Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - موضوع سواد مالي يک بحث فرابخشي است و اميدوارام روزي برسد که اين نگاه در سطح کلان کشور شکل بگيرد و سازماني با هدف پرداختن به معقوله سواد مالي در جامعه ايجاد شود.
سواد مالي، موضوع گفتگوي مدير مسئول ماهنامه اقتصادي دريک با ياسر فلاح مدير روابط عمومي سازمان بورس ايران است که در پي مي آيد:
سازمان بورس چه نوآوريها و روش‌هاي خلاقانه‌اي براي گسترش فرهنگ سرمايه‌گذاري در بورس و معرفي بورس به مردم داشته است؟
همانطور که اطلاع داريد مقوله سواد مالي و دانش سرمايه‌گذاري در کشور ما سابقه چنداني ندارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


درست است که بورس در کشور ما عمري 50 ساله دارد، اما شناخت مردم ما از بورس شناخت عميقي نبوده و بنا به دلايل مختلف تاريخي و فرهنگي، موضوع فرهنگ سهامداري در کشور ما توسعه پيدا نکرده است.
شايد به دليل وجود منابع و ثروت‌هاي طبيعي چون نفت، گاز و…، بخش خصوصي و اقتصاد غير دولتي طي ساليان گذشته، وقتي براي رشد و توسعه پيدا نکرده است و يا شايد انگيزه کافي هم براي اين موضوع وجود نداشته.
اما از سال‌ها قبل تمامي اقتصادانان ايران در اين خصوص هشدار داده بودند که هرچه سريعتر اين وابستگي اقتصاد به منابع طبيعي کشور بايد رفع گردد. بنابراين از حدود 14 سال پيش با ابلاغ قانون جديد اوراق بهادار و تشکيل سازمان بورس و اوراق بهادار، مسيري نو در جهت کاهش وابستگي به اقتصاد تک قطبي و فعالسازي هرچه بيشتر بخش خصوصي کشور برداشته شد.
مسيري که از از چهارده سال پيش آغاز گرديد امروز دوران بلوغ خود را طي مي‌کند و به سمت تخصصي شدن و عميق شدن در اقتصاد کشور پيش مي‌رود و شکل جديدي به خود گرفته است، در طول اين مدت نهادهاي تخصصي در اين بخش شکل گرفته‌اند مانند نهاد نظارتي و نهادهاي عامل سازمان بورس، شرکت‌هاي کارگزاري، تامين سرمايه و مشاورهي سرمايهگذاري، و ديگر نهادها، اما با اين وجود همچنان با مشکل کمبود سواد مالي در اقشار مردم در کشور مواجه هستيم. در مقايسه با کشورهاي توسعه يافته دنيا، موضوع سواد مالي در کشور ما امروزه خيلي نوپا و نوين است و هنوز در ابتداي مسير قرار داريم و براي توسعه بازار سرمايه در کشور راهي جز بالا بردن سواد مالي عموم مردم و هدايت سرمايه‌هاي خرد به سمت اين بازارها نداريم اما شاخص‌ها نشان مي‌دهند که حدود20 % جامعه ما سواد مالي دارند و 80 % ديگر سواد مالي بسيار ضعيفي دارند. بنابراين راه بسيار دشواري را در اين مسير پيش رو داريم.
از نظر شما سواد مالي چه تعريفي دارد؟
سواد مالي نوعي مديريت معيشت خانوار و توسعه يافتگي عقل معاش تعبير مي‌شود. يا به گونهاي سرمايه‌گذاري بهينه، براي کسب حداکثر بازده از منابعي که در اختيار داريم.
آيا اين تعريف براي عموم مردم صادق است و يا تنهاي مخصوص افرادي که در زمينه سرمايه‌گذاري فعال هستند صادق است؟
به اعتقاد بنده عموم مردم به سواد مالي نيازمند هستند و افراد سرمايه‌گذار هم جزئ از افراد جامعه هستند. متاسفانه در کشور ما تنها 20 درصد از افراد جامعه با مسائل مالي آشنا هستند اما اين مساله در کشورهاي توسعه يافته کاملا برعکس است و عموم مردم فراخور نياز خود از دانش مالي مورد نياز خود در جامعه مطلع هستند و از يک سرمايه‌گذار حرف‌هاي فعال در بازار سرمايه گرفته تا مردم عادي جامعه اهميت سواد مالي را مي‌دانند جالبه بدانيد که سواد مالي در کشور ما از کشورهايي مثل عراق و ازبکستان نيز پايين‌تر است.
آيا منظور شما از سواد مالي، آگاهي مردم از نحوه فعاليت و سرمايه‌گذاري در بورس است؟
نه نه، اصلا؛ اين موضوع در مورد تمام مباحث مالي مانند سپرده‌گذاري، انواع بيمه‌ها، بورس، ماليات، و … است. نکته قابل توجه اين است که آثار کمبود سواد مالي در کشور در تکانه‌هاي اقتصادي که هر از گاهي به وجود ميايد، به راحتي قابل مشاهده است. همين حجم افسار گسيخته‌ي نقدينگي در کشور، و حرکت آن به سمت بخش‌هاي مختلف، مخصوصا بازارهاي سفته بازانه و دلال معابانه يي که الان ما شاهد آن هستيم، تغييرات نرخ ارز، تغييرات نرخ سکه، خودرو، مسکن و … و اين نشان دهندهي اين است که سواد مالي در بين اقشار عموم مردم به درستي نهادينه نشده است. اين سرمايه‌ها حالت سرگردان دارند و براي کسب حداکثر سود به حوزه‌هاي مختلف ورود مي‌کنند و مي‌توانند آسيب‌هاي جدي به بنيان‌هاي اقتصادي وارد آورند.
اگر ورود سرما‌يه‌ها به بورس با تامل، تدبر، دقت کافي و آموزش‌هاي لازم همراه باشد، مي‌تواند براي اقتصاد کشور بسيار مفيد واقع شود.
نکته حائز اهميت اين است که وقتي قيمت ارز در کشور افزايش پيدا مي‌کند به ضرر ماست و به همه آسيب مي‌زند، زيرا وقتي وارد کننده بخواهد کالا وارد کند، به قيمت ارز روز محاسبه مي‌کند، اما اگر شاخص بورس افزايش پيدا کند، کسي آسيب نمي‌بيند، تورم افزايش پيدا نمي‌کند، سفره خانوار کوچک نمي‌شود، به معيشت ما آسيب نمي‌زند و شرکت‌هاي بيشتري هم وارد بازار سرمايه مي‌شوند، تامين مالي در بخش واقعي اقتصاد افزايش پيدا مي‌کند، شغل بيشتري ايجاد مي‌کند و به گردش چرخ اقتصاد نيز کمک مي‌کند. بنابراين موضوع آشنايي هرچه بيشتر مردم با بورس و بازار سرمايه منجر به انتقال نقدينگي به بخش‌هاي مولد اقتصاد مانند توليد خواهد شد و مي‌تواند علاوه بر پاسخگويي انتظار سود در بين فعالين اقتصادي جريان نقدينگي را هم در جامعه مديريت کند. از همين رو مي‌توان اين دوران را بسيار سرنوشت دانست و در صورتي که بتوانيم با تبليغات، آموزش و فرهنگ‌سازي اقشار مردم را به سرمايه‌گذاري در بازار سرمايه تشويق کرد، بسياري از مشکلات اقتصادي کشور حل خواهد شد.
يعني اگر بتوانيم اين شرايط را مديريت کنيم و اقتصاد کشور را از اين بزنگاهي که قرار گرفته است به سمت بازار سرمايه محور سوق دهيم و اقتصادمان را بيشتر در بازار سرمايه مشاهده کنيم، قطعا منافع بيشتري در اقتصاد خواهيم داشت. امروزه چيزي حدود 23-24 درصدGDP توليد ناخالص داخلي در بازار سرمايه و بورس حضور دارد.
در حالي که در يک اقتصاد توسعه ‌يافته مثل ايالات متحده، قريب به 120 درصد اقتصاد در بازار سرمايه است و حجم بازار سرمايه از اقتصاد خود ايالات متحده بزرگتر است.
اگر اين اتفاق در کشور ما هم رخ دهد مردم هم به مرور مي‌پذيرند که بخشي از دارايي خودشان را به سهام، اوراق بهادار و… اختصاص بدهند. در آن صورت کسي در بالش زير سرش و خانه‌ها دلار نگه‌داري نمي‌کند.
در حال حاضر اين انتقاد به سازمان بورس مي‌شود که چرا براي ورود سرمايه‌ها، فرهنگ‌سازي و تبليغ به قدر کافي انجاد نمي‌شود؟
بلاخره ما بايد بپذيريم که تنها 23-4 درصد اقتصاد ما در بورس است. بايد هواي تازه نيز به بورس دميده شود، اين شريان همان بخش دولتي است که بايد وارد بورس شود. نياز به ارزهاي اوليه است، نياز به سهام جديد است که اين پولي که الان وجود دارد را هضم و جذم کند. اما متاسفانه هنوز امکانش به وجود نيامده و بسياري از شرکت‌هاي خصوصي هم شفافيت لازم را جهت ورود به بورس ندارند و بايد در آيندهاي نزيک صورت‌هاي مالي خود را شفاف کنند و در سامانه کدال منتشر کنند.
اميدواريم که اين اتفاق بيافتد و ما بتوانيم بخش‌هاي بيشتري از اقتصاد کشور را در بازار سرمايه مشاهده کنيم. قطعا همان‌طور که اطلاع داريد بازار سرمايه شفاف‌ترين بخش اقتصاد کشوراست و ما کمترين مشکلات را به لحاظ اقتصادي در شرکت‌هايي که در بورس و فرابورس هستند را شاهد هستيم.
اميدواريم روزي بيايد که بخش اعظم اقتصادمان، از طريق بازار سرمايه، بورس و فرابورس شفاف شوند و حضور داشته باشند و مردم نيز با مشاهده عملکرد شفاف، بتوانند سهام آن ها را خريداري کنند و مالک اين شرکت‌ها بشوند.
متولي پروژه سواد مالي در کشور کيست؟ آيا متولي خاصي دارد؟
موضوع سواد مالي يک موضوع فرابخشي در اقتصاد است، سواد مالي فقط به بورس و بازار سرمايه اختصاص ندارد. قطعا موضوع معيشت خانوار، عقل معاش، اقتصاد خانوار و نقش زنان خانه‌دار، موضوعاتي هستند که نه تنها به بورس بلکه به بيمه، ماليات، بانک، آموزش و پرورش، آموزش عالي، صدا و سيما و همه اين‌ها اختصاص دارند.
به نظر بنده بايد يک کميته کلان در سطح کشور شکل بگيرد که بورس يک جزئي از آن باشد، اگر اين کميته در سطح کلان شکل بگيرد، مي‌تواند موضوع سواد مالي را نيز نهادينه کند و توليد محتوا در جامعه انجام شود، و از طريق آموزش عالي، صدا و سيما و ديگر رسانه‌ها در سطح جامعه توزيع بشود.
به طور مثال در کشوري مانند ايالات متحده که تيم ما روي آن مطالعه کرده است، موضوع سواد مالي را از150 سال پيش شروع و روي اين بحث کار کرده‌اند و در اين حوضه شرکت‌ها و کمپاني‌هاي بزرگ اين کشور نقش آفريني کردند.
کمپاني‌هاي بزرگ صنعتي که در ايالات متحده حضور دارند و حتي بعضا محصولاتشان را در ايران استفاده مي‌کنيم روي اين موضوع سرمايه گذاري کرده‌اند.
يک خودرو ساز بزرگ آمريکايي با اين شعار که منافع شرکت من، منافع آمريکاست و منافع آمريکا منافع شرکت من است فعاليت مي‌کند.
در ايران، خيلي از شرکت‌هايي که در بورس حضور دارند به راحتي مورد حجمه‌ي شديد قرار مي‌گيرند و به نوعي خيلي از مردم منتقدشان هستند. اين شرکت‌ها شرکت‌هاي بورسي‌اند که شفافيت دارند، صورت‌هاي مالي مشخصي دارند، و منافعشان منافع اقتصاد کشور است و منافع اقتصاد کشور، منافع اين شرکت‌ها در بورس و فرابورس است.
به هرحال اهميت اين موضوع را نبايد فراموش کرد و براي اين موضوع در سطح کلان کشور بايد برنامه‌ريزي شود ما در سازمان بورس و اوراق بهادار به عنوان جزئي از اقتصاد کشور، يک سري اقدامات را براي آشنايي مردم با فوايد سرمايه‌گذاري در بورس و بازار سرمايه انجام داده‌ايم مانند:
برگزاري جشنواره بورس و رسانه يکي از بخش‌هاي بسيار اثر گذار در اقتصاد کشورم، رسانه‌ها هستند. در اين خصوص سعي شده است اثر گذاري رسانه‌ها را در سطح جامعه افزايش داده و موضوعات مرتبط با بورس و بازار سرمايه را از طريق رسانه‌ها بيشتر به اطلاع مردم برسانيم .
جشنواره بورس و رسانه نِيز به خوبي توانست به اهداف خود برسد و در تابستان گذشته با بسياري از رسانه‌ها در سطح کشور دومين سال خودش را نيز پشت سر بگذارد.
يکي ديگر از اقدامات ما، بحث هدف‌گذاري براي دانشجويان به عنوان قشر متخصص و مسئولين آينده کشور است که سعي کرده‌ايم بر روي دانشجويان متمرکز شويم و برنامه‌هاي خاصي را براي آنها داشته باشيم.
از جمله، ليگ ستارگان بورس يک مسابقه معامله‌گري در اوراق بهادارکه براي دانشجويان طراحي شده است.
سال گذشته اولين دوره آن با حضور 10 تيم از دانشگاه‌هاي مختلف تهران برگزار شد.
امسال خوشبختانه موفق شد‌ه ايم که اين تعداد را به 34 تيم از دانشگاه‌هاي سراسر کشور و به مدت 2 ماه افزايش دهيم،که مي‌توان به دانشگاه‌هايي نظير : دانشگاه سيستان و بلوچستان، دانشگاه اهواز، دانشگاه اصفهان، دانشگاه مازندران، دانشگاه گيلان، دانشگاه زنجان، محقق اردبيلي، اروميه و در حدود 18 تيم از دانشگاه‌هاي تهران و همچنين با 5 تيم از واحدهاي مختلف دانشگاه آزاد اشاره کرد.
که در اين راستا بسيار اثر بخش بوده و اميدواريم که اين‌ها سفيران و پيام رسان‌هاي بازار سرمايه باشند و در دانشگاه‌ها و شهرهاي خودشان تاثيرگذار باشند.
اميدوارم در سال‌هاي آينده ليگ ستارگان بورس در قامت مسابقاتي مانند روبوکاپ ظاهر شود و دانشگاه‌هاي بيشتري براي حضور در اين رقابت‌ها اعلام آمادگي کنند و ما نيز از اين طريق معامله‌گري اوراق بهادار را به سطح شهرهاي مختلف کشور برسانيم.
ما معتقديم آموزش معامله‌گري اوراق بهادار مي‌تواند به عنوان يک شغل براي افراد جامعه توصيه گردد .
رقابت‌هاي ليگ ستارگان بورس نه فقط يک مسابقه، بلکه يک نوع کارآفريني و آموزش داشتن شغل براي دانشجويان مي‌باشد.
دانشجويان مي‌توانند با کمترين مبلغ وارد بازار سرمايه شده و خريد و فروش کنند و با آموزش‌هاي لازم حتما سود کنند.
تيمي که در ليگ ستارگان بورس امسال مقام اول را کسب کرد، تيم دانشگاه تهران بود که توانست چيزي قريب به 95 درصد سود کند، يعني اعتبار اوليه دريافتي از سازمان بورس که 10 ميليون تومان بود را پس از معاملهگري تبديل به 5/19 ميليون تومان کرد.
اين يک پيام آشکار است به جامعه، که مي‌توان در بازار سرمايه وارد شد، سرمايه‌گذاري کرد و سود خوب نيز کسب نمود.
اما بالاخره اين بازار نيز مشابه تمام بازارهاي ديگر نوسان داشته و اين ذات بازار است، مدتي رشد مي‌کند و مدتي هم استراحت مي‌کند، قيمت‌ها اصلاح مي‌شود، و اين موضوع در تمام بازا ها وجود دارد.
بازار سرمايه نيز يک بازار علمي و کاملا تخصصي است که کساني که مي‌خواهند در اين بازار سرمايه‌گذاري کنند مي بايست حتما راه و روش سرمايه‌گذاري در آن را بياموزند.
يکي ديگر از اقدامات انجام شده، موضوع فين تک هاي دانش‌آموزي است .
که دومين دوره آن در شرکت اطلاع رساني و خدمات بورس در نمايشگاه کيش برگزار شد و همچنين اولين دوره آن در نمايشگاه تهران در فروردين 97 اجرا شد.
شرکت اطلاع رساني و خدمات بورس در موضوع آشنايي دانش‌آموزان با شرکت‌هاي دانش‌بنيان و همين‌طور کسب و کارهاي نوين اقدامات زيادي انجام داده، دانش‌آموزاني که در حوزه کسب و کار جديد و حوزه‌هاي استارت آپي ايده‌هايي داشته باشند، از آنها حمايت مي‌شود.
موضوع فين‌تک دانش‌آموزي به نوعي رقابت بين دانش‌آموزاني مي‌باشد که ايده و يا فکر جديدي براي راه اندازي کسب و کارهاي نوين دارند. و سازمان بورس جهت تشويق اين دانش‌ آموزان با اهداي جوايز نفيس از آن ها حمايت مي‌کند.
فين تک يک بحث تخصصي است، ممکن است که دانش آموزان با آن آشنا نباشند؟
ببينيد دانش آموزاني که انتخاب مي‌شوند از فيلترهايي عبور کرده اند و اين فيلترها نشان مي‌دهد که اين دانش‌آموزان ايده‌هاي جديدي در کسب و کار داشته و علاقمند به بحث کارآفريني هستند.
در اين راستا ما افراد مستعد را شناساييکرده و سعي کرده‌ايم با آموزش مفاهيم ابتدايي مالي مانند مفهوم پول، بانک، بيمه، پرداخت قبوض و … اين دانش‌آموزان را رصد کرده و در مدارس با ارائه
شيوه‌هاي خاص آن‌ها را در اين رقابت‌ها ترغيب به شرکت نماييم.
با اين وجود نمي‌توان اين سطوح را با سطوح دانشجويي قياس کرد، اين دانش‌آموزان در سطح خودشان ارزيابي و تقدير مي‌شوند.
جهت اطلاع بايد عرض کنم که در دوره اول برگزاري، تعدادي از دانش‌آموزان در جشنواره جوان خوارزمي مقام‌هايي کسب کرده، و ما سعي بر اين داشته‌ايم که همين سطح را توسعه دهيم که در نتيجه اين دانش‌آموزان بتوانند جزئي از کارآفرينان آينده باشند.
براي بحث فين تک دانش آموزي ايده دريافت مي‌کنيد و اين ايده ها پايش مي ‌کنيد؟
بله، يک سري مدرس هستند که در حال همکاري با دانشکده دانشگاه کار آفريني تهران مي‌باشند، اين عزيزان از مدرسين شرکت اطلاع رساني سازمان بورس هستند که سابقه برگزاري فين استارز هم داشته‌اند.
فين تک دانش‌آموزي براي خود دانش‌آموزان يک ايده جديد است، به طوري که يک بوم نقاشي در اختيارشان قرار مي‌گيرد و مي‌توانند ايده‌هاي خود را در اين بوم طراحي و فرايند‌هايش را اجرا کنند. ا‌ين مسابقه در مدارس انجام مي‌شود ؟
خير حضوري است. به طور مثال در کيش و تهران بين 100 دانش‌آموز اين مسابقات برگزار شد.
آيا در حوزه ساخت انيميشن هاي آموزشي هم وارد شده‌ايد؟
بله اقداماتي در اين حوزه براي آموزش عموم مردم در حال انجام است. که شامل توليد انيميشن – توليد موشن گرافي– و همينطور توليد اپليکيشن و گيميفکيشن مي‌شود، لازم به ذکر است که در اين زمينه دو مورد اپليکيشن هم توليد شده است از جمله” في” که براي سرمايه‌گذاران و افرادي که به تازگي مي‌خواهند با بازار سرما‌يه آشنا شوند، کاربرد دارد.
همچنين براي عموم مردم در سنين جوانان و نوجوانان اقدام به توليد بازي‌هاي قابل استفاده در موبايل با موضوع سواد مالي مانند بازي معروف کويز آف کينگ شده است و در حال حاضر سعي شده است به 500 سوال بورسي در اين بازي جذاب ايراني که نزديک به 10 ميليون عضو دارد پاسخ داده شود و در حال حاضر نيز در حال طراحي بازي ديگري به منظور آشنايي مردم با مفاهيم سرمايه‌گذاري و بورس، هستيم که به زودي به جامعه عرضه مي‌شود.
در حوزه انيميشن هم سابقه همکاري با مجموعه محترم ديرن ديرين را داشته‌ايم که 20 قسمت آن نيز تاکنون توليد و پخش شده است هم اکنون در حال توليد انيميشن ديگري با موضوع بازار سرمايه هستيم که انشالله به زودي معرفي و پخش مي‌گردد.
مجموعه ي ديگري نيز در حوزه فيلم و سريال در حال برنامه‌ريزي هستيم و با بنياد سينمايي فارابي وارد گفت و‌گو شده‌ايم و تفاهم نامه‌اي را منعقد کرديم که بتوان يک فيلم سينمايي را با مفاهيم بازار سرمايه و بورس توليد کنيم.
ما اميدواريم مجموع اين امور بتواند نگرش مردم را نسبت به بازار سرمايه و بورس اندکي بهبود بخشد، زيرا بازار سرمايه در جامعه ما نياز به معرفي بيشتري دارد و مردم بايد با وجوه مختلف بورس و بازار سرمايه آشنا شوند تا بتوان نتايج آن را در جامعه ملاحظه کرد.
براي خانواده ها ، به خصوص زنان خانه‌دار که معمولا پس اندازهاي خانواده را مديريت مي‌کنند برنامه خاصي در نظر داريد؟
ببينيد اوليت ما در حال حاضر حوزه‌هاي دانش‌آموزي، دانشجويي، کارکنان است ولي در مراحل بعدي حتما موضوع زنان در برنامه‌هاي ما قرار دارد، به نظر مي‌رسد در حوزه برنامه‌سازي راديو و تلويزيون بايد بيشتر براي درگير کردن اين قشر تاثير گذار در جامع صورت گيرد.
به شخصه معتقد هستم تا زماني که آموزش عمومي در کشور اتفاق نيافتاده و بخش قابل توجهي از جامعه با مفاهيم اوليه بازار سرمايه آشنا نشدن، ممکن است در صورت تبليغات گسترده تلويزيوني عده‌اي علارغم آموزش‌هاي صحيح ترغيب به وارد شدن به بازار سرمايه شوند و با ضرر کردن دچار پشيماني شوند و شروع به تبليغات منفي در اين خصوص کنند
بنابراين بايد بسيار با احتياط و با برنامه ريزي عمل کرد. در حال حاضر از طريق فضاي مجازي يا شبکه‌هاي اجتماعي در حال انتشار و بارگذاري توليداتمان هستيم، و بازخورد خوبي هم گرفته‌ايم و اميدوارم که با رشد و توسعه اين فعاليت‌ها در جامعه، بخش بيشتري از جامعه را با مفاهيم سرمايه‌گذاري و مالي آشنا کنيم.
يکي ديگر از برنامه‌هايي که در دستور کارمان است، موضوع اردوهاي بورسي ( روت شوهاي بورسي ) و جنگ‌هاي بورسي مي‌باشد که طبق برنامه‌ريزي صورت گرفته بناست در سطح چندين شهر اجرا خواهد شد و در اين برنامه‌ها رويکردمان کاملا آموزش مفاهيم سرمايه‌گذاري به خانواده‌ها مي‌باشد.
اميدواريم که افراد غير حرفه‌اي و افرادي که تحمل ريسک پاييني دارند و مي‌خواهند درآمد مطمئني داشته باشند، با ورود به بازار سرمايه از طريق سرمايه‌گذاري غيرمستقيم، هم به اقتصاد کشور و بازار سرمايه کمک کنند و هم سرمايه اوليه خود را با ريسک مواجه نکنند، اما افرادي که اطلاعات کافي دارند و آموزش‌هاي لازم را ديده‌اند مي‌توانند از طريق معامله‌گري اوراق بهادار و سهام به سود بيشتري هم دست پيدا کنند.
نقدي که بنده به برنامه‌هاي شما دارم اين است که براي آموزش سواد مالي و نهادينه کردن آن در جامعه تنها با ارائه چند اپليکيشن و طراحي چند مسابقه نمي‌توان انتظار داشت اين موضوع مهم در جامعه گسترش داده شود، لذا با بررسي‌هايي که بنده در کشورهاي توسعه يافته انجام داده‌ام، از سنين مهد کودک آموزش هاي مالي با محتواي بسيار غني و مرحله بندي شده آموزش داده مي شود و اين آموزش‌ها از طريق دانش‌آموز به خانواده منتقل مي‌گردد ، آيا شما براي اين قسمت برنامه‌اي داشته و يا در دست اجرا داريد؟
حرف دل ما را زديد، علارغم اينکه پنجاهمين سال فعاليت بازار سرمايه را پشت سر گذاشتيم يکي از کمبودهاي ما در حوضه آموزش سواد مالي به اقشار جامعه اين است که يک خط و يا حتي يک کلمه در رابطه با بازار سرمايه و بورس در کتب درسي آورده نشده است اما در حال تعامل با مجموعه وزارت آموزش و پرورش هستيم تا بتوانيم مفاهيم مالي و اوليه سرمايه‌گذاري را در کتب درسي دانش‌آموزان قرار دهيم حتي تلاش‌هايي صورت گرفته است تا يک روز را در تقويم ملي، به عنوان روز بازار سرمايه اسلامي يا روز بورس نام‌گذاري کنيم و اميدواريم به زودي اين مهم صورت گيرد.
اما با اين حال ما در سازمان بورس طي اين مدت بيکار ننشسته و تاکنون چندين اقدام جدي در اين خصوص صورت گرفته است از جمله دوره ديپلم بورس که در 10 استان برگذار مي‌شود. ديپلم بورس يک ديپلم مهارتي است و علاقه‌مندان مي‌توانند در اين مقطع تحصيل و اين مدرک را اخذ کنند که مورد تاييد وزارت آموزش و پروش نيز مي‌باشد و طي تفاهم نامه‌اي مشترک از مرکز مهارتي وزارت آموزش و پرورش و سازمان بورس اين ديپلم به واجدين شرايط اعطا مي‌شود.
اقدام ديگر، برگزاري دوره ي MBA بازار سرمايه است. چند سالي است که اين دوره عالي مديريت کسب و کار در حوزه بورس را طراحي کرده‌ايم و در حال حاضر از طريق دو مرکز دانشگاه خوارزمي و سازمان مديريت صنعتي، برگزار مي‌شود. همچنين از سال تحصيلي جاري (97-98) دانشگاه علامه طباطبايي هم به ما پيوسته و مرکز آموزش‌هاي آزاد دانشگاه علامه طباطبائي هم دوره MBA بازار سرمايه را برگزار خواهد کرد.
در ضمن در حال طراحي دوره DBA بازار سرمايه هستيم، و اميدواريم که اين نوع اقدامات بتواند نقش بيشتري در جهت مهارت افزايي براي افراد متقاضي و براي متخصصيني که در اين حوزه فعال هستند، داشته باشد.
آيا براي تسهيل به کارگيري کساني که مهارتشان را افزايش مي‌دهند و در دوره‌هاي مهارت افزايي يا MBA بورس شرکت مي‌کنند، در نهاد هاي زير مجموعه بازار فکري شده است ؟ آيا فارغ التحصيلان يا افراد علاقه مند به بازار سرمايه مي‌توانند اين بازار را يک محل مستعد براي جذب و بکارگيري استعدادهايشان بدانند؟
بازار سرمايه يک بازار دانش‌بنيان است. اين موضوع را با قاطعيت عرض ميکنم، بورس يکي از دانش‌بنيان‌ترين بخش‌هاي اقتصادي کشور است. مگر کل شاغلين بازار سرمايه چند نفراند؟ من بعيد مي‌دانم که در کل بازار سرمايه 5 هزار نفر به طور مستقيم، شاغل کارمند داشته باشيم.
در سازمان بورس، چهار بورس، شرکت سپرده‌گذاري مرکزي بورس، 108 شرکت کارگذاري، 9 تامين سرمايه، 10 سبدگردان و تعداد زيادي شرکت‌هاي سرمايه‌گذاري و مشاورين سرمايه‌گذاري فعال هستند، اما تعداد همه اين فعالين به پنج هزار نفر هم نمي‌رسند و نکته مهم اين است که اينجا ماهي دست کسي نمي‌دهيم، ماهي‌گيري ياد مي دهيم، آن شخصي که MBA بازار سرمايه را اخذ مي‌کند و يا ديپلم بورس مي گيرد به نوعي ياد مي‌گيرد که معامله کند، مي‌آموزد که خريد و فروش سهام انجام دهند، چه نيازي دارند که کارمند و پشت ميز نشين سازمان بورس شوند در صورتي که مي‌توانند خريد و فروش سهام، و معامله‌گري اوراق بهادار را با يک لبتاپ و يا يک تبلت حتي در منزل انجام دهند و کسب سود کنند.
اما جهت اطلاع شما و مخاطبين ماهنامه دريک عرض مي‌کنم که کساني که MBA بازار سرمايه را اخذ مي‌نمايند ، همزمان با اخذ اين مدرک، دو گواهينامه حرفه‌اي سازمان بورس و اوراق بهادار را نيز دريافت مي‌نمايند.
گواهينامه اصول بازار سرمايه و گواهينامه عرضه و تقاضا و کساني که DBA بازار سرمايه را اخذ نمايند، همزمان گواهينامه تحليل‌گري اوراق بهادار را نيز از سازمان بورس و اوراق بهادار دريافت مي‌نمايند، که گواهينامه بسيار ارزشمندي است و عنوان تحليل‌گر به اين دسته از افراد اطلاق مي‌شود و براي استخدام در نهادهاي مالي مثل شرکت‌هاي تامين سرمايه، کارگزاران، شرکت‌هاي مشاوره سرمايه‌گذاري و شرکت‌هاي سرمايه‌گذاري نيازمند اين مدارک حرفه اي هستند.
(نکته و صحبت آخر )
همچنان معتقد هستم که موضوع سواد مالي يک بحث فرابخشي است و اميدوارام روزي برسد که اين نگاه در سطح کلان کشور شکل بگيرد و سازماني با هدف پرداختن به معقوله سواد مالي در جامعه ايجاد شود. در غير اين صورت با اقدامات سطحي و کوچکي که نهادهايي مانند بورس، بيمه و … مي‌توانند صورت دهند نمي‌توان انتظار يک تغيير بزرگ در ميزان درک عموم مردم از مسائل مربوط به سرمايه‌گذاري داشت. بايد همه سازمان‌هاي مرتبط مانند وزارت آموزش و پرورش، آموزش عالي، سازمان بورس و… با کمک اساتيد دانشگاه، دستگاه‌هاي اجرائي کشور پاي کار بيايند تا با يک همکاري گسترده اين مهم را که مي‌تواند تاثير به سزايي در اقتصاد کشور و سطح رفاه و معيشت مردم داشته باشد به مرحله اجرا رساند.

اضافه نمودن به:
نظر شما:نام:پست الکترونيکي:نظر
کد امنيتي:
پربيننده ترين مطالب روابط عمومي تقويم روز ارتباطات/ زندگي پرماجراي يک بازيگر فيلم که مورد علاقه «گوبلز» رئيس تبليغات هيتلر قرار گرفته بود
تقويم روز ارتباطات/ «جان فيني» روزنامه نگار افشاگر
نگاهي به افکار و کارهاي يک روزنامه نگار و داستان نويس بزرگ قرن
روزنامه نگاري دولتي نويسي
چراغ راه
زنگيشه، مديرکل روابط عمومي و امور بين الملل سازمان بهزيستي کشور شد
انجمن متخصصان روابط‌عمومي عضو حقوقي مي‌پذيرد
واکنش دبيرخانه شوراي اطلاع رساني دولت به رفتار تخريبي تلويزيون عليه دولت و پاسخ تلويزيون به اين ادعا
هيچ کس نمي‌تواند با آويزان کردن يک تابلو، متخصص قانوني روابط‌ عمومي شود
بحران قرن در بي‌بي‌سي



مقالات
گفتگو
گزارش
آموزش
جهان روابط عمومي
مديريت
رويدادها
روابط عمومي ايران
کتابخانه
تازه هاي شبکه
آخرين رويدادها
فن آوري هاي نو
تبليغات و بازاريابي
ايده هاي برتر
بادپخش صوتي
گزارش تصويري
پيشنهادهاي کاربران
اخبار بانک و بيمه
نيازمندي ها
خدمات
خبرنگار افتخاري
بخش اعضا
دانلود کتاب
پيوندها
جستجوي پيشرفته
موبايل
آر اس اس
بخشنامه ها
پيشکسوتان
لوح هاي سپاس
پيام هاي تسليت
مناسبت ها
جملات حکيمانه
پايان نامه ها
درباره شارا
تماس با ما
Shara English
Public Relation
Social Media
Marketing
Events
Mobile
Content
Iran Pr
About Us - Contact US - Search
استفاده از مطالب اين سايت با درج منبع مجاز است
تمام حقوق مادي و معنوي اين سايت متعلق به شارا است
info@shara.ir
خبر فوري: پانزدهمين کنفرانس بين المللي روابط عمومي ايران برگزار شد/ گزارش کامل

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۳۲۴۰۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

احضار مدیر روابط عمومی پرسپولیس و مدیر رسانه سپاهان به کمیته انضباطی

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا،با توجه به حواشی رخ داده پس از مسابقه تیم های پرسپولیس و سپاهان اصفهان و پیرو اطلاعیه قبلی در این باره،ابلاغ می شود مدیر روابط عمومی باشگاه پرسپولیس و مدیر رسانه ای تیم سپاهان جهت ادای پاره ای از توضیحات در کمیته انضباطی فدراسیون حاضر شوند.

 

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • سفارش‌های حمایتی بازارساز با نزدیک شدن شاخص کل بورس به نقاط خاص
  • سرمایه‌گذاری در ۱۰۰ شرکت بورسی ایران هیچ ریسکی ندارد | بزرگ‌ترین بازار بورس ناشناخته جهان مربوط به ایران است
  • احضار مدیر روابط عمومی پرسپولیس و مدیر رسانه سپاهان به کمیته انضباطی
  • توزیع محموله‌های بزرگ وارفارین در بازار
  • دغدغه بیماران قلبی؛ کمبود وارفارین داریم؟
  • «سیاوش عبدی» مشاور مدیرعامل، مدیر گروه روابط‌عمومی و حوزه مدیرعامل شد
  • جزئیات «عرضه اولیه» سهام شرکت حسین و فرزندانش!
  • آخرین جزئیات از زمان رونمایی صندوق پوشش ریسک بازار سرمایه اعلام شد + فیلم
  • کارگاه دوره‌ای سرمایه‌گذاری به سبک ساده با همکاری سازمان بورس کشور برگزار شد
  • بهبود وضعیت بورس محتمل است/ مردم از طریق سبدگردان‌‎ها وارد بازار سرمایه شوند + فیلم