینده‌رودی که زمانی به زنده‌رود شهرت داشت، حالا به کمترین میزان خود رسیده و آب‌های زیرزمینی و سفره‌ها خالی از آب شده‌اند.

آبیاری‌های غیراصولی در بخش کشاورزی و توسعه بیش از حد صنایع، بلای جان اصفهان و میراث کهنش شده است.

خشکسالی، آلودگی هوا و محیط زیست، فرونشست، مهاجرت و حتی نزاع‌های قومی همه ناشی از عدم مدیریت برای مصرف آب است، که زنگ خطر را برای اصفهان روشن کرده است.

منبع: دنیای اقتصاد

دیگر خبرها

  • قدمت ۱۵۰ ساله ورزش زورخانه‌ای در آباده
  • فیلم| تلاش‌ها برای یافتن کودک پنج ساله غرق شده همچنان ادامه دارد
  • آژیر قرمز در اصفهان / فرونشست به آثار باستانی هم رسید
  • معماری و شهرسازی، آلبوم هویتی یک منطقه در تاریخ است 
  • نگاه تمدن آفرین در عرصه معماری و شهرسازی و بازآفرینی لازم است
  • آژیر قرمز در اصفهان / فرونشست به آثار باستانی هم رسید+ عکس
  • قدمت ۶۰ ساله شبکه استانی رادیو همدان
  • سازه جدید در عمارت منسوب به «فخرالدوله» برچیده شد
  • ماجرای سازه جدید در عمارت تاریخی که شهرداری قالیباف به انجمن مداحان واگذار کرده بود
  • نمای عمارت منصوب به فخرالدوله به حالت اولیه برگشت