Web Analytics Made Easy - Statcounter

کارشناس مهدوی گفت: زیارت ناحیه مقدسه به ما می گوید اولاً مامور به زیارت هستیم و و ثانیاً موظف به آنیم که بدانیم اگرچه در مکان و زمانی جز کربلا و عاشورای سال ۶۱ هجری هستیم اما اجازه نداریم نسبت به آن واقعه بی تفاوت باشیم و باید جبهه خود را مشخص کنیم.

حجت الاسلام «سید مجتبی فلاح» در گفت وگو با خبرنگار مهدویت و غدیر خبرگزاری شبستان و در شرح آخرین فرازهای زیارت شریف ناحیه مقدسه، اظهار کرد: این فراز با این عبارت «لَقَدْ أَصْبَحَ رَسُولُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَیْهِ وَ الِهِ مَوْتُوراً، به راستى رسول خدا که درود خدا بر او و آل او باد (با شهادت تو) تنها ماند!» شروع و عکس العمل اولیای الهی نسبت به شهادت سیدالشهداء(ع) و صدمه ای را که در پی این شهادت به اسلام وارد شد، یادآور می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

کارشناس مهدوی در ادامه تصریح کرد: واقعه کربلا و جنایت علیه فرزند رسول خدا(ص) در حالی رخ داد که قرآن مسلمین را موظف می کند که نسبت به خویشان پیامبر(ص) ابراز مودت و از آنها پیروی کنند. لذا با عاشورا و شهادت سیدالشهداء(ع)، جامعه اسلامی در واقع از  قرآن و این قبیل آیات رویگردان شدند و به حق خیانت کردند.

 

وی اضافه کرد: در عبارات دیگر این بخش می خوانیم: «فُقِدَ بِفَقْدِکَ التَّکْبیرُ وَالتَّهْلیلُ، وَالتَّحْریمُ وَالتَّحْلیلُ، وَالتَّنْزیلُ وَالتَّأْویلُ؛ یعنی به فقدان تو تکبیر خدا و کلمه توحید، حرام و حلال دین، و تنزیل و تأویل قرآن همگی از بین رفت و بعد از امام حسین(ع) در دین و احکام خدا تغییر و دگرگونی حاصل شد.

 

حجت الاسلام فلاح با بیان اینکه از این به بعد فراز هفتم از زیارت ناحیه مقدسه آغاز می شود، ابراز کرد: زائر می خواند: «فَقامَ ناعیک َ عِنْدَ قَبْرِ جَدِّک َ الرَّسُولِ صَلَّى اللهُ عَلَیْهِ وَ الِهِ، فَنَعاک َ إِلَیْهِ بِالدَّمْعِ الْهَطُولِ، قآئِلا یا رَسُولَ اللهِ قُتِلَ سِبْطُک َ وَ فَتاک َ، وَ اسْتُبیحَ أَهْلُک َ وَ حِماک َ، وَ سُبِیَتْ بَعْدَک َ ذَراریک َ، وَ وَقَعَ الْمَحْذُورُ بِعِتْرَتِک َ وَ ذَویک َ» یعنی پیکِ مرگ نزد قبر جدت رسول خدا که رحمت بى‌پایان خداوندى بر او و آل او باد، ایستاد، و با اشکِ ریزان خبر مرگ تو را به وى داد، و این‌گونه گفت که: «اى رسولِ خدا! دخترزاده جوانمردت شهید شد، خاندان و حَریمت مباح گردید، پس از تو فرزندانت به اسیرى رفتند، و وقایع ناگوارى به عترت و خانواده‌ات وارد شد.

 

وی تاکید کرد: این فراز واکنش اولیاء و ملائکه در مقابل شهادت سیدالشهداء(ع) را بیان می کند مثل اینکه وقتی خبر شهادت ایشان به پیامبر(ص) رسید، رسول خدا(ص) گریستند: «فَانْزَعَجَ الرَّسُولُ، وَ بَکى قَلْبُهُ الْمَهُولُ»؛ این عبارات نشان می دهد اگر کسی پیرو پیامبر(ص) است نمی تواند در مقابل عاشورا بی تفاوت باشد چنان که انبیاء و حتی ملائکه عزادار حسین بن علی(ع) شدند: «وَ عَزّاهُ بِک َ الْمَلآئِکَهُ وَ الاَْنْبِیآءُ».

 

کارشناس مهدوی تاکید کرد: زیارت سپس به مصیبت زدگی حضرت زهرا(س) اشاره می کند: «وَ فُجِعَتْ بِک َ اُمُّک َ الزَّهْرآءُ، و مادرت زهـرا (از انـدوه مصیبـت تو) دردنـاک شد»، و بیان می کند واکنش امیرالمومنین(ع) به گونه ای بود که ملائکه برای تسلیت نزد ایشان آمدند «تُعَزّی أَباک َ أَمیرَالْـمُـؤْمِنینَ، پـدرت امیرمؤمنـان را تعزیت می‌گفتند» و مجالس ماتم و سوگوارى براى تو در اعلا علیین برپا شد: «وَ اُقیمَتْ لَک َ الْمَـاتِمُ فی أَعْلا عِلِّیّینَ،  و حورالعین به جهت تو به سر و صورت زدند: «وَ لَطَمَتْ عَلَیْک َ الْحُورُ الْعینُ».

 

حجت الاسلام فلاح ابراز کرد: در ادامه زیارت می خوانیم: «وَ بَکَتِ السَّمآءُ وَ سُکّآن‌ها، وَ الْجِنانُ وَ خُزّآن‌ها، وَ الْهِضابُ وَ أَقْطارُها، وَ الْبِحارُ وَ حیتآن‌ها، وَ مَکَّهُ وَ بُنْیآن‌ها، :خل وَ الْجِنانُ وَ وِلْدآن‌ها، وَ الْبَیْتُ وَ الْمَقامُ، وَ الْمَشْعَرُ الْحَرامُ، وَ الْحِـلُّ وَ الاِْحْرامُ، آسمان و ساکنانش، بهشت‌ها و نگـهبانانش، کوه‌ها و کوهپایه‌ها، دریا‌ها و ماهیانش، شهر مکه و پایه هایش، فردوس‌ها و جوانانش، خانه کعبه و مقام ابراهیم، و مشعرالحرام، و حلّ و حَرم جملـگى گریستند»؛ این یعنی زمین و زمان در مصیبت امام حسین(ع) مصیبت زده شدند.

 

وی با بیان اینکه فراز هفتم از زیارت ناحیه مقدسه شدت تالم و مصیبت ملکوتیان در عزای سالار شهیدان(ع) را بیان می کند، گفت: همچنین، گوشزد می کند که یزیدیان و امویان در جبهه ای مقابل همه ملکوت هستی قرار گرفتند.

 

حجت الاسلام فلاح با اشاره به فراز هشتم از زیارت ناحیه مقدسه، بیان کرد: در این فراز درخواست های زائر آغاز می شود با این عبارت: «أَللّـهُمَّ فَبِحُرْمَهِ هذَا الْمَکانِ الْمُنیفِ، صَلِّ عَلى  محمد وَ الِ  محمد، وَاحْشُرْنی فی زُمْرَتِهِمْ، وَ أَدْخِلْنِى الْجَنَّهَ بِشَفاعَتِهِمْ، بار خدایا! به حُرمت این مکـان رفـیع، بر محمد و آل او رحـمت فرست، و مرا در زمره آنان محـشور فرما، و به شفـاعت و وساطت آن‌ها مرا داخل بهشت گردان.

 

وی ادامه داد: در این فراز زائر از خدای تبارک و تعالی درخواست هایی را می کند که به دلیل این زیارت لایق آنها شده است، ابتدا درخواست محشور شدن در زمره محمد(ص) و آل محمد(ص)؛ یعنی عرض می دارد در جبهه بندی دنیا در جبهه امام حسین(ع) قرار گرفتم و در آخرت هم در این جبهه باقی بمانم و شفاعت شان شامل حالم شود.

 

کارشناس مرکز تخصصی مهدوی تاکید کرد: سپس زائر به چهارده معصوم(ع) متوسل می شود تا در قیامت در زمره ایمنی یافتگان باشد و با قلب مطمئن در پیشگاه خدا حاضر شود «أَنْ تَجْعَلَنی فِى الْقِیامَهِ مِنَ الاْمِنینَ الْمُطْمَئِنّینَ، الْفآئِزینَ الْفَرِحینَ الْمُسْتَبْشِرینَ»، همچنین، در این بخش از فراز زیارت زائر می گوید: «وَانْصُرْنی عَلَى الْباغینَ،وَاکْفِنی کَیْدَ الْحاسِدینَ» یعنی در ارتباط با دشمنان از خدا طلب یاری می کند.

 

وی درباره سبکی از زندگی که از زیارت ناحیه مقدسه به زائر عرضه می کند، خاطرنشان کرد: در واقع از مجموع زیارت ناحیه مقدسه این به دست می آید که اولاً ما مامور به زیارت هستیم و اینکه در مقابل اولیای خدا دلداده باشیم و از غیر اولیای دین دل ببُریم و ثانیاً موظف به آنیم که بدانیم اگرچه در مکان و زمانی جز کربلا و عاشورای سال 61 هجری هستیم اما اجازه نداریم نسبت به آن واقعه بی تفاوت باشیم، بلکه باید جبهه خود را مشخص کنیم چون در هر عصر و زمانه ای یزیدی هست و همانطور که امام حسین(ع) با ظلم کنار نیامد ما نیز نباید و اجازه نداریم که کنار بیاییم.

پایان پیام/9

منبع: شبستان

کلیدواژه: اربعین حسینی اربعین مجلس پیاده روی اربعین رای اعتماد مجلس شورای اسلامی مرز مهران جلسه رای اعتماد اردبیل زائران اربعین حسینی زیارت ناحیه مقدسه کل یوم عاشورا مهدویت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۳۲۹۳۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعزام ۲۵۵ زائر از فرودگاه بندرعباس به سرزمین وحی

مدیرکل فرودگاه‌های هرمزگان از اعزام ۲۵۵ نفر از زائران بیت الله الحرام به سرزمین وحی از طریق فرودگاه بین المللی بندرعباس پس از وقفه ۹ ساله خبر داد.

 

 

به اشتراک بگذارید: https://tn.ai/3077073 درباره ما ارتباط با ما آرشیو اخبار ؛ جدیدترین اخبار لحظه به لحظه امروز پیوندها بازار پربیننده‌ترین اخبار قیمت ارز و طلا لیگ ایران و جهان ما را دنبال کنید: RSS تلگرام اینستاگرام توییتر   آپارات   سروش   آی‌گپ   گپ   بله   روبیکا   ایتا
All Content by Tasnim News Agency is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

دیگر خبرها

  • اعزام ۲۵۵ زائر از فرودگاه بندرعباس به سرزمین وحی
  • پرچم فلسطین بر فراز دانشگاه هاروارد!
  • کوهنوردان کهگیلویه و بویراحمد بر فراز کوه خامی
  • ۸۵ زائر گیلانی حج تمتع به عربستان اعزام شدند
  • فراز و فرود نوغانداری در گیلان /تجارت پر سودی که از رونق افتاد
  • کتاب «رازهای زیارت اربعین» روانه بازار نشر شد
  • ترتیل صفحه 240 کلام الله مجید+ صوت
  • هر صبح و شام در آستانه مقدسه رضوی قرآن تلاوت نمایند / نگاهی به شواهد تاریخی درباره پیشینه قرائت قرآن در حرم مطهر امام رضا(ع)
  • پرواز پاراگلایدرها بر فراز ساحل بندرعباس
  • روستای مهموئی سرآمد کشور در کمک به اعتاب مقدسه