Web Analytics Made Easy - Statcounter

تهران- ایرنا- برق 12 مرکز «حیاتی» و 147 مرکز «حساس» عصر چهارشنبه در رزمایش کنترل میزان آمادگی های مرتبط قطع شد که مولدهای اضطراری شماری از مراکز به سرعت به مدار آمد اما این اتفاق در برخی مرکزها، توقف فعالیت آنها را به دنبال داشت.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، رزمایش کنترل آماده به کاری مولدهای برق اضطراری کشور با حضور رییس پدافند غیرعامل کشور و مدیرعامل شرکت توانیر در شرکت توزیع برق استان تهران برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


مراکز حیاتی بر پایه مفاهیم پدافند غیرعامل به این معنی است که انهدام کل یا قسمتی از آنها، موجب بروز بحران، آسیب و صدمات جدی و مخاطره آمیز در نظام سیاسی، هدایت، کنترل و فرماندهی، تولیدی و اقتصادی، پشتیبانی، ارتباطی و مواصلاتی، اجتماعی، دفاعی با سطح تاثیرگذاری سراسری در کشور می شود.
مراکز حساس نیز اینگونه تعرف می شود: انهدام کل یا قسمتی از آنها، موجب بروز بحران، آسیب و صدمات جدی و مخاطره آمیز در نظام سیاسی، هدایت،کنترل و فرماندهی، تولیدی و اقتصادی، پشتیبانی، ارتباطی و مواصلاتی، اجتماعی، دفاعی با سطح تاثیر گذاری منطقه ای می شود.
در این رزمایش، برق مراکزی از جمله استانداری تهران، فرمانداری تهران، مرکز تصفیه آب جلالیه، سازمان پدافند غیر عامل، سازمان مدیریت بحران کشور، پالایشگاه تهران، مترو تهران، انبار نفت ری در استان تهران، آلومینیوم سازی اراک، پتروشیمی اراک، پالایشگاه شازند، خطوط لوله انتقال نفت و گاز اراک در استان مرکزی، مرکز تقویت انتقال گاز و خط انتقال آب تبریز در استان آذربایجان شرقی، خطوط انتقال آب چابهار در استان سیستان و بلوچستان و غیره قطع شد.
در این بین، دیزل ژنراتور خطوط انتقال آب چابهار به مدار نیامد و باعث توقف فعالیت این بخش شد؛ آلومینیوم سازی اراک، به دلیل به مدار نیامدن مولدهای اضطراری ساعتی را با خاموشی سپری کرد.
از دیگر مراکزی که پس از اجرای این رزمایش، به دلیل به مدار نیامدن مولدها به مشکل قطعی برق روبرو شدند، خطوط لوله انتقال نفت و گاز در استان مرکزی و انتقال آب تبریز بود.
البته، برخی مراکز مانند نهاد ریاست جمهوری، مجلس شورای اسلامی، پالایشگاه بندرعباس، پالایشگاه ستاره خلیج فارس و فرودگاه امام خمینی (ره) نیز در نوبت قطع برق قرار داشتند که به دلایل مختلف، از فهرست خارج شدند.
برخی مراکز مانند فرودگاه امام خمینی (ره) به دلیل بازگشت مسافران خارجی از فهرست رزمایش خارج شد اما برخی مراکز دیگر مانند نهاد ریاست جمهوری و مجلس شورای اسلامی، به مجریان رزمایش اجازه قطع برق را ندادند.
همچنین قرار بود برق شرکت فولاد خوزستان برای کنترل آمادگی مولدهای برق اضطراری قطع شود اما به طور اتفاقی پیش از اینکه مرحله اجرایی عملیات آغاز شود، به سبب بروز یک سانحه در سیستم داخلی، برق این واحد تولیدی قطع شد.
یکی از حواشی این رزمایش مرتبط با «رمز رزمایش» بود؛ رییس سازمان پدافند غیرعامل کشور رمز را «السلام علیک یا اباعبدالله الحسین» ذکر کرد اما در ارتباط تصویری با استان البرز، مجریان رزمایش در این استان گفتند: «رزمایش را راس ساعت 13و 30 دقیقه با رمز «لبیک یا حسین» شروع کردیم».

** جلوگیری از پیامدهای ثانویه و نهایی قطعی برق با مولدهای اضطراری
مدیرعامل توانیر در آغاز این رزمایش که در شرکت توزیع برق استان تهران برگزار شد، گفت: این رزمایش میزان آمادگی سازمان ها و مراکز مختلف در برابر قطعی برق را مشخص می کند.
«محمدحسن متولی زاده» از برنامه های تشویقی وزارت نیرو برای بکارگیری مولدهای اضطراری خبر داد و افزود: صنعت برق مشوق هایی برای مشترکان در نظر گرفته است که آنها حتی می توانند از پیمانکاران بخش خصوصی برای راه اندازی مولدهای خود استفاده و هزینه آن را از محل مشوق ها پرداخت کنند.
رییس سازمان پدافند غیرعامل کشور نیز گفت: برق در جوامع پیشرفته به عنوان یکی از مهمترین زیرساخت ها ایفای نقش می کند و وابستگی به انرژی الکتریکی، می تواند به یک موضوع چالش برانگیز تبدیل شود.
«غلامرضا جلالی» به قطع برق اهواز در سال 1395 به دلیل ریزگرد و گرما اشاره کرد و ادامه داد: آن مورد، تجربه خوبی برای ما بود که مساله برق چقدر زود می تواند پیامد اولیه (قطع برق) را به پیامدهای ثانویه و نهایی (اعتراض مردم) برساند؛ در آن سال مردم مقابل استانداری خوزستان و شرکت برق این استان تجمع کرده و نسبت به قطع برق معترض بودند.
جلالی یادآوری کرد به دنبال قطع برق در اهواز برخی خدمات دیگر مانند آبرسانی و مخابرات نیز مختل شد و اگر از مولدهای اضطراری استفاده می شد، این موضوع به توقف فعالیت تصفیه خانه ها و آنتن های مخابرات نمی انجامید.

** نصب 2هزار مگاوات مولد اضطراری تا تابستان 98
مدیرعامل شرکت توانیر در جمع خبرنگاران از نصب 2 هزارمگاوات مولد اضطراری تا تابستان آینده خبر داد و گفت: اکنون بیش از سه هزار مگاوات مولد اضطراری در کشور نصب شده است که می تواند بخش عمده ای از نیازها و کمبودهای تامین برق را جبران کند.
وی ابراز امیدواری کرد با نصب 2 هزار مگاوات مولد اضطراری، بخشی از نیاز پیک (زمان اوج مصرف) سال 1398 از طریق این مولدها تامین شود.
متولی زاده گفت: برنامه ریزی شده است برق تولیدی مراکز مجهز به مولدهای اضطراری با قیمت مناسب خریداری شود تا مشوقی برای توسعه بکارگیری این مولدها باشد.

اقتصام*9189*6984*1961*

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اقتصاد وزارت نيرو قطع برق پدافند غيرعامل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۳۲۵۵۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چند خبر کوتاه از شهرستان های سبزوار و سرخس

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خراسان رضوی، مراسم راه اندازی و معرفی رئیس نمایندگی استاندارد و تحقیقات صنعتی سبزوار در ساختمان مرکز رشد واحد‌های فناور دانشگاه حکیم سبزواری با حضور مسولان اداره کل استاندارد خراسان رضوی برگزار شد.

 در این مراسم، جواد رستم زاده به عنوان نخستین رئیس نمایندگی استاندارد و تحقیقات صنعتی سبزوار معرفی شد و محل موقت دفتر نمایندگی استاندارد سبزوار نیز، در مرکز رشد فناوری دانشگاه حکیم سبزواری تعیین شد.

مرکز مشاوره دانشگاه حکیم سبزواری سبزوار، جزو مراکز برتر کشوری

مدیر روابط عمومی دانشگاه حکیم سبزواری گفت: در آیین اختتامیه دومین گردهمایی مشترک مدیران مراکز مشاوره و سبک زندگی و مدیران مراکز بهداشت و درمان دانشگاه‌های سراسر کشور به میزبانی زاهدان، مراکز مشاوره برتر، نمونه و فعال دانشگاهی کشور، معرفی شدند.

 این گردهمایی از  مرکز مشاوره و سبک زندگی دانشگاه حکیم سبزواری سبزوار به عنوان مراکز برتر و فعال دانشگاه‌های کشور تجلیل شد.

سفر مدیر عامل شرکت توزیع برق خراسان رضوی به شهرستان سرخس

 نائب رییس شورای اسلامی شهرستان سرخس در این نشست با  مدیر عامل شرکت توزیع برق خراسان رضوی با اشاره به طولانی شدن اجرای طرح تعرفه برق مناطق گرمسیری در سرخس گفت: در  شهرستان سرخس بطور میانگین حدود ۵ ماه در سال ما شاهد گرما و درجه بالای هوا هستیم که ریزگرد‌ها هم مزید بر علت شده است که با توجه به تعرفه بالای برق و استفاده مدام از کولر گازی، توان پرداخت این تعرفه بالا در خانواده‌ها وجود ندارد

مهدی علیمیرزایی با اشاره  به قطعی ۵ ساعته چاه‌های کشاورزی در تابستان افزود: بطور میانگین با این قطعی برق شاهد افت ۲۰ درصدی محصولات کشاورزی کشاورزان هستیم و تلاش شود خبر‌های خوبی در این راستا به ما بدهید و قطعی به حدااقل و یا صفر کاهش پیدا کند.

علیرضا خدابنده، مدیرعامل شرکت توزیع برق خراسان رضوی هم در این دیدار با توجه به دغدغه جدی وکلای مردم در راستای مطالبات مردمی در سرخس گقت: تلاش می‌کنیم به زودی خبر خوبی را درباره طرح تعرفه برق مناطق گرمسیری در سرخس بدهیم همچنین درباره مشکل  قطعی برق چاه‌های کشاورزی هم اقدام خواهد شد تا کشاورزان متضرر نشوند

دیگر خبرها

  • خدمات مشاوره‌ای در ۱۷ نقطه حاشیه شهر مشهد ارایه شد
  • ورود مجمع نمایندگان استان تهران به مشکلات اداره کل انتقال خون
  • چند خبر کوتاه از شهرستان های سبزوار و سرخس
  • بازدید جمعی از نمایندگان تهران از اداره کل انتقال خون استان تهران
  • هوای سلماس برای گروه‌های حساس ناسالم اعلام شد
  • ثبت ۲۶ هزار و ۵۷۸ ماموریت توسط اورژانس تهران در هفته گذشته
  • برقراری ۶۴ هزار تماس با اورژانس تهران در هفته گذشته/ انجام ۴۲۴۲ تماس مزاحمت آمیز
  • هوای تبریز ناسالم برای گروه‌های حساس
  • قیمت دلار، سکه، طلا و یورو شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳/ عقب‌نشینی طلا از مرز حساس
  • رفع خطر از ۲۱۲ محل حادثه خیز تهران | ساخت پهلوگاه‌های اضطراری در بزرگراه‌های تهران