Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-30@09:46:39 GMT

حرکت امام حسین (ع) مبتنی برعقلانیت سیاسی بود

تاریخ انتشار: ۹ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۳۲۴۶۱۳

حرکت امام حسین (ع) مبتنی برعقلانیت سیاسی بود

تهران- ایرنا- استاد دانشگاه تهران گفت: حرکتی که امام حسین(ع) تاسیس کردند صرفا یک حرکت استشهادی نبود بلکه این حرکت دقیقا مبتنی برعقلانیت سیاسی بوده است.

«مهدی فدایی مهربانی» عصر روز چهارشنبه در نشست «اخلاق سیاست درعاشورا» در دفتر انجمن اسلامی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران ، گفت: وقتی امروز به عنوان مشاهده گر نگاه می کنیم مشخص است امام حسین(ع) پیروز شده و این پیروزی به دلیل ایستادن بر موضع حق بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



«به لحاظ سیاسی آن کسی که حق طلب است نه مصلحت گرا در واقع در جایگاه وجودی خودش قرار گرفته ؛ یعنی در جایگاهی قرار گرفته است که اعتباری نیست. غالب حرکت های شبیه به حرکت امام حسین(ع) در طول تاریخ در زمان خودشان از جانب اهل مصلحت متهم به آرمان گرایی شده اند اما در بلند مدت این حق طلبی بوده که پیروز شده است. امروز شما مشاهده می کنید این در نهایت پیام امام حسین(ع) است که باقی مانده است.»

وی ادامه داد: من بین دو معنای جداگانه از سیاست تفکیک قائل می شوم. یک تفسیر از سیاست، سیاست دانش محور یا اخلاق محور و تفسیر دیگر از سیاست اصطلاحا قدرت محور است.

عضو هیات عملی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران با بیان این جمله که برآن هستم تا از زوایه سیاست اخلاق مدار به حرکت امام حسین(ع) بپردازم ، گفت: حرکتی که امام حسین (ع ) انجام داد و به عنوان موسس یک جنبش بزرگ در طول تاریخ مطرح شد، بر پایه برداشت خاصی از سیاست است که من اسم آن را همان برداشت اخلاق مدار یا دانش محور از سیاست می گذارم.

وی ادامه داد: ما صرفا منطق قدرت را در اقدام امام حسین(ع) نمی بینیم. در کلام امام علی(ع) هم هست وقتی از سیاست صحبت می شود می فرمایند اگر من هم بخواهم همانند معاویه نیرنگ کنم آن موقع معاویه از من سیاست مدار تر نخواهد بود. بنابراین اشاره می کنند که من هم می توانم سیاست را به فریب و نیرنگ آلوده کنم اما من این کار را نمی کنم. در واقع حضرت علی (ع) تصویری از سیاست ارائه می دهند کاملا تصویری اخلاق پایه از سیاست است.»

فدائی افزود: در این جا مقصودم از اخلاق، اخلاق به مثابه دانش ذیل حکمت کلی است. اخلاق هنجاری را تالی فلسفه اخلاق در نظر می گیرم. در کلام معصومین داریم که آن کسی که نفس خودش را سیاست بکند می تواند سیاستمدار باشد و از سیاست درست ادراکی داشته باشد. این تفسیر از سیاست کاملا متفاوت از تفسیر امویان از سیاست است .

استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران ادامه داد: در جنگ صفین زمانی که قرآن ها را بر سرنیزه می کنند ما با آغاز روندی مواجه می شویم که باید از آن به تنزل شعور و آگاهی در جامعه اسلامی قلمداد کنیم. این تاسیس سیاست مبتنی بر قریب و نیرنگ بخشی از سیاست به معنای ماکیاولیستی است که در دوره جدید تلاش می شود با تفسیر رئالیستی از سیاست مطابقت داده شود. این تفسیر از سیاست به مثابه سیاست قدرت محور در تقابل با سیاست اخلاق مدار است.

فدائی ، سپس در توضیح این تقابل اظهار کرد: در دوره ماکیاولی، یک زاهد در فلورانس ظهور پیدا می کند که مردم به او اقبال پیدا می کنند و بعد از مدتی به او پشت می کنند ، او را در میدان عمومی فلورانس آتش می زنند.

«ماکیاولی در این باره می گوید این زاهد متوجه نبود که در واقع اگر بخواهد حرفش پیش برود باید از قدرت برخوردار باشد و شمشیر در دست داشته باشد. بنابراین در این جا ماکیاولی بحث پیامیر مسلح و غیر مسلح را مطرح می کند و می گوید حضرت مسیح موفق نبود به اعتبار اینکه سلاح نداشت و حضرت موسی موفق بود به اعتبار اینکه سلاح در دست داشت بنابراین پس پیامیران هم برای پیروزی باید سلاح داشته باشند.»

استاد دانشگاه تهران ادامه داد: اما وقتی اشترواس فیلسوف سیاسی غربی ماکیاول را نقد می کند که تعداد بالای پیروان حضرت مسیح نشان می دهد چه کسی پیروز می شود. در واقع معتقد است مسیح در بلند مدت پیروز شد. در حالی که اساس قدرت در اندیشه افرادی مثل ماکیاول و در نحله رئالسیتی که امروز از قدرت ارائه می شود مبتنی بر سیاست قدرت محور و به دنبال نتایج کوتاه مدت و قدرت به معنای عینی آن است.

فدائی مهربانی با اشاره به تقابل دو نوع سیاست در عاشورا ادامه داد: امام حسین (ع) موسس جنبشی است که به لحاظ سیاست قدرت محور شکست خورده است؛ چون جنگجویان سپاهش شکست خوردند اما امروز که ما به پدیده اربعین نگاه می کنیم و جنبش هایی مثل «who is hussain» را می بینیم مشاهد می کنیم که امام حسین(ع) در بلند مدت پیروز است.

وی ادامه داد: اگر شما بخواهید به منطق قدرت محور نگاه کیند؛ عمر بن سعد ، یزید، عبدالله بن زیاد و... پیروز شدند و به مطامع دنیوی خودشان رسیدند اما اگر بخواهیم به پیام آن حادثه نگاه کنیم ، قضاوت ما این است که امام حسین (ع ) پیروزکربلا است .چرا که امروز کسی پیامی از عمر بن سعد مخابره نمی کند اما پیام امام حسین بیست میلیون جمعیت را در اربعین کنار هم جمع می کند. در واقع اربعین نتیجه مخابره پیام امام حسین(ع) از دل عاشورا است.

استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران در ادامه به وضعیت نخبگان سیاسی در عاشورا پرداخت و اظهار کرد : در عاشورا نخبگان سیاسی حق و باطل را از هم تشخیص می دادند؛ عمر بن سعد در عاشورا اشعاری در مدح امام حسین(ع) می خواند. عبیدالله بن زیاد عباراتی دارد که می گوید من می دانم پدر و مادر تو از پیامبر هستند و می دانم تو بهترین خلق خدا هستی اما با تو می جنگم.

سنان بن انس ریش های امام حسین را گرفت که سر امام حسین را ببرند در همین حین می گویید که درست است سر تو را می برم اما می دانم تو بهترین خلق خدا هستی. یزید بن معاویه زمانی که سر امام حسین(ع) را وارد مجلسش می کنند می گوید چرا نشسته اید بر حسین گریه کنید. پیکی که هم سر امام را به شام برده خطاب به یزید می گوید باید شتران من را پر از زر و سیم کنید چرا که من سر بهترین خلق را برای رضایت تو آورده ام. در واقع نخبگان سیاسی می دانستند در موضع باطل قرار گرفته اند و دارند حق را به عبارتی قربانی می کنند.

فدایی سپس به کمک خواستن امام در روز عاشورا اشاره کرد و ادامه داد: کمک خواستن امام حسین (ع ) در عاشورا کاملا مبتنی بر عقلانیت سیاسی بوده است چرا که امام می دانست با ملحق شدن چند نفر به لشکر او اتفاق خاصی در روند جنگ پیش نخواهد آمد پس حکمت این در خواست امام چیست؟ امام در واقع اینجا لطف و دستگیری خود را بروز می دهند، امام تلاش می کند حتی شده یک نفر را هم به سمت رستگاری و سعادت بکشاند در واقع ندا سر می دهد که آیا کس دیگری هست که سوای این سفینه النجات شود.

وی با اشاره به لزوم دفاع از اصالت عاشورا در عصر حاضر گفت: در نگاه های جدید مخصوصا در رشته های علوم انسانی برخی به دنبال قدسیت زدایی از عاشورا هستند و می خواهند قرائت صرفا عرفی از عاشورا ارئه کنند این در حالی است که نمی شود صرفا نگاه عرفی به عاشورا داشت چرا که اگر عامل قدسی را از عاشورا کنار بگذاریم با آن وجه قدرت محور از سیاست مواجه خواهیم شد که در آن صورت باید اعتراف کنیم امام حسین(ع) در عاشورا شکست خورد.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران در پایان سخنان خود به کمپینwho is hussain پرداخت و گفت: جنبش حق طلبی اگر بر شانه های انسان حق استوار شود به مثابه یک جنبش اصیل در طول تاریخ ماندگار خواهد شد.

«یکی از علائم ماندگاری قیام امام حسین(ع) شکل گیری این کمپین در آمریکا است که خود از نزدیک شاهد فعالیت گسترده این کمپین در آمریکا بودم که در حوزه های مختلف از جمله تاسیس سایت، نصب بیلبورد ها در چهار راه ها و چاپ اسم این کمپین روی تی شرت فعالیت می کردند و شدیدا هم به ایران علاقه مند هستند. در واقع همین گستردگی فعالیت آنها باعث شده است که ما امروز برای آشنایی با این کمپین در اینجا جمع شویم.
**9487**1601**

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فرهنگي عاشورا مراسم اربعين

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۳۲۴۶۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

درخشان: سریلانکا می‌تواند شریک سیاسی خوبی برای ایران باشد

رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و سریلانکا گفت: سریلانکا به لحاظ اقتصادی بازار خیلی خوبی برای ما محسوب می‌شود و این کشور علاوه بر حوزه اقتصاد، در بسیاری از تفاهم‌نامه‌ها و نشست‌های سازمان ملل متحد می‌تواند متحد خوبی در حوزه سیاسی برای ایران باشد.

عبدالناصر درخشان در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به سفر رئیس جمهور به سریلانکا و افتتاح یک یک ابرپروژه چند منظوره برق آبی ساخت ایران در این کشور که توسط مهندسان ایرانی ساخته شده است، تاکید کرد: متاسفانه طی سال‌های قبل درگیر یکسری مسائل سیاسی با برخی کشورهای غربی بودیم اما از بسیاری از همسایگان و کشورهایی که مقداری آنطرف‌تر از همسایگان ما هستند غافل شدیم؛ اینکه رئیس جمهور رئیسی بعد از ۱۶ سال به سریلانکا سفر کرد را به فال نیک می‌گیرم.

وی با اشاره به سیاست دولت سیزدهم در حوزه سیاست خارجی و تاکید رئیس جمهور بر در  اولویت قرار داشتم ارتباط با کشورهای همسایه گفت: سیاست اعلامی از سوی رئیس جمهور مبنی بر اینکه با همسایگان‌مان خویشاوند هستیم سیاستی کلیدی و خوب است و سفرهای اخیر رئیس جمهور به دو کشور پاکستان و سریلانکا در این راستا تعریف می‌شود.

رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و سریلانکا اظهار کرد: جمهوری اسلامی در حال انجام کارهای بزرگی در حوزه‌های برق، نیروگاه و سد سازی در سریلانکا است و هم آنچه که هم مقامات سریلانکا و هم ما در ایران انتظار داریم این است دو کشور رابطه‌ای پایدار و مستحکم داشته باشد. سریلانکا به لحاظ اقتصادی بازار خیلی خوبی برای ما محسوب می‌شود و این کشور علاوه بر حوزه اقتصاد، در بسیاری از تفاهم‌نامه‌ها و نشست‌های سازمان ملل متحد می‌تواند متحد خوبی در حوزه سیاسی برای ایران باشد.

درخشان با بیان اینکه «امیدوارم سفر رئیس جمهور به سریلانکا فواید بسیاری برای دو کشور داشته باشد»، عنوان کرد: اشتراکات فرهنگی میان مردم دو کشور می‌تواند به عنوان یک عامل استحکام بخش به روابط دو کشور باشد؛ همچنین توانایی ما در حوزه‌های مختلف فنی، عمرانی و دانشگاهی عامل دیگری برای نزدیکی ملت‌ها است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • ساخت ۴ شبستان جدید در طرح توسعه حرم امام حسین (ع)
  • رئالیسم سیاسی چیست؟
  • الگوی مکتب دانشگاهی انقلاب اسلامی را استخراج کردیم
  • استان بوشهر خط مقدم محور مقاومت ایران اسلامی است + تصویر
  • حرکت عادی خودرو‌ها در جاده‌های شمال
  • حکایت آمریکایی که دیگر «آمریکا» نیست
  • آیا صدام حسین واقعا «دیوانه خاورمیانه» بود؟
  • ادامه سیاست ادواردز؛ آرنه اسلوت قدرت نقل و انتقالاتی ندارد
  • عبور از خام‌فروشی، رشد بهره‎‌وری و توسعه برداشت گاز با حرکت به سمت دانش بنیان شدن
  • درخشان: سریلانکا می‌تواند شریک سیاسی خوبی برای ایران باشد