Web Analytics Made Easy - Statcounter

صاحبان ایده‌های نو به جای آزمون و خطا و از دست دادن سرمایه محدود خود می‌توانند با گرفتن مشاوره از شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در این حوزه محصول مطلوبی ارائه کنند.

 

گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، حمیده آقاجانی– بسیاری از پایان نامه‌های دانشگاهی برای فارغ التحصیلان دانشگاهی به یک جلد کتاب تمیز و صحافی شده در کتابخانه تبدیل می‌شود و حکم یک خاطره دانشجویی را دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
شاید هرگز این دستاورد‌های دانشجویی به مرحله اجرا در نیاید یا قابلیت اجرایی شدن را نداشته باشد، اما آیا راهی برای تجاری سازی و کارآفرینی این پایان نامه‌ها وجود ندارد؟ پاسخ بسیاری از اساتید دانشگاهی و کارشناسان به این سوال مثبت است. بسیاری از این اساتید و حتی صاحبان صنایع معتقدند با هدفمند کردن پایان نامه‌های و رساله‌های دانشجویی می‌توان علاوه بر کارآفرینی و ایجاد صنایع کوچک مشکلات صنایع بزرگ نیز مرتفع شود.

از آنجا که راه پیشرفت هر جامعه از دانشگاه می‌گذرد لازم است تمهیداتی از سوی وزارت علوم و دولت در این زمینه در نظر گرفته شود، در کنار این تمهیدات نیاز است تا معاونت پژوهشی و واحد ارتباط با صنعت دانشگاه‌ها گام‌های محکم‌تری برداشته و نیازسنجی‌های لازم را با کمک صاحبان صنایع و کارشناسان اقتصادی انجام دهند و برنامه ریزی‌های لازم در این زمینه از سوی دانشگاه‌ها صورت گیرد.
البته ورود بخش خصوصی به حوزه کارآفرینی و حضور شرکت‌های دانش بنیان نیز می‌تواند نقش موثری در به دست آوردن توفیقات اقتصادی و دور زدن تحریم‌های ظالمانه باشد، زیرا بسیاری از جوانان ایرانی دارای ایده‌های کارآمد و پول‌ساز هستند، اما با مشکلاتی همچون نبود سرمایه اولیه و عدم حمایت مواجهند. حالا برخی شرکت‌های دانش بنیان دست به کار شده‌اند و در کنار کسب درآمد از ایده‌های جدید دانشگاهی استقبال می‌کنند.  
مسعودی مدیر عامل شرکت دانش‌بنیان داده کاوی یارگان در گفتگو با خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو در خصوص سابقه کاری و فعالیت این شرکت دانش بنیان اظهار کرد: این شرکت فعالیت خود را از سال ۱۳۸۰ در زمینه تولید نرم افزار با محوریت سیستم‌های سازمانی در دو بخش دولتی و خصوصی آغاز کرد.
وی ادامه داد: طی چند سال گذشته و با رونق گرفتن شرکت استارت‌آپی و ارائه ایده‌های نو این شرکت تصیم گرفت تا به مبحث مشاوره و حمایت از این ایده‌ها وارد شود.   ایده‌های نو بدون سرمایه گذار هستند مسعودی در خصوص نحوه عملکرد این شرکت افزود: صاحبان ایده‌های نو طرح‌های خود را به ما ارائه می‌کنند، این ایده‌ها بررسی می‌شود و اگر طرح اولیه قابلیت تجاری سازی داشته و سودآوری مطلوب داشته باشد بر روی طرح سرمایه‌گذاری می‌شود.

وی تصریح کرد: گاهی هزینه تولید را خود افراد برعهده دارند و تنها نیازمند مشاوره هستند، اما پیش می‌آید که فرد یا گروهی طرح مناسبی دارند، اما سرمایه لازم برای آغاز کار را در اختیار ندارند که در این صورت کار به صورت مشارکتی انجام می‌شود.

مسعودی با اشاره به اینکه این شرکت به تازگی از سوی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به عنوان شرکت خلاق انتخاب شده است، گفت: به دنبال این هستیم که به عنوان یک شرکت شتاب دهنده ثبت شویم تا بتوانیم به جوانانی که صاحب ایده بوده و به دنبال کارآفرینی هستند، در مقوله تولید نرم افزار کمک کنیم.   طراحی نرم افزاری برای یافتن کارفرما و کارجو
وی افزود: با توجه به اینکه مسئله اشتغال از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و شاهد هستیم که نیروی انسانی و کارفرما‌ها نمی‌توانند همدیگر را پیدا کنند به همین خاطر در حال طراحی سامانه‌ی منابع انسانی هوشمند هستیم که در مرحله تحلیل و پیاده سازی قرار دارد، این نرم افزار براساس آیتم‌هایی که خود کارفرما و کارجو وارد می‌کنند به صورت هوشمند دو طرف را متناسب با نیازهایشان به یکدیگر معرفی می‌کند.

مسعودی در پاسخ به این سوال که این شرکت تا چه میزان با دانشگاه ارتباط دارد، گفت: همکاری بسیار تنگاتنگی با دانشگاه تهران داریم و در این دانشگاه مستقر هستیم، همچنین دانشگاه تهران در حال ایجاد محلی به نام شهرک علمی است تا سایر شرکت‌های دانش بنیان نیز در آنجا مستقر شوند.

وی در همین رابطه ادامه داد: ما به دنبال این هستیم تا تعامل خوبی با دانشگاه‌ها خصوصا معاونت پژوهش و ارتباط با صنعت دانشگاه داشته باشیم.     مسئولین دانشگاهی‌ برای پذیرش ایده‌های نو سختگیر هستند!
مسعودی درخصوص مشکلات موجود بر سر راه ارتباط با دانشگاه‌ها افزود: قانع کردن مسئولین دانشگاهی کار سختی است، اما ما طرحی درخصوص هدفمند کردن پایان‌نامه‌ها آماده کرده‌ایم؛ با توجه به این که ما در صنعت هستیم می‌توانیم نیاز‌های جامعه و صنعت را پیدا کرده به دانشگاه معرفی کنیم تا دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد و دکتری روی همین سوژه‌ها به عنوان پایان نامه و رساله کار کنند تا پس از فارغ التحصیلی متناسب با نیاز جامعه و صنعت همین پایان نامه‌ها به کمک صنعت آمده و تجاری سازی شود.
وی در پایان با اشاره به اینکه بخش خصوصی به دنبال شعار دادن نیست، گفت: بخش خصوصی می‌تواند به راحتی روی طرح‌های دانشگاهی کار کرده و علاوه بر جهت دار کردن پایان نامه‌های دانشگاهی به مقوله ایجاد اشتغال نیز کمک کنند.  

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: گزارش بیست پایان نامه دانشجویی وزارت علوم کارآفرینی شرکت های دانش بنیان استارت آپ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۳۲۵۶۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تمدید مهلت ثبت‌نام دانشجویان دانشگاه‌های تهران برای شرکت در مسابقه ملی «سدید»

 

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ مسابقه ملی «سدید» در ۴ بخش کتاب، پایان‌نامه، مقاله و طرح‌های پژوهشی برای دانشجویان مقاطع تحصیلی مختلف در خرداد ۱۴۰۳ برگزار می‌شود.
در این مسابقه دانشجویان همه مقاطع تحصیلی می‌توانند معرفی کتاب، ارائه مقاله چاپ‌شده در مجلات معتبر و یا طرح‌های پژوهشی و اختراعات خود را طی مدت ۳ دقیقه در حضور داوران ارائه کنند، دانشجویان مقاطع تحصیلی ارشد و دکتری هم باید از پایان‌نامه و یا رساله دکتری خود طی همین مدت دفاع کنند.
براساس آئین‌نامه این مسابقه، طرح‌های ارائه‌شده باید در زمان دانشجویی یا حداکثر دو سال پس از دانش آموختگی به پایان رسیده باشد و دارای گواهی اتمام طرح و اعلام رضایت کارفرما برای ارائه در مسابقه باشد.
دانشجویان دانشگاه‌ها و مراکز عالی استان تهران تا پایان اردیبهشت ۱۴۰۳ مهلت دارند برای ثبت‌نام و کسب اطلاعات بیشتر به پایگاه اطلاع‌رسانی باشگاه کتابخوانی دانشجویان ایران به نشانی BookRc.ir مراجعه کنند.
برگزیدگان این مرحله از مسابقات علاوه‌بر دریافت جوایز نقدی و لوح تقدیر معتبر به مرحله کشوری معرفی می‌شوند.
جوایز نقدی در نظر گرفته‌شده برای برگزیدگان این مرحله از مسابقه ملی «سدید» شامل موارد ذیل است:
یک جایزه ۲۰ میلیون ریالی برای یک نفر
دو جایزه ۱۰ میلیون ریالی برای دو نفر
۳ جایزه ۵ میلیون ریالی برای سه نفر
سازمان ترویج مطالعه و نشر جهاد دانشگاهی با همکاری و مشارکت دبیرخانه مسابقات جهاد دانشگاهی، معاونت فرهنگی سازمان جهاد دانشگاهی تهران و جهاد دانشگاهی، اداره‌کل امور خوابگاه‌های دانشگاه تهران و معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران این مسابقه ملی را در استان تهران برگزار می‌کند.

دیگر خبرها

  • دست‌یابی به مرجعیت علمی و توسعه اقتصاد دانش‌بنیان در فضای دانشگاهی کشور
  • پایان چهارمین نمایشگاه دستاورد‌های وقف
  • استقبال وزارت صنعت امارات از توسعه همکاری‌ فناوری با ایران
  • توسعه حمل و نقل بر پایه هوش مصنوعی و اینترنت اشیا در کارخانه نوآوری آزادی
  • سود مشارکت خودروسازان و دانش‌بنیان‌ها در تولید قطعات خودرویی
  • تمدید مهلت ثبت‌نام دانشجویان دانشگاه‌های تهران برای شرکت در مسابقه ملی «سدید»
  • پیاده‌سازی توسعه بهره‌وری در هوشمندسازی صنعت فولاد
  • رشد صد در صدی دانش‌بنیان‌ها در بورس تا پایان سال
  • بومی سازی تجهیزات الکترونیکی در صنعت دریا
  • بومی سازی تجهیزات الکترونیکی کاربردی در صنعت دریا